Pony erg stijf, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Pony erg stijf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 11:46

Mijn pony heeft ongeveer een halfjaar stilgestaan, hij's al 20 nu, ik rij hem nu ook alweer bijna een jaar, maar hij is ontzettend stijf, ik rij hem bijna elke dag, soms longeer ik hem ook wel 's. Hebben jullie tips om hem losser te krijgen? Hij zit met name in zijn rug vast...

Gr. Mij

Bliep


Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:53

iemand die er verstand van heeft er naar laten kijken?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:48

Jah idd staat er niemand bij jullie op stal die er verstand van heeft of zo!!?? Ja ik zou na een half jaar op mijn bed te liggen ook super stijf zijn!!

Live,LOve,'ndLaugh

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 13:34

Jah, ik ken nu niemand die er verstand van heeft, margon, ikkuh zou dat ook zijn, maar ik rij nu alweer zowat een jaar alweer nadat ie een halfjaar stil heeft gestaan, en hij is nog steeds zo stijf als een plank!

Bliep


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:48

Tja als je al 20 bent. Gaat alles niet zo soepel meer. En wil je hem toch los krijgen. Dan duurt dat gewoon veel langer.

Ik zou grondwerk doen. En kijk is naar je manier van rijden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:55

balkjes laten lopen. ook aan de longe Haha!

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:30

veel overgangen rijden. en erg goed instappen!

Profiel update!!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 15:16

Je moet wel rekening houden dat een paard van zo´n leeftijd veel sneller stijf word dan een jonger paard!
Dat om wat losser te krijgen is veel rijden maar bouw het dan wel rustig op en niet direct hoppa!!!!!!!!
Dat net wat Jans16 zegt veel overgangen rijden dat is ook een oplossing.
Als dat niet helpt en je hebt vanalles geprobeert kun je het beste een DA bij halen.

Als je dat niet wilt moet je eigelijk een soort Fysiotherapeut inhuren en die kan hem daar wat losser krijgen.

Veel succes!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:47

IK denk ook balkjes lopen en ene dag longeren andere dag rijden en zo rustig opbouwen

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:52

Rustig opbouwen, veel overgannen rijden, veel figuren rijden en niet in een keer te veel gaan doen. Eigenlijk vind ik het precies het zelfde als wat Animals zei!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:57

longeren met balkjes werkt erg goed
Wat ook aardig helpt is niet op een gewoon tempo rijden, maar in het begin even een paar keer een pittig drafje en daarna weer een tijdje stappen en vervolgens gewoon veel overgangen blijven rijden.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:54

Ik zou er even een dierenarts naar laten kijken.
Na een jaar rijden nog steeds zo stijf zijn kan zeer goed een lichamelijk probleem zijn(geworden).
Voordat je het dier dus allerlei oefeningen laat doen eerst laten uitsluiten dat het geen lichamelijk letsel is waar het dier last van heeft,anders zal het dier misschien onnodig pijn hebben of erger nog misschien wel onherstelbaar kunnen worden beschadigt.

Het is al een wat ouder dier dus zouden er hier en daar best wat mankementjes op kunnen treden waar je als ruiter dan rekening mee dient te houden.
Als je deze mankementjes weet kan je jezelf met het rijden erop aanpassen eventueel wat aanvullende suplementen geven of medicijnen en zal het voor beide weer leuker/beter worden.

Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 02:23

Een oude pony kan je best nog op rijden maar je moet zo'n dier in conditie houden. Ik heb er ook een van 29 jaar die nog gewoon in de kinderlesjes loopt. Nou kan je daar niet spreken van keihard werken maar lichte arbeid dus beweging. Van elke dag rijden ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander. Ik zou het rijden afwisselen met bijvoorbeeld longeren, een balkjes training, een wandeling of spel. Lopen over balkjes is erg goed. Je moet de balkjes niet achte elkaar leggen. Ook zou ik zeer conequent van hand veranderen. Belangrijk is dat je in ieder geval het rustig op bouwt. Ter ondersteuning zou je Musculo kunnen geven, dat ondersteunt de spieren, banden en pezen. Laat in ieder geval de bewegingen tijdens het rijden van het paard zijn om zo problemen voor te blijven. Oudere dieren zijn vaker wat gevoeliger voor problemen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 06:27

Hij is al op leeftijd, het lijkt mij verstandig om het wat rustiger aan te doen met hem. Elke dag rijden voor zo'n oud paardje is misschien wat te veel voor hem. Verder als je hem rijd, erg goed instappen, net zolang totdat de spieren warm zijn en dan pas aandraven enzovoorts.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:48

Hij is natuurlijk al wel op leeftijd maar ik zou hem gewoon gaan longeren met touwtjes.. Wel natuurlijk in een mooie opbouw.. Laag en diep gaan longeren

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:58

Nee, met touwtjes zou ik zeer zeker niet doen en al helemaal niet bij een paard wat al stijf is. Dan vraag je om nog meer problemen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:33

Ik zou hem idd ook zeker niet gaan longeren met touwtjes.
wat ik zou doen is iig opbouwen
in het begin niet teveel vragen en niet veel krappe wendingen rijden.
En zeker als een paard stijf is is het belangrijk om ontspannen in en uit te stappen.
de eerste tijd veel grote voltes bijvoorbeeld en daarna iets kleinere.
veel overgangen en goed aan het been houden.
veel succes! Lachen

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 08:35

Even lekker longeren voor het rijden. Eerst een minuut of 10/15 stappen en dan een rustig drafje. Wissel beide handen af en loopt hij lekker, pak er dan een galopje bij. Is hij los, zadel hem dam en ga lekker rijden. Ik zou er wel een structuur in houden. Goede opbouw, even goed oefenen en een rustige afbouw met een behoorlijk stuk stappen. Leg tijdens het uitstappen een dekentje over zijn rus, zodat zijn spueren niet te snel afkoelen. Na het rijden geef je je paar muesli met vitamine E, selenium en nog iets (is te verkrijgen bij de paardendrogist. Dat zit in 1 pot, dus als je er naar vraagt krijg je het goede.) Dat help de melkzuur af te voeren en het herstellen van de spieren. Werkt heel goed. Dus>>>> www.paardendrogist.nl
OK dan! Succes OK dan!

Voor altijd in m'n hart, Tommie

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 08:40

hay
ik heb ook een paardje van 29
deze wordt ongeveer 3 keer per week gereden en 2 keer per week gestapt en 1 dag gelongeerd. Ook bij dit paardje kost het veel tijd om los te stappen en na ongeveer een kwartier draven komt hij los. Stappen kost ongeveer 10 minuten. Gewoon met lange teugel dan neem ik de teugels op maat en dan draaf ik aan, als ik merk dat hij heel stijf loopt, gewoon de hals laten strekken. Veel voltes, en andere figuren rijden. Even galopperen en draven en weer uitstappen (10 minuten) Hij kan namelijk maar ongeveer een haf uur lopenen dan is hij echt gesloopt.
Hou er gewoon rekening mee dat het een paardje is op leeftijd en niet alles meer super elasties is

heel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 08:52

Een oud paard weer soepel krijgen doe je door goed te rijden. Het is vooral een taak van je instructeur/trice om je daar in te begeleiden. Wij kunnen van achter de pc niet beoordelen hoe de arbeid voor dit paard het beste opgebouwd kan worden. Dat moet, zeker in dit geval, individueel bekeken worden.
Ik vind het wel een goed idee om er eens een echte paarden fysiotherapeurt naar te laten kijken. Die kan dit paard behandelen waardoor hij wat losser in zijn lijf wordt. Het is dan vervolgens aan jou en je instructrice om die losheid in het lijf te behouden en vergrote dmv gerichte dressuurtraining.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:05

Longeren met touwtjes lijkt mij echt uit ten boze! Het paard wordt er alleen nog maar stijver door naar mijn idee..

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:25

ja idd dat denk ik ook
het paardje moet gewoon vanzelf los worden door veel figuren en overgangen te rijden.
en zeker niet eerst aan de teugel proberen te laten lopen in de eerste 2 minuten

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:35

Je moet hem met rijden vooral heel goed loswerken,en hem dan pas echt oppakken.
Daarna veel figuren en overgangen,rijd ook gewoon figuren die niet bestaan zoals slingerde slang figuren enzo.
Voorderest doet een lekkere massage (met of zonder cooling gel) ook altijd wel een klein wondertje Knipoog

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers