Nieuwe vorm van dressuurwedstrijden !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Nieuwe vorm van dressuurwedstrijden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 21:58

Een dressuurwedstrijd op afstand. Laatst las ik op een Zweeds (Canada en Noord Amerika gaan dit nu ook invoeren) forum, dat daar 's winters video-wedstrijden worden gehouden. E.e.a. is ontstaan doordat het vervoer van paarden daar 's winters bijna niet te doen is en zeker veel te gevaarlijk.
Iedereen mag zijn proef thuis rijden en moet de proef op video zetten, deze video wordt alsdan ingestuurd naar de (in ons geval KNHS of ...), de betreffende proef wordt alsdan (net als een normale proef beoordeeld). De kosten die in rekening worden gebracht bedragen Euro 25,= voor een normaal protocol, en Euro 75,= voor een protocol met deskundige adviezen. (de genoemde prijzen zijn slechts indicaties). Er zijn natuurlijk regels van waaraf je moet filmen etc.., maar dat komt pas op de tweede plaats. Eerst eens horen wat jullie van dit idee vinden. De Nederlandse en Belgische juryleden die ik hier over gesproken heb zijn genatigd enthousiast, al vinden ze het allemaal wel leuk dat ze een proef dan meerdere malen kunnen bekijken, maar........ ook de veel gehoorde smoes kunnen bevestigen of ontzenuwen dat het thuis altijd veel beter gaat.

Laat eens horen wat jullie hiervan denken.

DDupont


organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:09

belachelijk

je kan op een video niet zien of ze met het bit gerommeld hebben
een goede plakker en knipper haalt de slechte stukken eruit en zet er goede in

enz enz

vindt het absoluut geen goed idee

en inderdaad je kan als jury even een proefje een paar keer extra bekijken ja
maar of dit nu een voordeel is???

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:21

Dit is echt ontzettend fraude gevoelig.... Je kunt maar raak rijden, van alles gebruiken om het beter te laten gaan.
Ik snap eigenlijk niet dat er uberhaupt over nagedacht wordt..

Het lijkt me niets, ik zou er niet aan mee doen..

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:29

inderdaad en hoe langer ik erover nadenk hoe lachwekkender en belachelijker ik het vindt

Ik ben zelf jurylid, dus het wordt er wel makkelijker van
Mooi thuis een beetje aan de borrel even proefjes kijken

En ach als als de visite s'avonds komt kijk ik de rest wel even met een schuin oog af hoor, maken jullie ja maar niet druk.

En als je toch bezig bent stuur dan met de video de ingevulde (punten) protocol mee dan hoef ik dat ook niet meer te doen, lekker makkelijk

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:29

echt lachwekkend dit

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:15

Echt zoon domme actie dit!!
Wie dit heeft uit gevonden mag het ook weer afschaffen Haha!

Live,LOve,'ndLaugh

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:16

Eerst leek het me wel een grappig idee alleen hoe langer je eraan denkt hoe gekker ik het vind worden eigenlijk.
Dus als je teovallig eens een proefje rijd en dat er welnetjes uit vind zien (wat toevallig ook nog is opgenomen) kun je dat opsturen en kijken of je een winstpunt voor kunt krijgen. Wat heeft het dan nog voor nut om wedstrijden te rijden? Moet je dan ook helemaal in jasje in je eigen bak gaan rijden?

Vind het niet echt een super idee hoor. Wel leuk om je video in te sturen en er deskundige adviezen op te krijgen maar neit als wedstrijd.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:18

dat zal vast en zeker heel eerlijk verlopen
stel mijn paard doet moeilijk op een bepaals onderdeel. Dan zet ik even met de nodige deskundigheid de band stop, spoel hem terug en doe dat stukje opnieuw totdat ie toevallig goed gaat...
Ik vind het ook maar idioot hoor. Op een vidoetape kan je een paard toch niet zo goed beoordelen als in het echt?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:36

organisator schreef:
belachelijk

je kan op een video niet zien of ze met het bit gerommeld hebben
een goede plakker en knipper haalt de slechte stukken eruit en zet er goede in

enz enz

vindt het absoluut geen goed idee

en inderdaad je kan als jury even een proefje een paar keer extra bekijken ja
maar of dit nu een voordeel is???

Ja precies! Echt een dom idee, dat ze er niet eens even bij doordenken!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:53

WAHAHAAA! *LOL*
Is dit serieus? Verward
Dat kán toch niet?
Krijg je net zoiets als funiest home videos, maar dan met mooiste dresuurproef *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:57

Belachelijk.
Ga je gewoon lekker rijden met je instructrice aan de zijlijn.
En dan gaat het toevallig die dag een keer lekker en hup opsturen die hap.
Nee, dat is niks.

