Knarsen, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Knarsen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 00:26

Een paard dat knarst met zijn tanden tijdens het rijden: waar ligt het volgens jullie aan, waar komt het door, wat doe je als je paard het (ineens) doet en wat doe je er aan (bijv. om te zorgen dat hij ermee stopt)???

Dit gewoon als algemene vraag, n.a.v. een wedstrijd waar ik vandaag was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:29

De reden kan per paard verschillen, maar je doet er niks aan, je hebt alleen wat aan geduld.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:36

Inderdaad een paard kan knarsen om verschillende redenen, zoals teveel druk op het bit, spanning, gewoonte etc. Wat je ertegen doet, proberen uit te zoeken wat de reden is en wat aan jezelf doen, bijvoorbeeld minder druk op de teugels leggen en naar ontspanning toe rijden!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:52

pff irritant zeg! iig wel als je erop gaat letten!dan lijkt t of ze t extra erg gaan doen

mn pony deed het, heb r nooit zo op gelet, achteraf had ze last van dr tanden, wie weet heeft t daaraan gelegen, ze deed t niet toen ik haar net had, een jaartje daarna is t pas begonnen, nada dr tande waren bijgewerkt bleef ze het trouwens af e toe doen, vooral als ze wat gespannen of opgefokt was

heb n tijdje jonge paarden voor een handelsstal gereden, 1tje begon het ook te doen, die kreeg dan een hand bakzand in z mond, heeft t op die manier afgeleerd

zou ik zelf nooit doen, maar ja t paard voor de verkoop kan beter niet knarsen was de menig van die man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:04

Rijtechnisch probleem........net als tong uit de mond enz. Meestal te sterke ruiterhand.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 01:09

Pipo schreef:
Rijtechnisch probleem........net als tong uit de mond enz. Meestal te sterke ruiterhand.


Dat is wat ik normaal gesproken ook denk, maar wat als op een wedstrijd (ZZGP) bijna alle paarden - met uitzondering van drie (op de 22!) - knarsen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:10

hoeft niet, ken paarden die het altijd doen (tong uit mond en/of knarsen_
maar doen dat ook bij volledige ontspanning
het kan een rijtechnisch probleem zijn maar ook andere oorzeaken hebben

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 01:14

draumpje schreef:
hoeft niet, ken paarden die het altijd doen (tong uit mond en/of knarsen_
maar doen dat ook bij volledige ontspanning
het kan een rijtechnisch probleem zijn maar ook andere oorzeaken hebben


Ja, maar dan is het om een reden ontstaan en die reden is zo vaak voorgekomen dat het knarsen een gewoonte is geworden, zodat het ook bij volledige ontspanning voor komt. Of niet?

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:27

Heb het ook vaker gezien, meschien een manier van verveling tegen te gaan ?? kheb egt geen idee Verward

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:01

Mijn verzorgpaard doet het ook, maar doet het juist alleen, net als ik om wat meer halsverlenging vraag, of haar een langer teugeltje geef...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:48

Mijn paard doet het ook, hij loopt dan WEL perfect ontspannen, en tegen het einde van de training begint hij te knarsen. Ik krijg bij instructie altijd de opmerking dat ik meer contact moet houden, dus aan een harde hand kan het niet liggen hier. Hij doet het trouwens niet alleen als hij onder mij loopt.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:00

mijn paard doet het heel af en toe maar niet met rijden.soms als ik er naast loop of haar benen afspuit.de tandarts weet ook niet wat het is.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:06

Bij een nieuw hoofdstel (stang en trens) begon mijn paard te tandenknarsen. Toen heb ik het hoofdstel iets versteld, bit iets lager gehangen en het was over.
Hoeft dus niet altijd ruiterprobleem te zijn.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:09

mijn paard doet het als hij begint te ontspannen, maar er nog net niet is, knarst een paar rondjes en dan loopt ze helemaal ontspannen. oren staan gewoon naar voren en je voelt en merkt absoluut geen verzet. Ze doet dit al sinds ik haar heb. Als ze het gaat doen weet ik altijd dat het een goede rit wordt.