rubberen bitschijven, waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:47

Wat dacht je er van om eens een goed ruiterboek te huren in de bieb of desnoods kopen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:11

Ik hoor hier weer mensen over "vriendelijker bit".
Maar weet je... als je een bit in de mond van het paard doet, dan is het heel vriendelijk. Het bijt niet, het trekt niet, het schopt niet.
De ruiter zorgt dat een bit vriendelijk is of niet!!!

Margreet schreef het al: de ruiter trekt het bit van zijn plaats, dus een bitring hoeft er niet voor te zorgen dat het op de juiste plaats ligt.

Als je daarnaast een bit goed afspoelt dan is het ook al zachter. Want aangekoekte zooi op je watertrens zorgt dat je ringen niet lekker meer kunnen draaien en dan krijg je problemen. Dan kunnen er velletjes tussen blijven zitten.

Maar als je bit de juiste maat is dan is het toch al moeilijker om er een velletje tussen te krijgen!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:39

Maar als je paard nu net een te kleine(of te grote) mond heeft voor dat bit, een bit werkt per maat, dus je kan daar net buiten vallen. dat is met schoenen toch ook wel eens zo. Als mensen met bitringen rijden, omdat de mond anders gaat bloeden, van mij mogen ze. Als het helpt, waarom niet. Dat hoeft toch niet perse aan een verkeerd bit te liggen.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:44

Ik had altijd bitringen toen ik een lageneusriem bij Goldy omhad, omdat ze van die neusriem plekken kreeg en met die bitringen was dat over. Nu heb ik vaak geen neusriem meer (western hoofdstel) dus ook geen bitringen meer nodig, als ik wel een neusriem heb is dat een engelse met sperriem, maar wel van zacht en soepel leer dus geen schuurplekken meer.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 16:53

DeesDeBest schreef:
Wat dacht je er van om eens een goed ruiterboek te huren in de bieb of desnoods kopen.


sorry hoor deesdebest! maar zoals je al eerder in men topic kon lezen kon je al zien dat ik alle boeken uit de bib gelezen heb
ik heb de boeken bedoeld voor jongere kinderen gelezen een jaar of zo geleden, de boeken voor volwassenen heb ik ook uitgespit, van mennen tot hogere dressuur toe, al de romans die ook maar iets met paarden te maken hebben he ik gelezen
mijn boekenkasten zitten vol met paardenboeken,
maar in geen een van dieoeken zit er veel uitleg over bitten en dergelijke
het beperkt zich tot:
-notenkrakerwerking
- scherp, niet voor beginners
-goed voor gevoelige paarden

meer vind je daar niet in

maar je hoeft me niet te zeggen van huur een boek, want ik huur er om de 2 weken!
en dan nog, bokt is vrij zeker om vragen te stellen? het is een forum om ervaringen te vertellen,en uit te wisselen en voro diegen die willen om bij te leren
srr voor het offtopic gaan mensen, maar ik kon het niet laten om daar op te reageren. Boos!

meer reacties zeer zeker welkom

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:56

je reageert nog al veel te boos voor een simpele tip. bokt is idd vrij om vragen te stellen en ook vrij om tips te geven. En ik geef jou de tip om te kijken naar een goed (gedeelte van het) boek die over bitten gaat, want die zijn er heus wel. Wat dacht je van een catalogus van een winkel, staat soms ook kleine info in. (die je evt. verder kunnen helpen)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 16:59

srr, maar ovr de pc komt het nogal harder over dan je denkt Bloos!
(en eenmaal ik aan het typen ben blijf ik doorgaan)

ik zal als ik no es in een boekenzaak ben rondkijken, maar in roeselare vind ik dat nergens, alleen een encyclopedie, maar die heb ik al Scheve mond

nou ja toch bedankt voor de tip Lachen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:12

Een sperriempje zorgt er naast het stiller liggen in de mond ook voor dat je inwerking van je hand iets minder zwaar wordt.

En ik gebruik bitringen bij allebij mijn bitten, zowel gewone rijbit als bij mijn menbit. Mijn tinker heeft zo'n gevoelige huid in zijn mondhoek dat hij bij de lichtste aanraken zelfs bij een bustrens een blaar in zijn monshoek heeft zitten. Bij mijn menbit heeft hij deze blaar opgelopen door de kinketting die zachtjes tegen zijn lip tikte. Daardom heb ik er rubber bitringen op gezet. Met indoen moet ik wel uitkijken omdat Connor ze erg lekker vindt en ze probeert te pakken te krijgen.

En dik bit is milder maar bij paarden met een dikke tong kom je dan in de problemen omdat de tong dan geen ruimte heeft. Daarom zijn er ook bitten met tongvrijheid. Die zien er een beetje gebogen uit.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:22

Ik heb een D-trens met een extra 'lusje' waar de bakstukken door moeten. Zie ze eigenlijk nooit liggen bij een ruitersportzaak maar ik vind het een ideaal bit. Ligt nog stiller in de mond als een gewone D-trens. Mag er gewoon mee starten en da's ook wel fijn.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 17:28

annegti, heeft dat dan geen soort van hefboomwerking? (weet niet echt welk bit je bedoelt (hoezo dom?)
karuna, als je zonder sperriempje zou rijden zou het kunnen dat het dan blijkt dat je paardje bv veel gevoeliger is (al lijkt dat maar zo omdat hij de signale beter doorkrijgt?)
dat is wel niet zo handig met zon gevoelig huidje bij tinkers, maar iik zit daar al een eindje op te denken, als je bv, een wend hulp geeft, en je paardje speelt met zen kop, of je moet hem omtrekken door het een of het ander , dan bewegen die bitringne toch ook, en schuren toch ook? of niet
(wat bedoel je ik ben dom?)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:01

Ik heb ze om mijn pessoabit(vraag niet hoe ik ze erom heb gekregen Haha! ) want hij kreeg daarvan steeds mondjes in zijn mondhoeken.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 18:11

pessoa bit,is dat zoeen met 3 ringetjes( 1 groot en 2-3 kleintjes?
ennuh, ik vaag me nu wel af, hoe heb je ze erom gekregen? (kweetet ben droog Haha!)

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:38

Ik heb je een echt goede leestip gegeven als je meer over dit onderwerp wilt weten, kun je desnoods ook via internet bestellen en zo duur is het echt niet.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 19:15

dank je margreet, ik had denk ik die titel over het hoofd gezien
maar ik steraks es zoeken met google *LOL*

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:31

Laatst bijgewerkt door Margreet op 12-11-03 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 19:35

thanks, op andere sites vin d je hem ook maar daar is hij 19.09 euro (?)

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:38

Rond de 19.75 is de normale prijs, die site lijkt niet te kloppen. Heb m'n bericht even aangepast en een andere link neergezet, daar kun je al de gegevens vinden. Met ISBN nummer kan iedere boekhandel het bestellen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 19:40

oke thanks, ik zal dan es gaan zien in de gewone boeken winkel, en of ze hem daar kunnen bestellen
(men ma is er een beetje grandioos op tegen als ik via internetbest:/ )

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:52

Citaat:
annegti, heeft dat dan geen soort van hefboomwerking? (weet niet echt welk bit je bedoelt (hoezo dom?)


Geen enkele vraag is dom, en zoals ik al zei kom je het bit zelden tegen. Het heeft geen hefboomwerking. Het ziet eruit als een gewone D-trens alleen is er bovenin de D een klein extra stukje metaal gelast/gegoten (hoe maken ze een bit eigenlijk Verward ) Het Bit blijft hierdoor heel stil op zijn plaats in de mond liggen. Zal er eens een foto van maken... (kan nog wel even duren want da's een van de dingen waar ik gewoon het geduld niet voor heb... foto's plaatsen)

Heb het op wedstrijden aan meerdere mensen gevraagd en niemand heeft er problemen mee. Juryleden vinden het wel een heel vriendelijk bit. Niet te dik/dun en het paard loopt er fijn op, lekker afgebogen met een schuimende mond zonder bloedje fanatiek op het bit te lopen knagen wat ie eerder op de dubbelgebroken altijd deed.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:07

dutske schreef:
dank je anjakos, maar jammer genoeg kun je zon boekjes niet vinden in belgie Scheve mond
maar ik zal er es voor kijken Lachen
echt bedankt voor al je informatie! ja bent een grote hulp OK dan!


Dutske, ze zijn te koop AFGEPRIJSD (!!!!!) bij Holvoet waar ze vissen verkopen (grote baan nemen richting kuurne, aan het rond punt neem je richting ingelmunster en je ziet op een 300-tal meter het bord al staan!, het is vlak bij de Stock)!
Ik heb nogal wat catalogussen liggen ook, moest je's willen komen zien Knipoog

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 20:50

is het waar? on nee, kga vant weekend proberen te gaan kijken (ik woon in roeselare(nou ja beitem eignlijk))
hoop dat ik er geraak, kan ik men gespaarde geld weer verdoen:D
weet je misschien ook de prijs van de boeken? *LOL*
enne, die catalogussen,over wat gaan die?( zijn het catalogussen van holvoet?)

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:01

Welk bit je kiest hang ook af van de voorkeur van je paard. Het ene paard vindt een bewegelijk bit als een gebroken watertrens erg fijn en gaan daar lekker van kauwen en schiumen . Terwijl andere paarden een rustig bit als een D-trens fijner vinden. Daarnaast heb je ook nog verschillende mondstukken. Ongebroken, enkelgebroken en dubbelgebroken. (en dan ook nog van verschillende materialen). Deze mondstukken worden vaak beschreven als vriendelijk of niet vriendelijk maar eigenlijk moet je bekijken hoe zo'n bit werkt en waar het drukuitoefend in de mond. En dan het bit kiezen wat het beste bij je paard past. Sommige houden niet van veel druk op hun tong terwijl andere te veel druk in hun mondhoeken willen.

(sorry, maar bitten is een afwijking van me)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:56

Geen idee welke prijs. Er zitten boeken tussen van schadegevallen (kreukje, vlekje, ...), er zitten ook boeken in waarmee ze stoppen en de prijzen schommelen nogal naargelang de staat waarin ze verkeren. Je hebt een muur met boeken daar en normaal staat er een kar met allemaal boeken door mekaar (vogels, vissen, cavias, ratten, maar ook paardjes Haha!). Dus, snuisterwerk Tong uitsteken
Catalogussen zijn niet van daar hoor, ik heb gewoon het één en het ander verzameld van catalogussen toen ik m'n mencursus deed als didactisch materiaal Knipoog

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 18:03

ahzo, wat ik me wel vind is dat de boeken die niet afgeprijsd zijn( de gewone prijs dus) wel redelijk duur zijn daar, maar als er zon afgeprijsde tussen zitten ga ik wel es gaan kijken Tong uitsteken