Wedstrijd, waar moet je met rijden op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Wedstrijd, waar moet je met rijden op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 13:08

Er zijn hier al vele topic's over geweest, maar ik kon niet echt goede vinden Verward . Dus dan maar weer zo Lachen :
Ik heb over 3 weken eindelijk mijn eerste dressuur wedstrijd (Jaja, werd eens tijd Haha! ). Maar waar moet ik met rijden nou op letten? Ik ben dan waarschijnlijk dood en dood zenuwachtig, maar wil dat zo minmogelijk laten merken aan jasmijn (en jury) omdat zij daar erg sterk op reageerd door ook nerveus te worden. Hoe kan ik dat het beste voorkomen, en waar moet ik in het algemeen nog meer erg op letten? Ik weet wel waar de jury zelf op let qua netheid (omdat ik vaak meehelp schrijven), maar nu ik zelf moet rijden heb ik zo geen idee hoe ik dat het beste moet aanpakken Verward En hoe moet ik de weken ervoor gaan trainen? Alleen maar dressuur, of gewoon normaal en veel afwisseling?

Ideeën?


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:41

Zelf heb ik 2 diplomas gereden pas, 4 jaar geleden, dus echt van mezelf weet ik het neit, maar mijn zus rijd op Ilkkah wedstrijden.
Gewoon dag daarvoor al je paardje wassen, lekker tutten, en savonds zelf helemaal tutten, vroeg naar bed, lekker in bad zitten als je dat hebt, dat je helemaal geen stress hebt.
Gewoon denken: het is maar een westrijd, het komt wel goed, ik kan het, mijn paardje kan het, klaar...
Train gewoon normaal maar oefen je proefjes natuurlijk wel, oefen ook iets extra op de dingentjes die je moeilijk vind, maar ga niet weken achter elkaar trainen, zorg voor afwisseling!
Zijn de enige tips die ik zo uit me hoofd kan bedenken

Veel suc6 op je wedstrijd!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 14:00

bedankt voor je antwoord Lachen Aan dat bad had ik nog niet gedacht, haha! Dus dat ga ik zeker doen Haha!

Maar weet iemand ook nog hoe ik tijdens de proef zo rustig mogelijk kan blijven en alles?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:08

owja, als je in bad gaat, is het altijd heel makkelijk om te ontspannen, er van dat spul van DR Kneipp (ofso) in te gooien.
Werkt bij mij ook altijd super!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 14:32

Jaa, kneipp hebben wij ook Knipoog dus dat ga ik dan ook maar gebruiken haha

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:07

Grinnn!
Veel suc6 op je wedstrijd.
Zal voor je duimen over 3 weken Tong uitsteken

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 15:57

haha, okeee bedankt Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:00

Ik zou de proef ook een keer doornemen met je instructie.
En verder, lekker ruim op tijd op de locatie zijn, dus ruim van tevoren weg rijden, zodat je niet hoeft te haasten, vooral voor de 1ste keer heel vervelend.
Laat je niet door iedereen omver rijden met inrijden, want je hebt van die types Boos!
Sowieso niet afwachtend gaan rijden, zorg dat je de proef kent, zodat je je daar niet druk over maakt.
En houd in je achterhoofd dat presteren niet het belangrijkste is, en je het vooral voor je plezier doet Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:35

Lekker een deuntje gaan zingen voordat je de bak inmoet voor je wedstrijdje Haha!
Fluiten, zingen what ever, hielp mij ook wel en er sotnd bij mij altijd iemand in de buurt om een babbel mee te maken.

In de weken ervoor reed ik altijd zoals ik altijd reed.
Lekker afwisseldn, en een paar keer je dressuurproef doornemen.
Met je instructrice tijdens de les even doornemen wat naar jouw idee niet zo lekker ging en dan nog een keer de hele proef.
Wij deden dus eerst per onderdeel oefenen en dan dat hele proeffie in zijn totaal.
Kregen huiswerk mee als in werk daar en daar nog eens los van de proef aan.

Niet teveel de proef gaan rijden werd mij gezegt, anders loopt je paard straks alleen maar op de automatische piloot en het ziet er niet uit als jij hulpen aan het geen bent terwijl je paard bv de wending al door is Haha!