Misschien idd voor amerika omdat er anders gewoon geen wedstrijd is, maar in NL ligt dat helemaal anders, je kunt heel Nederland rondcrossen voor wedstrijden en dan rij je nog minder kilometers dan in Amerika.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:05

Wedstrijd? Dit is geen wedstrijd, je rijdt immers voor jezelf?
Zijn er dan ook nog prijzen aan verbonden?

Wel een leuke overigens: ik rijd eerst met Fitz een Z2 proef, daarna doet trainerlief precies dezelfde proef en ik ga wat knutselen en knippen, en wow, wat heb ik Fitz ineens goed voorelkaar Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 02:41

In Amerika en Canada is er in elke klasse een eerste prijs van $ 10.000,= en worden alle winnende proeven op de televisie uitgezonden, maar als ik jullie zo allemaal hoor zal de proef van jullie wel in het programma "the funiest home-video" terecht worden. Natuurlijk kan niemand ongemerkt knippen of plakken in een proef. Kortom ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom dit hier niet zou kunnen, of rijden jullie allemaal elke week bij de top-juryleden en krijgen jullie een protocol mee naar huis waar jullie trainers wat aan hebben. Inmiddels zijn deze video-wedstrijden ook in Engeland al uitgeschreven. Het ergste vind ik nog dat wij in Nederland steeds meer gaan lijken op de Duitsers, die eigenlijk het liefst morgen de kür op muziek weer zouden willen afschaffen. Kortom alles moet bij het oude blijven. Geef nu eens echte argumenten en niet alleen argumenten met als ondertoon "de jury lekker bedonderen" want dat lukt je echt niet, maar erger nog dat helpt je geen steek vooruit. Verder lees ik op dit forum hoe mensen gefrustreerd raken door de te lage (of zelfs te hoge) cijfers die ze krijgen, dat ze bij de verkeerde juryleden rijden, geen startplaats kunnen bemachtigen, geen vervoer hebben naar de wedstrijden, dat hun paard niet in de trailer wil, dat er te veel vlaggen waaien op het wedstrijdterrein, dat de plantenbakken op de verkeerde plaatsen staan, dat vader en moeder zoveel aandacht vragen, dat het inrijterrein veel te klein en te druk is, dat de starttijd uitloopt enz.enz.enz.enz. Daar heb je thuis of in je eigen vertrouwde omgeving in ieder geval geen last van. Kortom zeuren en nog eens zeuren, maar als er straks een Europese competitie wordt uitgeschreven met een behoorlijke prijzenpot, zijn jullie de eerste die de videoband gaan inzenden. Ja toch, of niet dan.

DDupont

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:00

Ten eerste vind ik het nogal naief om te verkondigen dat er niet met de opnames gesjoemeld kan worden. Vandaag de dag kan dat echt wel hoor. Complete series met dino's worden met behulp van digitale technieken zo gemaakt alsof die beesten in je achtertuin rondwandelen. En dan kan er niet gefraudeerd worden met thuisopnames? De digitale techniek is er m.i. ver genoeg voor... En de mensen oneerlijk genoeg.

Ten tweede vind ik dat er wel degelijk hulp van buitenaf bij kan komen: wat al gezegd is, de instructies kunnen mooi vanaf de zijkant geroepen worden.

En het belangrijkste: is het wenselijk om aan deze sport een dusdanig individualistisch aspect toe te voegen? Daar wordt ook al zo veel over gemopperd, dat het ieder voor zich is. Dit plan bevordert dat alleen maar. Zo zie je elkaar ook niet meer op de wedstrijden. Lekker gezellig...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:09

Dat laatste vind ik ook een goeie.
Daarom vind ik in de winter starten al helemaal niet gezellig.
Zeker als je toevallig in een klasse zit waar je de enige van je club bent, je ziet dan niemand.

In de zomer is het wel gezellig.
Bij elkaar de proeven kijken, gezellig na kletsen.
Dat hoort bij mij ook bij wedstrijdrijden, niet alleen mijn proefje.


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:38

Klinkt wel goed voor mensen die een paard hebben die niet op de trailer wil of paarden die niet tegen een vreemde omgeving kunnen, maar ik vind dat dat er allemaal bij hoort. Als je paard schrikt van vlaggen of vreemde hekjes betekend dat ook dat het doer meer op de omgeving dan jou let. Stukje controle. Dat heb je niet als je een video mag opnemen. Starttijden, tja dat hoort erbij. Niet leuk denk ik, maar dat is de sport.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:15

zou wel leuk zijn, gewoon 10 dagen lang iedere dag een proef rijden en de best opsturen..dat kan toch wel?
frauderen met knippen en plakken is wel moeilijker en kost veel geld als je het echt goed wilt doen, dus dat zal wel weinig voorkomen.
maar als je 10.000,- kan winnen is het toch aantrekkelijk om het niet 100% volgens de regels te doen, of ligt dat nou aan mij?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:30

ik vind het goed

maar niet in de zin van 'wedstrijd'.

waarom niet met z'n allen (jury's en ruiters) aan de tafel gaan zitten en uitvoerig bespreken wat je ziet, hoeveel punten het waard is , hoe het beter kan, ....

zo filmen ze bij ons de finale van de dressuur die ze daarna gebruiken in de jurycursus.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:22

tja als het geen echte wedstrijd was met zo een prijs eraanvast zou het idd geen slecht idee zijn. Dan kan je eens laten zien hoever je eigenlijk staat als je het spel eerlijk speelt.

