Dag 1 eerste bezichtiging???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:43

Pipo schreef:

Ja maar hoe weet je of ze wel of niet even streng punten? Dat is geen gegeven.

En het zijn volgens mij dezelfde mensen?


Weet ik ook niet 100% zeker, maar het lijkt mij dat aan een dekhengst andere eisen worden gesteld dan aan een fokmerrie.

Dat het dezelfde mensen zijn is imo niet evident, het gaat om wat ze als eikpunt gebruiken, wat voldoende voor een merrie is hoeft niet voldoende voor een dekhengst te zijn!

Als je ziet dat van de 700 hengsten er iets van 10 overblijven (met nog geen absurt hoge punten) Zou dat betekenen (als je dezelfde score zou toepassen) dat je bijna alle merries met onvoldoendes naar huis moet sturen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:48

Zou ik ook enigszins raar vinden dat een 6 voor draf in beide gevallen dezelfde kwaliteit van draf zou betekenen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 23:57

Ik vindt 4 4en toch wel heel veel, dan is een merrie allang naar huis en een fokmerrie levert net zo goed een bijdrage aan de fokkerij als een dekhengst.
Een dekhengst heeft nog veel meer invloed, waardoor ik nog meer waarde hecht aan goede cijfers.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:03

Dus enige conclusie de cijfers voor de merries zijn niet zo uitgesproken en zwart-wit als de cijfers voor de hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:23

Maar dat is toch de omgekeerde wereld? Merries zetten een veel grotere stempel op hun nakomelingen en zouden dus minimaal even scherp gepunt moeten worden.

En een 6 is een 6 lijkt mij?????

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:28

Een hengst heeft wel degelijk meer invloed, in een seizoen heeft een gemiddelde hengst minstens 3 keer zoveel nakomelingen als een hele beste merrie in haar hele leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:31

Sjuimpje schreef:
Een hengst heeft wel degelijk meer invloed, in een seizoen heeft een gemiddelde hengst minstens 3 keer zoveel nakomelingen als een hele beste merrie in haar hele leven.


Omdat een hengst meer nakomelingen verwekt. Maar een merrie zet veel meer haar stempel op een nakomeling.

En waren word er van merries dan minder gevraagd? Daar zijn er veel meer van, dus zou je juist scherper op moeten selecteren!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 00:34

Als een hengst 3 keer zoveel nakomelingen geeft is het des te belangrijker dat we strenger worden, als hij 4en op de springonderdelen heeft gaat hij er maar uit.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:34

Pipo schreef:

En waren word er van merries dan minder gevraagd? !


Ja omdat we daar monder streng op selecteren! Anders hou je maar 10 merries per jaargang over en zijn worden er bar weinig veulens geboren!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:35

Maar uiteindelijk draait het om de complete fokkerij, en niet om individuen.

De eis voor merries ligt denk ik ook lager omdat het anders voor 99% van de merriehouders het niet haalbaar is om een merrie aan de prestatie eisen te laten voldoen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:56

Pipo schreef:
Maar dat is toch de omgekeerde wereld? Merries zetten een veel grotere stempel op hun nakomelingen en zouden dus minimaal even scherp gepunt moeten worden.

En een 6 is een 6 lijkt mij?????


Het is een aanlegtest zeker voor een 3 jarige.
En men beoordeelt op aanleg.

Dus wat is dan het verschil van aanleg dan bij het getal 5 of 8.
bij merries of hengsten.
in mijn ogen niks. Hij/Zij heeft aanleg voor een 5 of een 8.
Is er wel verschil dan ben je echt met een natte vingerwerk in je fokkerij bezig.
En dat laatste geloof ik niet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:30

Ze punten de merries veel SLAPPER dan de hengsten.
Sterker nog, een grote groep wordt gematst met precies 70 punten (met de hakken over de sloot dus)

Vergelijk het maar even met het STER-predikaat.
Je moet een donders knappe hengst hebben voordat ie ster wordt.
Ook daar ligt de lat bij de merries stukken lager.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:35

lijkt me niet meer dan logisch en erg voor de hand liggen. Een L-ruiter wordt toch ook niet zo streng gestraft voor een fout als een Z-ruiter? Het is bijna appels met peren vergelijken.

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:18

Ik was een paar dagen niet op dit topic geweest, en wat schept mijn verbazing er zijn meteen een aantal personen die een hengst ongezien weer afkraken.
Even iets recht zetten.
Pronto liet zich super zien, en is nier kreupel of iets dergelijks.
De amazone die hem nu sinds 1 1/2 maand rijdt is in 1 wedstrijd M1 met 3 winstpunten.
Pronto is ook M springen .
Pronto voert niet het doorsnee mode bloed en daarom willen ze de hengst niet, maar lopen deed hij woensdag over de straat super, want als er vervolgens hengstehouders en bekende fokkers die WEL geweest zijn Karel op bellen om te zeggen dat Pronto een fantastisch paard is en ook super over het straatje ging, zegt dat voor mij ( hij staat bij mij op stal ) meer als een paar opmerkingen van een paar bokkers die alleen maar personen afkraken. En dan nog iets weet je wat een goede grap is, als een hengst op de straat al kreupel is en de heren juryleden dit niet zien, vervolgens mag de hengst wel onder het zadel en wordt vervolgens gevraagd kreupel de rijbaan weer te verlaten,deze hengst mag dan wel op de nakeuring ,

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:28

Dat heet: het voordeel van de twijfel geven.

Trouwens Pronto wordt totaal niet afgekraakt hoor!
Maar gezien zijn afstamming wordt er nog al wat van hem verwacht........

dus M1+3 in dressuur
en M-springen.

Als het KWPN hem nu had aangewezen voor de 2e bezichting had ie wel de hengsten competitie moeten lopen in de categorie C...............
Maar waarschijnlijk loopt ie over 1,5 maand Z1+3 in dressuur en Z-springen.
Aan zijn genen kan het toch niet liggen.

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:00

Goed gezien CGJ13 jij leert het al , je gaat goed vooruit.
Mijn complimenten

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:07

Het is nu 14-11-2003

Over 1,5 maand.............. pak 'm beet 31 december lees ik hier een bericht op het forum:

Pronto Z-dressuur (+3) , en Z-springen!

Deal ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:15

Er zullen toch wel foto's gemaakt zijn van dat springen?.
Kunnen we die vergelijken met die slecht springende volbloed afstammelingen Schijnheilig

Zegt meer dan al die anonieme bellers.

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:22

Waarom reageren jullie niet over de "voordeel van de twijfel hengst " .
Het is toch een schande als de heren jury dit op het straatje niet kunnen zien, en zij daar vervolgens ook nog vijf rondje onder het zadel voor nodig hebben om dit te kunnen zien.
Op de straat liep deze hengst al kreupel. Ik noem dit geen voordeel van de twijfel. Maar slecht beoordelen van paarden door de heren juryleden.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:23

Cheese!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:30

Ik had de hengst óók even een aantal rondjes willen zien.

De hengst kon zich best verstapt hebben bij het uitladen van de trailer of zo.
Wegsturen is te gemakkelijk en kan altijd nog.
Daarom eerst kijken of het beter wordt, en daarna terug laten komen.

en als de commissie eerlijk is hebben ze het paard zo-ie-zo even goed bekeken, en als er andere dingen aan mankeren kunnen ze de eigenaar adviseren om niet terug te komen voor de nakeuring.
Beter voor beide partijen.

Als je het zo scherp wilt spelen had Pronto niet eens mogen komen.
Die voldoet in feite niet aan de sport-vereisten dus kwam volledig overbodig naar Ermelo. Die hadden ze op papier terecht al afgewezen.
Maar zoals gezegd: het goed voor de verenigingskas!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:21

Ik heb kennelijk wat gemist: er is iets speciaal aan het papier van die Pronto? Wat is de afstamming dan?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:28

blauw bloed

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:28

voor zover ik weet is Pronto een echte Shagya. Is trouwens ook al eens voor gebracht bij het NRPS en ook niet aangenomen of heb ik dit verkeerd voor? In elk geval staat hij niet geregistreerd als dekhengst bij het NRPS.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:29

Wilde zelfs het NRPS zo'n topper niet?