WAAR GING HET AL MIS???????????? (Het begin)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

WAAR GING HET AL MIS???????????? (Het begin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 11:42

DEEL 1.
Er was eens een begin,

Toen wij zo’n jaar of acht geleden in de westernriding terecht kwamen, hadden wij nooit kunnen weten in wat voor een elkaar-de-pas-afsnijdende sport we terecht waren gekomen.

Ik heb wat dingen op een rij gezet, waardoor het misschien gekomen zou kunnen zijn.

Het verhaal begint zoals ik mij heb laten vertellen, en door meerdere bevestigd is op een mooie dag ergens in Nederland.
Twee mannen komen elkaar tegen en het enige wat zij gemeen hebben is het zadel en het hoofdstel waarmee zij op hun paard zitten.
Juist, ik heb het over DE twee pioniers die toen regelmatig te horen kregen “waar zijn jullie nou mee bezig?”.
Beiden zijn uiteindelijk hun weg gegaan en zijn op een gegeven moment een stal begonnen om daar deze discipline voort te kunnen zetten.

Al gauw was er een toeloop van ruiters die zich voelden aan getrokken tot deze manier van rijden en de groei van de sport was een feit.

Natuurlijk kwam de grootste aanloop van ruiters en aanhang uit de bestaande disciplines die er al waren, Engels, dressuur, springen, military, enz enz.
Zoals het altijd gaat is het dus ten kosten van wat anders gegaan en zijn er ook vanuit het bestaande wat er al was, nooit goede of positieve reacties geweest naar deze manier van rijden.
En zoals het ook altijd gaat zijn de eersten die overstapten juist die mensen die elders nooit een poot aan de grond gekregen hebben of door hun eigen gedrag uit gekakt waren en hun heil ergens anders gezocht hebben.

Het verenigingsleven in Nederland weet vast wel wat ik bedoel, de vereniginghoppers, mensen die uiteindelijk niet echt samen kunnen werken om iets moois van de grond te krijgen. Omdat het altijd moet gaan zoals zij willen, voortkomend uit de gedachten ‘eerst mijn eigen belang en dan kijken of de vereniging er ook mee gediend is’.

Dus ik denk dat er toen al iets structureel fout is gegaan, de bestaande orde zag het als een gevaar, en de hoppers zagen het als een nieuwe kans om hun gebrek voort te zetten in het nieuwe. ‘Uiteindelijk blijven wij in de paarden’ zou een gedachtegang geweest kunnen zijn.

De twee pioniers waar ik het over had, hebben in tussen niet stil gezeten en roeide met de riemen en de kennis die er toen voor handen was door.
Er zaten talenten tussen diegenen die zij les gaven of nog les gegeven. En net zoals in het bedrijfsleven waren er talenten die dachten ‘Oh zoals jij het doet, kan ik het ook’.

Dit is volgens mij weer een nieuwe fase in deze sport: terwijl de kennis er eigelijk nog niet helemaal is, toch voor jezelf beginnen. Als paddestoelen schoten de westernstallen uit de grond! Western was hot en iedereen wilde wel een Quarter, want dan had je pas echt status.
Net als in het bedrijfsleven geldt namelijk ‘je wordt beoordeeld op wat je hebt’. Terwijl ik juist wel eens het gevoel heb dat de mensen die in een Porsche rijden, nog niets eens weten hoe je het schrijft. Maar dit terzijde.

Ik kom nu terecht op wildgroei, ongeorganiseerde samenloop van omstandigheden die er tot geleid hebben dat er in deze sport een eilanden-structuur is ontstaan. Omstandigheden die voor ieder persoon die hier bij betrokken was en het belang dat er vertegenwoordigd werd anders gezien werd.

Oh, dit wordt wel een lang stuk bedenk ik ineens. Eerst maar even hierop schieten als jullie willen, want ik kan het natuurlijk verkeerd zien. En dan is deze topic eigelijk voor niks.
Wie kan zich er tot nu toe in vinden, voor ik verder ga?