Maar met zo een prijs van $10.000 , mij maak je niet wijs dat er geen zijn die foefelen. Met de nodige technische kennis, de juiste camera en programma's kun je wel iets na wat werken in elkaar steken hoor. Of anders rij je de proef een keer of 10(natuurlijk met je instructrice aan de zijlijn die buiten beeld wat aanwijzingen geeft), en wat dan het beste is stuur je op. Nee hoor, vind ik niks. Iedereen gelijk voor de wet. Iedereen in dezelfde bak, met dezelfde omgeving, en iedereen krijgt maar 1 kans. Heb je een paard dat schrik heeft van de witte hekjes? brute pech dan, moet je wat meer oefenen.

En Yokie heeft ook een heel goed punt. Er zijn nu al mensen die denken dat dressuur een individuele sport is zonder groepsverband. Wedstrijd is meer dan alleen 5 minuten een proefje rijden, ik kom graag 's morgens vroeg om een stuk vlaai te eten, de parcours verkennen, 's middags een lekkere friet of hot-dog, 's nammidags tussen de anderen paarden mn proefje rijden, dan naar de andere kijken en de jumping, en dan de prijsuitreiking bijwonen of misschien meedoen. Als ik nu alleen thuis een stomme video moest maken van mn eigen, zonder dat er sfeer was, dan hoeft het voor mij niet hoor. Dan kan ik evengoed gewoon wat recreatierijden en mn instructrice vragen als ik mn proef goed rij, dat kan zij ook wel beoordelen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:37

hey
ik vind het eigenlijk wel een leuk idee, maar dan gaat het helemaal niet meer om wedstrijd rijden; het leuke aan de wedstrijden (vind ik) is dat we met z'n alleen losrijden, je paard mooi maken, je best voor een jury (die daar in lijve aanwezig is Knipoog ) en nadien terug paard verzorgen, op de trailer of vrachtwagen zetten, nog even wat drinken en eten en samen wachten op de prijsuitreiking, waarbij je nadien met anderen kunt vergelijken enzo. Het is toch juist leuk om met je paard op verplaatsing te gaan?
Oke, er zal wel eens iemand klagen over een bloempot, de hekjes, lawaai, bomen of vlaggetjes, maar ach, zo is het voor iedereen toch hetzelfde, of niet?
Voor mij hoeft het niet, hoor. Ik vind het prima zo
xxx
ps: wat DDupont zegt over het feit dat we allemaal als eerste onze video gaan inzenden, is wel waar Haha!

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:28

dit lijkt me heel fraudegevoelig.
zou ik nie gauw aan meedoen, helemaal niet leuk en gezellig

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:55

Voor kijkerige paarden is het natuurlijk een uitkomst Haha!

Nee, het is geen goed idee , want je krijgt altijd dat als het niet goedgaat je wel even weer opnieuw rijdt. En dan hebben we het nog niet eens over videobewerking.
En verder wordt het ook wel heel erg duur dan, ik zie het dan ook als 25 euro inschrijfgeld Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:59

Wellicht een optie als er een onafhankelijke afgevaardigde (die per regio wordt aangewezen) langskomt om de boel te conrtroleren met opnemen. Is altijd nog beter dan op stap gaan met je paard. 1 persoon is immers veel flexibeler qua transport.

Juist de 2e optie die Dupont noemt spreekt me aan, en met name vanwege de opbouwende kritiek. Er zit dus een rijtechnische onderbouwing bij. Dat lijkt me zeer interessant. Maar in feite lijkt dit toch wel erg op de clinics die juryleden aan J-YR geven, waarbij (in mijn goede oude tijd dan), de jurylid proeftechnischie adviezen insprak tijdens de opname van je proef.

Zij het niet dat dit laatste alleen was weggelegd voor degene die hiervoor uitgenodigd waren en de optie die Dupont noemt voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:44

Alleen de 2e optie spreekt me aan, maar dan wel zonder wedstrijd verband, maar dan puur hoe een ander beoordeeld en wat je daar van op kunt steken.
Al lijkt me een clinic dan leerzamer, want dan kan er meteen wat veranderd worden, wat je dan ook meteen kan voelen of het resulteert in wat je wilt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:55

Is wel zo Kawa, maar mensen zijn zeer visueel ingesteld, dus wat men ziet, dringt ook beter door.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roulette_ en 31 bezoekers