[VD] Paard leren steigeren, leuk kunstje of dom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:29

Saskia9 schreef:
maar nogmaals wat maakt het uit dat ik deze mening heb..voel me meteen aangevlogen omdat ik een andere mening heb...ik zeg alleen dat ik et zelf niet zal doen bij een rijpaard...


Tuurlijk niet, iedereen heeft zijn eigen mening, en dat mag ook. Ik snap alleen je fundering niet.
Een paard is een paard is een paard is een paard.... (etc Haha!)
Of je het nou over een minishet of een shire hebt, de denkwijze is hetzelfde, ze kennen dezelfde instincten, etc.

Als we het dan hebben over "tegen je gebruiken" onder het zadel kunnen ze het net zo hard tegen je gebruiken als aan de hand. Dus ik snap je fundering gewoon niet

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:32

Ik ben het hier helemaal met stef eens. Een paard is een paard, of die nu 90 cm of 190 cm is. Oke, eentje van 190 loopt ff makkelijker over je heen omdat hij zo groot is. Maar een shetlander kan het net zo goed tegen je gebruiken.
Stijgeren is echt alleen iets voor de 'profs'(of iig mensen die zeker weten waar ze mee bezig zijn).

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:58

een paard is inderdaad een paard..hoe groot of klein het ook is..
ik kan me nu eenmaal niet goed uitdrukken met wat ik bedoel..
ik bedoel dus..ik leer mijn shet steigeren aan..omdat het geen rijshet is..
omdat ik dus bang ben dat als het een rijpaard is dat ze het dan tegen je gaan gebruiken...

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:02

Maar nogsteeds, aan de hand kunnen ze het net zo goed tegen je gebruiken. Het kan aan mij liggen hoor. Maar Dennis heeft vaker aan de hand op z'n achter benen gestaan dan onder het zadel(hij kan het dus niet als oefening maar heeft het een tijdje gedaan toen hij gewoon stout was).

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:14

neej dat is waar wat je zegt aan de hand kunnen ze het ook tegen je gaan gebruiken..maar goed..ze kunnen dan in principe alles tegen je gaan gebruiken..of je ze het nu aanleert ofniet..
het blijft toch gevaarlijk..en het is maar net wat je zelf als eigenaar wilt voorkomen of juist niet denk ik zow..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:22

Saskia9 schreef:
neej dat is waar wat je zegt aan de hand kunnen ze het ook tegen je gaan gebruiken..maar goed..ze kunnen dan in principe alles tegen je gaan gebruiken..of je ze het nu aanleert ofniet..


hehe... we zijn er...
Argument slaat echt nergens op

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:02

owkej owkej..ik geef het op....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:11

Saskia9 schreef:
owkej owkej..ik geef het op....


Bedoel je dat je het echt opgeeft of is het kwartje gevallen dat je irrationeel aan het redeneren bent geweest?
We willen namelijk dan wel dat je van deze discussie iets opsteekt...Lips are sealed

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:06

laten we zeggen..ik snap wat jullie bedoelen..maar ik kan me niet zo goed uitdrukken wat ik nu bedoel..
denk dat et kwartje dan wel een beetje is gevallen..zijn we weer vriendjes dan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:30

Saskia9 schreef:
laten we zeggen..ik snap wat jullie bedoelen..maar ik kan me niet zo goed uitdrukken wat ik nu bedoel..
denk dat et kwartje dan wel een beetje is gevallen..zijn we weer vriendjes dan Haha!


Volgens mij is het niet zo dat als je ergens een andere mening over hebt, dat dit iets met 'vriendjes zijn' te maken heeft. Maar ik geloof dat jullie er nu wel redelijk uit zijn zo.

Nog meer mensen met een mening over het aanleren van steigeren aan een paard?

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:25

hmm kvin wel dat als je bijvoorbeeld op zo'n spaanse school zit en dat t dan wordt aangeleerd, Ok.
maar gewoon, als je t voor de lol wil doen.. t zal best leuk zijn,maar het is tog wel gevaarlijk..ik zou t geen enkel paard aanwillen leren.
net als dat voetje geven vooruit, straks sta je voor m en geeft ie je n trap alleen voor een snoepje..
ja dr zijn ook paarden die dat niet doen en mensen die t oneens zijn hierover,maja zo denk ik dr over.. opzich is t wel leuk om paarden wat te leren,maar dat soort dingen vind ik dan weer iets wat je beter kan laten..

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:28

je paardjuh leren steigeren is dom . ik weet er alles van mijn zus had het haar pony geleerd en mijne ook stiekem als ik er niet was en als gevolg als die pony ergens geen zin in had ging die steigeren en als die wat lekkers wou ging die ook steigeren als je je paardjuh kuntstjuhs wil leren doe dan iets zoals drinken uit een flesjuh of iets anders maar leer nix met voetjuh geven of schrapen want telkens als ze dan iets willen of zich vervelen gaan ze dat doen ... Scheve mond

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:15

Laat elkaar even in de waarde ja, Bedankt.

Ik vind een paard gecontroleerd leren steigeren op commando niet verkeerd.
De reden dat ze het tegen je zouden gaan gebruiken is vaak omdat het commando niet goed/eerlijk/concequent aangeleerd is of kende de eigenaar zijn paard niet goed VOOR het aanleren van dit commando. Het is nl zeker geen kunstje wat je risico vrij aanleerd en je moet dus zeker weten wat je pony hiermee gaat doen.
Uiteraard kan hij ALLES tegen je gebruiken maar als je al verwacht dat je paard het tegen je gaat gebruiken begin er dan in godsnaam niet aan!!

Ik heb het Pinky geleerd op 3 jarige leeftijd. Ik kende hem door en door, was al langer met vd bezig, en vond dat ik Pinky goed genoeg kende om te weten dat hij dit niet tegen me zou gaan gebruiken.

En achteraf is dit helemaal waar. Bij schouder aantikken en het commando "up" gaat hij braaf om hoog. Hij heeft onder het zadel/voor de kar nog nooit gesteigerd. In het begin probeerder hij het wel ondr de VD oefeningen (snoepjee!!) maar al heel snel werd hem duidelijk dat hij toch echt alleen een beloning kreeg als ik hem er nadrukkelijk om vroeg.
En hij doet het nu dus keurig, al zeg ik het zelf.

Dus nee, steigeren is geen dom kunstje mits het in goede handen is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:18

balans schreef:
je paardjuh leren steigeren is dom . ik weet er alles van mijn zus had het haar pony geleerd en mijne ook stiekem als ik er niet was en als gevolg als die pony ergens geen zin in had ging die steigeren en als die wat lekkers wou ging die ook steigeren als je je paardjuh kuntstjuhs wil leren doe dan iets zoals drinken uit een flesjuh of iets anders maar leer nix met voetjuh geven of schrapen want telkens als ze dan iets willen of zich vervelen gaan ze dat doen ... Scheve mond

Hier is diegene die het leerde ZEKER dom. Maar iemand die zijn eigen paard op commando wil laten steigeren en die dit gecontroleerd doet vind ik zeker niet dom. Als je het goed doet is steigeren nl niet gevaarlijker dan pas, buiging of appluyeren (schrijf je dat zo? *bedenkt zich ineens dat ze ECHT geen dressuur 'miep' is Knipoog*)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:06

ik vind het leuk,zolang hij weetw aneer hij het wel of niet moet doen...duuk weet het perfect,en doet het alleen als ik het vraag,en zelfs niet als iemand anders het doet,dus ongelukken komen er bij ons nioet van...echter als het paard zomaar gaat stijgeren,of bij iemand die het niet weet......dan wordt het een ander verhaal...

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:23

Het leren steigeren vind ik ook behoorlijk gevaarlijk. Zeg nou zelf, niemand is zo goed zoals in het cirsus, nouja, of je moet echt volleerd zijn om zoiets magnefieks uit te halen, maar het meeste VD wordt toch in privesferen uitgehaald, eens kijken of we zoiets kunnen leren, en tuurlijk, je mag je eigen paard kunstjes leren, maar ik vind wel, dat als je er verder niets mee doet, wat is dan het nut ervan?

Ik heb mijn paard geleerd om te gaan liggen, omdat ik het wel leuk vond, maar omdat ik er verder niets mee kan, doe ik dit ook nietmeer, een paard hoeft dingen geen 1000keer voor een mens te doen, een paard wat goed is geleerd kan heel goed onthouden.

Dus voor eigen belang zeg ik nee, voor andere gevallen zeg ik gewoon JA, waarom niet.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:51

balans schreef:
je paardjuh leren steigeren is dom . ik weet er alles van mijn zus had het haar pony geleerd en mijne ook stiekem als ik er niet was en als gevolg als die pony ergens geen zin in had ging die steigeren en als die wat lekkers wou ging die ook steigeren als je je paardjuh kuntstjuhs wil leren doe dan iets zoals drinken uit een flesjuh of iets anders maar leer nix met voetjuh geven of schrapen want telkens als ze dan iets willen of zich vervelen gaan ze dat doen ... Scheve mond



Hahaha ja nat nu weten we het wel hoor maar je weet gewoon dat je zus niet spoorde...
Ik vind het wel knap wat mensen dan hebben bereikt met een lieve manier,. *LOL* OK dan!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:53

jah oke

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:59

ja nat zo gaat dat niet alles hoort met geweld:S

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:00

weet ik ook wel

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:01

Oke dan maar nog even ik vind het wel cool en paard als commando laten steigeren enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:19

steigeren op commando kan imo geen kwaad zolang het maar goed geleerd word.. dit is met alle dingen in het leven zo.. doe je het goed is er geen probleem , weet je niet waar je mee bezig bent en doe je t maar voor de helft is gewoon stom bezig zijn..

Ik ben nogsteeds voor de 18+ stelling.. zie liever een "volwassen" persoon zijn paard dingen leren als een 12 jaar oud iemand.. Sommige dingen zijn gewoon niet weg gelegt voor jonge mensen .. net als een paard inrijden .... kan je ook beter door iemand laten doen die "volwassen" is .. niet echt om de leeftijd maar meer om de levenservaring...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:24

Rietje, is alles wat je met je paard doet op gebied van training niet voor eigen belang? (Qua rijden/longeren/mennen etc bedoel ik dan)
Beetje vage stelling.

Oud topic ook, maarja, moddie heeft al gereageerd dus het zal wel goed zijn.

Stelling van debo kan ik me gedeeltelijk in vinden, maar het is zo vaag allemaal.
Sommige "kids" kijk ik liever naar hoe ze met hun paard bezig zijn dand at ik naar sommige volwassenen kijk.
Leeftijd zegt wat dat betreft niet zoveel.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:30

Soms zie je toch nog "jonge" mensen beter met hun paarden omgaan dan "oude" mensen, dus daar kan je niet zoveel over zeggen.

Het gaat gewoon om het goed aanleren en concequent zijn daarin. Maakt dan imo niet uit hoe oud je bent. Als je maar voldoende kennis van zaken heb en het op de goede manier aanleert!!!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:49

ligt eraan, hoe ruiter en paard zijn en met elkaar omgaan!
Maar ik zou het eerder niet doen dan wel.

Helemaal omdat Luck het al een keer aangeleert is, jij geeft achteruit loop commando (je zit erop) en die pony gaat de lucht in!
Hij maakt er vreselijk misbruik van, is ie opgefokt of het er niet mee eens dan gaat ie meteen de lucht, niet hoog maar toch! Scheve mond