bokken in de galop-->rugproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

bokken in de galop-->rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 16:01

mijn pony loopt momenteel heel erg lekker voorwaarts en ontspannen in stap en draf maar is dat absoluut niet in de galop. Als ik meer meer voorwaarts wil in de galop geef ik been maar dan gaat ie maar iets voorwaarts. Als ik hem dan bij tik met de zweep krijg ik ontzettende bok. I
ik rijd heel veel overgangen om hem sterker te maken maar kan er iets zijn waardoor de galop niet zo ontspannen gaat. Als ik op een volte ga dan gaat het een rondje goed en dan spant ie opeens aan ,hoofd omhoog en als ik hem been geen en bijtik dan geeft ie een bok en staat ie bijna stil. Echt verzet dus. Ik snap er niets van
wat kan dit zijn.=


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:01

Ik denk dat hij toch ergens ligt last van heeft.

Ga gewoon is kleine stukjes galoppeeren, en bouw dat uit. Het kan ook door jouw zit komen. Of door het zadel enz.

Het lijkt me dat er iets is. Maar wat, ik zou dat zo niet weten.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

iloveyou
Berichten: 348
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: s-deel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:13

Ik heb ook een pony die dit heel erg doet als ik ga door zitten voor de galop gaat hij langzamer en als je hem dan been geef(ik rijd nu momenteel met sporen) dan komt hij niet vooruit geef he hem een tik dan bokt hij erop los nou zei mijn inctructrice van de week of ik eens langs wou komen om te gaan kijken of hij niet last van zijn rug heeft nu heeft zij eens gekeken en schijnt hij helemaal vast te zitten..!!

Dus ik hoop dat dat bij jou niet het geval is!!
Veel succes in iedergeval!

Zoveel vogels die fluisteren,
Alleen maar over jou.!! I L0ve JaMuHsS

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:21

ik denk dat jouw paard precies weet waar jou grens ligt.

als jij tolereert dat hij na een tik met de zweep bokt en vervolgens stopt dan is de communicatie tussen jullie enigzins verstoord.

mijn paard heeft zo nu en dan ook van die nukken, als hij een tik krijgt bokt hij onwijs hoog. vervolgens geef ik hem een iets hardere tik er achteraan , nou dan kan hij ineens lopen.

al zou een paard last hebben van zijn rug, doet hij dit ook in de andere gangen, en bokken is niet plezierig bij rugpatienten.

puur uitproberen. dus even doorzetten en zorgen dat jij het laatste woord hebt. succes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:52

Ja je kunt het paard wel bang maken door net zo lang te blijven slaan totdat hij vooruit gaat. Maar dat is niet de juiste manier. Je wilt dat het paard graag voor je werkt en er plezier in heeft. En dat bereik je echt niet door om z'n reden te slaan. En helemaal niet door door te bijven slaan.

Inderdaat bokken is voor een paard dat last van zijn rug heeft niet fijn. Maar als dat nou de enige manier is. Waarop zijn ruiter reageerd.

Laat eerst zijn rug nakijken. Als dat het niet is. Laat hem dan voorwaarts neer waarts lopen. ALs hij zijn hoofd in de lucht heeft. Kan hij niet vooruit. Omdat de beweging bij zijn schoft blijft steken. Vanuit de vwnw kun je zijn tempo gaan regelen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:00

Mijn koudbloed bokt in de les (in de bak) enorm met aangalopperen, hij heeft een broertje dood aan galop en voor mij hoeft het ook niet, het hoort echter bij de africhting dus we bokken er wel doorheen.

Hij slaat gewoon naar de zweep, want anders krijg ik hem niet in galop.

Als ik buiten rijd, galoppeert ie gewoon zonder bokken, dan vindt ie het leuk.

VWNW heeft deze koudbloed nog nooit van gehoord, dat moet allemaal nog komen ooit in de verre toekomst, voor zover hij het kan met zijn superkorte brede hals.

Ik heb allang geaccepteerd dat dit trekpaard van mij niet geschikt is voor galop in de rijbak, maar ja........

