Hoefsmid is geweest maar nu ben ik radeloos

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Hoefsmid is geweest maar nu ben ik radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 22:20

Nou gister is dan eindelijk de hoefsmid geweest voor Getsie en staat ze nu weer mooi op vier ijzers. Hij heeft haar niet gebrand, dat mocht hij van mij niet want dat had de dierenarts gezegd. bgvkb5211 oh sorry dat waren twee pootjes van Binky Winky. Dus toen hij haar bekapt had wilde hij dus dat ik haar iedere keer weer op haar plaats terug zette, maar ze kon niet lang op een plek blijven staan omdat ze nu dus nog kortere hoefjes had als daarvoor, au au au au au au au zei Getsie toen, dus ik zeg tegen de hoefsmid schiet maar op met die ijzers want zo heeft ze gewoon kei pijn in haar voor voeten. Gaat die eikel haar eerst achter beslaan, nou van binnen kookte ik zo'n beetje, maar goed ze stond er achter eindelijk netjes op en toen begon hij aan voor maar iedere tik met de hamer trok getsie terug want dat deed dus blijkbaar hartstikke pijn, of zoiets ik weet het ook niet zeker natuurlijk maar normaal doet ze dat nooit bij de smid. Maar de smid werd steeds ongedeuldiger, dus een paar tikken met hamer op de rug van Getsie later was ik het behoorlijk beu en heb hem dat dus ook effe vertelt. al met al duurde het beslaan een uur en drie kwartier , en ik mag dus niet meer longeren en ik moet haar nog minder gaan voeren en meer gaan rijden want zodadelijk wordt ze nog bevangen, zegt de hoefsmid. Nu weet ik het dus effe niet meer he, ik ben een beetje radeloos enzo dus enzo en maarre enne eehhhmm, help?
Ze heeft arthrose , waarschijnlijk in meerdere benen maar ze is ondanks dat altijd rap geweest, ze heeft alleen een hele dunne hoefzool waardoor ze snel hoefzweren oploopt als ik haar zonder ijzers laat lopen, maar dat doe ik dus niet meer ook niet als straks het veulentje komt want haar hoeven gaan ervan naar de klote. Bijna twee jaar geleden heeft rechts achter een chronisch hoefzweer gehad oftewel die ging niet meer weg, twee weken in de kliniek gestaan en een gekloot en stress, maar dat was dus nu pas eindelijk genezen verklaard door zowel de hoefsmid als door de behandelend DA, Ze had toen namelijk een drievoudige hoefzweer waarvan er een boven de kroonrand er uit kwam, dus toen kwamen de diagnoses en oplossingen en die gingen ver hoor dat wil je niet weten zelf tot het amputeren van de hoef tot op het hoef beentje enz enz enz. Maar goed dat probleem heeft mijn hoefsmid in z'n vrije tijd samen met de DA bestudeert en opgelost, en hij woont bij in de straat dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat geen andere hoefsmid wil. Maar ik wil ook niet dat Ges aan de longe op de wat kleinere volte bijna op drie benen loopt van de pijn. op het rechte stuk doet ze het wel goed hoor maar ik denk dat wanneer ik haar nu een buigproef zou laten doen of een fisitatie tang voor de dag haalde, ze het niet zou redden. Dus heeft iemand advies of tips , ze is geen makkelijk paard om te rijden dus ik kan niet iedere dag lekkere einden met haar naar buiten de bossen in terwijl ik wel aan een bosgebied woon. En ze is ook heel bang aangelegd omdat ze vroeger voor dat ik haar kocht op haar zesde mishandeld is geweest.
Sorry voor het lange verhaal maar ik moest het gewoon efe kwijt en waar kan ik dat beter doen dan bij de bokkers van dit landje.
Alvast bedankt en de groetjes van Jeanine

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:59

Ik snap echt helemaal niets van je verhaal!

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:13

sorry ik heb geen oplossing ervoor..
maar veel sucses ermee..

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:22

Snap er geen ene fiets van hoor!! Damn...

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:58

In iedergeval een andere smid zoeken niet alle smeden zijn zo ongeduldig sommige hebben nog echt tijd voor jouw paard en nemen die dan ook.Zoek maar iemand met verstand en lievde voor het paard.Ze zijn er echt.suc6

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:18

Probeer eens met meer leestekens enzo te werken, want ik raak ook niet echt wijs uit het verhaal... (of ik ben nog niet goed wakker, kan ook Haha!)

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:45

Ik snap weinig van je verhaal, sorry.
maar een smid hoeft echt niet met een hamer Verward op de rug van mijn pony te slaan, want zal die het beleven. Enig idee hoe kwetsbaar een rug is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:54

ik snap het ook niet helemaal, misschien moet je het overnieuw typen. Wat ik eruit op kan maken is dat je pony pijn heeft bij het beslaan en datie ziek is en dat ie tochweer betere is en dat je nu eigenlijk niet weet wat je pony heeft......... kan je het nog volgen

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:51

???????????

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:00

jaawhh hoor wat een slap vaag verhaal heb je neergepleurt kan je neit wat duidelijk wezen..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:51

Voor de duidelijke geit:
- Wat is het probleem waar je tips voor wil?? (de hoefsmid of het niet-hoefbevangen raken?)
- Waarom heeft je paard nu precies zo'n last van dr voorhoeven!?

En daarnaast: Kan me van een hoefsmid ontzettend goed voorstellen dat hij ook ongeduldig wordt als het paard totaal niet stil wil staan. Dat werkt onwijs zenuwslopend. En daarnaast heeft een hoefsmid ook een agenda!!
Oke het op de rug slaan met een hamer moest niet mogen!
Er zijn inderdaad hoefsmeden die de rustheid henzelve zijn en er alle tijd voor nemen, dit is helaas wel in de prijs terug te vinden en het is soms toch even zoeken om ze te vinden!!

Qua rijden: Heb je geen bak? Uit je verhaal maak ik op dat je meer onder het zadel te werk moet gaan. Maar je zegt ook dat ze niet makkelijk te rijden is. Hier kun je naar mijn mening proberen aan te werken....alleen aan de longe gooien omdat ze lastig te rijden is, is naar mijn mening geen goede manier van paarden trainen. Ze zal er niet gauw braver van worden, al zou je het zo graag willen.

In ieder geval succes ermee of sterkte!

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:51

Kan aan je verhaal ook niet helemaal uit. Het enige wat voor mij duidelijk is: een andere hoefsmid zoeken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Iemand die zo paarden mishandelt moet voor mij nooit meer een vinger naar mijn paard uitsteken. Je paardje heeft pijn, en wat doet die dan?????? Met een hamer op z'n rug?????????????, HALLO!!!??? Boos! Boos! Boos!

Wij hebben ook een moeilijk paard om te beslaan (lees: gevoelige hoeven). De hoefsmid die hem nu beslaat heeft een engelengeduld met hem en na een paar keer is het zelfs al veel minder erg. Nu laat hij zijn hoeven heel braafjes beslaan!

Zoek een andere smid!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:09

Jeanine schreef:
Ze heeft arthrose , waarschijnlijk in meerdere benen maar ze is ondanks dat altijd rap geweest, ze heeft alleen een hele dunne hoefzool waardoor ze snel hoefzweren oploopt als ik haar zonder ijzers laat lopen, maar dat doe ik dus niet meer ook niet als straks het veulentje komt


Okee: je hebt dus een paardje dat niet helemaal spoort, artrose heeft en een hoefprobleem. Ja, ik begrijp helemaal waarom ze drachtig is.
Dat is a. niet best voor het welzijn van de merrie en b. schept geen hoge verwachtingen voor de levenskwaliteit van het veulen; kortom redelijk onverantwoordelijk in mijn ogen

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 18:35

Tja sorry, mischien was ik iets te chaotisch toen ik dit schreef, maar ik zal proberen het uit te leggen.
Gesmeralda mijn paard is een moeilijk paard om te berijden dus rijd ik haar zo'n 4 keer in de week en de rest doe ik aan de longe en ze heeft soms ook gewoon drie dagen vrij. maar ze loopt wel iedere dag buiten in de wei met gras dus is ze wat aan de dikke kant door het goede grasjaar dit jaar, zullen vast meerdere paarden en pony's last van hebben dit jaar.
In januari werd ik voor minstens een jaar opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis samen met Heike, dat verhaal kennen jullie wel. Dus toen heb ik de ijzers eronderuit laten halen bij Getsie maar toen kreeg ze hele korte hoeven en groeiden ze ook niet zo goed meer aan en als ik dan een keer in het weekend ging buiten stappen dan werden die hoeven alleen maar korter. Half september eindigde mijn opname plotseling en kon ik Ges dus weer vaker gaan rijden. Maar toen had ze dus die korte hoeven, dus heb ik de smid opgebeld en gevraagd wanneer die kon komen. Hij zei toen dat ze beter nog effe in de wei kon blijven lopen met wat laurier zalf aan de hoeven zodat ze weer konden gaan groeien, dus zo gezegd zo gedaan en ik us niet meer buiten gereden, alleen nog maar drie keer in de week in de bak bij ons thuis. Toen had ik haar op een gegeven moment aan de longe omdat ik effe geen zin of tijd had om te rijden en toen zag ik dus dat ze voor kreupel liep. Dus ik de veearts laten komen en die zei: ijzers eronder en het liefst gister. Dus mijn smid weer opgebeld en overlegd, maar hij was het er blijkbaar niet helemaal mee eens, maar dat zei hij er niet bij. Dus afspraak gemaakt ,kwam hij niet opdagen nou en toen ben ik dus anderhalve maand bezig geweest om hem weer te spreken, maar dat lukte telkens niet. Toen is hij donderdag jl. eindelijk geweest en heeft haar vierkant beslagen, maar ze was wat onrustiger dan normaal omdat ze gewoon pijn had in haar voorhoeven. Maar goed ik zou graag tips willen voor mijn paard met een dunne hoefzool en wand en hoeven die slecht groeien ik heb op zich wel goede ervaring met biotine brokken maar ik weet niet hoe jullie daar over denken???
Ik hoop dat jullie er nu wat meer van begrijpen en zo niet is dat jammer want duidelijker kan ik het niet opschrijven.
Alvast bedankt voor de tips en de moeite om mijn lange verhalen te lezen. Heel veel groetjes Jeanine.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:53

Hoi Jeanine.

Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik zou ECHT naar een andere hoefsmid gaan! Ik heb zelf ook heel veel problemen gehad met een hoefsmid, op het laatst bleven de ijzers er gewoon niet meer onder zitten, en de enige goede oplossing is geweest dat ik naar een andere hoefsmid ben gegaan! Die heeft m'n paard opnieuw beslagen en er is echt geen enkel probleem meer. Dus ik zou toch m'n moed bij elkaar rapen en jouw hoefsmid afzeggen... Ik vind het bijvoorbeeld al heel raar dat ie gewoon een maand op zich laat wachten. Enneh.... klinkt zeikerig Bloos , maar als bij mijn paard een ijzer eraf ligt ga ik echt niet meer rijden.... Ze heeft net als jouw paard hele zachte hoeven en loopt dan alleen maar kneuzingen op!

Biotine schijnt trouwens wel te werken, volgens een dierenarts die ik ken is dat het enige goede middel om de hoeven te verbeteren. Kwaad kan het in ieder geval niet om het te proberen...

Wel een beetje lang verhaal geworden Bloos