Solliciteren 2, welke kleding bij HET gesprek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Solliciteren 2, welke kleding bij HET gesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 22:33

De brief die een aantal mensen hier na hebben gekeken heeft succes gehad. Cool
Harmen werd vanmiddag gebeld, hij mag op gesprek komen. OK dan!
Nu is het volgende 'probleem' wat trek je aan.

Het is een functie voor internetprogrammeur. Je bent niet hét gezicht van het bedrijf, maar af en toe zal je best eens met een klant te maken hebben.
Als je kijkt op de website van het bedrijf zie je dat alleen 1 iemand van het bedrijf een stropdas omheeft.

Dus zou je zeggen, ga netjes casual.
Harmen heeft zo'n nette spijkerbroek, met aan de achterkant bruine soort rib. een bruin shirt en een nette camel vest eroverheen. Dat lijkt ons wel ok.

Of toch maar in pak (daar heeft hij er toch ook 4 van dus waarom niet). Als je als automonteur gaat solliciteren trek je immers ook niet je overall aan (even ter vergelijking). Of is het écht té overdone. Of misschien zijn pak maar zonder jasje en strop?

Moeilijk...

Op een of andere manier vind ik het voor mezelf een stuk makkelijker. Nette broek, leuk shirtje met keurige blouse erover en klaar.

:evaw:


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:37

Die spijkerbroek zou ik zeer zeker niet doen....................

Ik zou pak doen, je bent niet snel overdressed. En ik zou eerder een overdressed persoon aannemen dan een underdressed!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:37

Heel simpel........iets waar hij zich lekker invoelt.
Wanneer hij iets aandoet waar hij zich niet bij op zjin gemak voelt moet hij het niet aandoen.

Ik zou liever iets te netjes gaan dan te casual. Je weet nl niet wat voor een kleding de mensen aan hebben waar hij de gesprekken mee zal voeren. Ben je netjes gekleed, zit je altijd goed.

En.......als het maar schoon is Knipoog

Wens hem maar succes! (ik ben gek op mannen in pak, dus mijn mening zal ik hier even buiten laten Haha! )

Op zoek naar de zon!!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:39

Toch in een mooi pak gaan hoor! Stropdas hoeft niet, en een leuke, moderne bloes eronder, en ze zien al wel dat het geen ouderwetse, strakke oetl*l is.

Casual vind ik prima voor een gewone werkdag, maar om daar dan meteen bij de eerste solli al mee te beginnen... Nee, zal ik toch niet doen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 22:42

twee zo goed als dezelfde reacties, ik geloof dat het al duidelijk is Haha!
Harmen voelt zich prima in zijn pak, da's geen probleem.
En schoon is het ook wel Haha!

Of het wordt shoppen voor nieuwe kleren, iets wat tussen casual en pak inzit. Of toch pak.
Is het niet stom als Harmen in zijn pak zit en de directeur in zijn overhemd? De directeur (man) en de personeelsmedewerker (vrouw) zitten erbij, dat is al verteld.
(de directie staat namelijk ook op de website gewoon met een overhemd, de ene met en de ander zonder stropdas.)

:evaw:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:44

Als ik Harmen was zou ik het jasje thuislaten, maar wel in nette broek, schoenen, overhemd gaan en een stropdas omdoen. Dan ben je niet underdressed maar ook niet overdressed, het lijkt mij de ideale gulden middenweg Knipoog

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:52

Als Harmen zich prettig volet in een pak, zou ik dat aan doen als ik hem was.
Je kunt het jasje eventueel ook aan doen aan (buiten-)jas en zodra hij binnen is nonchelant uitdoen of zoiets.
Wel zou ik een fleurig overhemd doen en een vlotte stropdas. Kortom een nette sportiefogende combinatie.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:56

gewoon in pak gaan, is absoluut niet over done. Een pak wordt altijd gewaardeerd, tenzij hij van pure zijde van de zeldzame Turus zijde worm is gemaakt. (grapje)

- Offline -


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:59

Cody schreef:
Als ik Harmen was zou ik het jasje thuislaten, maar wel in nette broek, schoenen, overhemd gaan en een stropdas omdoen. Dan ben je niet underdressed maar ook niet overdressed, het lijkt mij de ideale gulden middenweg Knipoog


Lijkt me voor zo'n functie idd een goed idee.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:03

Je kan ook een pak doen met een nette koltrui eronder, vind ik ook altijd mooi staan. Netjes maar niet zo heel strak. Wens 'm maar succes!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:05

Ik zou zelf voor het pak kiezen, eventueel zonder de das maar toch net hemd, nette broek, bijpassend vest en mooie schoenen...
En hoe je het ook draait of keert, de eerste indruk die je maakt als je binnenkomt op je gesprek telt ook mee... en die is veel beter als je goed gekleed bent dan gewoon alledaags.

Overlaatst nog uitgebreid op kledingjacht geweest voor vriend, die moest een sollicitatie-outfit hebben, en dat is geworden: nette broek, hemd, net vest en paar nette schoenen en een das voor de supernette gelegenheden... (staat hem nog leuk ook, vond het bijna spijtig dat hij zoiets niet veel aandoet... Haha!)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 23:12

)
ArwenLune schreef:
Je kan ook een pak doen met een nette koltrui eronder, vind ik ook altijd mooi staan. Netjes maar niet zo heel strak. Wens 'm maar succes!


Dat vind Harmen zelf afschuwelijk Haha!

Zijn casual kleding wordt het iig niet. *LOL*
Wat het wel wordt gaan we zaterdag in de stad even bekijken denk ik. *LOL*

:evaw:

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:14

Pak met leuke vlotte blouse en dito stropdas zou ik doen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:14

Natalie schreef:
Ik zou zelf voor het pak kiezen, eventueel zonder de das maar toch net hemd, nette broek, bijpassend vest en mooie schoenen...
)



Verward Verward Verward Dat kan tegenwoordig niet meer hoor!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 23:32

In belgie misschien nog wel?? Knipoog Idd alleen onder zijn trouwpak had Harmen een vestje, of wel giletje. Een écht vest idd dat is hier not done.
Dat giletje van het trouwpak hangt nu dus ook fijn voor altijd in de kast Knipoog

:evaw:

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:38

Een gilet wordt idd ook wel vest genoemd. Denk dat dat bedoeld wordt. Maar dan zou je dus zogezegd in 3D op sollicitatiegesprek gaan, en naar mijn idee ben je dan ècht overdressed... Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:20

Ik zou zeker gewoon in pak gaan. Inderdaad niet in de trant van donkerblauw pak/lichtblauw overhemd/rode stropdas, maar wel gewoon een pak met een sportief overhemd en een mooie stropdas.

Succes!!!!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:31

Ik zou in ieder geval een pantalon aantrekken, met een sportieve blouse.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 10:29

antraciet kleurig pak, met licht overhemd met schuine strepen en rode stropdas met schuine strepen.

Misschien dat we van het weekend even achter een andere blouse + strop aangaan, want die kan hij toch wel gebruiken.
(Hij heeft zijn pak vaak aan omdat hij pianist/organist is e.d.)

:evaw:

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:02

Sjimmy schreef:
Is het niet stom als Harmen in zijn pak zit en de directeur in zijn overhemd? De directeur (man) en de personeelsmedewerker (vrouw) zitten erbij, dat is al verteld.
(de directie staat namelijk ook op de website gewoon met een overhemd, de ene met en de ander zonder stropdas.)


Meestal met sollicitatiegesprekken zorgen ook de mensen van het bedrijf dat ze er netjes bijlopen. In de praktijk is dat vaak netter dan datgene wat ze dagelijks aanhebben. Grote kans dus dat de directie bij het gesprek wel in pak met stropdas zit.

Sprakeloos

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:04

Persoonlijk zou ik altijd voor een effen overhemd gaan. Dat oogt rustiger en netter. (gelukkig hoef ik geen overhemd aan). Een stropdas is altijd goed, zeker als je niet helemaal zeker bent van de kleding-'wensen' van het bedrijf. Dan sta je er gewoon netjes bij en je kunt beter te net gekleed gaan, dan te sportief.
Wens hem maar veel succes.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:18

Ik bedoel met vest niet dat dingetje (gilet?) voor over een hemd, maar een jasje Haha!

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 13:49

Iets waar je je prettig in voelt en waarin je je kan vertonen. Eerder een pak dan een spijkerbroek dus.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:31

Ligt eraan waar je gaat solliciteren, maar ik denk dat een pak heel goed kan hoor. Stropdas hoeft niet persee.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 12:02

Het was vandaag, het ging heel goed. Alleen zijn er nog meer kandidaten (natuurlijk als je de vacature van een grote vacaturesite plukt...).
Hij hoort over 2 weken of ze met 'm verder gaan.

Harmen had aangetrokken:
nette schoenen
géén sportsokken Haha!
broek van zijn pak Of wel pantalon
wit tshirt (met mooie kraag Knipoog)
en wit overhemd met schuine rood, (licht) blauwe en licht grijze streepjes (klinkt erg, maar staat heel leuk!).

En dat was precies goed, want de directeur zat er ook bij en die had netzoiets aan alleen dan mét jasje.

Was goed dat íe niet in volledig pak was want dat was écht té geweest.

:evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, _Bonte_, Amazonbot, Anoukjuuuhh, Brittneyx, claudtje, corinec, Devitootje, Jade91, LesleyAnne, Mars, Michje, Miriam91, Oehlala, Renkle, Tajmahal, TheNovelist, Vavane, xRooss, YandexBot, ziechriet en 141 bezoekers