[LO] [NH]Flippen bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

[LO] [NH]Flippen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 21:21

Even een groot probleem: als ik eens geen tijd heb om te rijden zou ik heel graag mijn tinkertje willen longeren. MAAR...dit gaat niet . Zodra ik hem van me weg wil krijgen lijkt het wel alsof hij ineen keer helemaal gek wordt. Oren in de nek, neusgaten optrekken en maar op me af lopen. Als ik op zo'n moment daarvraag of een keer een tik met de zweep geef, staat hij recht omhoog voor me af kapt hij, net een hengt.. Scheve mond . Hij heeft het al vanaf het begin door : zodra ik iets van m afloop en richting achterhand wijs met de zweep draait hij zich heel snel om en/of zwaait met zijn hoofd zodat hij weer recht voor me staat. Op een volte krijgen is dus totaal onmogelijk. de keren dat het toevallig lukt draait hij nna een rondje weer naar binnen en komt regelrecht op met afgestormd, als ik dan niet opzij ga loopt hij dus echt over me heen! Ik spreek uit ervaring Scheve mond . Ik weet dat hij dus steeds zijn zin krijgt maar ik kan dit niet oplossen.

Ps gewoon los in de bak komt hij ook rgelrecht op me afgelopen als ik hem probeer weg te jagen (al dan niet zonder zweep) en loopt me vervolgens alleen maar achterna en als ik dan ga rennen galoppeert hij me zlefs achterna, maar zich weg laten sturen ho maar.

sorry voor het lange stuk maar dit is nogal vervelend

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:08

Hihihi,

net als in een eerder topic waarbij het paard zich steeds naar het midden draaide is hier sprake van miscommunicatie tussen mens en paard:

Het is voor het paard hardstikke logisch om zijn hoofd naar je toe te draaien wanneer jij de achterhand weg wil drijven. Je drijft zijn achterhand van je weg... dus komt het hoofd naar je toe.
Niet zo vreemd ook dat hij boos wordt omdat hij precies doet wat jij vraagt.

"longeren" is bij Parelli (natural horsemanship) een oefening die pas komt nadat je je paard hebt geleerd op verschillende manieren te wijken voor druk. Je kan hem dan makkelijk op de volte zetten door de VOORHAND weg te zenden. Misschien een ideetje om ff op parelli.nl te kijken en dan bij nieuwsbrief. In de laatste nieuwsbrief staat dit geloofik wel uitgelegd (game 5, circlinggame)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:55

Heeft hij vroeger een nare ervaring gehad met longeren. Veel tinkers die zijn ingereden in Engelland hebben slechte ervaringen.

Probeer het zonder zweep, maar is met een lang soepel maar toch stevig touw. Waar je makkelijk mee kan draaien.

Loop op zijn kont af, alsof je hem gaat rammen. Kom je te dicht in de buurt, begin dan met het touw te zwaaien of naar hem toe te gooien, zonder hem te raken.
Reageerd hij boos. Toch even door vragen als je je zelf niet ingevaar brengt. Draait hij naar je toe om jouw weg te jagen. Blijf rustig ontspannen ademen, en kijk naar beneden. Hem niet aan kijken.

Als hij merkt dat je er niet van onder de indruk ben. Dan zou hij meer respect voor jouw krijgen, en dus beter gaan luisteren.

En als hij ook maar even het goed doet. Stoppen en uitgebreid belonen.

Van wat callipo zegt. Zet ik mijn vraag tekens neer. Maar ja ik ben dan ook niet echt bekent met parrelli.

Luister naar hem, en probeer dat rustig ontspannen op te reageren. Ik weet hoe eng het is om een steigerend paard voor je neus te hebben. Met weg rennen of met angst uitwijken bereik je het tegen over gestelde als dat je zou willen hebben. Het paard ziet angst als een teken dat je het niet aan kan. Een reden voor het paard om het vaker te gaan gebruiken.

Probeer je gedachten wel bij hem te houden. Maar zonder angst of spanning. Wat dan goed helpt is je blik op oneindig te zetten. EN je voeten als het waren laten wortel schieten. Je moet het idee hebben dat je vast geworteld staat in de grond. Dit doe je door door je buik adum te halen en je voeten door de grond te denken. Daarbij maak je je lichaam lang, maar zonder spanning.
Als je voeten vast geworteld staan. Heeft het paard het idee dat je onwankelbaar bent.

succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 12:46

josien schreef:
Probeer het zonder zweep, maar is met een lang soepel maar toch stevig touw. Waar je makkelijk mee kan draaien.

