inrijden, goed op been reageren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

inrijden, goed op been reageren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 18:16

Wat ik dus wel belangrijk vind is dat een paard goed op je been reageerd.
Nou ga ik dus over een tijd een E pony inrijden.

Hoe zorg je ervoor dat hij vanaf het begin af aan goed aan het been is?
De pony waar ik het nu over heb reageerd al wel goed op stemhulpen.
Het liefst zou ik hem zonder sporen en zweep inrijden. (zonder sporen zowiezo!!!).
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Bij de vorige pony in heb gereden moest ik in het begin overdreven hulpen geven, (dus zeg maar met drijven overdreven je benen naar 'achteren zwaaien') en daarna je hulpen steeds kleiner maken.
(dat zei een oude instructrice van mij).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!


Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:28

er is niets mis met een zweep hoor, als je uhm alleen gebruikt om je hulp aan te scherpen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 18:34

Barvrouwke schreef:
er is niets mis met een zweep hoor, als je uhm alleen gebruikt om je hulp aan te scherpen.


ja dat is ook wel zo... maar ik ben bang dat ik de zweep 'overmatig' moet gebruiken als ik 'm in ga rijden. En dattie op een gegeven moment alleen op de zweep reageerd ofzo (of juist niet meer).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:16

Ik heb het ook gedaan zonder zweep.
Als je een beetje meewerkend paard hebt is dat helemaal geen probleem.

Als ze goed op je stemhulpen reageert wordt het allemaal al een stuk makkelijker.
Bij Par heb ik gewoon in het begin de stemhulp met de beenhulp gegeven.

Meer is er eigenlijk niet aan uit te leggen, ze reageert nu 4 maanden later perfect op het been.

Oja en ik heb haar zeer uitgebredi beloond iedere keer als ze het goed deedt Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 04:09

Voor bereiding is hier het belangrijkste.
Ik leer een paard eerst goed op stem hulpen reageren aan de longe.
Die hulpen gebruik ik ook met rijden maar dan ga ik te gelijk een duidelijke been hulp geven.
Als paard reageerd goed belonen, op deze manier leert hij de been hulp kennen.
Dan kan je de stem hulpen afbouwen en overgaan naar alleen de been hulpen. Je paard veel belonen en aanmoedigen zodat hij het leuk vind om iets voor je te doen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 18:31

oke bedankt voor de tips Haha!

Opzich kent ze het op stem reageren al wel (redelijk) goed dus dat is al wel fijn.
En veel belonen dus Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:34

Ik heb het gedaan door eerst met longeren op de stem te laten reageren.
Daarna met rijden heb ik de stemhulp gebruikt + mijn zit en beenhulpen.
Als ze niet op de beenhulp reageerde dan zei ik het nog een keer en gaf ik iets krachtiger been. Als ze het deed dan beloonde ik haar uitvoerig met mijn stem en kriebelde ik op haar schoft.

Na een stuk of 4 keer rijden nam ik er een kort springzweepje bij waarmee ik af en toe een klein tikje gaf als ze niet op het been reageerde. Je wilt immers dat ze op den duur op een enkel beenhulp kan reageren.

Belonen is en blijft het belangrijkste bij het inrijden van een jong paard.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:36

sluit mij totaal aan bij KLEINTJE hierboven...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 22:44

oke ik zal het onthouden Haha! haha als ie dan maar weet wat 'braaf' betekend Tong uitsteken Knipoog haha nee dat kent ie wel hoor Lachen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:23

Ik ben nu Viking aan het inrijden en hij is nogal lui af en toe,dus eerst gebruik ik mijn stem en iets meer kuit,als dat niet werkt geef ik hem een klein klopje met de zweep,hij voelt dat amper maar hij reageerd er goed op,meestal hoef ik dat maar 1 keer te doen in de les.

Paardentaxi Zeeland

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:02

neeeey, geen zweep sporen of wat voor hulpmiddelen gebruiken bij het inrijden! als je je paard daar nu al voorwaarts mee gaat drijven, dan zal hij dat altijd zo leren en reageert hij later a;l helemaal niet meer op het been. mijn ponmy is zojuist ook (door mezelf) ingereden, en ze stapte in het begin ook errug sloom. dat is niet omdat ze geen zin heeft, maar omdat ze haar evenwicht moet bepalen. kortom, ze vond het gewoon nog erg moeilijk. die sloomheid gaat naar verloop van tijd zelf over. begin pas met zwepen op een jong paard als het écht écht nodig is. is je paard toch na een tijd nog steeds een tikkie sloom, tik/kriebel dan met een stuk touw(die je aan je teugels of borstriem bevestigd) links en rechts van de schoft. wacht echt zo lang mogelijk met 'hulpmiddelen'. het is belangrik dat je paard eerst weet wat been geven betekend, zonder daar ook een klats met de zweep bij te geven, omdat hij niet direct aandraaft. heb geduld! dan heb je ook resultaat! veel succes er mee. groetjes


Leven zonder paarden is geen leven...

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:03

owja, en je stem natuurlijk gebruiken. gaat ze niet in draf na aansporen, dan ddrrrraf. en ook met galop en weer stappen als ze niet wil halthouden(dat wil die vanmij dus niet)


Leven zonder paarden is geen leven...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:45

Ik vind wel dat je een zweep kunt gebruiken! Als je een pony inrijdt kun je hem beter meteen leren dat ie moet luisteren naar je been, doet ie dat niet dan geef je een tikje, dit zorgt ervoor dat je pony attent op je been wordt

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:53

niet elke pas drijven, alleen als je naar voooooren moet.... daarnaast idd gelijk een tik als hij niet reageert........... Uiteraard doe je dat niet als je er voro het eerst opzit maar wel zodra je los zelfstandig rijd

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:14

Dierenvriend... ik heb mijn paard toch echt met zweep ingereden en ze is er echt niet slechter van geworden.
Ze moet toch leren wat je wil met kuitdruk en desnoods iets sterker maken met een zweepje. Neem geen lange zwieper die per ongeluk onverwachts neer kan komen, neem een klein springzweepje.
Ik heb het ook niet over een 'klats' zoals jij dat noemt, maar een klein tikje om haar over de drempel te helpen om van de stap naar de draf te gaan.

Precies ook wat Gijsenkim zegt, niet iedere pas drijven, alleen bij een overgang naar voren of als het beestje aan het inkakken is.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 07:58

oke.
Dus:
Alleen echt drijven als hij een versnelling harder moet. Het meerdendeel gebruikt hier een zweep om de pony met een tikje wat voorwaartser te maken als hij niet reageerd op been/stem.
Verder als hij het goed doet, veel belonen Haha!

oke, komt voor de bakker Haha! Tong uitsteken

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:14

Vooral goed je geduld bewaren Lachen Daarnaast zou ikzeker als je paard neit over de zeik raakt de zweep erbij houden. Al is het maar om te wennen. Zodra jij been geeft en je paard regeert niet meteen een klein tikje achter je been geven. Daarmee maak je ze attent.
Zo voorkom je ook dat je veel kacht in je benen moet krijgen om ze uiteindelijk voorwaarts te krijgen. Een paard voelt een vlieg ook ztten dus je been zeer zeker ook!

In het begin niet te veel voltes rijden, gun het beestje de tijd haar evenwicht te vinden.

Heel veel succes!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 13:16

dus in het begin veel 'bakrond' rijden en diagonaal afwenden ofzo?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:36

Nee, niet diagonaal. Dan zijn ze de bakrand kwijt.
Begin lekker bakrond.
Daarna een keer een diagonaaltje (eerst in stap), dan wat voltes en als alles goed gaat ga je dan binnehhoefslag om ze op eigen benen en zonder bakrand te laten lopen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 13:48

oh zo oke Haha!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:36

Dat van die overdreven beenhulpen geven vind ik wel een beetje vreemd. Op een paard wat het nog niet begrijpt kan je schoppen wat je wil, maar dat begrijpt hij het toch nog steeds niet ! Probeer hem aan kleine hulpen te laten wennen (en als je een lui of nonchalant paard hebt en daarbij af en toe een tikje moet gebruiken, is daar niks mis mee, als je maar tegelijkertijd beenhulp geeft).

~Turbohoof Solutions ~

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 14:49

Dandy schreef:
Dat van die overdreven beenhulpen geven vind ik wel een beetje vreemd. Op een paard wat het nog niet begrijpt kan je schoppen wat je wil, maar dat begrijpt hij het toch nog steeds niet ! .


ja dat zei een toenmalige instructrice van mij *waar ik overigens nu een halve ruzie, wapenstilstand achtig iets mee heb*.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:51

je moet je paard natuurlijk wel eerst leren wat dat been geven dan betekend. eerst stapt er toch nog wel iemand naast die de pony of paard vast houdt aan de longeerlijn. de longeerhanteerster zegt drrrraf, en het paard gaat draven. nou, na een paar keer ga je als ruiter op het paard een beetje been geven als de longeerhanteerster drrraf zegt. ik ben op mijn eigen pony al best snel los gegaan. na zo'n 3 á 4 x aan de longe. aan de longe liep ze heel vlot, maar toen ik opeens los met haar de bank rond ging, toen stapte ze toch sloom. dan ga ik haar niet met een zweepje 'tikken'. dat is totaal de bedoeling niet. na 2á 3 x stapte ze al wat vlotter en was ze wat zelfverzekerder en ben ik gaan draven, eerst hele korte stukjes. 4 passen en direct eer stappen omdat ze dat anders zelf zou doen. een paar dmoet eerst goed zijn balans kunnen vinden, en als je dat geduld niet hebt door het paard bij te gsaan tikken als je been geeft, dan snap ik dat niet, mijn pony berijd ik nu 4 weken, we kunnen nu ook in galop. ook daar is helemaal geen zweep voor nodig, ookal gaat ze niet 'direct' als ik doordrijf, maar een bochtje later. ze moeten het allemaal nog leren, dus pak aub niet té snel de zweep erbij als het niet snel loopt. de 1e paar dagen(hangt er vanaf hoe vaaak je rijdt) zijnd e meeste paarden nog best sloom. als ze het door hebben zullen ze van zelf wat meer in het ritme komen. groetjes


Leven zonder paarden is geen leven...


dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:52

wat ik trouwens ook deed, is balkjes neer leggen, 2 autobanden op stapelen en daar om heen lopen, figuren rijden. dat kan je de 1e dag dat je er op zit al doen. *LOL*


Leven zonder paarden is geen leven...

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:17

Dierenvriend,

Misschien heb jij een hele andere planning dan de meeste anderen. En sommige paarden kan je op de zachte manier aanpakken, anderen niet. Dat is heel paard afhankelijk. Toch denk ik dat je wel voor ogen moet houden dat heel veel mensen een wakker en ectief paard willen. Dus niet reageren is actie en de actie is meestal een tik. Nu weet iedereen die ooit een paard in heeft gereden heus wel dat je beestje het niet a la minuut zal snappen, maar na 4 weken mag jij er best van uitgaan dat hij weet dat been voorwaarts is. Betekend ook niet dat er direct een practige galop uit hoeft te komen als jij je benen aanlegt, maar wel dat hij vlotter gaat lopen bij jou beenaanleg. Dat is wat wij bedoelen en niet dat je je paard meteen in elkaar moet slaan bij geen reactie.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers