Paard buigt te diep..hoe en waarmee oplossen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Paard buigt te diep..hoe en waarmee oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 19:36

Ik was vanmiddag aan het longeren met bijzetteugels. Markus buigt dan in en duikt gelijk met z'n neus tussen z'n voorbenen.
Dit houd ie effe vol en komt dan weer ineens omhoog. Tijdens z'n buigen is z'n coordinatie niet echt super.
Hij loopt dus duidelijk te diep.

Zo ook van de winter in de les.. gaat ie aan de teugel lopen en hop..nog dieper. Je moet 'm dan een schop verkopen dat ie z'n hoofd weer omhoog doet..dat ie wakker word zeg maar.
Terwijl ie zo loopt in de bak, let ie niet op, hij loopt dan zelfs tegen de bakrand. Ziek
Hij heeft dat eens ontdekt en blijft het dus doen. Lekker makkelijk ook, geen druk op z'n bit.
Zo vaak heb ik niet gereden en niet gelongeerd, maar 't zit er nu in.

De eigenaar klaagde vanmiddag ook. Tijdens buitenrijden, stappen, doet ie het ook. Is ie niet blij mee.. Hij was ook van mening dat z'n hoofd omhoog moet, niet dat buigen. Het is een rijpaard, geen dressuurpaard.
Aiks... getracht uit te leggen dat dat goed is, rondjes rijden, buigen enz. Maar moeilijk, is een boer ... en zijn paard. Bloos!
Hij is dus duidelijk van mening dat dat buigen door mij komt. Scheve mond

Wie weet hoe ik dit kan verhelpen, hoe en waarmee oid??

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA



CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:46

Geen bijzetteugels gebruiken, dat doet meer slecht dan dat het iets goed doet!!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:03

het paardje heeft op deze manier ontdekt dat te diep buigen een manier is om onder de hulpen vandaan te komen.
licht contact met de teugels en bijdrijven met je been samen met je handen veel hoger houden en hem omhoog ''drijven'' is de methode om hem uit de diepte te halen.en haha dat is best moeilijk om een boer uit te leggen die dressuurtruukjes.hihih.

niet meer bijzetten en er niet op oefenen en het paard zal het vergeten hopenlijk voor je.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Sevilla

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:09

Citaat:
het paardje heeft op deze manier ontdekt dat te diep buigen een manier is om onder de hulpen vandaan te komen.
licht contact met de teugels en bijdrijven met je been samen met je handen veel hoger houden en hem omhoog ''drijven'' is de methode om hem uit de diepte te halen


Hier ben ik het helemaal mee eens! De beste manier! En als je hem toch wil blijven longeren met een hulpmiddel (wat ik niet aanraad dan) gebruik dan een elastiek

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:27

Als je paard en valse knik aanneemt of te diep gaat lopen kun je hem ook weer aan het bit krijgen door stelling naar binnen of buiten te vragen. Alleen lichte stelling, zonder dus acht af te wenden. Door de zijwaarte buiging krijg je weer aanleuning. Natuurlijk ook gewoon been geven, maar mijn ervaring is dat je niet altijd het hoofd omhoog krijgt door je handen omhoog te doen. Juist handen naar voren en spelen met de stelling en been maakt dat een paard weer naar je hand toe gaat.
Haal hem uit zijn eigen verkeerde zelfhouding!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 21:35

Pfff moeilijk lijkt me.. Bloos! Ik rij maar heel af en toe wat les. Vond juist longeren een ideale oplossing om hem wat te "trainen".

Als ik langs de lange zijde rij, buigt ie niet, dit doet ie echt alleen maar als ik voltes ga rijden. En dan vrijwel meteen zo diep.
Als ik dan mijn handen omhoog zal trekken, trek ik toch als het ware zijn hoofd mee? Da's toch niet goed?

En longeren? Elastiek hoorde ik al..en een pessoa-tuig (wat ik heb, op hoogste stand)??

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:38

dat is niet al te slim om je paard aan de longe iets meer te leren wat je zelf niet begrijp als je hem rijdt.
natuurlijk mag je hem niet omhoog trekken,maar omhoog drijven.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:06

De eigenaar ligt ten grondslag aan het probleem: rijden met te veel druk, terwijl Markus een gevoelige mond heeft. HEt beste is altijd weer voorwaarts drijven (met zweep aan de longeerlijn vooruit jagen). Misschien een dikker bit er in hangen, maar ik geloof dat je dat al gedaan hebt. Inderdaad omhoog trekken werkt niet, dan gaat hij straks nog op je armen hangen en vreselijk lopen op de voorhand. je moet gewoon de lichte druk zien te behouden en hem omhoog proberen te schoppen. Overigens.............. hij mag wel gevoeliger worden voor je been, dus reactie eisen, en anders zo'n schop geven dat hij wegschiet. Als hij namelijk niet normaal op je been reageert, kun je het niet oplossen. En een beetje flegmatiek is ie wel.

De hond is de betere mens

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 12:57

Eigenaar zegt dat ie zo diep buigt als ie stapt tijdens z'n buitenrit.
Voorlopig rij ik er toch niet op in een les, dus wilde het met longeren verhelpen, maar weet dus niet of dat lukt.
E, in de les, ja, dat heb je zelf ook ondervonden, als je 'm schopt dat ie z'n hoofd omhoog doet. En hij is inderdaad nauwelijks gevoelig voor het been.
Maar blijft moeilijk zo... eigenaar wil niet dat ie omlaag loopt..is geen dressuurpaard, maar een rijpaard. Hoofd omhoog!

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:00

Ik ben blij dat de eigenaar dat tenminste nog wil, met zijn kop omhoog! Echt, dat liever dan hem omlaag trekken.
MAar het euvel zit hem dat hij met te scherpe sporen rijdt, en markus dood maakt voor het been. Snap je? Het is goed dat je het probeert op te lossen met longeren maar jaag hem in godsnaam vooruit met de zweep! En veel laten galopperen aan de longeerlijn, en overgangen laten maken naar galop. IN de galop moet je hem vooral sprong laten maken, dat je dus echt het ritme "padam-padam" hoort.

De hond is de betere mens

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 13:25

Sinds ik hem die leren rijlaarzen heb gegeven, rijdt ie niet meer met die giga-sporen.
Maarja..kwaad was toen al geschied.
Enne, voor die zweep, zo, dan rent ie. Galopperen gaat nog niet zo, dan vliegt ie weg. Maar dat zal nog wel goedkomen. Maarja..als de eigenaar ziet dat ik aan het longeren ben en dat ie dan met z'n hoofd wat buigt...hmmm.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:28

gewoon de zweep blijven gebruiken maar slechts op een manier die Markus af kan. Dus laat die zweep dan liever naar achteren hangen (zelf heb ik hem dan achter over mijn schouder hangen, is lekker gemakkelijk) en waarschijnlijk is deze dan "slechts laten zien" al voldoende om reactie te krijgen.

De hond is de betere mens

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:00

lastig hé, als je met meerdere rijstijlen werkt op 1paard. De enige tip die ik zelf ook gekregen heb is veel overgangen en wendingen. + veel been, licht teugelcontact,en als hij zo diep begint te lopen met de buitenhand een ophouding geven, direct weer losser laten. veel succes! OK dan!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 12 bezoekers