Peter.

[edit sm; titel aangepast ivm de duidelijkheid]


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:45

Ga maar verder Peter, want voor mijn gevoel geef je precies aan waardoor alle kampen zijn ontstaan.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:46

helemaal mee eens(helaas) Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:46

Uhm, daar gaat het al mis geloof ik Lachen Jij hebt het over 2 pioniers. Het verhaal gaat al jaren de ronde dat er 3 pioniers waren en intussen heb ik al 6 verschillende mensen gesproken die beweren dat zij 1 van die 3 waren. Maar ik weet niet goed of je nu die 2 als verhaal bedoelde zeg maar, of inderdaad zoals het echt geweest is?
En in weze interesseert het mij geen bips wie er nu wel of niet begonnen is maar zelfs daar gaat het nog over tegenwoordig Schijnheilig

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:52

Ik denk dat Peter met de pioniers ook de verschillende rijstijlen en dus de "kampen" bedoelt.
Vind het wel een interessant verhaal (so far...).
Ga verder!

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:53

hihi ze zei bips.

Ik weet niks dus ben heel nieuwsgierig naar het midden en einde van het `sprookje`... ik hoop dat het goed afloopt.
Het doet me heel erg denken aan de groei en twisten in het tinkerwereldje..

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:54

Waar blijft deel 2 Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 11:54

cornelie schreef:
Uhm, daar gaat het al mis geloof ik Lachen Jij hebt het over 2 pioniers. Het verhaal gaat al jaren de ronde dat er 3 pioniers waren en intussen heb ik al 6 verschillende mensen gesproken die beweren dat zij 1 van die 3 waren. Maar ik weet niet goed of je nu die 2 als verhaal bedoelde zeg maar, of inderdaad zoals het echt geweest is?
En in weze interesseert het mij geen bips wie er nu wel of niet begonnen is maar zelfs daar gaat het nog over tegenwoordig Schijnheilig


haha, okay het doet inderdaad niet ter zake wie het waren, maar ik moet toch met een verhaal beginnen.
Ik heb het over, Willen Burgmeijer en Henk van Amstel., Dus ik weet er inderdaad maar twee.
Verbeter mij als het niet klopt.

Peter

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 11:56

Romkabouter schreef:
Waar blijft deel 2 Haha!


Hallo, rustig aan wij zitten op een Western forum hoor.


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:59

Die haat en nijd onderling tussen de mensen van eenzelfde rijstijl is er ook al eeuwen. Dat zit m niet alleen in het western, maar ook in het dressuur, springen, mennen etc!

Wat betreft die wildgroei, daar ben ik het absoluut mee eens. Dat heeft er ook voor gezorgd dat de kwaliteit van het paardrijden in zijn algemeen sterk is achteruit gegaan. Heeft er ook voor gezorgd dat de mensen die wél op een goede manier bezig waren het niet meer overleven doordat wildgroei hen hun klanten afpikt omdat ze goedkoper zijn. Dat ze goedkoper zijn komt omdat ze vaak alleen teren op pennymeisjes en zwartwerkers én zelf geen dure opleiding hebben gevolgd voor dat wat ze beoefenen. Jammer, maar helaas waar...

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat sprookje laat aflopen Peter?!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:01

Aha, dan ken ik er nog 4 die zich daarbij voegden Knipoog
Maar ik weet zeker dat er ook mensen waren die western gingen rijden gewoon omdat het ze aansprak en niet per definitie het uitschot van de overige disciplines.
Niet zo negatief doen hoor Knipoog (als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik weet niet wat het is, ik vind het alleen jammer dat het er is.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:02