Loop op zijn kont af, alsof je hem gaat rammen. Kom je te dicht in de buurt, begin dan met het touw te zwaaien of naar hem toe te gooien, zonder hem te raken.
Reageerd hij boos. Toch even door vragen als je je zelf niet ingevaar brengt. Draait hij naar je toe om jouw weg te jagen. Blijf rustig ontspannen ademen, en kijk naar beneden. Hem niet aan kijken.




Heb ik al geprobeerd met dat touw maar nikis helpt, kan hem niet eens meer van me 'wegjagen'als hij gewoon los in de wei staat! En idd als ik doorvraag breng ik mezelf dus wel in gevaar, heb al eens een paar keer een hoef tegen mn been gehad omdat meneer kapte en da's ni zo leuk....

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:23

Dan heb je een groot probleem.

Ik kan zo niet zeggen wat er aan te doen. Ik wil je graag helpen. Niet alleen om dat probleem op te lossen. Maar vroeg of later grijg je er problemen mee.
Het paard moet jouw zowel als leider en als drijver zien. Doet hij dat niet, en gaat tegen je in. Dan blijft hij de baas.
En als een paard de baas is. Kun je nog wel lekker rijden, zolang jouw paard het leuk vind. Maar als er iets gebeurd, waar b.v. je paard bang voor is. Dan neemt hij dus zelf de leiding en gaat er vandoor.

Je hebt dan wel een tinker. Die zal niet zo snel schikken. Maar juist des te eerder door drammen.

Wil je is duidelijk vertellen. Van wat er gebeurd, en hoe dat gebeurd. En wat de onstandigheden zijn. En nog belangrijker wat jij voelt. Je mag het ook via pb doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 18:28

Hey bedankt! Ik ga hem binnekort proberen te longeren en dan precies goed onthouden wat hij wanneer doet. Ik hou je op de hoogte

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:41

Oké ik hoor het wel.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:48

Is het ook zo dat je verder problemen hebt met 'em? Het is mijn ervaring dat je weinig problemen hebt bij het longeren als jouw paard jou accepteert als leider. Dus: hoe is ie op stal, aan de hand en onder het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:10

Heeft je tinker uberhaupt wel ooit geleerd wat longeren is? Voor veel paarden is het inderdaad erg vreemd als de baas ze ineens weg wil hebben en dat ze zelf naar het uiteinde van het touw moeten lopen, terwijl ze aan een halstertouw nooit zoiets mogen doen. Ik heb het idee dat dat hier ook het geval is. Je pony begrijpt niet wat je van hem wil en jij begrijpt niet hoe je dat kunt oplossen.

Dat is redelijk eenvoudig. Begin met een halstertouw en ga daarop longeren. Gewoon door een rondje in de bak te lopen met je paard aan de buitenkant. Probeer daarbij ter hoogte van zijn schouder te blijven en loop gewoon aan het uiteinde van het halstertouw met hem mee, met eventueel de zweep in je andere hand. Als hij niet van je weg wil gaan, hoef je door het korte halstertouw niet al te eel meters af te leggen voor je weer ter hoogte van zijn schouder bent. De eerste keer zal het er dus een beetje vreemd uit zien: Het paard wil zich steeds naar je toe draaien en jij draait steeds dezelfde richting op omdat je jouw positie wilt behouden. Op een gegeven moment zal je paard inzien dat hij zichzelf zoveel energie kost, dat dit niet de bedoeling kan zijn. Als hij eenmaal naast je blijft staan, zet je hem weer in stap aan en loop je aan de binnenkant met hem mee, terwijl hij een volte stapt. Belangrijk is om nu al veel aandacht aan het halthouden te besteden: hij moet namelijk leren dat hij daarbij niet naar jou toe mag lopen. Als je draf, stap en halthouden eenmaal aan het halstertouw door hebt, dan kun je het halstertouw vervangen door een longeerlijn, die je in het begin nog erg kort houdt en stpasgewijs verlengt.

Dus in dat opzicht kan ik me in de Parelli-aanpak vinden: schrap het opdrijven met de zweep even uit je programma omdat je paard duidelijk geen idee heeft van wat je bedoelt en hierop reageert door zijn achterhand netjes opzij te zetten en naar binnen te komen. Bouw daarom het longeren weer helemaal op vanuit het halstertouw en let daarbij op dat je gewoon met het paard meeloopt en dus niet de longeerhouding inneemt waarbij je frontaal naar het paard gericht bent. Je kijkt voorlopig dus in de looprichting, niet naar het paard. Het in de looprichting kijken kent hij namelijk van het halstertouw en zal het doorhebben wat je bedoelt dus vergemakkelijken.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 09:20

Mijn pony weet helaas wel degelijk wat longeren is, normaal accepteert hij mij ook als leider maar met longeren is het gewoon een ander paard in een keer. Het heeft daarom geen zin om al dat gedoe met het halstertyouw te doen want hij vindt het allemal best en zodra ik dan weer aankom met de longeerlijn begint ie gewoon weer. Ik denk persoonlijk dat ik er iemand bij moet halen die niet zo snel denk van "ho hij gaat omhoog", maar die gewoobn blijft staan en mijn paard op zijn plek zet want volgens mij is het een dominantie probleem. Maar waar vind ik zo iemand???

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:22

Als je niet zo ver weg woonde had ik je willen helpen.

Ik weet dat Tilburg ver weg is. Maar waar precies. Ik geef mijn zus regelmatig in Ter Appel les. Dat is in drente. Dus mischien?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Victoria
Berichten: 8
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:35

dit is een veel voorkomend probleem hoor lonnie daar hoef je je niet voor te schamen. Maar vaak is dit inderdaad een combinatie van comminucatie probleem en een dominatie probleem.
Omdat je schrijft dat ie het ook in het land en los in de bak doet is het een dominatie probleem.
Ik heb hetzelfde met mijn tinker merrie gehad maar ik lachte haar gewoon uit. Ze kon al longeren en join up etc hadden we al lang gedaan en opeens op een dag ging ik loswerken en kwam ze met haar oren plat naar binnen (toch weer een keer de confrontatie aangaan ). Ik reageerde heel verbaasd maar wel streng zo van wat moet je nou joh snotaap. en jaagde haar vervolgens nog 3 extra rondje in volle galop verder waardoor ze zo overrompelt was dat ze het nooit meer heeft gedaan.

helaas heb jij dit station al gepasserd en heeft hij jou waar HIJ je hebben wil.

Ik zou zeker de parelli aanpak proberen mits je niet bang voor hem bent!! en je zelf het gevoel hebt dat je hem aankunt op het moment dat het nodig is anders niet aan beginnen anders wordt het alleen maar erger want hij heeft je zo door!.

Een andere optie is misschien om iemand te vinden die niet bang is en met samen te longeren. Iemand houd hem aan een touwtje aan de buitenkant vast en zodra hij naar binnen wil houd die hem tegen en jij longeerd hem gewoon zoals je wil. Let zeer goed op je houding en denk hoe je staat!!

Sta in de richting van de achterhand de drijvende richting zorg dat je niet je hand waar je je longeerlijn in heb omhoog hebt (dat zie ik vaak als reactie dat die hand dan omhoog vliegt) dan blokkeer je hem namelijk.
Ga nooit achteruit lopen want dan nodig je hem uit naar je toe te komen en zorg dat je je schouders goed hebt dat je hem ook daarmee niet blokkeert. Dus als je linksom gaat hou je overdreven gezien je linkerschouder naar achter en je rechter naar voren je duwt hem als het waren door de bocht. Als ie omhoog komt goed drijvenmet je longeerzweep maar raak hem niet aan. Je helper geeft een ruk aan het touw dat ie niet omhoog mag let wel goed op dat die niet voor hem staat want de kans is dat ie dan vooruit springt ipv dat ie omhoog komt, laat hem dan gaan (helper moet dus ook hard kunnen rennen ;0)) want dan is ie in ieder geval voorwaarts en de goeie richting.

Ik hoop dat je het een beetje snapt anders pb je nog maar

succes jammer dat we zover bij elkaar vandaan zitten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers