ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:39

germie schreef:
Ik vraag me nu werkelijk af hoe het met de risico's zit.
Al die paarden die op wedstrijden komen zijn allemaal gechipt. Als er werkelijk zo veel risico's aan zouden zitten, dan zou het vast niet verplicht zijn. De echte bewijzen dat het vaak fout gaat heb ik nog nooit gezien. Ook geen cijfers.
Het zal heus wel eens foutgaan, maar ook een spuit tegen influenza brengt de nodige risico's met zich mee.



Dit wil ik idd ook wel eens weten. Waarom zijn jullie zo tegen het chippen? Mijn paard gaat niet naar de slacht dus als het daarom zou gaan. Ik heb mijn veulen gewoon laten chippen. Waarom? al mijn dieren zijn gechipt. Ik vind het vriendelijker dan brandmerken. En het is een makkelijk identificatie methode.
Ik begrijp het niet waarom het zo verschrikkelijk is om je paard te laten chippen(afgezien van paarden die naar de slacht gaan natuurlijk) Verward

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 10:44

Je zou kunnen kijken op www.antichip.nl Robyn. Verder loop je risico dat chippen ontstekingen kan geven (is gebeurt) en uiteindelijk ongeschikt is voor de sport omdat de chip juist in de spier wordt geimplanteerd. Dat is wezelijk anders dan bij honden en katten waar de chip niet in een spier zit. Zelfs de leverancier van de chips heeft nooit onderzoek gedaan naar de gevolgen van chippen op langere termijn en wist dat er problemen mee waren. Dat is voor mij de hoofdredenen. Plus, een vreemd ding hoort gewoonweg niet in een paardenlichaam als het niet bijdraagt aan het verbeteren van de levensvreugde van het dier!! Ik wil zelf ook al geen chip in mijn kuitspier (quote van Anky).
Daarnaast, ze denken juist de consument te beveiligen met een chip, terwijl je juist een risico creeert dat die chip op iemand zijn bord beland, omdat de meeste paarden niet in Nederland wordt geslacht en de buitenlanders er geen rekening mee houden. Daarom is chippen verboden bij runderen en varkens.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 10:46

Nog even over influenca en andere medische ingrepen bij een paard. Deze zijn ertoe gericht het gezondheid van een dier te bevorderen of te voorkomen dat het erg ziek kan worden. Daarbij zijn inderdaad ook risico's, echter deze risico's weeg je af tegenover de risico's als je dit niet doet. Chippen draagt NIET bij aan de gezondheid van het dier, sterker nog, je loopt nog risico dat je paard straks bij de slager beland omdat hij/zij niet meer te rijden is door een onbruikbare nekspier. Chippen spekt de kassen van de KNHS en Virbac!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:30

Ik heb geen moeite met het feit dat je graag actie wil ondernemen, maar de manier waarop vind ik een beetje flauw.

Het lijkt net of je achterlijk bent als je wel chipt.

Overigens zijn mijn paarden allemaal geschipt op Boss na, want ik vind het inbrengen van een chip in een dier wat nog zo in ontwikkeling is een wel een eng idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:33

Let vooral even op de toon die Eleonoor aanslaat.

CHippen is overigens alleen verplicht als je wedstrijden wilt rijden. Als je dat niet wilt, dan hoef je dus ook niet te chippen en is het probleem van de baan.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:44

Ik ben niet tegen chippen an sich, maar ik ben wel tegen een algehele verplichting tot chippen. Als men geen gechipt paard wil dan ben je daar wat mij betreft volledig vrij in.
Overigens is het gerucht mij ter ore gekomen dat men bij koeien en schapen waarschijnlijk ook over gaat op chippen omdat die oorflappen te fraudegevoelig zijn....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:45