Het begin van westernrijden heb ik niet meegemaakt, zou niet weten hoe het hele soepzooitje is gaan draaien in Nederland. Wel merk ik dat de meeste wedstrijdwesternruiters nou totaal geen ouderwetse 'verenigingsmensen' zijn................alles is 'ikke ikke ikke en de rest kan.........." Jammer want door deze instelling is er weinig kameraadschap onder de ruiters (ja, tenzij je tot hun 'kampje behoort' en zullen ze er van alles aan doen om je het paardenleven zuur te maken. Zolang een leuk presterende individu nog wordt gezien als een echte amateur die het werkelijk hobbymatig doet, zijn ze aardig, maar owee als die hobbiest zijn hengst eens ter dekking gaat stellen, dan schieten de concurrenten compleeeeeeeeet in de stress, Boos!. Dan komen er plots allemaal verhalen over die amateur of zijn paard boven water.........zomaar, Schijnheilig .

Ik ben benieuwd naar je vervolg verhaal, Peter.............

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:07

Ja, maar paardrijden ís al een individualistische sport dus is het alleen maar logisch dat de individualistisch ingestelde ruiters zich ook individualistisch in een vereniging zullen opstellen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:10

Men, wat een mooi verhaal!! Cool
IMO sla je de spijker op zijn kop! Dat is ook een beetje wat ik bedoelde met mijn verhaal over de TYPES in de westernsport in het andere topic.

Citaat:
Zolang een leuk presterende individu nog wordt gezien als een echte amateur die het werkelijk hobbymatig doet, zijn ze aardig, maar owee als die hobbiest zijn hengst eens ter dekking gaat stellen, dan schieten de concurrenten compleeeeeeeeet in de stress, . Dan komen er plots allemaal verhalen over die amateur of zijn paard boven water.........zomaar,
.
Spreek je hier uit eigen ervaring Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:12

Naar wat ik altijd heb begrepen zijn er in Nederland 3 pioniers geweest, misschien is de derde iets minder bekend, de eerste 2 ''groten", Willem Burgmeijer (helaas denk ik dat weinig hedendaagse westernruiters deze man niet hebben zien rijden/trainen en jammer genoeg veel te vroeg overleden), Henk van Amstel (nog steeds onder ons, niet meer zelf actief in de wedstrijden voor zover ik weet, wel gezien op het NK), en de 3de minder bekende, Frans Flaton (ook niet meer actief in de wedstrijden volgens mij).

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:23

vera schreef:
Men, wat een mooi verhaal!! Cool
IMO sla je de spijker op zijn kop! Dat is ook een beetje wat ik bedoelde met mijn verhaal over de TYPES in de westernsport in het andere topic.

Citaat:
Zolang een leuk presterende individu nog wordt gezien als een echte amateur die het werkelijk hobbymatig doet, zijn ze aardig, maar owee als die hobbiest zijn hengst eens ter dekking gaat stellen, dan schieten de concurrenten compleeeeeeeeet in de stress, . Dan komen er plots allemaal verhalen over die amateur of zijn paard boven water.........zomaar,
.
Spreek je hier uit eigen ervaring Verward


Yep, ook..............en velen met me zullen dit ook hebben meegemaakt of gaan meemaken......Ik weiger aan dit zielige gedrag mee te doen, Haha! . Ik blijf het schitterend vinden wanneer mensen met hun paarden in de prijzen zijn gevallen of een goed gevoel aan een wedstrijd of training of zelfs een bosrit hebben overgehouden en bere- trots zijn. Daarvoor rijden we toch paard??? Voor die prachtige momenten samen met je makker die je rondrijdt!!!! Puur levensgeluk............

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:28

FlyingHigh schreef:
Yep, ook..............en velen met me zullen dit ook hebben meegemaakt of gaan meemaken......Ik weiger aan dit zielige gedrag mee te doen, Haha!

Je zult wel een gedegen concurrent voor ze zijn en daar maken ze zich zorgen over, bevestigt alleen maar het talent van je paard Haha! Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:39

vera"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Yep, ook..............en velen met me zullen dit ook hebben meegemaakt of gaan meemaken......Ik weiger aan dit zielige gedrag mee te doen, Haha!

Je zult wel een gedegen concurrent voor ze zijn en daar maken ze zich zorgen over, bevestigt alleen maar het talent van je paard Haha! Knipoog
[/quote]

Het zal wel Cool .............maar is het dan nodig om plots vreemd gedrag te gaan vertonen en zo hard tegen mekaar te doen??? Als ik met een paard fok die ik in mijn bezit heb, doe ik dat omdat ik denk dat dat betreffende paard een goede vertegenwoordiger is van de AQHA of de APHA of zelfs het ras nog wat kan verbeteren.........ik doe het niet om andere eigenaren van fokdieren lekker te pesten. Ik fok ook alleen maar wanneer ik zeker weet dat ik mijn fokprodukt kan houden of er een top- eigenaar voor kan vinden, het is en blijft voor mij een hobby. De mensen die al die tijd compleet normaal tegen me en anderen zijn blijven doen waardeer ik enorm, dát zijn voor mij de mensen die het wedstrijdrijden nog leuk houden.........

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Bellebabe
Berichten: 179
Geregistreerd: 26-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:41

Dank je Gisela, ik was mijn hersens aan het breken om te bedenken wie de derde persoon was.

Het belangrijkste is dat je lol heb samen met je paard.

Maar helaas is het een gegeven dat als er geld in het spel komt, verandered dat. Mensen gaan dan niet meer voor de eer en gunnen een ander niets meer. Ze willen verdienen en snel ook of het nu ten kosten gaat van de paarden of vriendschappen, sfeer op wedstrijden het maakt hun niet uit.

Spreek uit ervaring, Geld verandered mensen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:44

Ik denk dat het meer zegt over de intelligentie van deze personen. Het is jammer dat mensen zo zijn maar helaas zul je die altijd blijven tegenkomen.
Ik doe altijd maar of ik dat niet door heb en blijf gewoon gezellig tegen ze praten. Daar schrikken ze van en dan moeten ze wel aardig terug doen. Val je toch weer mee en vinden ze zichzelf uiteindelijk een beetje stom (hoop je dan maar Haha! ) En degene die er nog steeds last van hebben....... Clown

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:55

vera schreef:
Ik denk dat het meer zegt over de intelligentie van deze personen. Het is jammer dat mensen zo zijn maar helaas zul je die altijd blijven tegenkomen.
Ik doe altijd maar of ik dat niet door heb en blijf gewoon gezellig tegen ze praten. Daar schrikken ze van en dan moeten ze wel aardig terug doen. Val je toch weer mee en vinden ze zichzelf uiteindelijk een beetje stom (hoop je dan maar Haha! ) En degene die er nog steeds last van hebben....... Clown


Vera, lieverd.................ik kan heeeel goed tot honderd tellen maar zelfs dát werkt niet altijd meer en dan zijn ze de pineut, *LOL* ..........dan zijn ze van míj, gna gna.

Kom ik op een wedstrijd in Verweggiestan, ziet een concurrent me lopen met Straw en hoor je achter je rug "He, *PIEP*, daar gaaaaan de punten" om vervolgens een heel weekend shago mijn kant op te kijken. Dat noemt zich dan een topruiter.........is toch ronduit zielig!!!!! Zucht.........nu lezen jullie even mijn grootste western- frustratie.......Het ergste is nog, dat ík me dus ga aanpassen om dit soort gezeur te vermijden. Ik ga maar weinig naar wedstrijden in Ned. en wijk uit naar buitenland, daar kennen ze me niet, hihihihiih, nog niet..........en zo heb ik weer lol op een wedstrijd wat mijn hobby (!!!) is, Clown .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:58

FlyingHigh heeft het over hengsten in het bezit van een amateur...... daar kunnen wij over meepraten Lachen

Ik denk dat er heel vaak negatief over andere mensen en paarden wordt gedaan om hun eigen "hachje" zeker te stellen. Dus wordt er gedacht "hoe meer er bij mij lessen/trainen/dekkingen hoe beter, en als ik er een verhaal bij kan vertellen (verzinnen Verward ) waarom bij mij en niet bij iemand anders, dan is dat nog veel beter".

Ik zal dus als voorbeeld hengsten aanhalen:
Mensen (professionals of amateurs) in het bezit van een hengst stellen deze ter dekking omdat ze denken dat dat paard een positieve bijdrage kan leveren aan het quarter ras.
Ik ben zeer geinteresseerd in de quarters en probeer over elk paard (merrie of hengst maakt niet uit) te kijken wat voor paardje het is.
Nou komt bij iemand die zijn merrie wil laten dekken door Flash of Ace. Hartstikke leuk voor mij natuurlijk. MAAR: als ik denk dat de merrie niet geschikt is voor één van mijn hengsten (wegens papier of karakter) dan zeg ik dat gewoon, en meestal weet ik dan ook nog wel een alternatief voor een andere hengst die, naar mijn mening, beter zou passen bij hun merrie. En ik zeg dat ook en verwijs deze mensen door om ook daar eens te gaan kijken.
Waarom? Ik wil dat die mensen straks een nakomeling hebben van hun paardje waarmee ze dolgelukkig zijn.........
Ook ik doe dit voor de hobby, net als die andere mensen in veel gevallen, ik hoef er geen geld mee te verdienen.....

Mijn conclusie is, is dat veel mensen, heel veel doen voor het GELD en dat dat dus is waar het hele verhaal eigenlijk om draait........

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:02

FlyingHigh schreef:
Vera, lieverd.................ik kan heeeel goed tot honderd tellen maar zelfs dát werkt niet altijd meer en dan zijn ze de pineut, *LOL* ..........dan zijn ze van míj, gna gna.

Jouw kennende sta ik dan niet graag in hun schoenen Haha!

Maar ik zou ook vet balen als jij met je tank verschijnt in mijn klasse *LOL* Daar gaan je punten Rock-on, dudes!

Heeft het sjaggo kijken toch nog zin want jij verschijnt nu minder op de wedstrijden dus hebben ze weer kans Clown

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:06

Gisela schreef:
FlyingHigh heeft het over hengsten in het bezit van een amateur...... daar kunnen wij over meepraten Lachen




Niet alleen hengsten, ook goeie (eventueel presterende) merries waar mee gefokt wordt.
Ook ik bekijk de aangeboden merries of ze geschikt zijn om met mijn hengst te kruizen, maar veel mensen vinden me nu helemaaaaaal arrogant, Bloos! . Hoe ik het lef heb om NIET mijn hengst op hun merrie te zetten, ze betalen er toch immers voor............ Schijnheilig . Geld speelt in mijn paardenhobby geen rol en dat willen veel mensen niet inzien.

Het vergelijken met een landelijke rijvereniging is in dit geval niet mogelijk, daar zijn weinig amateurs met een (goedgekeurde) dekhengst, Haha! . Waar zit daar de haat en nijd???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:12

vera schreef:
Maar ik zou ook vet balen als jij met je tank verschijnt in mijn klasse *LOL* Daar gaan je punten Rock-on, dudes!

Heeft het sjaggo kijken toch nog zin want jij verschijnt nu minder op de wedstrijden dus hebben ze weer kans Clown


Maar dat weeeeeeeeeet je toch als je naar een wedstrijd gaat, en helemaal gaat halteren (echt een extreme jurysport). Ben je niet in het bezit van een haltertank, is de kans groter in Europa dat je vaak niet bovenaan de prijslijst staat. Hoef je de eigenaar van die haltertank toch niet zo te verafschuwen??? HA!

En inderdaad, nu zullen ze op de kleinere APHA/ AQHA wedstrijden in nederland weer meer kans maken in de halter. Maar laat die shago's dan ook vooral niet naar het buitenland gaan......... Cool . Alleen komen ze zichzelf wel tegen, doe je tegen je concurrenten zo vervelend, blijven die uiteindelijk weg waardoor er minder deelnemers zijn én minder punten te verdienen zijn.........tja, da's nou balen!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers