Wat is de beste leeftijd om een paard uit te brengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 12:41

Dit vroeg ik me af. Het verschild natuurlijk per paard, maar welke leeftijd zijn paarden nou op hun toppie Cool Mijn merrie is 4 jaar en loopt netjes, maar door mijn studie heb ik totaal geen tijd om haar uit te brengen op wedstrijden. Ik zou dit pas kunnen doen als ik klaar ben en dat duurt nog 3 jaar Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 12:47

Tja, uitbrengen is niet hetzelfde als opleiden. Je kunt dus prima thuis wat langer doorrijden, en dan direct in een hogere klasse beginnen, als je dat zelf mag ivm vorige klasseringen, of gewoon dan heel snel door de lage klassen heenrijden. Die wedstrijdroutine leren ze later ook nog wel.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:40

Manda, is helemaal geen probleem als ze wat later met wedstrijden begint toch?
Het is erg jammer voor jou dat je de tijd er nog niet voor hebt voorlopig, maar voor het paard kan het geen kwaad.
Gewoon lekker in de les alles oefenen, en tegen de tijd dat je haar kan uitbrengen gaat ze gewoon snel de B en de L door, natuurlijk niet te snel grijnz... en hup naar de M.
Laat je niet aanpraten dat ze al per se ervaring op moet doen, doe het gewoon zoals jullie dat uitkomt denk ik maar.
Op je gevoel afgaan is misschien een goed idee? Jij kent je paard het beste, en het is in ieder geval wel zo dat een paard nog heeeeeeeeeel lang wedstrijden kan rijden.
Sommigen denken veel te snel dat hun paard 'te oud' is voor nog een 'tweede carriere' bij een 'nieuwe ruiter', maar soms kan-ie nog jaren mee. Ligt aan het paard, en aan eventuele blessures natuurlijk...
Maar we gaan er vanuit dat alles goed gaat *LOL* .
Veel plezier met rijden en mocht je toch wedstrijden gaan rijden: succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:31

De paarden van de meeste professionele ruiters komen ook niet op concours voor ze een jaar of 6/7 zijn (muv de Grand Prix ruiters die nog zonoding M2 willen starten Frusty ) en die krijgen meer enge dingen te zien dan een paard dat gewoon bij de basis loopt. Die ringervaring doen ze dus echt wel op op latere leeftijd, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:43

Mijn paard is nu 8 en ik ga nu pas met hem naar wedstrijden. Ik wilde het eigenlijk al veel eerder, maar ik nu pas merken dat hij er echt klaar voor is.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:44

Een paard is eigenlijk pas op zijn best als hij ouder als 6 jaar is. Persoonlijk vind ik 4 jaar nog te jong om mee op wedstrijd te nemen. Ik weet wel een beetje waarover ik spreek want ik heb bij een jumpingruiter gegroomd. Hij nam soms ook jonge paarden mee maar je zag vaak dat ze er nog niet klaar voor waren.