Hoe hoog springen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Hoe hoog springen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 19:40

Ik rij op het moment een 4,5 jarige D-pony. Ik ben bezig met hem te leren springen. Hoe snel kan ik de hoogte op gaan bouwen.

(Pony kan goed springen, springt namelijk zij wei wel uit)


iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:44

als hij er plezier in heeft lijkt het mij dat je het wel redelijk kan opbouwen naar wat jij wil. Maar ik zou ook zeker nog dressuur erbij rijden want das ook wel belangrijk voor een jonge pony.
Maar ik vond de titel een beetje raar. ik dacht dat de vraag zou worden hoe hoog WIJ springen. maar er staat daarna heel iets anders.
Als je wil weten wat ik gesprongen heb is da 1.10.
Ik rij normaal altijd dressuur maar soms hadden we wel springles. was errug leuk!!!

.

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:49

met een redelijk jonge pony kan je natuurlijk niet meteen beginen met de hoogste hindernis, maar ik weet niet hoeveel je nu springt?
als hij de wei al uit springt betekent het nog niet dat hij ook goed springt met jou erop.
hij vind het iig wel leuk Haha!
je kan in het begin heel veel caveletti werk doen en lage hindernissen, als hij goede controle daarover heeft kan je beginnen met de wat hogere

veel succes iig:D:D!!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:51

Toen ik met Lotte ging springen ben ik laag begonnen,een beetje opgebouwd tot 60cm.Dit ben ik een tijdje blijven springen zodat haar achterhand een beetje kon ontwikkelen,en nu ben ik aan het opbouwen en spring nu 90cm (vind ik behoorlijk goed voor een C pony.En ikzelf ben ook geen held als het op springen aankomt)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:53

Ik denk dat je het best aan je instructeur/trice kan vragen. Als je pony er klaar voor is, en rustig en gecontroleerd laag kan springen, kan de balk wel een stukje hoger! Ik rijd zelf met mn 4,5 jarige E-pony maximaal 1 meter op het moment. Ze kan heel moeilijk zijn, dus ik oefen liever laag, en rustig, en als ze dat doet ga ik hoger.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:54

Tja, kijk gewoon wat ze aankan... Niet forseren. Ik heb ooit met en pony van 1.36m 1.30m gesprongen. En met een paard 1.70m (geen parcours), maar dat waren ervaren paardjes...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:24

luister naar je pony, en kijk wat hij aankan, want in principe heb je er niks aan om hoog te springen, het gaat om de afzet, hoe hij basculeert etc. zodat ook hij oog krijgt op de sprong en er plezier in heeft en houdt.
probeer als het goed gaat gewoon wat lijntjes te rijden, de hoogte is niet het belangrijkste.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:44

Daar sluit ik me helemaal bij aan Jaggie

Het is misschien een keer leuk om hoog te springen, maar als oefening heb je niks aan.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:20

idem alskawa en jaggie.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 15:31

Misschien moet ik er wel bij vermelden dat hij pas een maand echt onder het zadel is. Zo'n 60 cm is dan denk ik wel genoeg voorlopig of niet. In het parcours moet ie toch 80 cm aankunnen!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:36

dat lijkt me wel meer dan voldoende. Een parcoursje zou ik voorlopig nog maar eens vergeten, tegen de zomer lijkt me vroeg genoeg.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:03

Gewoon rustig aan. Er lol in houden en het vertrouwen laten groeien is belangrijker dan nu meteen de hoogte in te gaan.

Wat Kawa, Jaggie en Lielle zeggen sluit ik me bij aan.

Met Dennis heb ik trouwens een centimeter of 65 tot 70 gesprongen(hij is zelf 94 cm en nu 6).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:55

als hijnog zo kort onder het zadel is zou ik absoluut niet hoger gaan springen, laat staan parcourtjes. Ga eerst maar eens werken aan de springtechniek van je pony. Dan kun je later op basis van een goede techniek de hoogte inwerken.

Als je wil weten wat ik zelf heb gesprongen, dat was een parcours van 1,50 m.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:00

Ik heb vandaag weer gesprongen (was al zeker een half jaar geleden) en we zij weer tot 90cm geraakt (paard van 1.50m) ikzelf heb nooit les gehad en kan niet zo goed springen maar 90cm was echt wel het hoogste (2x balk eraf en 2x geraakt dus hoger ging (vandaag) niet.
het was wel heel erg leuk.Parcours doe ik ook niet, daar kan ik nog niet goed genoeg voor springen, ik oefen regelmatig heel laag (10/30cm) ook zodat hij niet tehard begint te crossen enz.

Kijk naar wat jij en je pony kunnen/durven en zeker niet hoger gaan als jij/je pony dat niet kan/durft.

0

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:30

Ik zal mijn verhaal uitleggen:
Ik reed op 1 van onze paarden en die is dan bere sterk als die op hol slaat het paard van ons is vroeger door het draad gejaagd door een andere paard en nu is dus dat paard de baas over mijn paard en dat paard reed dus bij mij in de bak die is er later uit gegaan en mijn paard wou dus de hele tijd erachteraan ik wasz helemaal achter in de bak en hij begon vreselijk onder me door te lopen toen is het dus door hem gelukt is ie op hol geslagen naar de uitgang....snik....Die uitgang was 2 meter hoog ik kon aan 2 dingen denken op dat moment 1.wat zal die doen zou die voor die hoogte doen zou die stoppen of gaat die erover heen.
Maar mijn paard is er dus overheen gegaan heeft 2 meter met mij gespringen ik ben met de sprong mee gegaan wel knap vond ik en toen is het paard zelf gevallen en ik mijn paard had verder nix was alleen na die tijd heel stijf aan 1 kant en ik had een ernstige gebroken pols waar ik 2 x aan geoperreert moest worden en das geen pretje heb er ook 2 pinnen in gehad.

Maar dat was dus mijn eerste keer dat ik 2 meter gesprongen had!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:59

Ik zou niet zo de nadruk leggen op de hoogt, 60 cm lijkt me goed! Je kan toch gewoon wat simpele lijntje oefenen. Zoals al gezegd werd!

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:05

Je paard is pas een maand onder het zadel, zoals je zei, dus het lijkt me niet verstandig om nu al pacoursjes te rijden. 60 cm. lijkt me voorlopig voldoende. De techniek van je pony moet eerst verbeteren, voordat die hoger kan springen. Succes!

Koop Pepsi! Taste to the limit!! Haha!

Mijn profiel is nog niej zo uitgebreid, komt nog wel..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:14

Als een pony nog maar een maand onder het zadel is, zou ik me eerst richten op gewoon rijden ipv springen. Hij moet nl eerst zijn evenwicht onder je vinden en behoorlijk onder je kunnen lopen voor hij aan springen toe is.
Ondanks dat hij al 4,5 is, lijkt me niet dat je dat in een maand voor elkaar hebt.
Ik heb zelf ongeveer 1.10 gesprongen met Bill

Goedgekeurd onderschrift :)

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:52

tot een cm of 60 lijkt me ruim voldoende, en als dat een paar maandjes goed gaat pas verder opbouwen. mijn record is een oxertje van 70 cm, maar ik heb een westernpaard dus Knipoog
ik had het probleem dat ik iets te snel hoger wilde, en ze begon met weigeren. Het heeft me ruim 3 maanden gekost om haar over op de grond liggende balkjes te laten springen, en daarna weer langzaam gaan opbouwen.


ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:34

De hoogste sprong die ik heb gemaakt zat tegen de 130-140 aan, ik wou hoger en het paard kon het makkelijk aan, maar mocht niet van me instructeur Boos! Haha! Lachen

KRAAKPIEP

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:39

ik heb met mijn D-pony 1m17 gesprongen. Maar meestal (met springles op de club) spring ik iets van 1 meter.
En thuis iets van 60-80 cm, want onze hindernissen zijn niet hoger Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:50

de hoogte is niet belangrijk en zeker niet voor een jonge pony, zorg er dus voor dat je hem niet verknalt, dat is zonde
kijk wat je pony aangeeft, balken werk is goed voor de rug en daardoor leert de pony zich ook aan te passen, kruisjes, inuitjes, zorgen dat er balans komt, daarvoor heb je absoluut geen hoogte voor nodig, houd het leuk, btje afwissling

en wat yessie zegt: je hebt de neiging om snel hoger te bouwen met een pony die aan het begin lekker springt,maar kijk er wel mee uit, het kan opeens over zijn

ik spring wedstrijd op 1.20 niveau(Z voor E) ik zou eigenlijk niet weten wat het hoogst is wat ik met hem heb gesprong, dat zal tussen de 1,35 en 1.40 liggen

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:58

Naatje wat ik ooit gehaald heb is 1.30 Haha! Met mijn fjordenbaal spring ik nu nog 50 cm, maar hopelijk komen we nog een keer hoger Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:39

Ik heb ooit 1.50m op een D pony gesprongen. Ik deed het wel bijna in mijn broek toen ik naar die hindernis toe reed.

Met mijn vorige paard heb ik ooit 1.10m gesprongen en met mijn huidige paard 90 cm. Ik durf eigenlijk steeds minder hoog.

Maar wat betreft jouw pony. Het belangrijkste is dat jouw pony eerst de techniek goed onder de knie krijgt. En die kun je voorlopig het best op lage sprongetjes oefenen. Maak dus lijntjes, en combinaties. Laat je pony veel verschillende situaties zien. En dat hoge komt vanzelf ooit wel.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:53

Ik zou rustig aan beginnen. Hij moet het leuk blijven vinden. Je kunt je pony op verschillende manieren lenig maken. Balkjes, twee sprongetjes, in uitjes. en varieer maar. Maar bouw het langzaam op. Het gaat niet om de hooft maar om de techniek

Voor altijd in m'n hart, Tommie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers