dikke tinkervacht en rijden???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

dikke tinkervacht en rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 16:19

Hallo allemaal,

ik had een praktisch vraagje over die dikke tinkervacht die Destiny nu heeft.
Wekelijks volg ik dressuurles met onze 3-jarige knol. De lessen zijn niet heel zwaar (omdat ze nog zo jong is), maar toch zweet het paardje er flink van. Ze heeft gewoon een hele dikke vacht en na een kwartiertje is die al aan het druipen van het zweet.

Na de les (van 3 kwartier, of 1 uur) kan ze gelukkig een tijdje onder het solarium staan, maar we hebben ook geen uren de tijd en na een dik half uurtje leggen we het zweetdeken erop en gaat ze de trailer in. Een kwartier later komt ze in de wei aan en gaat het deken eraf (we zijn dus al een uur gestopt met rijden). Dan nog zie je ze dampen. En daar maak ik me wel wat zorgen over...

Ze heeft een schuilstal waar ze altijd in kan (maar natuuuuurlijk doet ze dat niet), maar we kunnen haar onmogelijk op stal zetten, omdat we er geen hebben Clown én omdat de weide ook een eindje van ons huis afstaat. (en nog eens terugkeren om haar vrij te laten uit die stal -die we niet hebben- is ook echt onmogelijk) Het deken aanlaten in de wei is ook geen optie, want met de andere paarden houdt dat deken het geen uur uit. En dan zouden we ook nog eens moeten gaan afdoen.

Wat nu? Verward

Ik dacht het dit jaar nog even zo vol te houden. We rijden nog niet zo intensief en ik ben wel dol op die mooie wintervacht. Maar zou ik haar volgende winter een deken opleggen? En laat ik haar dan ook scheren of niet? Hebben jullie dit wel eens met een Tinker gedaan? En hoeveel en welke dekens heb je dan nodig? Of zien jullie een andere oplossing?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:32

Als ik jou was zal ik er een "gewone" stal bij bouwen. Dan zou je haar evt. snachts en na het rijden op stal kunnen zetten.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 16:45

Mmmm... ja maar dan direct 4 stallen, want ik kan ze toch niet alleen binnen houden als de anderen vrolijk op de wei dartelen? En helaas krijg ik daar nooit een vergunning voor Scheve mond .

Een andere oplossing zou zijn om haar na het rijden in de oude paardenstal aan ons huis te zetten (dat is dan wel helemaal uit de buurt van de paarden). Maar zou ik haar daar dan ook de nacht durven laten doorbrengen??? Het is wel een stevige stal, daar niet van, maar ze is het niet gewoon op stal te staan, en alleen te zijn. En zal ze daar geen koud hebben met een zweetdeken alleen, of is dat voldoende?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:59

Als je haar langzaam aan went om af en toe in die oude paarden stal bij jullie aan huis te zetten kan het volgend jaar vast geen probleem meer zijn.
Wij hebben ook een tinker. Als wij gereden hebben (zij zweet ook flink) dan zetten we haar op stal met haar zweetdeken en na ca. een
half uurtje is ze meestal wel opgedroogd en dan doen we haar winterdeken om.
Er is ook iemand bij ons op stal en die scheert haar tinker. Zij legt hem ook een winterdeken op.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:41

Kiara zweette ook altijd zo snel.
Ze kreeg begin van de winter een ongevoerde regendeken op, en als het kouder werd een dikkere deken.
Zo voorkwam ik een mega-dik vachtje.


Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:45

Eind september zijn wij begonnen met de zomerdeken en sinds half oktober (toen had het ook wat gevroren) hebben wij haar onder de winterdeken staan om ook de lange vacht te voorkomen.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:04

Brenda heeft ook een dikke vacht en zweet ook heel erg snel nu. Heb nog niet heel erg fanatiek gereden maar als ik direkt een les ga rijden zal het toch iets fanatieker gaan. Denk dat ik er dan ook een zweetdeken opleg.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:22

Luna zweette met haar zomervacht al na 10 minuutjes stappen en draven.
Daarom heb ik haar in september een zomerdeken op gelegd en een paar weken later haar winterdeken, die ze nu nog steeds op heeft.
Haar vacht is mooi kort gebleven, wel iets langer dan de zomervacht maar niet overdreven lang als haar wintervacht.
Na het rijden gooi ik haar een kwartiertje tot een half uurtje een zweetdeken op (tot deze zich heeft volgezogen) daarna gaat ze weer terug onder de winterdeken en afhankelijk van hoe laat het is (onze paarden staan 'snachts binnen) gaat ze terug naar de wei of blijft ze op stal.
1 van de paarden bij Luna in de wei hangt graag aan dekens, de ene na de andere deken trok hij kapot en niets hielp (antibijtspray, sambal, azijn, enz) tot ik de tip kreeg er herthoornolie op te sprayen, en sindsdien spuit ik de deken waar luna mee op de wei staat 1 keer in de week in en Noah komt er niet meer aan.
Als ik jou was zou ik toch overwegen een deken op te doen en omdat ze nu al vacht heb haar laten scheren (eventueel met grover mes dan normaal zodat je nog wat vacht over houdt).
Zo heel veel dekens heb je niet nodig, ik heb voor luna een zomerdeken voor het begin, daarna krijgt ze op stal een winterdeken (200 grams) op en buiten een regendeken met dezelfde vulling, verder heb ik nog een fleecedeken voor na het rijden (en een vliegendeken maar dat is omdat luna snel verbrand in de zomer).

