Inrijden, rust en doorrijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Inrijden, rust en doorrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 08:43

Wat vinden jullie van die methode?
Ik bedoel. Je rijd een jong paard in. Zodra hij goed de mens op zijn rug accepteerd zet je hem nog een half jaar het land in en begin je na dat half jaar met doorrijden.
Ik heb er goede resultaten over gehoord. Het paard onthoud wat hem geleerd is een half jaar geleden. Wie is bekend met deze methode en zien jullie er voordelen in?


MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:49

mijn oude stage bedrijf deden ze dit en is een goede methode vind ik...maar bij ons werder ze dan op 2,5 licht ingereden(dat er iemand op kon zitten en ie braaf was)en dan tot zn 3 in de wei gedaan..je haalt ze daar op zn 3 weer uit en kunt er eigelijk zo weer opstappen..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:40

bij mij op stal heeft iemand dat ook gedaan. Het is bij ons in de buurt de methode. Een paard wordt op z'n 3e jaar betuigd, gaat een keer of 6 voor de kar en wordt dan een half jaar weggezet op de wei, dan weer opgepakt en voor de kar gezet, vervolgens zadelmak gemaakt.

Op het bedrijf waar ik gewerkt heb, deden we het overigens andersom: eerst zadelmak maken en dan voor de kar.

Ik heb het met mijn eigen paard niet gedaan, hij is nu bijna 5 en ik loop tegen problemen op die ik niet zonder hulp op kan lossen.
Wat ik nu wel doe is 1 dag werk en dan een dag rust, het is alleen lastig dat een week een oneven aantal dagen heeft, ik zit altijd met 1 dag, die heb ik over...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:42

Met Cheyenne heb ik dat ook een beetje zo gedaan. In juni hebben we haar zadelmak gemaakt en heeft ze iets van 3 keer een ruiter op haar rug gehad. Toen is ze ongeveer 2 maanden het land op geweest en in september hebben we het inrijden rustig opgepakt en ze doet het voorbeeldig. Het werkt dus wel! Lachen


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:58

Fjordje van mij is zadelmak gemaakt geweest in Juni, en mild bereden deze zomer, nu is ie voor een paar maandjes in "verlof" om uit te zwaren en je ziet 'm veranderen nu Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:28

Ik vind dat je dat per geval moet bekijken.
Voor sommige paarden, die nog heel jong in hun hoofd zijn of heel slap, werkt het heel goed, met de lastiger exemplaren sta je dan na een half jaar voor een ineens opgedoken "probleem". Met de ijslanders, waar dit gebruikelijk is- die ik gereden heb, heb ik er -op een paar na- hele goede ervaringen mee.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:18

Ik heb dit met Viking ook gedaan,in mei werd hij 3,toen hebben we een beetje de basis aangeleerd,toen de wei op gedaan en nu ben ik wat meer aan het doen met hem,werkt perfect en ik ga dit ook met mijn hengst doen die in mei 3 word.

Paardentaxi Zeeland

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:06

s
Laatst bijgewerkt door janna op 13-05-22 05:18, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:12

Sluit me bij Janna aan.
Een 2,5 jarige heb ik nog nooit van mijn leven zadelmak gemaakt, omdat ik daar het nut niet van zie. En de mensen waar ik voor reed ook niet.
Als het de reden is dat ze dan minder sterk zijn, zou ik zeker iemand anders zoeken voor het zadelmak maken, want dat zegt meer over die persoon dan over het paard.
Want ook ik heb genoeg ervaring bij wat oudere paarden, dus 4 5 of 6 en ook dat geeft geen problemen.
Je merkt idd dat ze sterker zijn, maar dan in voordelige zin, je merkt dat er meteen beter van achter onder kunnen komen en dat je ze redelijk snel aan het echte werk kunt gaan zetten.

Verder ben ik wel bekend bij 3 jarige zadel mak maken in de lente, om ze daarna weer het land op te doen en ze in de herfst te gaan rijden.
Je rijd dan bijna verder waar je was gebleven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, eestheer, Em_, Lau07, laura22, lina1998, rien10, VosjeN en 45 bezoekers