Wat vind jij belangrijk aanje instructeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Wat vind jij belangrijk aanje instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 19:35

Zie titel Haha!
Wat vind je belangrijk aan de les, waar aandacht aan wordt besteed?
Vind je dat je instucteur/trice ook zelf (hoog) wedstrijden moet rijden?

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie



Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:43

Ik vind het inderdaad prettig als mijn instructie zelf iets gepresteerd heeft.
Maar bovenal moet deze het natuurlijk wel over kunnen brengen.
Ik wil horen als iets niet goed gaat, maar dan niet de grond in geboort worden of uitgescholden.
En als het goed gaat moet ik de hemel in geprezen worden.
Ja ik weet het ik ben een beetje onzeker in mijn rijden en zoek veel bevestiging.
Ik vind het belangrijk dat erveel aandacht word besteed aan de basis en een eerlijk nageeflijk paard wat in een fijne aanleuning loopt.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:46

ik vind het heel erg belangrijk dat een instructeur niet alleen verteld wat je moet doen (bv meer been, hand sluiten) maar ook uitlegt 'hoe' je iets moet doen en vooral 'waarom' kortom communicatie tussen instructeur paard en ruiter, wederzijds vertrouwen en een ruiter leren 'voelen', 'reageren'
ik tracht dit soort dingen zelf (als instructrice) mee te geven aan mijn leerlingen en hoop ze ook begrip voor het paard mee te geven

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:49

dat ze rustig blijft en alles geduldig uitlegt, heb ook 2 van die viswijven als instructrice gehad, had er ook altijd ruzie mee. Ik laat me niet uitkafferen door iemand alsof ze doen alsof ik niet wil luisteren.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:51

Jah inderdaag wat newforestlover zegt ze moet rustig blijven want anders dan kan ik echt niet lekker rijden en dan leer ik ook weinig en ze moet ook wel wat in afwisseling doen dus bijvoorbeeld niet iedere week oefenen met wijken enzo maar ook gewoon een keer iets leuks bijvoorbeeld 4-tal rijden of zo iets!!

Live,LOve,'ndLaugh

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:58

Ik wil graag dat mijn instructrice eens in de tijd ook eens op mijn paard kruipt om te voelen hoe het paard voelt en op grond hiervan dus verdere aanwijzingen kan geven.
Ook vind het fijn als ze zelf ook al aardig wat gepresteerd heeft en dus bijvoorbeeld in de wedstrijdsport weet wat de risico's zijn als je een klasse hoger wilt.
Verder wil ik graag veel duidelijk commentaar horen maar ook de goede dingen moeten worden gezegd, anders wordt ik er wel erg deprie van.
Aan het eind van de les vind ik het ook fijn als nog even nabesproken wordt waar ik de komende tijd hard aan kan werekn.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:06

ik wil me in elk geval volledig op mijn gemak voelen en er moet ruimte zijn voor vragen. Ook wil ik iemand die mijn doel begrijpt, ik vind het leuk om mijn paard rijtechnisch steeds een stapje verder te krijgen maar niet ten koste van alles. Vooral het plezier bij mij en zeker van mijn paard vind ik belangrijk.

Z1+1

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:11

-Uitleggen waarom iets moet zoals hij/zij zegt
-zelf in de wedstrijdsport zitten zodat hij/zij weet wat er gevraagd wordt op concoursen en wat je kan verwachten
-zelf toch ook wel aardig kunnen rijd, vind het erg fijn als mijn instructeur bij problemen eens op mijn paard kan gaan zitten en ons er beiden even doorheen helpt Knipoog
-fanatiek genoeg zijn, maar wel op een leuke manier. Heb geen zin om iedere week behoorlijk te betalen om afgez*ken te worden

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:13

het belangrijkste vind ik behalve aanwijzingen geven ook uitleggen waarom ik iets anders of erbij moet doen. En duidelijk uitleggen natuurlijk.
Zij/hij hoeft niet perse zeer hoog te rijden. Maar wel minimaal M, zodat diegene wel weet waar hij/zij het over heeft. Ik ben heel blij met mijn instructise. Want ondanks dat ze duur is (21 euro) beschikt ze wel over de bovenstaande punten, en rijdt ze zz-licht

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:14

-Dat ze zelf eens op je paard gaan zitten en voelen hoe hij is.
-Echt goed les geven en weten waar ze het over hebben.
-Dat ze aardig, maar toch serieus zijn en je graag willen helpen.
-Als het kan, zelf ook prestaties hebben
-Hij/zij moet eerlijk tegenover de paarden zijn

En verder... Ja,
Het is ook niet prettig als je instructeur/instructrice je afkaffert als het niet meteen lukt, dus zelfbeheersing en geduld is ook erg belangrijk!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:28

rhijnauwen schreef:
ik vind het heel erg belangrijk dat een instructeur niet alleen verteld wat je moet doen (bv meer been, hand sluiten) maar ook uitlegt 'hoe' je iets moet doen en vooral 'waarom' kortom communicatie tussen instructeur paard en ruiter, wederzijds vertrouwen en een ruiter leren 'voelen', 'reageren'



OK dan!

Juist, dat vind ik ook heel belangrijk in een instructeur.

Helaas mis ik dit een beetje bij mijn huidige instructeur, wordt daarom denk ik eens hoog tijd om te veranderen. Knipoog

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:13

ze moet weten wat jij wilt bereiken,ze moet degelijk hoger dan jij rijden en verschillende methodes hebben om problemen of nieuwe dingen uit te leggen,ze moet weten eat de beperkingen of mogelijkheden zijn met de pony die je rijdt.continu je houding in de gaten houden,afwisseling in je lessen houden,soms zelf ook eens opstappen en je wat huiswerk meegeven voor de rest van de week.

enne,groetjes van denise(je weet wel ,van de ponys en ezel bij de boer op de wei s'zomers)

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:39

Inzicht hebben en veel ervaring! Naar ruiter en paard als combinatie kunnen kijken. De oorzaak van een probleem samen met mij kunnen achterhalen en die problemen kunnen oplossen. Goed kunnen communiceren. En het moet natuulijk klikken.

Ik denk dat ik me geen betere instructeur kan wensen dan die ik nu heb.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:40

Ik vind het belangrijk dat je instructeur vertrouwen heeft in de combinatie die hij/zij les geeft en gelooft dat er altijd een weg is naar beter Bloos

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:53

rust, een systeem, en kunnen uitleggen waarom iets zo moet. En wedstrijdprestaties vind ik ook wel belangrijk, in de ring presteren is ook een kunst op zich.

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 04:12

dat WAAROM jah dat vind ik heel belangrijk, want als ie dat allemaal verteld heb je nog geen flauw idee waar het voor diend, en de lessen moeten soepel uiteen lopen zodat je niet keer op keer maar dezelfde les hebt, wij hadden dat wel eerst en toien hebben we hem dat eens goed uitgelegd en toen kregen we veel betere lessen, maar nog niet zo als we wilden

KRAAKPIEP

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 07:43

wat ik belangrijk vind in een instructeur/instructrice is dat ze zich kunnen aanpassen aan het paard.... Lachen

Banjer van mij is geen hele makkelijke tante... je kan het op verschillende manieren proberen op te lossen.... OF je probeert haar te domineren, alles wat ze verkeerd doet gelijk afstraffen, bokt ze? Tik er overheen, net zolang doorgaan tot ze stopt...

OF je negeert het, als ze vervelend doet, en beloont haar extra voor het goede...

Het laatste werkt het beste voor Banjer... je moet met haar geen conflict aangaan... je moet het zo "spelen" dat het net lijkt alsof ze zelf het initiatief neemt (voor haar gevoel)... "Het is dat je het vroeg, maar ik wou het net zelf ook al doen"
Bij proberen te winnen, dus echt de strijd aangaan, dan gaat ze op een gegeven moment blokkeren en dan kan je het wel schudden....

Eerst hadden we een instructrice, waar we overigens echt heel veel van hebben geleerd, maar iedere keer weer het conflict opzocht... het resultaat was dat Banjer op een gegeven moment alleen maar staakte en niet meer op het been reageerde (ja... ze reageerde door te bokken)... nu heb ik een (western) instructrice, die kan zich heel goed aanpassen aan Banjer, zoekt geen conflict op maar is wel streng en consequent, en het resultaat is dat Banjer nu goed aan het been is (soms iets TE... Haha!) en dat Banjer en ik samen weer plezier in het rijden hebben... Lachen

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:18

En hoe belangrijk vinden jullie het instructeurs papiertje?? Voor mij is dit du absoluut geen factor, fijn als je hem hebt, maar voor mij is het niet nodig. Ik zie er persoonlijk de meerwaarde niet van.

Wat ik wel belangrijk vind is dat hij/zij met zowel mij als mijn paard overweg kan, dat er ruimte is voor vragen, dat dingen goed onderbouwd worden, dat ik er mee verder kan, dat ik er iets van leer en dat ze door ervaring aanvoelt welke problemen ik tegenkom met mijn jonge paard.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:19

Voor mij is belangrijk dat ik vertrouwen in een instructeur heb. Hij of zij moet weten waar ze over praat en dat ook nog eens goed kunnen overbrengen.
Verder verwacht ik inderdaad ook dat een instructeur bereid is om eens op mijn paard te kruipen, zodat ze zelf kan ervaren hoe hij is.
En als laatste wil ik les van iemand die qua ideeën een beetje op dezelfde lijn zit als ik.

* To Belg, or not to Belg *

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:15

Een instructeur moet kunnen inschatten wat hij/zij aan ruiter en paard kan vragen op het moment van de les, dat zal de ene week meer of minder zijn dan een volgende week.
Vervolgens zal er volgens een bepaald principe getraind worden wat vooraf besproken is tussen ruiter en instructeur, wat wil je bereiken en hoe kunnen we dat het beste gaan doen.
Zijn beide partijen het hiermee eens dan dienen en ruiter en instructeur hier hun beste kunnen en welwillendheid te laten laten zien. (dus de klik tussen beide)
Een instructeur zal duidelijk moeten zijn in zijn/haar uitleg maar dat loopt vaak vanzelf, ik zie bijv. aan mijn lesklanten of ze begrijpen wat ik bedoel of niet, zo niet leg ik het desnoods 10x uit zodat het wel duidelijk wordt en waarom ik het zo wil doen.
Dus niet domweg door blijven gaan maar uitleggen en ik verwacht ook van mijn ruiters/amazone's dat ze terugcommuniceren, snap je het niet, gewoon vragen.
doe ik bij mijn eigen instructeur ook, HOEZO wil je dat zo Lachen
Er moet altijd ruimte zijn voor inbreng van de amazone/ruiter die heeft nml. iedere dag met het paard te maken en weet meestal heel goed waar de problemen zitten.
Een instructeur is er om je door die moeilijke stukken heen te helpen en de gehele combinatie op een hoger niveau te brengen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 33 bezoekers