DISCUSSIE: Wel of geen deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wel of geen deken?

a) Wel, om te voorkomen dat hij een dikke vacht maakt
46 (50%)
b) wel, want hij is geschoren
16 (17%)
c) Nee, geef mij maar puur natuur
29 (31%)

Totaal aantal stemmen: 91


Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

DISCUSSIE: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 19:52

Ik vond het wel een interessante bit vandaag Haha!

Ik las net dat artikel in het bit, nou zou ik graag meningen horen van jullie...
Wat vinden jullie wel of geen deken, en vooral waarom?

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie


Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:56

Ik vind dat je een paard niet hoort te scheren, maar als je heel veel wedstrijden rijd of hem intensief traint, mag het van mij best.
Een paard hoort, naar mijn mening recht te hebben of een lekkere dikke vacht, zonder steeds met een deken op te hoeven lopen.
(en dan zit ik erover te denken om mn paardje toch maar gedeeltelijk te gaan scheren Haha! Schijnheilig )

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:58

Ik doe hem wel een deken op. als ik hem rijd met wintervacht zweet hij gigantisch, en kan ik hem wel 20 wollen dekens op doen, maar droog wordt hij niet.

[o]

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:58

wat stond er in de bit dan?? ik heb de bit niet.
ik heb ze het liefst zonder deken, maar soms kan het niet anders. Als ze bijvoorbeeld buiten staan zonder beschutting.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:00

Ik zal wel moeten, ze is geschoren!
Ik had natuurlijk ook niet kunnen scheren, maar die dikke vacht is ook niet alles. Ik train elke dag toch best zwaar en om een half uur droog te stappen in die kou... lijkt me ook niet het beste voor de gezondheid.
En Kim lijkt nou niet bepaald last te hebben van die dekens.

(L)

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:01

Ik heb een deken op voor de dikke vacht tegen te gaan..

Ik hoop niet te hoeven scheren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:03

Puur natuur werkt alleen als je niet veel rijd.

ik doe dus zeker een deken om, om haar groei tegen te gaan.
En als dat niet afdoende, dan scheer ik zelfs, maar als dat enig sinds niet hoeft, vind ik dat veel fijner Lachen

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 20:13

runningkawa schreef:
Puur natuur werkt alleen als je niet veel rijd.


Het dat ben ik niet helemaal met je eens Lachen

Ik snap erg goed dat de meeste mensen met dekens werken en misschien heb ik gewoon een makkelijk paard.

Ik rijd tog vrij intensief met mijn haflinger en ze staat lekker als een beertje in der stal.
Na de les van 3 kwartier stap ik een kwartier/ 20 min uit en dan met zweetdeken de trailer op, thuis ff beetje wrijven met stro en ze is zo goed als droog. Ik doe het al 5 jaar zo, rijd ook gewoon wedtsrijden, en ze is nog nooit ziek geweest....

Ik denk ook dat het een stukje weerstand is, die gewoon ook van het paard afhankelijk is en van de manier van houden

En ik hoop dat ik niet heel bokt nu over me heen krijg Schijnheilig

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:14

Mijn paardje droogt altijd wel snel op, maar ik train ook nooit zo lang.
Ze krijgt alleen een deken op als het erg koud is en loopt nu nog overdag buiten zonder deken en snachts staat ze op stal, dikke vacht valt ook wel mee....

MOON 4-EVER!!!


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:26

Mijn haflinger was een beer in de winter, stond altijd buiten, en zou een deken ook zo gesloopt hebben Tong uitsteken Die heb ik nooit een deken opgelegd, zelfs nooit een zweetdeken gebruikt, en die is NOOIT ziek geweest. Ik red niet erg intensief met hem in de winter, zo'n twee keer per week denk ik, en dan nog meestal buitenrijden.

Licor rij ik 6 dagen in de week, dus die wordt wel intensief getraind, hij staat ook wat meer binnnen, en hem heb ik een deken opgelegd vanaf begin september om een dikke vacht te voorkomen. Zweten doet hij niet erg veel nu, dus scheren is niet nodig. Houden zo! Ik vind het lekker handig, maar voor het paard zelf is het natuurlijk onzin Tong uitsteken

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:33

Ik heb een Volbloed Arabier mèt goede wintervacht.
Die krijgt alleen in de volgende 2 omstandigheden een deken op:
1. als ze gereden heeft en nat van het zweet is. Dan krijgt ze een zweetdeken op en ga ik haar buiten afstappen tot ze bijna of zo goed als droog is. Ze gaat zonder deken de wei in.
2. Mocht het een extreme winter worden met temperaturen ver onder nul in combinatie met ijsregen, sneeuw, veel wind e.d. dan krijgt ze een winterdeken op.

Voor de rest mag ze het zelf lekker uitzoeken met haar wintervacht.

Ik ben in principe tegen dekens, want ze verminderen de weerstand van het paard. Een paard is niet van suiker, weet je wel -;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:47

Ons Shetje staat zomer en winter buiten en kan dus z'n puur-natuur-vacht wel gebruiken. Hij heeft een inloopstal, maar gebruikt die bijna nooit.
Hij wordt ook niet intensief bereden, maar als hij zich in het zweet werkt neem ik gewoon alle tijd om hem droog te stappen.

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:50

hm..ja zo'n dikke vacht is tog wel puur natuur, maja als je t wil poetsen..moet je oppassen dat je er niet teveel vanaf haalt.. Scheve mond
opzich is een deken ook handig wantja..een bezwete pony met n dikke vacht, moet je mee oppassen.
Ik kies vor een deken, maar dan niet geschoren

Liefs, Mathilde xx

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:59

ik heb alleen een deken om omdat Banjer nog steeds buiten staat (overdag) en ik merkte dat haar haren overeind gingen staan... als mijn haren overeind staan, heb ik het koud... dus zij zal het dan ook wel koud hebben....

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:48

Nee ik gebruik geen deken, mijn paarden staan dag en nacht buiten met een schuilstal. Alleen de arabier krijgt bij veel regen een regendeken op. Zij komt van een stal en staat sinds een jaar ook dag en nacht buiten. Haar vacht is nog niet zo dik dat ze het helemaal zonder kan.
Enne dat die vacht overeind gaat staan is niet dat ze het koud hebben maar om zich te beschermen tegen kou.

groetjes yvonne

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:55

Ik kan me voorstellen dat mensen een denken op doen als ze hun paard veel rijden (en het is dus uiteindelijk veel "gezonder" omdat hij anders zo bezweet raakt terwijl het erg koud is enz)
Zelf heb ik mijn paard (en shetje) geen deken op, dit omdat ik op het moment toch niet zo heel veel en intensief rijdt. Ik was eerder tegen een deken, maar toen ik een poos les had en dus fanatiek reed merkte ik dat een deken veel beter werkt.
Als ik volgend jaar weer les ga nemen krijgt mijn paardje weer een deken op, maar nu hij zich toch niet zwaar in het zweet hoeft te werken, mag ie mooi een wintervachtje krijgen (mijn teddybeertje) dan maar wat extra poetsen (daar heb ik toch geen hekel aan)

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:30

Zelfs als ik andor niet veel rijd gaat hij zweten, vervolgens droogt hij niet meer op en staat hij een uur na het rijden nog nat op stal. Daarom heb ik hem dus geschoren. En heeft hij ook een deken op. In de eerste instantie wilde ik hem helemaal niet scheren. Ik vond het zonde om die lieve teddyberen jas uit te doen, maar nu weet ik gewoon dat hij droog op stal staat en niet verschrikkelijk aan het nazweten is.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:34

Ik heb gestemd op de eerste optie. Een deken om een dikke wintervacht tegen te gaan. Gelukkig lukt dit bij mijn paard aardig goed. Vorig jaar had hij een nog wat dunnere vacht, maar toen was ik net iets sneller met nog meer dekens.

Scheren vind ik niet zo mooi, dus als het niet nodig is liever niet. Puur natuur zou pure mishandeling zijn voor mijn paard. Hij zweet nu al met zijn dun gehouden vacht. Het arme beest zou denk ik flauw vallen als hij een echte wintervacht zou hebben van de hitte tijdens het rijden. Daarnaast zit je daarna met het probleem dat hij niet meer droog te krijgen zou zijn. Nu is hij tenminste binnen een minuut of 10 weer droog.

Als ik een paard zou hebben waarmee niet gereden kon worden, dan zou ik hem wel zo puur natuur mogelijk houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 09:07

Ik heb paarden gereden die NA 4 uur nog niet droog waren.
Ondanks droogvrijven enz.
En dat dan elke dag.
Nee geloof niet dat dat gezond kan zijn Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 09:17

Volgend jaar krijgen ze beide een deken op en anders gaan ze onder het mes Haha!

Eerst stonden ze dag en nacht buiten en dit jaar gaan ze voor het eerst naar binnen, maar de stal is niet af nog, dus ze staan nog buiten. Ze krijgen al een ontiegelijk dikke vacht, maar ja dit jaar maakt het even niet uit de ene is drachtig en de andere 2,5, dus tja Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:30

Junta en Sharir krijgen gewoon een wintervacht. Sharir staat dan wel snachts op stal. maar Junta gewoon op het land.. als het regent en het is koud zoekt ze niet eens beschutting. wel zweet ze zich rot als we even een tijdje teveel hebben gedaan. maar normaal worden ze niet echt intensief gereden. van de zomer weer Tong uitsteken

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:00

Ik heb de poll niet ingevuld.
Dennis staat nu met een teddyberen vacht buiten omdat ik niet de mogelijkheid heb om hem binnen te zetten. Het liefst zou ik hem scheren, deken er op en naar binnen zodat ik weer lekker met hem aan het werk kan. Maar dat gaat helaas niet.
Wel heb ik een strook op zijn borst geschoren zodat hij zijn warmte net iets beter kwijt kan maar het niet koud krijgt. Zo kan er toch, met mate, op gereden worden zonder dat ik hem uit kan wringen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:37

Ik doe wel een deken op, maar niet om de redenen die daar staan.
Ik doe hem op omdat hij niet zo'n erge wintervacht heeft (hij is al vrij oud) maar toch veel buiten komt, dus dan is het lekker warm voor hem! Hij is al gevoelig voor verkoudheden enz.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:44

Lady heeft wel een deken op. Dit doe ik omdat ze anders net een teddybeer is en na het rijden zeiknat is en na 2 uur nog niet droog is. Ze heeft nu nog een lekkere korte vacht en ze is zo droog na het rijden.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:07

sipke staat ook zonder deken 24/7 op het land...
met zn teddyberenvacht, als ik hem rijd zet ik hem na het rijden binnen maar hij zweet nooit omdat ik niet veel met hem doe...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lientje_83, uxgranta en 38 bezoekers