Verzameld rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-01 14:57

Hoi,

Ik heb jarenlang op een manege gereden, verzamelt gereden, noemden ze dan. Nou, niet dus. Dat blijkt dus maar weer uit het feit dat ik nu niet weet/voel hoe ik verzamelt moet rijden. Wie-o-wie heeft er goede en bruikbare tips.

Alvast bedankt.

Groetjes
Myke

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 15:22

Myke, het lijkt me goed als je eerst eens wat boeken doorworstelt oa ruiters en rechters van e.v.loon of basisafrichting van M.jacobetti. Verzameld rijden is geen kunstje dat je voor elkaar krijgt als je de bepaalde handelingen verricht maar het resultaat van een juiste africhting. Succes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 21:40

ik kan me altijd zo ergeren aan mensen die zeggen dat ze dan even gaan verzamelen. Je kunt een paard toch niet even verzamelen? Dit is toch een proces van jaren? Wel kun je je paard iets meer bij mekaar rijden en dan weer iest naar voren en ruimer. Maar dat iets meer bij mekaar is toch geen verzamelen? of zie ik dat nu weer verkeerd?

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 21:46

verzamelen klinkt wel zooooooo simpel... Frusty Frusty Frusty

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:54

Als je goed 'in elkaar' rijdt (ik vind het toch een rotwoord, alsof je een paard in elkaar trekt), dan is het de bedoeling dat er wat meer gewicht op de achterbenen komt, dus verzamel je wel degelijk.
Als je niet weet hoe het hoort te voelen, lijkt het me heel sterk dat je op je manege verzameld hebt gereden. Het gemiddelde manegepaard heeft daar grote problemen mee, omdat ze daar nooit een behoorlijke training voor hebben gehad. Ze hebben veel problemen met het onderzetten van de achterhand, wat meestal komt door ongetrainde of stijve spieren en pezen. (Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar die zijn maar heel sporadisch te vinden).
Wat bij mij toch wel geholpen heeft, is het kijken naar topruiters in het echt of op tv. Je moet proberen te voelen alsof jij op zo'n paard zit. Gewoon hun na proberen te doen. Probeer te kijken wat voor hulpen anderen geven (kruis-, been- en teugelhulp). En daarnaast de boeken erop open slaan. Ik weet niet hoe je nu les krijgt (in een manege of prive) maar vraag het anders aan je instructrice/instructeur.

Succes!!