[LO] Gebruik Pessoa-teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

[LO] Gebruik Pessoa-teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 15:20

Wie heeft er een gebruiksaanwijzing voor de Pessoa-teugel voor mij?
Ik ben namelijk benieuwd hoe de lijnen van achterdeel naar katrolletje moeten lopen, door de ringen van de longeersingel of juist niet? Als ze niet door de ringen lopen, dan gaan ze gevaarlijk hangen bij het neerwaarts gaan....


Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:10

Ik neem aan je het passoa tuig bedoeld?
Ik denk dat er met de zoekfuctie best wat topics te vinden zijn over het passoa tuig ;)

*
Het zit dus van het achterdeel, door een ringetje van de longeersingel, naar het bit en dan weer naar de singel (tussen de voorbenen). Het andere deel zit vast aan de bovenkant van de longeersingel.

Misschien is het slim om voor de eerste paar keren hulpt te kunnen krijgen van iemand die er ervaring mee heeft ;)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:56

Er zijn denk ik wel handleidingen op internet te vinden. Op bovenstaande foto loopt het paard in de 'lage positie', daar begin je meestal mee om je paard laag en diep te laten lopen. Ik heb trouwens de katrol aan de singel en niet aan de bitringen, vind dat maar een onrustig geklapper.
Bij de pessoa is het erg belangrijk dat je je paard flink voorwaarts drijft. Zijn ze gewend aan een dubbele longe of lopen ze in het tuig, dan vinden ze de pessoa meestal geen probleem. Als dat niet zo is moet je de eerste keer verdacht zijn op wat bokkesprongen! Afhankelijk van de graad van africhting van je paard kunnen ze flink spierpijn krijgen van de pessoa. Dus rustig aan beginnen, 10 minuten is eerst genoeg. Ik zet ze nooit langer dan een half uur echt bij.

Je kunt je paard hoger instellen door de teugel vanaf de bitringen terug te leiden naar de zijkant van de longersingel.

Over galopperen aan de pessoa verschillen de meningen, de een zegt dat het een goede oefening is, ik zie dat sommige paarden het toch wel erg moeilijk vinden. Ik doe het vaak kleine stukjes, waarbij de overgangen belangrijker zijn dat de galop zelf.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:30

Ik heb begrepen dat je het beste kunt beginnen met wat "hoger" te laten lopen. Dus de lijnen aan onderkant door ring singel, naar bit en terug naar singel. Dus niet naar singel bij buik.
Op de foto hangt het bontje ook iets te laag...
Die katrollen pasten touwens bij mij niet door singel"ogen". Heb er tie-rips aangezet.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:01

Branca schreef:
Ik heb begrepen dat je het beste kunt beginnen met wat "hoger" te laten lopen. Dus de lijnen aan onderkant door ring singel, naar bit en terug naar singel. Dus niet naar singel bij buik..

Klopt - als je paard moet wennen. Later is het juist wel de bedoeling dat je 'laag begint', daar loopt je paard nl. voorwaarts-neerwaarts.

Citaat:
Op de foto hangt het bontje ook iets te laag....

Vind ik wel meevallen, als ze te hoog hangen werken ze haast niet.

Citaat:
Die katrollen pasten touwens bij mij niet door singel"ogen". Heb er tie-rips aangezet.

Als je nu gewoon de katrollen aan de singel hangt ipv aan het bit is je probleem opgelost. Je hebt dan ook een rustiger aanleuning.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:06

Oke...zat ik er toch niet helemaal naast...
Bontje vergelijk is met de broek van een tuig. Die hoort iets hoger te hangen. Maakt verder niet zo, denk ik.
Zal eens proberen met die katrollen.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:05

Ik longeer Noureyev om de achterhand te stimuleren.
Ik heb dus als eind positie weer de zijkant gekozen en niet tussen de benen.

Afbeelding

Afbeelding

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:38

Ziet er mooi uit...
Mijn paard loopt gelijk met het hoofd tussen zijn voorbenen. Moet ik nu nog iets op vinden.... Dit zou voor hem ook de bste stand zijn..maar dat hoofd grrrrr

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:02

Noureyev schreef:
Ik heb dus als eind positie weer de zijkant gekozen en niet tussen de benen.

Op deze manier longeren we * nu ook, alleen had ik daar nog geen foto's van ;)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:18

Branca schreef:
Ziet er mooi uit...
Mijn paard loopt gelijk met het hoofd tussen zijn voorbenen. Moet ik nu nog iets op vinden.... Dit zou voor hem ook de bste stand zijn..maar dat hoofd grrrrr

En als je hem meer voorwaarts drijft, helpt dat niet?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:44

Ga ik nog proberen.. Kijken of ie daar goed op reageert. En ja als ik dat constant moet blijven doen, heeft dat ook weer geen nut.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:22

Branca schreef:
Ga ik nog proberen.. Kijken of ie daar goed op reageert. En ja als ik dat constant moet blijven doen, heeft dat ook weer geen nut.

En veel overgangen dus!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:37

Ik longeer Givar ook met het Pessoa-tuig. Een geweldige oplossing. Totale ontspanning, en een mooi gemotiveerde achterhand. Wat wil je nog meer. Ik heb er helaas geen foto's van. Zal eens kijken of ik dat ook kan regelen. Het werd toch weer tijd voor een nieuwe shoot.
Maar om terug te komen op het tuig: sommige paarden moeten er heel erg aan wennen. Ik stap Givar altijd wel in en uit zonder dat hij bijgezet is. Het hangt dan wel al om, maar de voorste gespen zijn dan los. Ik ken namelijk ook wel mensen die dat niet doen, en geloof me daar wordt dat paard van hun echt niet vrolijk van.

...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers