niet instappen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

niet instappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 20:38

In de bit van december dit jaar ( vandaar bij mij gekomen ) stond helemaal voorin een stuk over inrijden, en dan vooral over het in (en uit )stappen.

'vroeger' ( 2 weken geleden Clown ) stapte ik ook altijd braaf minstens tien minuten in. Maar toen werd Kim geschoren en vind ik het eigenlijk niet meer eerlijk tegen over haar om nog lang te stappen. Ze komt net van haar warme stal met dikke deken op en moet dan in de koude buitenbak verplicht 10 minuten rond stappen met alleen een uitrijdeken op ( die dus niet der hals bedekt en ook lang niet zo warm is als haar dikke 'dekbed'

Nu stap ik dus hoooguit 2 rondjes ( wel met uitrijdeken ) aan een ( let op! Knipoog ) lange teugel, en dan ga ik over in draf met ( let op! Haha! ) een lange teugel na 5 minuutjes draven ga ik galoperen met jawel nog steeds een lange teugel. Er is dus geen sprake van een in de krul getrokken paard.

Maar als ik dan weer van dat soort artikel(tjes) zoals die in de bit lees ga ik weer twijfelen of ik er wel goed aan doe....
Meningen?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:46

volgens mij moet je 10 minuten stappen, omdat er in de benen van je paard een soort spul zit wat er voor zorgt dat de gewrichten soepel kunnen bewegen. Het duurt ong. 10 minuten voordat dat goed verdeelt is over het paardenbeen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:30

Bij mij op stal wordt er bitter weinig ingestapt... Ikzelf stap altijd een 12 tal minuten rond met een lang teugeltje, en naar het einde toe wat vwts-nwts om hem daarna in draf los te werken op deze manier.
Naar mijn gevoel is instappen heel belangrijk. Ik merk dat als ik hem goed ingestapt en losgereden heb, alles veel beter gaat dan wanneer ik dat deel heb verwaarloosd. Licor is dan altijd zo lekker los in zijn lijf...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:35

Met Ofir is instappen geen mogelijkheid Haha! Hij heeft vier jaar gekoerst, en is gewoon gewend om in te draven. Ik doe het nu ook altijd, omdat ie anders gewoon onhandelbaar wordt. Twee of drie rondjes draven is genoeg, daarna kan ik gewoon rustig stappen. Het is een beetje overtollige energie die hij kwijt moet Met Rival is ehet igenlijk hetzelfde. Ze moet even een rondje of drie draven en dan is het goed.
En voor de rest wordt het ook zo gedaan met alle dravers die ik ken, en zo trainen we thuis zelf ook met de dravers. Een rustig drafje om te beginnen, pas een minuut of tien later echt aan het werk. Met mijn pony stapte ik wel altijd in, maar die stapte dan ook rustig..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:35

Instappen is natuurlijk wel goed voor de spieren, maar over dat spul inde benen. Sorry, maar dat geloof ik niet helemaal. In het wild spurten ze heel snel weg in galop als dat nodig is en kunnen ook vrij lang ahcter elkaar rennen.
Sommige ruiters die draven los, omdat dit weer beter zou zijn. De ander stapt.
Ik weet niet over welk artikel je 't hebt en dus ook niet wat er in stond.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:37

Als het koud is, zoals nu, dan ga ik wel vrij snel over in een soort jog-drafje, dus heel langzaam. Ik denk dat als je lang losstapt met kou, dat dta ook niet goed is voor de spieren (als je logisch nadenkt...)
Vandaag bijvoorbeeld had ik haar aan de longe en dan wil ze gewoon niet stappen, en terecht. Dus mag ze eerst joggen en ga ik daarna echt draven.


Bij het andere paard zit de jog-knop er nog niet op trouwens, dus die moet gewoon stappen, maar die heeft er ook geen problemen mee.
Mi hangt het er ook vanaf of je paard net 23 uur op stal heeft gestaan of de hele dag in het land heeft gestaan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:38

Ik moet zeggen dat ik 2 rondjes wel erg kort vind, 10 minuten is weer erg lang met de kou, ik zou zelf toch wel voor 5 minuten gaan.