Succes alvast en foto's maken he Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 15:34

ja, ik maak foto's en bedankt voor de antwoorden Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:50

jij zelf moet het proefje blindelings kennen.. het komt zo vaak voor dat ze dan de lezer de schuld geven als die per ongeluk een leesfoutje maakt(na zoveel profejes verspreek je je ook eens.. zelf ook gehad Haha!)
als jij bijvoorbeeld al weet dat jullie een oefening nie helemaal onder de knie hebben dan ga je daarmee oefenen.. en nie steeds op het lijntje zoals in de proef.. maar verschillende variaties. anders krijg je zoals hierboven ook al gezegd een paard op de automatische piloot..
ik zelf oefen altijd een week van te voren 1 of 2 keer me proefje, want na een vorige wedstrijd ga ik oefenen op de dingen die de jury heeft opgemerkt..
vooral bij het losrijden relaxt blijven.. als je tijdens het losrijden je paard al bijv. opfokt.. dan kan het mis gaan als je alleen de bak in moet..
je moet ook niet op je paard gaan zitten met de strengste eisen ofzo.. als je gwoon ontspannen rijd(is moeilijk weet het Haha!) en het ziet er ontspannen uit, dan komt het vaak al goed.. zodra jij je opfokt gaat dat door naar je paard en snapt hij niet meer wat hij moet doen..

maar een eerste wedstrijd is zowiezo extra spannend.. en met elke andere wedstrijd is dat ook zo.. maar dan heb je die enge eerste keer toch maar achter de rug..
na je eerste protocol kan je aan de minpuntjes gaan werken..maar ook dat is weer per jury verschillend wat die goed vind..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:53

Wat betreft de voorbereidingen, misschien heb je de mogelijkheid om jullie proefje een keer te laten filmen. Dan kan je thuis rustig bekijken hoe het eruit ziet. Ikzelf heb hier mijn houding behoorlijk mee kunnen verbeteren.

Succes!!! enne gewoon adem halen hè? Haha!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 23:01

bedankt !!

Als ik het gehad heb, zet ik heir wel foto's bij, ok Haha! ?

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:57

tijdens de proef ook gewooon denkje, ik kan het, mijn paardje kan het, ik kan het , mijn paardje kan het... enz
succes he!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:18

Probeer het paard lekker voorwaarts en pontspannen te laten lopen. En probeer je benen stil te houden, handen mooi rechtop, zelf ook recht op, maar niet verstijfd. Veel succes ermee! OK dan!

Welsh

Berichten: 170
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:20

Hoi

Je hebt ook pilletjes tegen stress Haha! haha misschien helpt t.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:43

Gewoon lekker rijden en lief lachen naar de jury. Neusje verwaand de lucht in (van jou niet van je paard). Goed op de bordjes rijden. En als er iets fout gaat gewoon doorgaan, niet denken oei ik heb het verpest. Dan blijft de schade beperkt tot éé onderdeel.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:12

mooi de hoeken in rijden.mooi stelling vragen,En niet in de stress komen als 1 onderdeel niet goed gaat.gewoon rustig blijven want als je weer op andere onderdelen van de proef weer hoog scoord dan is er niets aan de hand.En denk maar zo als deze wedstrijd niet goed gaat dan misschien de volgende wedstrijd wel.Ik weet er nog alles van toen ik mijn eerste wedstrijd had met mijn vorige pony.Ik was ook heel zenuwwachtig en durfdde helemaal niet meer voorwaats te rijden.
je moet gewoon de gangen goed laten zien. en de onderdelen van de proef zo netjes ogelijk rijden.Ze letten nog niet eens zo sterk in de B op de aan te teugel rijden meer op hoe je de onderdelen rijdt. Probeer met het inrijden ook geen stress te krijgen beloon je paard met het inrijden dat het paard zich op gemak voelt tijdens de proef.En al sje de proef in moet geef je je paard even een klopje en stel het paard gerust.Dat hij ook in de proef ontspannen is.probeer ook voor de hoek al een beetje met je been in te komen dus een beetje in drukken dat hij in de hoek mooi om je binnenbeen heen loopt.Probeer recht te rijden. alvast heel veel Succes! en niet zenuwachtig worden hoor dat is nergens voor nodig er komen vast wel meer wedstrijden weer

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:37

Staar je niet blind op het presteren tijdens de wedstrijd. Voor de eerste wedstrijd is het al leuk als het paard wat ontspannen reageert op alles. Presteren komt later wel, en als het die eerste keer goed gaat is het mooi meegenomen, maar zie het als een oefenwedstrijdje ofzo. Heel veel succes!


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 22:28

bedankt!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Isab123, Poldermenner en 134 bezoekers