Mijn paarden (merrie van 9 en 1,5) moeten door het stamboek verplicht DNA getest zijn. Via het KNHS kan ik mijn paard laten chippen, maar ik krijg het spaans benauwd als ik er aan denk. Ik rij voorlopig geen wedstrijden, dus voor mij geen Chip. En mochten er ooit wedstrijden komen, zit ik er serieus aan te denken iedere keer als er controle komt de DNA test te laten uitvoeren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:06

Fitzroy schreef:
Volgens mij kost een simpel DNA onderzoekje Knipoog iets van 156 eurootjes per keer.
Dus iedere keer dat je op wedstrijd gecontroleerd wordt moet je dat ophoesten + natuurlijk de eerste keer als iemand zelf een haar uit komt trekken Haha!


In die goede oude tijd betaalde ik voor Tol 250 guldentjes. Is me veel waard. Heb een ander paard die er flink ziek van is geworden, van zo'n chip. Hij kreeg koorts en kon moeilijk plassen. Wat bleek, de chip was op zijn blaasmeridiaan geplaatst....

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:14

Ik heb je site even doorgelezen. En het verhaal over dwalen kan ik inkomen. Over de slachtwaarde ook al is dat bij mij niet van toepassing.
Maar kom eens met duidelijke medische redenen/voorbeelden waarom het gevaarlijk zou zijn als ik mijn paard laat chippen. Ik kan niks vinden over bijv. het aantal bekende gevallen waar er schade is toegebracht, en dat die schade aantoonbaar door de chip komt. Ik bedoel een ontsteking kun je overal van krijgen.

Ik wil je niet afvallen hoor. Maar laat mij nou eens heel duidelijk weten waarom de regering iets wat gevaarlijk is verplicht gaat stellen. Dat de veiligheid omzeilt kan worden kan ik begrijpen, maar niets is 100% veilig. Paspoorten worden ook vervalst bij het leven. Ik ben erg van het dierenwelzijn en wil niets doen wat grote risico's met zich meebrengt, maar na het lezen van de site ben ik niet overtuigt.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:03

Die chips wat er al in zitten dan? Moeten die er dan ook weer uit? Want dat lijkt me enorm pijnlijk...

Volgens mij weet men hier ook niet echt wat ze wel willen en wat niet...

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:06

Eleonoor schreef:
Ten tweede, een duits onderzoek heeft aangetoont dat chippen pijnlijker is en meer risico's op ontstekingen heeft dan brandmerken. Dit is uitgevoerd door een universiteit!!


Ja echt? Mij lijkt brandmerken pijnlijker... met chippen leek het net of het paard er niks van merkte, ze bleef gewoon rustig staan, terwijl het met brandmerken soms erger aan toe gaat.

Die ontstekingen kan ik wel inkomen ja... want het is toch iets wat onder de huid geplaatst wordt en wat er eigenlijk niet hoort.

Maarja ze willen mensen toch ook gaan chippen? Of brandmerken...

Maar koeien en honden enzo worden toch ook gechipt he? (Onze hond in ieder geval wel...)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:00

Yellowfish"]
[quote="Eleonoor schreef:
plus straks geen paard meer te slachten voor de consumptie (want, waar zit die chip nou, heeee op mams haar bord. gosh


Begrijp ik het nou verkeerd of wil je dat er paarden worden geslacht voor consumptie ?
[/quote]

Ik vroeg iets ? Stoom uit je oren

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:51

Als een chip gaat dwalen (naar wat ik gehoord heb) schuift ie dan 1centimetertje op, is dat echt zo erg?
Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het gewoon niet doen, maar volgens mij is het niet echt gevaarlijk ofzo.
Onze paarden zijn al jaren gechipt, nou ik heb nog nooit ergens last van gehad en ook nog nooit gehoord van problemen.
En dat zoiets niet in een paardennek hoort... Volgens mij voelt een paard er niks van, maar dat is gewoon mijn idee.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:57

Ik ben niet tegen chippen. Vind t een prima systeem. Is een goed controlemiddel en wij zijn als paardensector niet al te best georganiseerd en denk dat een goede identificatie en registratiemethode ons eerder vooruit dan achteruit helpt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 17:29

Heb net even op www.antichip.nl gekeken, heb werkelijk nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen, zal hier vanavond op terug komen.... echt wat een humor,....

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:16

www.antichip.nl schreef:
6) Slachtwaarde wordt nihil.
Dit is voor mij geen belangrijk argument omdat ik mijn paarden/pony's niet naar het slachthuis breng, maar toch..... Het vlees mag niet meer gebruikt worden voor consumptie, dus is het 'waardeloos' en krijg je niks van het slachthuis. Deze "schade" kan bij een gemiddeld rijpaard oplopen tot zo'n 2000 gld. Waarom de chip voor ons wel als slecht wordt gezien en voor onze paarden niet is mij een raadsel.

Hier wil ik toch even wat op zeggen. Ik weet niet hoelang dit al zo is, want in 2002 hebben wij nog een paard naar de slager gebracht met chip. Dat paard werd gewoon geaccepteerd en was gewoon voor consumptie.
Ze wisten dat hij een chip had.
Ik vind het prima als iemand tegen chippen is, maar dit verhaal... Ik ben wel benieuwd of en hoelang die wet dan bestaat...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:28

Ik kan begrijpen dat mensen tegen chippen zijn, maar het merendeel van de informatie op antichip.nl is niet bewezen verklaard. Ik ben tegen het plaatsen van lichaamsvreemd materiaal in de nek van mijn paard, maar daar houdt het dan wel zo'n beetje mee op. Ik heb de afgelopen drie weken een reportage gemaakt in een paardenkliniek en heb daar gezien hoeveel paarden gechipt worden. Ik heb er met de dierenartsen over gepraat en ze wisten me allemaal te vertellen, afzonderlijk, dat aan chippen vrijwel geen gevaar vast zit. Ik zet hier 'vrijwel' bij. Niet omdat zij dat gezegd hebben, maar omdat aan alles iets fout kan gaan. Ze hebben in de afgelopen tijd minstens zestig paarden gechipt en hebben geen enkele patient terug gezien.
Dat een chip gaat wandelen kan niet, tenzij de chip verkeerd is geplaatst. Anatomisch is het onmogelijk een chip terug te vinden in de schouder of been van een paard. De twee verhalen die hierover de ronde doen, zijn dus al meteen een broodje aap.
Wel is mij verteld dat ik beter over een jaar mijn veulen kan laten chippen dan nu. Niet omdat ze dan verder zijn met de techniek, maar omdat er nog relatief weinig veulens gechipt worden en als ik er toch al wat sceptisch tegenover sta, dan kan ik beter nog even wachten. Maar aantoonbare gevaren van een chip zijn er gewoon niet. Vraag maar eens na aan een aantal dierenartsen. Zij dwingen je de chip niet op en zullen je, als het goed is, een eerlijk oordeel geven. De dierenartsen die ik gesproken heb, geloof ik op hun woord. Ze zijn in mijn ogen erg betrouwbaar, tenminste, dat heb ik ondervonden. Het kan me dus niet voorstellen dat ze me voorliegen over de chip, want welk belang hebben zij daar dan bij?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:56

Nog even over dat ze in Duitsland niet aan chippen doen: ik heb een Oldenburger veulen, en die is gechipt (door het stamboek) ipv gebrandmerkt. Dus, een Duits stamboek dat ook chipt: in het buitenland chipt men wel degelijk!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 08:45

Vippie schreef:
Heb net even op www.antichip.nl gekeken, heb werkelijk nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen, zal hier vanavond op terug komen.... echt wat een humor,....


Zoals beloofd:
Ten eerste dateert het laatste nieuwsfeit uit 2001 (lekker actueel).

1. het zweef verhaal....
Hier worden appels met citroenen vergeleken, een hond is geen paard en bij een hond wordt hij op een andere plek ingebracht dan bij een paard.
Vervolgens wordt chirurchisch staal vergleken met het chipje. Ter info die stalen pennen dienen ter ondersteuning van het herstel van een breuk (vaak verbrijzeling) en na het herstel worden ze idd verwijderd. Dus ook hier een vergelijking die kant nog wal raakt...

2. Niet betrouwbaar...
Okeej hier is het enige punt waar ik het mee eens ben aangezien mijn paard 2 chips heeft waarvan de eerste sporadisch werkt, nr 2 doet het overigens wel zoals hij het moet doen. Hiermee is de reactie van de zogenaamde dierenarts bij medische problemen ook meteen weerlegd, 2 chips zouden verboden zijn, vreemd als ze niet bij wet geoemd en verplicht zijn, hoe kan dan iets verboden zijn? En hoe moet dat dan als de chip niet meer werkt? Huilen Haha!
Even korte uitleg: mijn paard had al 2 chips toen ik haar kocht, dit was niet verteld door de verkoper. Na grondige bestudering van haar pasporrt zag ik 2 nummers staan, heb haar just in case DNA laten testen (moest zowizo maar heb het een jaar eerder gedaan) en toen bleek dat de eerste chip na een jaar niet meer te signaleren was, dus vermoedelijk eruit gegaan vlak na het chippen dus is ze nogmaals gechipt, echter 5!!! jaar later bleek hij ineens te werken, dit was een sporadische aktie want nu doet hij het niet meer.
Eneeehhh mijn paard doet het prima in de sport hoor (3 diciplines) en niks geen last van de chips.

3.identificatie methodes.
Als alternatieven worden genoemd: irisscan (hmmm wel eens geprobeerd?) en DNA. Laatstgenoemde is idd een evt alternatief, ware het niet dat dat niet 123 even uit te zoeken is op concours in tegenstelling tot de chip die wel degelijk ter plekke gecontroleerd kan worden, je moet immers altijd je papieren bij je hebben waar je chipnr in vermeld staat en zo kun je binnen enkele seconden zien of je het juiste paard voor je hebt.
Je hoeft dus niet eerst uit te vogelen bij welke instantie de chip geregistreerd is omdat die niet ter zake doet.

4.registertie geneesmiddelen
En ook hier een noodkreet van iemand die totaal niet weet waar ze over praat. Bij geneesmiddelen staat er een wachttijd. Binnen de inname van deze geneesmiddelen mag het dier niet geslacht worden voor consumptie. Een wormenkuurtje valt dus zoals aangegeven niet onder die regeling, men bedoelt hier de zwaarder medicijnen. Dit gebeurt al jaren in de veehouderij sector dus waarom niet bij onze edele 4-voeters welke toch nooit voor menselijke consumptie geslacht worden (hooguit 1% misschien) want wie ziet nu graag zijn trouwe maatje bij AH in de schappen liggen?

5 dubbel chippen, ook vanuit stamboek...
OOk weer zo'n L*U*L verhaal. Een paard hoeft maar 1 malig gechipt te worden dan wel via het stamboek, dan wel via een andere organisatie, alleen is het voor het stamboek nogal veel registratiewerk dus chippen ze liever zelf. Is je paard dus al gechipt via de KNHS of je eigen veearts dan hoeft het dus niet nogeens...

6. slachtwaarde wordt nihil...
ook met chip behoudt het paard zijn slachtwaarde hoor, die chip is zo getraceerd en kan na afmaken verwijderd worden. Paard verliest pas zijn slachtwaarde als er medicijnen ingestopt zijn en hij binnen de wacht termijn is afgemaakt.

7. waar gaat dit naar toe...
Wellicht kan dit gaan leiden idd tot het heffen van paardenbelasting, en eerlijk gezegd dit is nog niet eens zo vreemd, immers je betaald ook belasting voor je hond en kat, dus waarom dan niet voor je paard?
Vooralsnog is chippen wel een degelijke manier van fraude opsporen, mits er idd gecontroleerd zou worden maar dat gebeurt ook niet (althans niet bij wedstrijden, bij het stamboek kom je het terrein niet op zonder controle).

Verder wil ik ook nog aangeven dat het een fabeltje is dat een paard minder zou presteren door de inbreng van een chip. Als je de chip de tijd geeft om in te kapselen is er niks aan de hand en bij een juiste manier van inbrengen (dus netjes scheren en ontsmetten) ontstaan er ook zo goed als nooit problemen.
Tuurlijk kun je het treffen dat je paard allergisch reageert, maar dat risico heb je ook met alle soorten entingen, wormenkuren, voedingsstoffen enz daar kunnen ze ook dood aan gaan (zoals mijn vriend zo subtiel kan zeggen: een paard gaat immers overal dood aan aan wat je erin stopt).
En dat gewauwel over lichaamsvremde voorwerpen die ze niet in hun paard willen hebben, ik durf te wedden dat 99% van deze mensen een paard heeft wat op ijzers staat wat dmv hoefnageltjes aan de hoef is gespijkert met veel geweld, hmmmm.... mischien moet ik als vervent antie hoefijzer en pro bloot of hoefschoen fanaat ook maar een aktiecommitee opstarten en een website oprichtiten: www.antiehoefijzer.nl Haha!

De keus is aan de paardeneigenaar zelf, wat wil hij met zijn/haar paard, die keus kun je niemand opleggen. Dit geld voor de sportorganisaties en stamboeken evenwel als voor het anti-chip comitee.

Ik wordt wel een beetje misselijk van de toon die de mensen aanslaan die tegen chippen zijn, en dan met name tegen mensen die wel hun paard gechipt hebben en zeggen hier geen problemen te hebben ondervonden.
Ben je tegen chippen, PRIMA, maar vermoei ons hier niet mee en ga lekker je eigen gang. Dat Anky niet chipt prima, moet zij weten, als zijn van de brug af springt spring je er toch ook niet achteraan?

Persoonlijk kan ik me niet druk maken om mensen die niet chippen, snap niet waarom je dat anderom wel zou doen..... Laat iedereen in elkaars waarde, dring elkaar geen idealen op en veroordeel diegene niet die niet jouw ideaalbeeld volgt.....

Amen!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:31

helemaal mee eens, na het inbrengen voelt een dier zo goed als niks meer van die chip. er zitten zowat geen risico's aan, en een brandmerk is makkelijker te veranderen dan het onklaar maken van een chip. en geen enkele registratie methode is waterdicht.
en als een paard gechipt of gebrandmerkt is, is het al makkelijker om hem op te sporen na diefstal, al zegt dat natuurlijk niet dat alle paarden gevonden worden.
en nog ff die vergelijking met chirurgisch staal, ook dat voel je niet zitten (heb het zelf ervaren).
dus zie ik geen reden om niet te chippen, en het maakt mij nix uit of je een paard wel of niet chipt, maar zoals vippie zei accepteer het wel van mensen die het wel doen!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 21:32

Hmmm, volgens mij hebben jullie meer problemen dan ik. De informatie die heb neergezet is bedoeld voor diegene die liever niet chipt en graag de alternatieven willen weten. Het is nimmer mijn bedoeling geweest om de gechipte paarden te beledigen. Dat ik mijn paard niet wil chippen is mijn zaak, dat jullie wel willen chippen is uiteraard jullie goed recht! Maar denk dat de tenen hierin iets te lang waren of de kast te laag, want zo is mijn verhaal nooit bedoeld.

