Advies gevraagd , wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Advies gevraagd , wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 16:59

Ik kreeg van iemand een tussendoor-vraag , of ik toevallig een oplossing weet Verward

Ik ben geen trainer en heb al helemaal nauwelijks western-kennis.....
dus kan er helaas weinig mee.

Bovendien dreigt dit probleem ook een beetje bij Rena ,
het afgelopen half jaar heeft ze wegens kwakkeligheid nauwelijks wat gedaan en daar proef ik nu de vruchten van .

Afijn , haar vraag komt dus hier op neer , en lijkt ook verdacht veel op mijn situatie ! Is (nog) geen bokker verder Lachen .

Paard was voorheen erg heet en vluchterig , en denderde dwars door een trensje heen. Zo kwam ze al bij de vorige eigenaar vandaan.

Op zich braaf , stemhulpen goed bevestigd , en recreatief freestyle-western-invloeden-achtig gaan berijden.

Dus voornamelijk op stem en zit , been en gewicht , en teugels in een boogje en met weinig contact omdat het bekkie toch best hard was.
Wel zachtjes erbij pakken indien nodig , en doordat er nauwelijks aangekomen werd maakte dat dan ook echt indruk als je dat eens oppakte. wel gewoon teugels meebewegen volgens het neckreining-principe.

Net als bij mij bij Rena , ging dat volgens haar allemaal prima en reageerde het beestje er perfect op , teugels waren nauwelijks nodig en alles was keurig bevestigd op stem en zit te doen.

Toch waren er momenten van veels te heethoofdigheid , steeds showerig ervandoor willen knallen in draf en galop , en steeds willen aandraven vanuit stap. Terugnemen , en meteen weer weg Boos!

Ook in pure *SNUIFF!* loperigheid met koppie , oortjes en staart erop ,
steeds maar doordrammen en moeilijk bereikbaar zijn , steds weer aanzetten tot hoger tempo waarbij ze voelt dat ze eigenlijk niks te vertellen heeft , en het uiteindelijk op grofheid en kracht terugnemen wordt in die situaties. Daar word je niet vrolijk van , zeker omdat het diertje anders zo superlicht reageert..... ik ken dat precies .

Paardje raakte nog meer gestressed van stevig remmen op het bitje.
Zij reed dan op een bustrensje , ik voorheen op een K&K - bitje.

Omdat ik op een Hackje was overschakeld en dat super beviel , probeerde zij dat ook en ook met redelijk goed resultaat.

Bij mij en Rena ging het helemaal super van het voorjaar , voordat ze kreupel raakte aan een voetje... niks geen drammen meer , lekker enthousiast graag aan het werk gaan en zelfs soms vreselijk lui tevreden kunnen lopen Clown

Had de teugel toen helemaal niet meer als rem nodig , hooguit als ze iets ECHT eng vond dan even duidelijk bij me houden , en daarbij even kort de teugel naar me toe halen en dan berustte ze er al in dat het niet doorging Lachen .

Dat andere meisje heeft wel wat moeilijke momentjes blijven houden waarbij ze soms flink in moest komen om het paard bij zich te houden.

Het is nu weer najaar en het paardje loopt veels te vaak te snel ,
moet veels te vaak en te stevig gecorrigeerd worden.

Begin gaat vaak prima , maar gaandeweg wordt het beestje heter en loperiger , en moet ze steviger gaan corrigeren tegen die loperigheid.

Tot een paar flinke snokken links-rechts toe met constante druk ,
en dat is niet fijn....

Ik heb dit nu ook een paar keer met Rena gehad ,
dat je VOELT dat ze door die Hack heen kan lopen , en soms te stroperig gaat reageren. Bij mij is het dan nog in de begin-fase , maar ik begrijp erg goed wat ze bedoelt nu ik het ook heb meegemaakt dat ik weer eens echt op kracht terug moest gaan nemen Boos! .

Bij haar loopt het beestje in de bak perfect , en ze rijdt vrijwel elke dag
of longeert of wat dan ook , beestje krijgt dus genoeg werk en het voer is ook niet veel bijzonders.

Het is puur de aard van het beestje dat hij steeds sneller en showeriger wil , en dat is met de Hack dus niet direct de kop in te drukken...

Bij mij voorheen wel , als ze aan wilde zetten , even zachtjes hand terughalen en dat was al genoeg , heel ontspannen en simpel allemaal OK dan! .

Afijn , om mij en Rena er even verder buiten te houden Haha! ,

ze wil nu dus (tijdelijk) iets anders om haar paard weer respect voor de rem bij te brengen , dat hij direct moet reageren en zo niet = bekkie auw.

Of een andere oplossing.

Liefst iets bitloos , omdat haar paard daar ook prettiger op reageert en niet van weg wil vluchten.
Dat beestje heeft ook oude wondjes in de mond .... waarschijnlijk door een slecht gahanteerd bit .

Aangezien zij als western-ruiter uitgedost op een western-recreatie-manier aan het rijden is , wellicht heeft iemand tips qua optoming of aanpak ?

Het is nog een vrij jonge meid die op school zit en geen geld heeft voor les , verder gaat ook alles prima naar wens , het gaat alleen om die momenten dat het paardje zich buiten TE sterk maakt en ze TE grof in moet komen , herhaaldelijk weer.

Het gaat erom dat ze dan iets heeft om het paardje even onverbiddelijk te corrigeren zodat hij deze streken afleert .

Er zal ongetwijfeld vanalles aangekaart worden wat er fout is , anders moet enzo , maar wie weet komt er iemand met een fijne oplossing om deze TE enthousiaste 10-jarige blaag even terug tot de orde te roepen ? Ach gut



strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:30

Ik ken het probleem ook, heb een haflinger die wel op een snaffle nageeft maar er toch te sterk voor is en er weinig respect voor toont.
Ik rij nu voornamelijk met een lowport shank en af en toe weer dat snaffeltje er in om het paard het verschil te laten voelen. Wordt ze dus te drammerig op de shank, pak ik de snaffle er bij waar ik dus meer aanleuning op moet houden en moet drijven, om d'r te laten nageven, na een paar keer pak ik dan weer de shank en heb dan een paardje dat daar opeens weer heel licht op reageert. het is te proberen.... verder rij ik nog wel eens op een hackamore met korte scharen die ik net zo als een shank gebruik. ik vind dat erg prettig rijden maar je kan hem helaas niet in een wedstrijd gebruiken. succes http://static.bokt.nl/s/party.gif
Party!!

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:32

Heb datzelfde probleem gehad met een paardje (nouja bijna Cool deze wilde je gewoon van haar af hebben)
Wat ik deed was tot vervelends toe de noodstop toepassen,het vervelende is wel dat je het paard eerst de fout moet laten maken en niet al ingrijpen als je denkt dat ze de fout gaat maken.En later grijp je in net voor ze de fout gaat maken.
Uiteindelijk wilde ze je er niet meer vanaf gooien en begon ze te luisteren.
maar soms werd ze nog heet en dat liet ik toe tot het punt dat de noodstop gebruikt kon worden en bebruikte deze,dan meteen hele kleine cirkels en langzaam loslaten en de cirkel groter maken en als ze rustig was weer rechtdoor.en geloof me soms was dat om de 10 meter nodig.
na een 4 maanden begon ze echt te luisteren en toen ik klaar was reed ik haar met een hand en deed ze niet verkeerd meer.
oja het bit waar ik meer reed was een dubbel gebroken kunststof bit.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:39

Blaze............jemig............dán moet je vaak tot 10 tellen, 4 maanden zeg je???? Zucht...........
Vanuit de hondensport heb ik mezelf aangeleerd dat je het dier (hond/ paard, ze hebben allemaal 4 poten/ benen, Lachen ) dat je ze al kunt corrigeren wanneer je merkt dat ze wat willen uitvreten dus nog net voordat de bom knalt. Dan moet je dus wel super geconcentreerd bezig zijn en zeer concequent handelen. Stug volhouden en ze snappen de link, meestal, Cool . Hoe te corrigeren?? Daar laat ik me niet over uit, dat is per dier verschillend, dat moet je aanvoelen. (Diplomatiek he, haahahahaa)

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:50

Ik heb altijd geleerd, 2 teugels voor communicatie, 1 voor speed control. Dus niet 2 teugels tegelijk als noodrem gebruiken, je paard wordt er alleen maar sterker van. En ik corrigeer ook pas als er daadwerkelijk iets fout gaat. Als je gaat corrigeren als het dier nog niks fout heeft gedaan dan is het uiteindelijk zo dat jij het meeste aan het werk bent en dat lijkt mij ook niet de bedoeling Lachen Uberstreichen is ook een heel effectief middel voor paarden die willen gaan hangen of het bit vastpakken etc.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:17

Euhh, wat is Uberstreichen Verward

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 19:26

Uberstreichen ? Enlighten me Haha!

Tja , mijn eigen mening is :

spreek met jezelf een bepaald tempo af dat het maximum is.
Als het paard daarboven komt terwijl hij dus dondersgoed weet dat dat niet de bedoeling is , direct corrigeren zo hard / zacht als nodig.

Als de correctie genoeg indruk maakt dan hebben ze na een paar keer al vlot door dat het niet de bedoeling is om harder te gaan en het relaxedter is om in een voorwaarts maar beheerst tempo te lopen.

Dat ging voorheen dus bij haar ook prima op de Hack , steeds geduldig en lekker aan het rijden blijven , telkens als ze de grens overschrijden even corrigeren. Liefst gewoon even oppakken maar als dat al niet meer werkt in de heethoofdigheid dan de noodstop van Blaze , en weer "rustig" verder. Tot je 10 stappen later weer steeds harder gaat , hoe relaxed je er zelf ook op blijft zitten verder Boos!

Weer noodstop...enz. net als Blaze omschrijft.

Ik heb dit zo nu en dan wel eens een dagje de laatste tijd ,
en kan me erg goed voorstellen dat je er kots-beu van wordt ,

beest steeds wegdrammen - noodstop op kracht - even goed - wegdrammen - noodstop op kracht ....... bah !

Daar gaat je lekkere ritje , peerd wordt steeds onrustiger en zelf ben je het na een tijdje ook helemaal beu dat dat dier WEER enthousiast gas geeft na een noodstop Misselijk .

Op zich is het niet zo erg om telkens op de rem te moeten trekken ,
maar het zou leuk zijn als je niet al je kracht in de strijd hoefde gooien om te remmen.

Dan krijg je dus idd het effect dat je als ruiter veel te veel moet werken , en je het steeds het uiterste van je rem-mogelijkheid gebruikt...
dat wil ik persoonlijk ook niet....

Het leuke zou zijn dat je een paard wat op dat moment even scheit heeft aan je rem , gewoon met een kort rukje aan het 1 of ander kan corrigeren.

Dat de zaken direct duidelijk zijn.

Nu komt het er bij haar al bijna dagelijks op neer op lang trekken voordat er een reactie komt ,
omdat een goede snok hier en daar al niet meer werkt

Het paard wentdus steeds meer aan dat geruk en het interesseert hem dalijk geen biet meer volgens mij. Bij Rena maakt de Hack nog genoeg indruk gelukkig , maar bij haar paard dus eigenlijk al niet meer....

Ik denk dat we wat betreft de aanpak , het in grote lijnen wel eens zijn ,
steeds weer corrigeren en proberen relaxed en leuk te blijven rijden , op de correcties na het gezeik negeren.

Vraag is dus eigenlijk alleen :

wat hang je er om / aan / in om het paardje weer even manieren te leren wat betreft de rem ?

Dat zij zoals gewoon heerlijk losjes en relaxed kan rijden ,
maar als de hormoontjes of wat dan ook opspelen en het beest wil showen en vlammen , dat ze hem dan ECHT onverbiddelijk kan corrigeren , zonder meteen weer angst in die mond te geven waardoor hij daarna nevernooit meer ontspant ?

Ik denk zelf in eerste instantie aan een echte Hackemore met lange scharen.

Deze kleine zachte Hack die ik ook heb is eigenlijk een lachertje natuurlijk ,
daarmee red je het prima op opvoeding , maar als er goed stront aan de knikker is en de opvoeding vergeten , dan ben je de Sjaak :-D .

Ikzelf vind een echte Hack wel een beetje een eng werktuigje ,
als het dier al te leip wordt en ze alsnog uit alle macht moet nood-stoppen kan deze wellicht ECHT schade veroorzaken ?

Ik heb ook te weinig verstand van bitten en hun uitwerking , om me nu iets te kunnen bedenken wat er evntueel (tijdelijk) ingehangen zou kunnen worden.

Iets wat niet stoort in dat bekkie als het dier gewoon keurig aan de hulpen loopt , maar wel duidelijk korte metten maakt met gedram , zodat ze dat al in de kiem kan smoren en ze de rit voort kan zetten zoals hij meestal begint...gewoon goed en ontspannen.

Het begint vaak bij iets engs , en als je dan direct rustig zou kunnen corrigeren voordat hij begint is er wellicht niks aan de hand.
Zo werkt het bij die van mij iig Lachen .

In de kiem smoren , en de rest van de rit blijft dan fijn op een schrikje hier en daar na.
Als ze 1 keer voelt dat ik haar niet simpel kan corrigeren dan blijft de overmoed in dat koppie. Dus zaak dat je er meteen korte metten mee maakt en weer relaxed verder kunt hobbelen buiten Haha!

Dit paard doet het niet constant , ze heeft in de zomer heerlijk gereden in het bos enzo. Zo af en toe een dagje wat sterker.
Maar nu wordt het dus steeds vaker en steeds ernstiger , en het paard heeft al door dat zij eigenlijk niks te vertellen heeft....dus blijft enthousiast drammerig verder lopen , de hork.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:42

hmm ben ik weer ff niet helemaal duidelijk geweest blijkbaar.
Bij mijn noodstop(is niet helemaal het goede woord misschien)
heet eigenlijk **the one rein stop**
heb je aan 1 hand meer dan genoeg en het kost totaal geen kracht,het is de beweging die je maak niet de kracht die je gebruikt.
Op de gezamelijke training heb ik in elk geval iets wat ik kan voordoen Cool

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:06

Daar hoor ik cornelie ook altijd over Haha!

Ik heb er niet echt een beeld bij , is het bvb. ook geschikt voor smalle bospaadjes zonder beschermende kleding ?

Ofwel , trek je het paard daar niet mee opzij ?
Want dat is dus een deel van het probleem , ze heeft vaak daar in die bos-omgeving met smalle paadjes niet de ruimte om wat anders af te dwingen dan een rechte remweg...

Ik zal eens kijken of ze die gezamelijke training wat vindt ,
om te komen kijken. Mail heeft ze wel , alleen geen internet Lachen .

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:13

pmarena schreef:
Ik heb er niet echt een beeld bij , is het bvb. ook geschikt voor smalle bospaadjes zonder beschermende kleding ?



Op een dubbeltje te stoppen Cool

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 20:16

*notitie* altijd een dubbeltje meenemen Tong uitsteken

Ik neem aan dat zoiets wel bij Parelli-figuren op sites staat ,
volgens mij heeft cornelie het ook wel eens aan me uitgelegd maar blijkbaar vond ik het niet nodig om me het helemaal te herinneren Verward

Even naar uitleg zoeken als ik zin heb Tong uitsteken

He Blaze , wat ben je toch lekker behulpzaam Haha!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:54

cornelie schreef:
. En ik corrigeer ook pas als er daadwerkelijk iets fout gaat. Als je gaat corrigeren als het dier nog niks fout heeft gedaan dan is het uiteindelijk zo dat jij het meeste aan het werk bent en dat lijkt mij ook niet de bedoeling


Ik ben van mening dat wanneer je 2 seconden eerder ook kunt corrigeren, dat op een minder ingrijpende manier kan omdat je het paard net niet over dé grens laat komen. Maar goed, je moet het wel voelen aankomen natuurlijk, anders heeft het geen zin, Pling .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:06

FlyingHigh schreef:

Ik ben van mening dat wanneer je 2 seconden eerder ook kunt corrigeren, dat op een minder ingrijpende manier kan omdat je het paard net niet over dé grens laat komen. Maar goed, je moet het wel voelen aankomen natuurlijk, anders heeft het geen zin, Pling .



Ik ben van mening dat je in het begin eerst het paard de fout moet laten maken en hem dan aanpakt,dit om hem eerst duidelijk te maken wat jouw actie is op zijn fout.Later moet je eerder zijn dan je paard,en hem die fout niet laten maken.Maar door hem eerst wel die fout te laten maken heb je hem wel duidelijk gemaakt wat je actie zal zijn als hij de fout in gaat.Op het moment dat jij je actie doet en je paard de fout nog niet heeft gemaakt weet hij dat jij sneller bent en zal hij (hopen we Cool )zich bedenken en stoppen met klooien.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:08

pmarena schreef:

Ik neem aan dat zoiets wel bij Parelli-figuren op sites staat ,
volgens mij heeft cornelie het ook wel eens aan me uitgelegd maar blijkbaar vond ik het niet nodig om me het helemaal te herinneren Verward

Hmm ik heb hem niet van Parelli Cool hem hem geleerd zonder te weten dat het iets bestaands was.
Even naar uitleg zoeken als ik zin heb Tong uitsteken

He Blaze , wat ben je toch lekker behulpzaam Haha!

Always at your service Cool

Laatst bijgewerkt door Rob_H op 16-11-03 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:09

Ja, OK, Blaze........je hebt gelijk, dat had ik voor de duidelijkheid er even bij moeten zetten. Maar goed, we zitten op één lijn.......

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:11

FlyingHigh schreef:
Ja, OK, Blaze........je hebt gelijk, dat had ik voor de duidelijkheid er even bij moeten zetten. Maar goed, we zitten op één lijn.......



Tong uitsteken Bloos *LOL* OK dan! Lovers Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:13

Laatst bijgewerkt door Rob_H op 16-11-03 21:18, in het totaal 17 keer bewerkt

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:13

Honden, paarden, kinderen.............het is een pot nat!!!!!! ~~}> }>

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:30

FlyingHigh schreef:
Honden, paarden, kinderen.............het is een pot nat!!!!!! ~~}> }>

Jw vergeet een catagorie-----------------------------------vrouwen Cool

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:33

Blaze"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Honden, paarden, kinderen.............het is een pot nat!!!!!! ~~}> }>

Jw vergeet een catagorie-----------------------------------vrouwen Cool
[/quote]

Grrrrrrrrrrrrrrrr, Blaze, je raakt bij mij een zeer gevoelige snaar!!!
Ik woon hier in huis met 3 kerels................breek me de b*k niet los, wat een stel tuig is dat bij elkaar!!!!! Maar goed, jij als jongetje ziet het natuurlijk compleet anders, Schijnheilig , Hyper!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:35

pmarena schreef:
Ik kreeg van iemand een tussendoor-vraag , of ik toevallig een oplossing weet Verward

Ik ben geen trainer en heb al helemaal nauwelijks western-kennis.....
dus kan er helaas weinig mee.


Interessante discussie, maar wat heeft dit met western te maken, kan iemand mij dat uitleggen.

Peter.

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 21:36

Goh Blaze , heb je alweer gelijk in Tong uitsteken

Ik zal het linkje even bekijken en via mail sturen ,
wellicht heeft ze er iets aan OK dan! .

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:36

Er ligt een westernzadel op betreffend paard, Peter..........vandaar Slim .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:37

pmarena schreef:
Op zich braaf , stemhulpen goed bevestigd , en recreatief freestyle-western-invloeden-achtig gaan berijden.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:39

FlyingHigh schreef:
Er ligt een westernzadel op betreffend paard, Peter..........vandaar Slim .


Ohooooooooo, ik dacht al, ben ik nou gek of zo, kennis is in dit geval gerechtvaardigd.

Peter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers