geef jij geld aan straatmuzikanten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

geef jij geld aan straatmuzikanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 18:09

Als ik door de stad loop, zie ik altijd wel van die muzikanten staan met een gitaartje ofzo, en volgens mij verdienen ze nog best redelijk ook (gezien aan het geld wat ze soms voor zich hebben liggen)
Ik geef zelf eigelijk nooit zomaar geld (echte Nederlander? Knipoog ).. ben benieuwd of jullie weleens wat geven?

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront



missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:10

nee ik ook niet, ook niet aan zwervers en de straatkrant, heb er een gruwelijke hekel aan als ze me aanklampen

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:15

Ben je in Utrecht zo arm
Nee ik geef ze nooit wat.. blijf je bezig Scheve mond

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:20

Soms, laatst was er hier iemand in de stad die echt heel mooi zong en gitaar speelde dus die had ik wat gegeven.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:20

Soms, als we een beetje in een melige bui zijn.
We hebben een keer al ons kleingeld (ong. €5) aan zo'n zwerver gegeven die altijd de deur open staat te doen bij de V&D. Ik had echt medelijden met die man Ach gut

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:57

ik ben student Knipoog

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:59

ik daar nooit geld aan uit als ik langs loop en ik zie wat ze er al in hebben
das best veel .
dan loop ik door maar als er niets in ligt wil ik er nog wel eens een paar centen ingooien zo aardig ben ik nog wel

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:06

Nope, sinds ik een klein voorvalletje heb meegemaakt geef ik nooit meer geld aan bedelaars, straatmuzikanten, ...
(boterhammen of eten mogen ze me altijd vragen, maar geld krijgen ze niet)

Er zat eens een man te bedelen, vuile kleren, je kent het wel... En een tijdje later, zie ik diezelfde man, in een dikke mercedes stappen en vertrekken... Ja, hmz, hoezo mensen voor de gek houden... Is al een hele tijd geleden hoor, maar toch, blijft me bij en ik zal een bedelaar of straatmuzikant dus niet snel geld geven...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:07

ik geef eigenlijk nooit wat maar hier zie je het ook niet zo vaak, alleen tijdens zomerfeesten en koningedag

ONDERSCHRIFTLOOS

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:47

Heel heel soms, hangt van de persoon en de muziek af.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:51

Ik heb ook een keer zoiets als Natalie gehad.
Een man in oude, vieze kleding, met een hondje dat op zijn schoot heel zielig lag.. Hij wilde geld, hij zei dat zijn hondje niet meer kon lopen en hij het moest dragen, het enigste wat hij kon doen was een operatie, en hij had al al zijn geld bij elkaar gelegd (waardoor hij niet meer kon eten e.d.) maar dat was niet genoeg.
Ik gaf die "arme" man dus maar een paar eurotjes, waar hij heel blij mee leek te zijn. Toen ik met mijn moeder terug richting de auto liep, stond de man op en liep zo weg met zijn hond, haalde een busje Pringles uit zijn binnenzak en liep zo kanend weg, en stapte in een auto en reed weg.. Echt asociaal vind ik dat!!! Misselijk

Mar bij straatmusikanten geef ik nog wel eens geld, als ze echt mooi spelen/zingen ofzo.. Maar dat is bijna nooit.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:58

Nathalie schreef:
Ik heb ook een keer zoiets als Natalie gehad.
Een man in oude, vieze kleding, met een hondje dat op zijn schoot heel zielig lag.. Hij wilde geld, hij zei dat zijn hondje niet meer kon lopen en hij het moest dragen, het enigste wat hij kon doen was een operatie, en hij had al al zijn geld bij elkaar gelegd (waardoor hij niet meer kon eten e.d.) maar dat was niet genoeg.
Ik gaf die "arme" man dus maar een paar eurotjes, waar hij heel blij mee leek te zijn. Toen ik met mijn moeder terug richting de auto liep, stond de man op en liep zo weg met zijn hond, haalde een busje Pringles uit zijn binnenzak en liep zo kanend weg, en stapte in een auto en reed weg.. Echt asociaal vind ik dat!!! Misselijk

Mar bij straatmusikanten geef ik nog wel eens geld, als ze echt mooi spelen/zingen ofzo.. Maar dat is bijna nooit.

Dat is zoo aso, ik kan daar echt niet tegen.
In Turkijke heb je heel veel bedelaars niet normaal, maarja je weet nou nooit of diegene nou echt arm zijn, of dat ze gewoon genoeg geld hebben.
Zelf geef ik nooit geld, maar het liefst wil ik het wel geven.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:00

Ik geef bijna nooit geld aan zwervers en zo. Ik woon in Amsterdam en word doodgegooid met allerlei smerige verslaafden en zwervers met hun ene hand uitgestoken, in de andere een blikje bier.
Ik heb wel met ze te doen, want het leven van de meesten zal niet makkelijk zijn, maar ik denk niet dat geld geven iets oplost.
Ik heb 'een keer geld aan een muzikant in de metro gegeven. Ik was helemaal down en hij speelde en zong zo vrolijk en goed, dat ik weer helemaal opvrolijkte. Ik vond dat hij het verdiend had.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:01

ik geef ook nooit, simpelweg omdat ik het zelf gewoon niet kan missen Scheve mond .
hoewel ik het soms wel heel erg moeilijk vind om bijv. langs een straatkrant verkoper te lopen en dan doen alsof hij er niet staat. Zo staat er bij de bijenkorf in rotterdam altijd een man zingend zijn krantjes te verkopen (wie maakt mij blij...wie koopt een straatkrantje bij mij *LOL* )
en stond er bij de AH waar ik werkte altijd een hele lieve man met de straatkrant, alleen als ik 1 keer iets koopt voel ik me gelijk verplicht om elke keer zo'n krantje te kopen Scheve mond .

In de winter vind ik het ook altijd heel moeilijk, dan lopen ze door de metro en vragen om geld, er is ook vaak een man (ziet er ongelooflijk lief en zielig uit) die heel snel achter elkaar een gedichtje opzegt terwijl hij door de metro loopt, maar dat gedichtje is zo ontzettend zielig, hij zegt ook dat alles welkom, 1cent, 2cent, 5cent..alles helpt hem een stukje meer naar dat broodje of die slaapplaats.
Het is heel raar, maar bijna alle zwervers, daklozen en straatmuzikanten in het centrem van rotterdam ken, niet van naam maar wel van uiterlijk.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:04

in buitenland wel eens, maar in Nederland niet.
In nederland zat mogelijkheden om te voorkomen dat je moet gaan bedelen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:08

er staat hier zaterdags nacht vaak zo`n mannetje met een gitaar en die zingt wat (ook nog goed ook) en daar gooi ik altijd wel wat neer moet wel zeggen dat ik dan meestal net vanuit de kroeg naar een discotheek loop en dan al vaak wat drank op heb voor twee weken terug heb ik `m 5 euro gegeven als hij wat voor me zong haha... en de rest van de groep gaf `m ook een euro Haha! die beste man was harstikke blij *LOL* haha

maar goed de straat krant koop ik vaak bij maar 1 iemand dat is ook zo`n best vrouwtje die woont ook op de straat maar die heeft een hondje en dat beestje ziet er zo goed uit dat je gewoon weet dat die hond eerst komt en daarna zij ... dat vind ik zo geweldig dat ze dat beestje onderhoud desondanks dat ze er zelf absoluut niet uit ziet...

maar ja ik kan het geld wel missen die straat muziekant geef ik trouwens niet elke zaterdag wat hoor dat word me te veel van het goede !!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:10

Ethelate schreef:
In nederland zat mogelijkheden om te voorkomen dat je moet gaan bedelen!

Hier ben ik het niet mee eens. Zwervers kunnen namelijk niet elke nacht bij het Leger des Heils slapen. En solliciteren kunnen ze ook niet, want ze hebben geen adres.

Ik geloof dat het heel moeilijk voor ze is om op straat te leven en dat er best een heel zielig verhaal achter elke zwerver zit.

Ik denk wel dat je beter hier zwerver kunt zijn dan in elk ander land.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:23

waar hebben jullie het over? Verward
met een beetje inlevingsvermogen zie je dat je over het algemeen niet zomaar zwerver wordt. ja er zijn een enkeling die er bewust voor kiest omdat ze schijt hebben aan de maatschappij en hun normaliserende regeltjes. voor het overgrote deel geldt dat ze niet bestand zijn tegen de druk van de maatschappij en dezelfde geldende regeltjes. zij zijn psychisch niet weerbaar genoeg, hebben te weinig sociale vaardigheden om zich te kunnen redden.

we nemen altijd maar aan dat dit leven wat we leiden, dat het zo hoort... nou sorry maar niet iedereen trekt dat en ja, die raken vaak aan lager wal omdat de hulpverlening niet goed is afgestemd op elkaar, ze langs elkaar heen werken, er gepresteerd moet worden, het niet te duur mag zijn bla bla bla.

wat denk je van het inkrimpen van reclasseringswerkers? een nieuw ontsproten idee van de nieuwe regering? waar zal dat eindigen? dat betekent dat de kleine criminelen of ex-gedetineerden niet meer die hulp krijgen die ze zo hard nodig hebben en waar belanden ze dan...??? Het gaat alleen maar bergafwaarts en dat hebben we te danken aan onszelf.

Kijk goed uit wat je zegt want wie weet wie er over 30 jaar over straat zwerft?
Laatst bijgewerkt door Pellie op 15-11-03 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

anke2002

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Sneek city

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:25

Ik geef soms wat aan straatmuzikanten. Aan zwervers geef ik wel vaak wat, of ik koop zo'n daklozen krantje. Maar het is inderdaad erg irritant als je dan wat geeft terwijl later blijkt dat die mensen het helemaal niet nodig hebben....

~And all our moments, good and bad forever in my head~
~wish we could go back just once and laugh at things we said~

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:38

Ame Pellie! Ik geef overigens af en toe wel wat aan zwervers als ik het kan missen... met name in de winter, ik ben blij dat ik het beter heb dan die mensen en als ik af en toe iets kan missen dan vind ik dat prima. Straatmuzikanten kunnen van mij ook wat krijgen als ze goed zijn, maar ik geef liever iets aan een zwerver die het wat harder kan gebruiken... er zijn zowaar ook aardige zwervers die dankbaar zijn als je een broodje en drankje voor ze koopt enzo. Ik heb dat ooit voor een zwerver gedaan en die heeft me toen laten zien hoe makkelijk hij me had kunnen rollen... Bloos .. en toen kreeg ik adviezen wat ik moest doen om dat te voorkomen. Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:47

Ik geef eigenlijk nooit geld aan ze, gelukkig komt het hier bijna niet voor. Ik werk ook voor m'n geld, de hele zaterdag en een avond in de week en zit de rest van de week op school (Zondag wel vrij natuurlijk Tong uitsteken). Als het echt erg zou zijn zou ik misschien wel wat geven, maar als iemand midden in de stad weer aan z'n orgel staat te draaien of een paar Indianen herrie lopen te maken op hun zelf-maak instrumenten niet. Als het nou nog leuke muziek zou zijn... Tong uitsteken

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 10:41

Als ik de muziek mooi vind, dan geef ik weleens wat kleingeld. Ligt helemaal aan mijn bui.

* To Belg, or not to Belg *

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:15

Ik kom ze eigenlijk nooit tegen. Scheve mond Heel soms als we naar de stad gaan, en als ze dan iets moois spelen geef ik geld.
In het buitenland kom je straatmuzikanten vaker tegen, ik vind dat leuk om te zien en om te horen. En het is wel zo sociaal als je geluisterd hebt dat je daarna ook wat geld geeft.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:29

vikki schreef:
Ame Pellie! Haha!

ja man!! straks lig ík in de goot en dan wil mij niemand wat geven!!! lekker zijn jullie hoor... Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:39

bij ons aan de post zat er eens een vrouw met een heel klein baby'tje. Dat kindje maar wenen en wenen en zij maar zeggen in gebroken nederlands: aub geld voor eten voor mijn baby. Wat doe je dan als je net terug komt van de winkel (ja ik toch) heb een pak melk gegeven en wat denk je die vrouw moest dat niet hebben: nee zei ze, geld voor eten. Ik heb het pak melk genomen en gezegd dat ze dan niks kreeg en maar moest opdonderen of ik zou er de politie ook nog bijhalen Knipoog Schandalig vind ik dat.

Als er iemand staat muziek te maken in stad dan geef ik meestal wel wat geld of op de kermis ofzo durf ik ook wel eens een pakje friet,... geven aan een bedelaar maar als ze dat dan niet aannemen en alleen geld willen hebben, dan kook ik over en krijgen ze niks.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ChanelR, Corien_, dasalijn, dezzie, fohadie, Herfstblad, IASCrawler, janderegelaa, Jungles, Kayleigh__, Lalladidoo, Lestrange01, meniekske, stella92 en 163 bezoekers