Spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 13:56

Hey,

Wat kan je doen als je paard spierbevangen is geweest, ben ik erg benieuwd naar want mijn nieuwe paard heeft dit bij z'n vorige eigenaar gehad. Dit komt toch door te veel voer en te weinig of slechte training? Nou klopt het laatste wel een beetje, want hij is hiervoor erg slecht behandeld. Ook heb ik gehoord dat je het paard beter geen kuil kan geven en geen brok, maar nu geef ik hem dus hooi en als hij een pak kuil ruikt als hij uit z'n box komt, dan loopt ie meteen naar dat pak toe om een hap te nemen. Wat weten jullie ervan en wat zijn jullie ervaringen?

xxxies
Syllie

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 23:26

Hoop dat ik nog wat info van jullie krijg, ben er erg benieuwd naar.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:42

Onderhoudsbrok met een laag eiwitgehalte geven en geen kuil maar hooi van vogeltjesland geven, dus van een onbemest land. In de winter zijn ze ook wat stijver dan in de zomer. Als je gaat rijden, bouw het rustig op. Nu het kouder wordt, kan het wat langer duren voordat je paard echt los is.
Vertrouw je het niet, dan je DA bellen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:22

Mijn paard heeft nogal wat spierbevangenheid gehad. Mij valt op dat het vooral met koud weer en weinig beweging te maken heeft. Elke dag bewegen, al is het maar verplicht stappen onder de man met een dikke deken op scheelt al een boel. En idd, niet veel voer geven, weinig eiwitten erin stoppen en over het algemeen gaat dat wel goed. Ook opletten dat je na een zware training genoeg tijd stopt in he weer kwijt raken van de afvalstoffen, dat heeft een ander paardje van ons een week na de training licht spierbevangen gemaakt. En als het paard door omstandigheden stil komt te staan liever géén eten geven, wat er niet in gaat, dat gaat ook niet dwarszitten. Klinkt misschien wat drastisch, maar bij mij werkt het altijd goed, hij komt iig niet terug in zijn spieren mocht hij ietwat stijf staan. En een paard wat eens spierbevangen is geweest, die wordt het zo weer, helaas.
Zoek ook eens op spierbevangenheid op bokt, er staan heel veel topics over!

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 12:11

Hee, bedankt voor de info. Onze paarden komen er genoeg uit, dus de beweging zit goed. Ze gaan los, in de molen en 's avonds worden ze gereden, natuurlijk ook niet elke dag, maar ze krijgen in ieder geval genoeg beweging, ook het voer heb ik denk ik goed aangepast, paarden die spierbevangen zijn geweest en er dus gevoelig voor zijn, hebben veel vetten en weinig eiwitten omdat ze anders de afvalstoffen opbouwen, ook hebben ze vitamine E en selenium nodig, ik heb mijn leverancier gebeld en heb nu ander voer voor hem, ook geven we onze paarden normaal drie keer per dag kuil, maar hij krijgt dan hooi, ook krijgen ze drie keer per dag voer, en om de dag 's avonds zemelen i.p.v. kuil of hooi. Ze hebben dan bijna de hele dag wat te doen, en het is ook beter voor de paarden dan alles in een keer geven.

Als jullie nog meer info hebben, dan wil ik dat graag weten.