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:52

Quint staat 24/7 buiten met een schuilstal.......Hij is nu een echt beertje aan het worden,met rijden neem ik wel de tijd om hem op adem te stappen en stap hem rustig naar huis(ga rustig ritten van een uur of 3 maken met hem).....
Thuis doe ik even een zweetdeken op en als hij voor het grootste gedeelte droog is,deken eraf en hij loopt weer buiten(is dan heus nog wel wat bezweet hoor)
Ik hou me verder niet bezig met dekens enz.en de schuilstal van hem gebruikt hij alleen voor te eten...
Ik heb hem vorige winter diep in slaap gezien,liggend in de sneeuw....
Quint is nog nooit ziek/verkouden geweest en hij ziet er op en top uit Haha! .....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 02:38

het lijkt wel of tinkers meer zweten dan andere rassen als ik dit zo lees. Ik wordt er ook niet goed van bij Gam. Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:09

Ik merk dat nu ik die van mij onder deken heb staan dat ze alleen op haar hals nog veel zweet. De rest van haar lichaam blijft veel langer droog dan normaal.

Moest laatst van de zadelmaker een keer met zadel, zonder dekje gaan rijden om te kijken hoe de kussens zich afdrukten op haar rug. Je kunt dat dan zien aan zweet en talgpoductie...

Nou, ik heb bijna 3 kwatier gedraaft en gegallopeerd, maar nix hoor, je kon er niets van zien!!!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 12:02

Pellie"]
het lijkt wel of tinkers meer zweten dan andere rassen als ik dit zo lees. Ik wordt er ook niet goed van bij Gam. Scheve mond
[/quote]

Ik dacht dat ik dat ook gelezen had in het Tinkerboek. Maar ik weet niet of dat louter door de vacht komt of dat de oorzaak ergens anders te vinden is.

In de zomer zweette onze tinker al van gewoon in de zon te stappen Haha! .



[quote="Lissalover schreef:
Moest laatst van de zadelmaker een keer met zadel, zonder dekje gaan rijden om te kijken hoe de kussens zich afdrukten op haar rug. Je kunt dat dan zien aan zweet en talgpoductie...

Nou, ik heb bijna 3 kwatier gedraaft en gegallopeerd, maar nix hoor, je kon er niets van zien!!!


Wow, bij ons moet ik er na een les (van 3 kwartier of een uur) eerst met het zweetmes over en dan spat het zweet in het rond Wow! .



Nu weet ik nog altijd niet zeker hoe ik het ga oplossen. Ik ben ook al aan het kijken naar de prijzen van een solarium. Het zou wel super zijn, moesten we dat in onze paardenstal hebben hangen. Maar het is helaas niet echt goedkoop, merk ik zo...

Maar jullie tips zijn wel al verhelderend geweest *LOL* . Dus als ik volgende herfst met dekens begin (1 zomerdeken dat tegen regen kan en 1 winterdeken later op het jaar), dan zou scheren zelfs niet echt nodig zijn? Ik hoop het Haha! .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:25

ik ga gam vanmiddag scheren. niet alles eraf maar een deklaag laten zitten, anders is het meteen zo'n omslag voor hem. wie weet of dit iets oplost.

en ik weet ook niet of het vele zweten alleen aan de haren liggen maaar als ik zijn vachtje vergelijk met die van de andere paarden op stal dan verschilt dat nogal. die van Gam zijn lang en hij heeft ongelovelijk veel laagjes haar!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 12:04

Hey allen,

Ik heb zo eens gekeken in de divozagids naar de prijzen en soorten van dekens. Maar eigenlijk heb ik geen idee van het aantal gram dat zo'n deken nodig heeft. Hoeveel moet een waterdicht najaarsdeken wegen en hoeveel weegt een deken voor de 'echte' winter? En is dat verschillend bij geschoren en ongeschoren paarden???

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:42

Denk dat het nu niet meer zoveel nut heeft om een deken op te doen om eerlijk te zijn...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 16:03

Ja, weet ik... ik dacht eerder voor volgend jaar (kan ik alvast beginnen sparen Knipoog )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker