Hoe enkel goed te gebruiken met rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Hoe enkel goed te gebruiken met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 20:06

Ik heb hier al eens eerder een topic over geopend. Althans met dit onderwerp er in.
Helaas heb ik toen niet echt hele nuttige tips gehad dus probeer het maar eens opnieuw.

Korte uitleg.

Ik ben geboren met een afwijking in mijn enkel.
Waarbij ik regelmatig erdoor heen ga, enkelband scheur en of weken lang op krukken loop met een hele dikke enkel.
De laatste tijd kreeg ik steeds meer last met rijden en ben ik dus naar de huisarts gegaan (voor de zoveelste keer).
Binnenkort heb ik dus wel een operatie maar dit ter zijde.

Nu kan ik dus ongeveer 15 min rustig rijden zonder pijn en daarna begint de pijn, die eigenlijk steeds ondragelijker wordt.
waarna ik dus gewoon moet stoppen met rijden.

Hoe kan ik mijn enkel zo min mogelijk belasten met rijden?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:09

Zonder beugels rijden.Dan hoef je niet licht te rijden,en ook je hakken niet zo ver uit te drukken.Een vriendin van me heeft ook regelmatig last van haar enkel (zwakke ligamenten ofzoiets)
als ze pijn krijgt doet ze haar beugels uit,en rijd ze zo verder

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 20:11

Helaas is dat voor mij onmogelijk, t had wel een goeie oplossing geweest.
Doordat ik vrij zwaar ben en gewoon heel slecht doorzit is dit niet prettig voor m'n paard.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:14

Flink intapen helpt ook niet? Ik heb ook een tijdje last van m'n enkel gehad, en toen heb ik hem maar ingetaped. Maar denk dat dat alleen een heel tijdelijke oplossing is...

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:14

ik heb een tijdje op paardrijden en turnen tegelijk gezeten maar na een hele tijd dit gedaan te hebben kreeg ik ook heel erg last van mijn enkel (en andere beenspieren) omdat ze bij deze twee sporten precies in tegenstelde richting werken (turnen = lange hamstring, korte kuitspier en paardrijden andersom)

Toen moest ik dus met rijden mijn beugels langer maken zodat ik mijn enkel minder ver kon uitdrukken, verder heb ik toen vooral heel goed leren drijven door je kuiten te knijpen. Misschien dat dit bij jouw ook kan werken?

[ik ben overigens gestopt met turnen omdat het te slecht voor mijn spieren was, ik moest dus kiezen en heb voor paardrijden gekozen...natuurlijk Haha! ]

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:25

Heb zelf ook een enkelband probleem vanaf mijn geboorte en moe tnet als jij vaak met krukken lopen of kan stomweg niet eens meer lopen.
Mijn voet zit nu ook weer in het gips (voor de zoveelste keer) en moet net als jij binnenkort geopereerd worden. Mij werd toen de tip gegeven om helemaal niet meer te rijden maar dat kan nou eenmaal niet.
Maar wat bij mij goed werkt zijn van die scheve beugelblokjes kan even niet op de naam komen maar je weet denk ik wel wat ik bedoel.
Op deze manier ontlast je toch je enkel. En anders in laten tapen.
Ik heb ook een brace zodat ik hem niet meer kan verzwikken, is te koop in een winkel voor ortopedice hulpstukken Het zorgt ervoor dat je je voet niet kan verzwikken, ga anders eens naar zo'n winkel en vraak ernaar (type maleoloc) dan weten hun wel wat je bedoelt,de mijne heb ik in Bussem gekocht. Bij mij hielp dat ding in het begin wel redelijk maar helaas is mijn voet nu zo ver kapot dat hij niet meer werkt.

Een ding, stop met rijden als het echt niet meer gaat!!!
En dat bedoel ik niet om moedertje te spelen, maar ik ging ook altijd maar door met als gevolg da tik nu voor de tweede keer geopereerd moet worden, maar mijn voet is nu zo ver kapot dat dat waarschijnlijk niet meer helpt. Als dat het geval is gaan ze het gewricht vastzetten zodat ik hem niet meer kan bewegen en dus de rest van mijn leven ongelukkig loop. En dat allemaal doordat ik zonodig door moest lopen en nix aantrok van de pijn die mijn voet aangaf.
Naja als je verder nog vragen hebt pb je maar, heb wel wat ervaring met enkels.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 20:27

Midara helaas zit ik nu al voor de 2 e week WEER in de tape..
Moet nu volledige rust houden al 2 weken, m'n enkel was gewoon zo groot als een tennisbal.
Ben er niet doorheen gegaan gewoon door blijven rijden met m'n domme eigenwijze kop..
Ik heb al Schuine beugelblokjes en heb juist t gevoel dat ik juist meer last daardoor gekregen heb.


Misschien ligt t aan ons bouwjaar en maand zag dat we maar 2 dagen verschillen..

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:32

Ik heb door turnen een enkelband gescheurd, precies aan de buitenkant. Toen ik nog met mn rubberen laarzen reed deed ik altijd een brace om want dat hielp voor mijn gevoel. Nu ik leren laarzen heb heb ik veel meer ondersteuning in mn enkel. Soms wil ik wel eens pijn krijgen, maar dat is volgens mij doordat ik dan mn hak iets te diep uitdruk (een goede indicatie dus) maar dan doe ik mn beugels 2 gaatjes langer en word het al minder.

Balen dat je geopereerd moet worden wens je veel sterkte toe! OK dan!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:32

tsja.... an weet ik het ook niet, bij mij hiepen die blokjes wel.
Rijd nu weer even met gewone beugles zolang hij in het gips zit.
Weet hoe het voelt, bij mij werd mijn enkel ook heel dik zomaar uit het nix , en zeeeer dat dat deed.
Waar ligt doordrcht ergens? Misschien kunnen we elkaar gezelschap houden hihi Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:08

de enige oplossing is om echt aan je zit te werken. Dan hoef je niet meer zo te steunen op je beugels, waardoor je ook niet zo veel belasting krijgt aan je enkels. Bij lichtrijden niet helemaal gaan staan met behulp van je beugels, maar juist proberen om je beugels zo min mogelijk te gebruiken. En lekker veel stappen en galopperen, want dan hoef je het niet zo te belasten Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:49

Ik heb ook altijd erg last van mijn rechterenkel gehad nadat ik hem had gebroken. Sinds 3 jaar rijd ik western en hierbij heb ik helemaal geen last meer van mijn enkel gehad. Misschien eens een westernzadel proberen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 11:38

Ik heb een jaar lang met westernzadel gereden.
helaas had ik er daar ook last mee...

T schiet niet op *zucht*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:12

Brede beugels nemen, dan is je gewicht meer verdeeld.

Je hebt van die kooibeugels(verkrijgbaar in de ijslande zaak), of kijk eens bij endurance beugels.

Of koop een gangenpaard, kun je lekker blijven zitten.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:34

Je kan speciale beugels kopen voor mensen met reuma en zo,met die beugels ontzie je je gewrichten,ze staan ook in het hypodrama boekje.
Misschien heb je daar wat aan,die beugels hebben bewegende onderdelen.