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:16

[quote="josien"]Ja je kunt het paard wel bang maken door net zo lang te blijven slaan totdat hij vooruit gaat.[quote]

goh heerlijk die mensen die alles overtrekken.
een paard is een dier wat door straffen en belonen leert. het dier zal altijd proberen hogerop te komen en aan ons is de taak om die grens te bewaken.

bokken is een gedrag wat we tijdens het rijden niet tolereren, en wordt dus afgestraft.

heb je ook wel eens op de hoofd hals houding gelet van een vluchtend dier??????? die kan toch heel hard vooruit zou ik zo zeggen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:32

voor mijn paard bang wordt.......moet je wel van goede huize komen!

voor mijn eigen veiligheid heb ik hem met straffe hand op moeten voeden en voor degene die hem niet consequent behandelen en hem zijn gang laten gaan, die eindigen in een sloot of onder een hoef....zoals degene die hem vanmorgen aan een gewoon halstertouwtje buiten zette i.p.v. met de hengstenketting......*oh hij is toch zooooo lief.....*

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:06

hee melissa20, mijn jonge pony's hebben dit ook een tijd geprobeert, of ja eigenlijk deden ze dit alleen met aangaloperen zelf, maar ik denk dat je gewoon moet doorzetten, afstraffen als hij het fout doet, en zeer zeker belonen als hij een rondje normaal galopeert, want die beloning onthoudt hij nou juist, als je rondje hebt gegalopeerd, weer terug in draf , ff draven en weer opnieuw, veel afwisseling, dat hij niet de tijd krijgt voor te bokken zeg maar.

smurf, dat verhaal v.d hengstenketting komt mij bekend voor, haha!

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:14

smurf schreef:
Mijn koudbloed bokt in de les (in de bak) enorm met aangalopperen, hij heeft een broertje dood aan galop en voor mij hoeft het ook niet, het hoort echter bij de africhting dus we bokken er wel doorheen.

Hij slaat gewoon naar de zweep, want anders krijg ik hem niet in galop.

Als ik buiten rijd, galoppeert ie gewoon zonder bokken, dan vindt ie het leuk.

VWNW heeft deze koudbloed nog nooit van gehoord, dat moet allemaal nog komen ooit in de verre toekomst, voor zover hij het kan met zijn superkorte brede hals.

Ik heb allang geaccepteerd dat dit trekpaard van mij niet geschikt is voor galop in de rijbak, maar ja........



klopt helemaal met mijn tinker, die bokt in de bak wel (eerst heel vaak nu bijna nooit meer) met aangalopperen en buiten nooit (dan wil hij juist graag galopperen, puur omdat hij het in de bak maar niks vind )

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:17

Sorrie dat ik het zeg hoor. Maar ik zie slaan net zo lang dat er resultaat komt. Niet iets waar het paard iets van leert. Ja dat het bang moet wezen voor die zweep. En er voor moet gaan vluchten.

Ik ben helemaal niet tegen straffen. Op zijn tijd is het inderdaat nodig een paard te coriigeren. Maar ben je op de juiste manier bezig. Dan hoef je alleen maar te denken van kijk uit niet verder. En het paard staat al een stuk verder.
Hoe meer geweld je gebruikt. Hoe minder het paard gaat reageren.

En dit zeg ik uit ervaringen. Mijn paard was vroeger bijna levens gevaarlijk. Te rijden was zolang je niks van hem vroeg. Want dan gooide hij je er af met een harde schop na. Dit paard kon je slaan trekken enz. Enige resultaat werd. Dan hij in de wei ook niet meer te vertrouwen was. Ik ging de wei in met een lange stok. Anders was ik mijn leven echt niet zeker.

Dit heb ik vooral opgelost, door te luisteren naar hem. En het resultaat mag er wezen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:23

ik heb het gezocht in een goede instructrice met verstand van koudbloeden. Een zeer consequente aanpak en op zijn tijd een flinke knal! Dat is veiliger voor iedereen!

Ik heb 4 jaar op een stoeterij gewerkt waar ze dit soort koudbloeden fokken, dus het ras is niet nieuw voor me....ik heb ook de nodige ervaring

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:31

Sorry hoor maar je zegt dat je pony lekker voorwaarts is. Nou in de galop heeft ie je mooi bij de poot. Het klinkt me een beetje in de oren alsof je hem wat te strak houdt voor. Probeer maar eens te gaan halsstrekken in galop op de volte. Moet ie lekker op eigen benen lopen. Lekker voorwaarts galloperen in het bos is ook een aanrader. Maak je niet druk over de hoofdhouding, laat hem eerst maar eens goed reageren op je been. Als de achterkant voor elkaar is komt de voorkant vanzelf.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:42

annegti schreef:
Sorry hoor maar je zegt dat je pony lekker voorwaarts is. Nou in de galop heeft ie je mooi bij de poot. Het klinkt me een beetje in de oren alsof je hem wat te strak houdt voor. Probeer maar eens te gaan halsstrekken in galop op de volte. Moet ie lekker op eigen benen lopen. Lekker voorwaarts galloperen in het bos is ook een aanrader. Maak je niet druk over de hoofdhouding, laat hem eerst maar eens goed reageren op je been. Als de achterkant voor elkaar is komt de voorkant vanzelf.


kijk dat vind ik nou een goed oplossing. zorg altijd dat als je hem een tik verkoopt dat hij van voren ook wel weg kan. de spanning die je vaak van voren opbouwt komt er van achter weer uit

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:24

Laat allereerst de rug controleren! Maar als dara niks te vinden is, wat best kan omdat ze in stap en draf wel goed loopt dan zal je pony waarschijnlijk nog niet sterk genoeg zijn om gecontroleerd bochten te kunnen galoperen en/of zijn hoofdhouding daarbij goed te houden. Mij heeft het heel erg geholpen om daarvoor heel veel overgangen in draf te maken. Dat maakt ze sterker en daardoor zal de galop ook beter gaan.

Probeer tijdens zo'n galop op te zoeken wat goed gaat en dan zelf heel ontspannen en recht te zitten. Kijk of dan je pony ook wil ontspannen en zijn hoofd naar beneden wil brengen.
Als ze netjes een hoek doorloopt is dat ook braaf, tenslotte zijn voltes alleen maar een voortzetting van hoeken rijden. Om haar te stimuleren een goede hoek te galoperen zonderd dat je zelf iets hoeft te doen kan je op de binnenhoefslag een balk leggen. Rij op de hoefslag tussen bakrand en balk door en beloon als je pony dat goed doet. Ga er niet eindeloos mee door, maar wees tevreden met kleine stukjes.
Door een effcet van tik-bok-tik te creeeren wordt galoperen voor jullie allebei een gespannen opgaaf en zal het niet vlot beter worden. Wel door te oefenen!
Laatst bijgewerkt door kebie op 14-11-03 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:27

Laat je paardje eens nakijken, bokken in de galop kan ook een probleem zijn in zijn achterknieen, pas als je weet dat het paard niks mankeert kan je het probleem gaan oplossen.
Jonge paarden groeien vaak net even te hard en dan kunnen de kniebanden wel eens ietsje slap worden, het gewricht geeft dan een beetje frictie (een onprettig gevoel) waar je paard op reageert. Is het paard al wat ouder dan kan er sprake zijn van overbelasting.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:09

Tiara doet dat ook. Maar bij haar is het geen onwil of rugproblemen, meer jongigheid en onstabiliteit. Ik straf het bokken wel altijd af! Meestal met een tik, soms met een goede schop. Ligt aan de situatie. Ik zou het sowieso nooit accepteren.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:15

Voordat je je paard gigantisch gaat afstraffen in elkaar rossen.. wat mij sowieso geen goede oplossing lijkt zal ik je paard toch eerst even na laten kijken om uit te sluiten dat er geen lichamelijke problemen zijn. Het is niet eerlijk om een paard met pijn nog eens vooruit te slaan Scheve mond Laat je zadel gewoon even nakijken en zijn rug/spieren door een fysio en zorg dat je zeker weet dat hij in orde is.. als hij gewoon lichamelijk in orde is dan is het een dominantie verhaal en ja dan zul je hem aan moeten pakken...

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 18:50

mijn pony is nu acht en ik heb iemand laten voelen over zijn rug maar daar heeft hij geen last van. Ik denk dat ik toch even een door moet zetten ofzo. Ik kan heel erg boevig zijn namelijk. Als hij merkt dat iets niet hoeft dan doet ie het niet voor me hoor. Zadel is een halfjaar geleden nog nagekeken.Hij moet gewoon wat sterker worden

L1+2 chico we winnen het van alle paardjes. Klein is fijn hoor!!!

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:57

Mijn ervaring: als je paard dit nooit eerder heeft gedaan, zou ik hem maar eens goed na laten kijken! Mijn paard kan ook 'lastig' zijn met galopperen als hij een lichamelijke probleem heeft. Ik krijg dan ook wel eens advies dat ik hem er 'door heen' moet rijden, dat hij dominant is er er zo onderuit probeert te komen.... Nou als er 1 een werkwillig paard heeft, ben ik het wel en als ik dan zulke adviezen krijg, ben ik toch weer heel blij dat ik mijn eigen paard héél goed ken......
Bokken of ander ongeoorloofd gedrag is meestal een uiting van een lichamelijke 'beperking', wat zowel pijn kan zijn of een onmogelijke 'opdracht'.....

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 12:06

door wie moet ik hem na laten kijken. een giropractor og een fysio

L1+2 chico we winnen het van alle paardjes. Klein is fijn hoor!!!

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:22

Ik denk dat ik met een manueel therapeut (kraker) zou beginnen.. Een fysiotherapeut wil ook alleen maar met een paard aan de slag waarvan ze weten dat er geen 'onderliggende' problemen zijn.... Anders werkt de behandeling ook niet, komt het probleem toch steeds terug. Hij gaat zijn spieren namelijk verkeerd/anders gebruiken als hij ergens last heeft.

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:58

ik ben zelf onder behandeling geweest van een manueel therapeut, die wilde absoluut geen kraker genoemd worden, dat is een heel ander vak Verward
Als iemand een manueel therapeut (geen kraker) voor paarden weet, laat het mij dan weten please.....

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:17

Citaat van een manueel therapeut: (www.diagnostiek.freeler.nl/Manueletherapie.htm)

De manuele therapie richt zich op klachten die ontstaan in ons bewegingsapparaat {gewrichten, spieren pezen en banden}. De manueel therapeut probeert stoornissen op te heffen in het bewegingsapparaat door een analyse te maken van het mechaniek.
Geblokkeerde stijve gewrichten worden middels mobilisatie {langzaam bewegen van of langere rek op gewrichten} of manipulatie {snellere kortere beweging} weer in beweging gebracht. Tijdens een manipulatie kunnen een of meerdere kliks gehoord worden (kraken). Ook bij gezonde niet geblokkeerde gewrichten worden deze klik gehoord.
De manipulatie is dus niet altijd klachtenverminderend en deblokkerend bij het horen van een klik!
Een geslaagde manipulatie gaat ook niet per definitie gepaard met een klik geluid!
Het met regelmaat manipuleren van dezelfde gewrichten teneinde pijn op te heffen mag niet het enige middel zijn stoornissen te behandelen

Ik weet ook wel dat een echte 'kraker' Chiropractor heet, maar kennelijk 'kraakt' een manueel therapeut dus ook!!!

Ik weet dus wel een manueel therapeut Jan Evers te bereiken via DAP Bodegraven

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:48

Citaat:
maar kennelijk 'kraakt' een manueel therapeut dus ook

mijn manueel therapeut gelukkig niet , de eerste keer dat ik bij hem was, zei ik dat ik dat kraken doodeng vond, toen werd ie heel boos........want kraken vond hij een hele ander bezigheid dan manuele therapie....

Ik heb ook nooit iets horen klikken, nooit iets gevoeld, behalve spierpijn de dagen na de behandeling en mijn SI-gewrichten stonden zo scheef dat mijn ene been 3 cm langer was dan mijn andere been.......dankzij een val van een paard Huilen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers