artikelen over welzijnsproblemen op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

artikelen over welzijnsproblemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 17:06

Ik zoek artikelen uit alle mogelijke vaktijdschriften die aantonen dat het 24 per dag op stal houden van een paard tegenwoordig echt niet meer kan. Ik weet dat de Wayboerhoeve onderzoek heeft gedaan naar OCD en dat de stalgroep daar niet goed uit kwam. Verder is er op het moment vanalles gaande over het verbieden van stands. En er is onderzoek gedaan naar het voorkomen van maagzweren bij paarden.

Ik weet dat hier artikelen van zijn gepubliceerd, maar ik weet niet in welke bladen en in wanneer. Kunnen jullie me helpen?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:07

De BIT van een paar maanden geleden stond ook zoiets in...
ging niet over 24 uur pd op stal, maar wel 22 uur pd..

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 17:16

Ja, zulke artikelen zoek ik. Ik moet iemand overtuigen dat dit soort praktijken echt niet kunnen en dat er allerlei nieuwe regels uit voortvloeien.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:25

Als het ook engelse artikelen mogen zijn dan kun je kijken op www.thehorse.com (gratis regristratie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:28

Gewaagde uitspraak Tong uitsteken
Heb om dezelfde uitspraak half bokt over me heen gehad Haha!
Maar ik blijf wel bij mijn standpunt, ja eigenwijs ben je of niet hè Tong uitsteken

Helaas heb ik geen artikelen voor je, maar ben wel benieuwd wat je allemaal vind.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:33

ik hoop dat ze inderdaad nieuwe regels opstellen voor het houden van paarden. van die jonge paarden die 22 of 23 uur per dag op stal staan het is toch te gek voor woorden.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:34

als je iets aan eigen meningen heb?
oke Haha!
ik zelf vind dat echt niets,zoals die paarden op een manege,24 uur (ja oke 23 uur want ze komen een uurtje eruit met rijden) per dag op stal staan.
en dan een uurtje eruit om te rijden en dan weer op stal.

mijn paard zou echt helemaal gek worden.
ze heeft eens een week achter tralies gestaan en alleen eruit met rijden,ze begon heel hard te weven en lucht te zuigen,en begon erg raar te doen in de stal.

nu staat ze gewoon van een uur of 10 tot rond 4 uur op de wei.
komende winter niet meer,maar dan gaat ze s'middags wel even paar uur de wei op en word ze gereden,ik zorg dus wel dat ze buiten komt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:36

mijn paard staat trouwens ook in een stal waar ze met haar hoofd over de deur ken,dat is volgends mij ook voor de meeste paarden het prettigste.
zij ken er dus niet echt goed tegen om achter tralies te staan.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:52

Bij mij op stal mogen de paarden er 4 uur per dag uit, de weides in. Ik heb een tinker die de hele dag naar buiten kan en moet wat mij betreft maar de stal wil dit niet. Want als de de een mag, bla bla.
Ben al een tijd op zoek naar een andere pensionstal maar die heb ik nog niet gevonden naar mijn zin. Ik heb wel natuurweiland gevonden dat ik van half april tot half november ieder jaar ga pachten. Twee mooie stukjes dus kan fijn overweiden. Of zelfs hooien. Maar de winter blijft nog steeds een probleem. Bij mij is het zo dat de pensionhouster de paarden al om 16.00 binnen wil hebben zodat ze haar eten kan voorbereiden, en een borrel kan drinken met haar partner/gasten. De pensionklanten hebben bij toerbeurt corvee om de paarden buiten en binnen te zetten. Ik baal er enorm van Boos!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:16

Zulke artikelen zijn wel wat om bij mij op stal te hangen! Staan genoeg paarden die al een paar dagen niet hun stal zijn uit geweest of die er een kwartiertje uit komen... Lips are sealed

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:20

het blad freizeit im sattel heeft daar regelmatig artikelen over. ook kennen ze in duitsland de L.A.G. stal. Het is de bedoeling dat een paard zoveel mogelijk met andere paarden in kontact komt en zelf kan kiesen naar binnen of buiten. dat hij een stuk moet lopen om hooi te eten of te drinken

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:23

Print maar uit en hang op die handel! Schandalig dat er paarden zijn die bijna het klokje rond in hun box moeten staan, ik vind dat dus echt dierenmishandeling! Zo'n L.A.G. stal zouden ze hier verplicht moeten stellen, het lijkt me ideaal. Als alle paarden tenminste daadwerkelijk kunnen eten en drinken. Ik heb zo'n sul die onderaan de ranglijst staat en er zijn dominante paarden die constant bij de baal hooi blijven hangen en geen ander paard toelaten, dan heb je dat weer Verdrietig

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:26

geen probleem tegenwoordig. Je hebt hele simpele voermachines. paarden hebben een halsband om en de voermachine herkent hem en geeft hem zijn maaltje ondertussen kunnen er geen andere paarden bij. is zijn portie op gaat het deurtje open en kan hij eruit .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:29

Dat bestaat al heel lang voor koeien, maar voor paarden ben ik het nog nooit tegen gekomen.
kent iemand het hier wel bij de paarden?

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:53

Ik ben ook benieuwd naar wat je daarover kan vinden en zou het leuk vinden als je het even hier plaatst. Ik ben daar eerlijk gezegd ook nogal tegen.

Momenteel ligt het voor Bruun ook niet zo handig, ze is pas geschoren en ik vind het de meeste dagen gewoon veel te koud om naar buiten te gaan (ze is ook de jongste niet meer). Maar ik voel me wel enorm schuldig.
Vandaag en gister heeft ze lekker een paar uur buiten gestaan OK dan!

Ik begrijp ook best dat het in sommige steden en regio's gewoon heel moeilijk gaat om stalling met weidegang te vinden, maar dat neemt niet weg dat ik er een heel slecht gevoel over heb.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:58

Je kan Bruun toch een fijne deken omdoen? Naar buiten gaan is het meest natuurlijke voor een paard. Lekker nog wat grassprieten oppeuzelen, in de frisse lucht en beweging! Op stal vraag je om problemen. Stalbenen, luchtzuigen en andere onhebbelijkheden uit verveling. Ik snap gewoon niet dat het hier in het noorden zo moeilijk is om een stal met voldoende weidegang te vinden. Ja, in Groningen maar daar wil ik echt niet staan. Ik zou het mooiste vinden bij een boer, een simpele maar ruime stal met weidegang waar ik zelf kan opstrooien, uitmesten e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:01

Deken en evt met hals gaat prima.
net wat soxje zegt, je voorkomt er eerder problemen mee dan dat je ze krijgt.

Verder kan ik best begrijpen dat het in het westen van het land minder makkelijk gaat, maar al is het maar een uurtje per dag in een paddock, dat moet toch gerealiseerd kunnen worden?

Ff rollen, spelen, zonder ruiter.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:03

Het project OCD bij de waiboerhoeve is gepubliceerd: Het boekje is bij de waiboerhoeve te koop!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:03

Het project OCD bij de waiboerhoeve is gepubliceerd: Het boekje is bij de waiboerhoeve te koop!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:07

Soxje schreef:
Je kan Bruun toch een fijne deken omdoen? Naar buiten gaan is het meest natuurlijke voor een paard. Lekker nog wat grassprieten oppeuzelen, in de frisse lucht en beweging! Op stal vraag je om problemen. Stalbenen, luchtzuigen en andere onhebbelijkheden uit verveling. Ik snap gewoon niet dat het hier in het noorden zo moeilijk is om een stal met voldoende weidegang te vinden. Ja, in Groningen maar daar wil ik echt niet staan. Ik zou het mooiste vinden bij een boer, een simpele maar ruime stal met weidegang waar ik zelf kan opstrooien, uitmesten e.d.


Ze heeft er al 2 om als ze op stal staat *LOL* (een wollen en een canvas).
Ik ben helemaal niet overmatig voorzichtig met haar, maar ze staat hoog in het bloed en ik weet uit ervaring dat ze het snel koud heeft.

Weidegang hebben we genoeg en als het weer het toestaat gaat ze zeker naar buiten. Maar op de gure dagen durf ik het gewoon niet aan, ze is al 20 en als ze flink ziek wordt zal ze minder snel bovenop komen dan een jong paard denk ik.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:39

Ik zie tot mijn grote verbazing maar al te vaak een volledig lege buitenbak en de paardjes op stal. Mijn simpele geest denkt dan altijd: die beesten kunnen toch lekker naar buiten?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 02:02

volgens mij kun je bij de hoefslag wel het een en ander hier over vinden.
www.dehoefslag.nl

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:25

lis"]
[quote="Soxje schreef:
Weidegang hebben we genoeg en als het weer het toestaat gaat ze zeker naar buiten. Maar op de gure dagen durf ik het gewoon niet aan, ze is al 20 en als ze flink ziek wordt zal ze minder snel bovenop komen dan een jong paard denk ik.

Ik heb het idee dat paarden eerder ziek worden van tocht en bezweet op stal gezet worden dan van gewoon kou. Met een oudje mag je best voorzichtig zijn, maar het koud hebben is voor een paard veel minder erg dan het te warm hebben.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:17

Mijn paard staat ook altijd op stal, maar komt er wel elke dag uit om te rijden en zet haar meestal ook een tijd op de paddock.
Vind dit zelf ook heel zielig voor haar maar zodra het terug wat warmer is gaat ze elke dag een paar uur op de wei.
Kijk al uit naar de zomer, want moet wel toegeven dat ik ook wel medelijden heb met haar Verdrietig

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:56

mijn paardjes staan het hele jaar door buiten of binnen aan hun de keus. willen ze water hebben dan moeten ze zeker 100 meter lopen. Ze kunnen het hele jaar door heerlijk rollen en rennen wanneer ze zin hebben of elkaar krauwlen. meer informatie over natuurgetrouwe paardenhouderij

www.hit-horseconsult.de

nederlandse vertegenwoordiger