Over het slachten. Mijn paard zal nooit geslacht worden, en al helemaal niet voor consumptie. Maar daar gaat het verhaal niet over. Het hele registratie verhaal van verplichte paardenpaspoorten en straks chippen voor alle paardachtigen is juist omdat de regering alle paardachtigen zien als potentiele slachtdieren (niet ik dus..... lezen aub). De regering neemt niet aan dat de meeste paarden juist niet geslacht worden in Nederland, maar juist voor die enkele die wel worden geslacht wil de regering de consument beschermen. Gaat hierbij dus absoluut niet om mijn mening.

In het paardenpaspoort behoord al enige tijd de veearts alle medicamenten op te geven die wachttijden geven voor de slacht. Wormen kuren horen daar ook onder. Er liggen dus plannen om de wormenkuren alleen bij de veearts te verkrijgen en deze in te schrijven in je paspoort, zo liggen de regels, wederom, het is niet door mij bedacht, verzonnen of mijn idee.

Wat iedereen doet met zijn of haar paard is mij om het even. De info die ik wil geven is puur gericht om de informatie van twee kanten te geven zodat met zelf een goed overwogen beslissing kan maken. En of dat nou chippen of DNA is, is mij om het even, dat is jullie beslissing.

De site www.antichip.nl is destijds opgericht toen de KNHS chippen verplicht ging stellen. Informatie op die site is inderdaad niet van super kwaliteit, maar de site is niet van mij en ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Wederom, als mensen door mijn verhalen beledigd zijn, jammer, was niet de bedoeling. Andere die graag meer willen weten mogen mij nog steeds e-mailen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 02:21

Eleonoor schreef:
.....
In het paardenpaspoort behoord al enige tijd de veearts alle medicamenten op te geven die wachttijden geven voor de slacht. Wormen kuren horen daar ook onder. Er liggen dus plannen om de wormenkuren alleen bij de veearts te verkrijgen en deze in te schrijven in je paspoort, zo liggen de regels, wederom, het is niet door mij bedacht, verzonnen of mijn idee. .....


Zoals de zaken nu liggen loopt dit topic achter de feiten aan. Maar hier alleen even over de wormspuiten. Er liggen inderdaad plannen klaar om ontwormingen te laten vallen onder de medicijnen. Dit betekent dat een veearts ze toe zal moeten/mogen dienen en moet vastleggen in het paspoort. Inderdaad i.v.m. al dan geen slachtbestemming etc., maar zelfs in de nieuwe komende wetgeving staat dit nog niet vast. De gevolgen/kosten laten zich overigens raden. E.e.a. is een gevolg van de wetgeving ingaande 1-1-2004 die tot nu toe door het ministerie onder de pet gehouden is.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:21

Eleonoor, ik vind het prima dat jij je paard niet wil chippen, maar volgens mij zijn veel dingen die op die site staan gewoon broodjes-aap.
Ik weet heel zeker dat Hercules (het paard van ons dat naar de slager is gegaan) zou worden gebruikt voor consumptie, dat is dus een punt van die site dat volgens mij gewoon broodje-aap is, de rest zet ik vraagtekens bij. Nogmaals, ik vind het prima dat jij niet wil chippen, wat je zegt: dat is ieders goed recht.
Alleen denk ik dat die gegevens op die site niet helemaal kloppen.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:48

Wat een heerlijke syggestieve site! : Mijn vader heeft van de zoon van de groenteman en daar de zwager van gehoord dat er een paard een zere hoef had van het chippen!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:29

Vippie: Erg duidelijk.
Er zijn dus (zoals ik al dacht) weinig tot geen redenen op je paard niet te laten chippen. Dank u voor de uitleg. OK dan!


Eleonoor: Ik was niet beledigd hoor. (ben zo ie zo niet snel beledigd). Ik wilde alleen aantoonbare bewijzen zien voor het verhaal op de internetsite. Ik kon er gewoon niet duidelijk uithalen waarom ik mijn paard niet zou mogen laten chippen. Lachen Maar ik zie dat het vooral een geval is van meningen en niet van onderzoeken e.d.