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:43

als ik op Filou rijd, stap ik 10/15 min. en dan vooral omdat ij ook artrose heeft en warm gestapt moet worden.
maja anders deed ik da ook altijd op Maroussia en Namar.
Tussen het stappen door, laat ik m flexen en maak ik wat ruime figuren. Lachen

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:54

verootjoo schreef:
volgens mij moet je 10 minuten stappen, omdat er in de benen van je paard een soort spul zit wat er voor zorgt dat de gewrichten soepel kunnen bewegen. Het duurt ong. 10 minuten voordat dat goed verdeelt is over het paardenbeen.

Nog NOOIT van gehoord, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Zelf ging ik altijd bijna gelijk draven in het tempo dat ze zelf wil lopen, galoperen van hetzelfde, en dat alles aan een losse teugel, dan was ze daarna lekker ontspannen en konden we aan de slag om het jogje te oefenen.

Maar nou heb ik vorige week les gehad op de manege (voor het eerst sinds lange tijd) en daar hoorde ik dat je ook op die manier het paard belast, gewoon omdat je erop zit, en dat dus niet goed zou zijn (als ie nog koud is in elk geval). Je moet hem eerst naar links en rechts loswerken voordat je hem naar beneden vraagt.
Dus ik ben nou elke keer ongeveer een half uur aan het inrijden, omdat het nog niet meevalt om links en rechts stelling te vragen, dus daar ben ik dan weer mee aan het oefenen, maar het voelt niet echt lekker. Ik probeer het nog een poosje, misschien heeft het ook voordelen, en anders ga ik weer terug naar mijn oude manier. Want een paard dat van stal komt en losgegooid wordt in de bak, die doet hartstikke gek, dat is volgens mij veel riskanter, dan valt mijn ontspannen drafje volgens mij nog steeds best wel mee...
O ja en nog wat: hoe zit het dan met net beleerde paarden die nog helemaal geen stelling kennen? Hoe krijg je die warm dan?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:15

als ik nu in de bak kom (met zweetdeken op (fleece deken met hals) dan stap ik eerst even paar rondjes aan een lange teugel met die deken op.
dan deken eraf en pak ik haar op,en dan ga ik gewoon rijden.
dus ik begin altijd gewoon en doe eigenlijk nooit losrijden?

in de winter stap ik ook eerst een tijd met de deken eraf,en als die af gaat dan draaf ik meteen aan.
en ga ik dus gewoon rijden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:22

Trixy"]
[quote="verootjoo schreef:
volgens mij moet je 10 minuten stappen, omdat er in de benen van je paard een soort spul zit wat er voor zorgt dat de gewrichten soepel kunnen bewegen. Het duurt ong. 10 minuten voordat dat goed verdeelt is over het paardenbeen.

Nog NOOIT van gehoord, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Zelf ging ik altijd bijna gelijk draven in het tempo dat ze zelf wil lopen, galoperen van hetzelfde, en dat alles aan een losse teugel, dan was ze daarna lekker ontspannen en konden we aan de slag om het jogje te oefenen.

Maar nou heb ik vorige week les gehad op de manege (voor het eerst sinds lange tijd) en daar hoorde ik dat je ook op die manier het paard belast, gewoon omdat je erop zit, en dat dus niet goed zou zijn (als ie nog koud is in elk geval). Je moet hem eerst naar links en rechts loswerken voordat je hem naar beneden vraagt.
Dus ik ben nou elke keer ongeveer een half uur aan het inrijden, omdat het nog niet meevalt om links en rechts stelling te vragen, dus daar ben ik dan weer mee aan het oefenen, maar het voelt niet echt lekker. Ik probeer het nog een poosje, misschien heeft het ook voordelen, en anders ga ik weer terug naar mijn oude manier. Want een paard dat van stal komt en losgegooid wordt in de bak, die doet hartstikke gek, dat is volgens mij veel riskanter, dan valt mijn ontspannen drafje volgens mij nog steeds best wel mee...
O ja en nog wat: hoe zit het dan met net beleerde paarden die nog helemaal geen stelling kennen? Hoe krijg je die warm dan?
[/quote]


dat heeft iemand op bokt ook ooit verteld, weet alleen niet meer bij welk topic.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:28

Kleintje schreef:
Sja, losdraven hoort erbij... NA het losstappen.

Ik citeer heel even een stuk uit het boek Paardenmassage van Renate Ettl
(pagina 12, gaat over botten en gewrichten)
Bovendien wordt er een taaie vloeistof afgescheiden, die als het ware als smeermiddel tussen de botten dient. Dit gewrichtsvocht wordt bij vermeerdere beweging warm en daardoor dunner. In een dunne, vloeibarae consistentie kan het zich beter in het gewricht verdelen en dat verhindert schade aan het gewricht. Een minstens tien minuten durende losmaakfase in stap moet dus aan het rijden voorafgaan, zodat het gewrichtssmeer zich goed kan verdelen. Dit is de beste preventie tegen vroegtijdige gewrichtsslijtage. Dan volgt pas de eigenlijke opwarmfase voor de spieren.

Duidelijk toch?????
Desnoods ga je eerst samen wandelen en daarna kruip je er pas op, dan kan je gaan draven als jullie dat samen prefereren. Maar ik zou dus als eerste aan het behoudt van je paard denken.




Heb het even opgezocht, kleintje schreef dit. Bij deze sorry dat ik het van je heb gejat. Haha!
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-11-03 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:30

jeetje....... lang leve de zomer (buitenstaan-periode) dus!! Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:50

Ik stap altijd een kwartier los of zo!! Ik vind het anders niet eerlijk tegen over mijn pony dat ik maar een paar rondjes stap en dan gelijk gaan draven!! Ik wil hem altijd eerst de kans geven om rustig zijn spieren te laten opwarmen!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:23

Ik stap ook altijd goed in zeker 15 minuten ofzo. Bij het uitstappen wil ze alleen bijna nooit meer stappen maar het liefste gelijk stoppen maar probeer braaf die minuten vol te maken. Ze is dan nog altijd heel erg bezweet (teddybeer dus eigenlijk niet helemaal van toepassing bij jullie voorbeelden) maar dit duurt heel lang met opdrogen.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:28

ik stap echt niet zo lang in.
Hooguit 5 min.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:31

Ik ook maar 5 minuten ofzo, maar ik moet hem ook helemaal uit de wei halen, vaak staat hij achterin en van achterin de wei naar stal (daar poets ik hem en zadel ik op ) is 3 min. stappen ofzo.. Dan stap ik ook nog eens naar de bak. De ene bak is 3 min. stappen ongeveer en de ander 5 ofzo.. Dus dan vind ik 5 min. in de bak stappen eigenlijk wel genoeg..

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:52

Ik vind eigenlijk, als je paard warm van stal komt, dat twee rondjes (in een grote bak) wel genoeg is. Het paard kan door langer stappen alleen maar meer afkoelen denk ik.
Bij een paard wat nu gewoon op stal staat zonder deken op, vind ik dat het instappen wel langer moet. Eerst lekker warmlopen, de spieren en pezen warm laten worden. En dan pas aan het werk. Maar veel langer dan 5 minuten vind ik het niet hoeven, als wij gaan wandelen zijn we na 5 minuten ook wel warmgelopen dnek ik.
Uitstappen vind ik dat dat wel ongeveer 10 minuten moet duren, anders koelt het paard te snel af. Een paard zonder deken heeft nu een dikke vacht en daarom wat meer moeite met afkoelen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:36

Ik stap toch zeker 10 minuten in. Eerst aan een losse teugel en vervolgens alvast wat loswerken in stap.

Zoals hierboven al een quote van Kleintje stond:
Het wordt aangeraden goed in te stappen ivm het gewrichtssmeer. Zeker omdat mijn merrie artrose heeft is dit juist heel belangrijk.

Vroeger stapte ik nooit met inrijddeken in, maar nu ik dus langer stap doe ik dit wel. Dan blijft ze tenminste wel warm.

Heel soms is het niet mogelijk om zo lang in te stappen, bijvoorbeeld op wedstrijd in een buitenbak. Dan is ze echt te vrolijk, dus dan ga ik wel wat eerder draven. Maar liever niet.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:52

bij mij is er altijd ingestampt dat je zeker tien minuten in en uit moet stappen. Denk dat stil staan in een warme stal met deken op niet betekend dat je dan korter hoeft los te stappen. Als je een paar uur op stal staat te staan word je toch redelijk stijf. Maar stil staan met een dikke deken en stappen met een uitrijdeken moet toch ongeveer de zelfde warmte geven. Als ik stil zit heb ik ook een dikkere trui aan dan wanneer ik in de weer ga! Ik zou toch vast houden aan de tien minuten in stappen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:40

DeesDeBest schreef:
Instappen is natuurlijk wel goed voor de spieren, maar over dat spul inde benen. Sorry, maar dat geloof ik niet helemaal. In het wild spurten ze heel snel weg in galop als dat nodig is en kunnen ook vrij lang ahcter elkaar rennen.


Wat je nu zegt vind ik niet kloppen. In het wild gaan de paarden ook niet naar de hoefsmid bijv. Het is gewoon een hele andere situatie. Ten eerste lopen ze al vrij veel rond. Echte spurtjes worden alleen gemaakt om iets te ontvluchten.

Verder is het zo dat als ze er spierpijn van hebben ze de dag erop gewoon rustiger aan doen. Wij hebben ze in training en dus verwachten wij vele andere dingen van het paard als in het wild. En als laatste wij zitten erop. En als je alles nu ver doortrekt; daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Door die belasting wordt alles ook net even wat anders.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:51

Ik rijd mn pony altijd meteen lang laag! eerst lekker in stappen beetje om mn been heen buigen zorgen dat ie op mn been reageert en dat soort dingen! dan draaf ik aan doe ik wat oefeningen... ga ik galopperen de ene kant op.. van hand veranderen eenvoudige wissel de andere kant op en dan veel temowisselingen.. weer de andere kant op galoperen.. stukje contra, eenvoudige wissel. en dan ga ik rustig aan mn oefeningen beginnen: stukje schouder binnen waarts.... traver..... appuyementen.. wat vaker achter elkaar wissels... midden/uitgestrekte draf/stap/galop
Als ik al die oefeningen heb gedaan en mn poy doet ut goed is ie klaar... in totaal rij ik altijd maar een half uurtje ofzo Verward

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:10

Ik rij mijn paard altijd in, is er ook zo ingestampt bij mij. Eerst losmaken, en dan pas beginnen werken. Ik begin in stap met een iets langere teugel wendingen te maken, slangevoltes, kleine voltes, veel van hand veranderen,klein stukje schouderbinnenwaarts.. Om haar een beetje los te krijgen. Daarna ga ik eerst nog een vijftal minuten voorwaartsneerwaarts in draf, om haar rug te ontspannen en daarna nog een rondje linksom en een rondje rechtsom in galop, ook aan een lange teugel. En dan pas begin ik met het 'echte' werk. Zo is ze goed opgewarmt en ook ontspannen, als ik Evita onmiddelijk kort zou pakken en beginnen rijden zou ze garantie vervelend doen, zij heeft het echt nodig om zich eerst op te warmen.
Nadat ik gereden heb rij ik opnieuw een paar rondjes linksom en rechtsom in voorwaartsneerwaarts in draf.
Uitstappen doe ik ook, hoelang hangt ervanaf. In de winter kan dat tot een kwartier oplopen als ze bezweet is, in de zomer is het soms maar vijf minuten nodig. Ik kijk gewoon hoe fel ze bezweet is, en als ze terug normaal ademhaalt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:57

DeesDeBest schreef:
Instappen is natuurlijk wel goed voor de spieren, maar over dat spul inde benen. Sorry, maar dat geloof ik niet helemaal. In het wild spurten ze heel snel weg in galop als dat nodig is en kunnen ook vrij lang ahcter elkaar rennen.
Sommige ruiters die draven los, omdat dit weer beter zou zijn. De ander stapt.
Ik weet niet over welk artikel je 't hebt en dus ook niet wat er in stond.


maar in de natuur worden ze ook niet dressuurmatig getraind

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:08

Trixy schreef:
jeetje....... lang leve de zomer (buitenstaan-periode) dus!! Lachen


loulou staat ook in de winter gewoon buiten Lachen

bij mij is het wisselend, maar meestal stap ik wel een min of 5 en vraag dan steeds stelling links, rechts enz.
maar soms stap ik ook maar 2 rondjes Bloos