Verschil paard en pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-01 20:36

Hallo, Ik ben na 5 jaar mijn eigen paard te hebben gehad weer even overgestapt naar de pony's. Wat mij nu zo verbaast is dat pony's eigenijk veel makkelijker zijn om te rijden. In alles. Ik heb op mijn paard niet zo makkelijk kunnen rijden als nu met de pony. Niet dat alles alleen maar goed gaat maar ht is toch anders. Hebben jullie deze ervaring ook?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 21:15

Juist niet! Paarden vind ik veel makkelijker. Die zijn veel meewerkender en niet zo wisselend als pony's. Grote paarden zijn wel weer moeilijker bij elkaar te rijden, maar over het algemeen vind ik het karakter van een paard makkelijker.

Daarom ook dat ik ponygek ben... Ik heb een arabje, en dat bevalt me prima. Wat vuriger en ze 'gaan' meer voor je, maar het is (naar mijn ervaring) een stuk moeilijker om met een pony een goede, solide basis (band) te krijgen als met een paard.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 21:21

Het hangt misschien ook af op welk niveau je rijdt of wat je rijdt?
Om buitenritjes te maken vind ik een paard in elk geval al vééééééél makkelijker dan een pony, want pony's kunnen zo zalig koppig doen Clown . (ervaring genoeg Frusty )
Op welk vlak van de sport bekijkt je het en welke aspecten bedoel je precies? Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 22:31

Pony's hebben vaak een ander karakter idd.
Ze zijn slimmer en hebben altijd precies een plannetje in hun hoofd. Daardoor vind ik paarden vaak wat meegaander.
Scheer niet alle pony's en paarden over 1 kam maar je hebt wel een bepaalde 'ponylogica' die ik steeds weer tegenkom *LOL*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 23:07

Ik ga mee in bovenstaande meningen. Ponylogica, lekker meedenken, slimmer: pony's zijn gewoon heerlijk. Vroeger zei ik altijd: paarden zijn dom. Maar toen had ik zelf een oude wijze pony met een behoorlijk karakter, en ik reed ook vaak op een enorm dom paard. Niet denigrerend bedoeld, maar het was gewoon een wereld van verschil, vandaar die opmerking. Mijn oude pony is inmiddels helaas overleden, het 'domme' paard rijd ik niet meer, maar nu rijd ik op een vrij slim paard van 1.70. Maar ja, 't blijft een paard... Als ik ooit nog weer zelf een beestje aanschaf, dan wordt het toch iets pony-achtigs, in ieder geval niet boven de 1.60 en het liefst een Arabiertje met veel ponybloed. Ik heb ook het idee dat ik beter met pony's overweg kan dan met paarden, en dat heeft volgens mij niets met grootte te maken (ik ben ook absoluut niet bang), maar meer met karakter.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 23:58

Inderdaad. ben het helemaal eens met bovenstaande meningen. Ponies zijn gewoon vaak een stuk eigenwijzer. Ik vind het heerlijk en ben ook echt een pony-meisje Haha!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 00:06

ik denkd at t er ook aan ligt welke pony je treft en welk paard je treft. elk paard is anders. dus je kan t heel moeilijk vergelijken

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 06:30

Ik ben ook echt absloluut een 'pony-mens'. Ik weet niet wat het verschil is, maar er zit duidelijk een verschil. Natuurlijk geldt dat niet voor alle paarden en pony's.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 08:18

Hé, Karin, ik heb net hetzelfde idee. Ik heb ook altijd het gevoel dat paarden veel minder een 'karakter' hebbben. Ze hebben ook meestal miner zo'n koppige uitdrukking.
Ik ben ook dol op pony's.
Mijn Rocky is een E-pony van 1m52 en kan volwassenen dragen, dus zit ik even goed.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 08:48

Ik ga mee met Marjolein. Ik heb wat verschillende ponies regelmatig gereden op de rijstal waar ik werkte.
In alle soorten en maten, maar de ene pony en het andere paard was gewoon een heel verschil.
De ene pony was koppig
Frusty , maar een paard net zo. De ene pony was dommig en sloom, het andere paard net zo....

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 10:18

Het ligt eraan wat moeilijker is. Pony's kunnen wat eigenwijzer zijn, maar meestal heeft dat ook te maken met de opvoeding. 'Hij wil niet rechtsaf, maar gaat rechtdoor sjezend naar pluk gras, ach dat is echt een pony streek'. Dat hoor ik zo vaak, dat dat eigenwijze bij pony's hoort, maar bij pony's wordt zulk gedrag ook veel minder afgestraft dan bij paarden. Maar ik moet wel zeggen dat pony's meer aanleg hebben tot eigenwijs zijn. Maar verder vind ik beide 'partijen' vrij gelijk. Net zoals marjolein en jantina. Ik heb zelf een pony met een heel maf karakter, maar die in principe vrij makkelijk te rijden is. Maar ik kom vaak genoeg pony's tegen die heel moeilijk zijn en paarden die heel makkelijk zijn. Het kan dus allebei.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 10:38

"ponystreken"
Dat wordt hier denk ik niet bedoeld, want je hebt ook genoeg "paardenstreken".
Voor mij zijn paarden me "te volwassen"om het zo maar even uit te drukken. Ik krijg er niet echt een goede band mee op gebouwd, pony's lijken me daar meer voor open te staan en ook meer behoefte aan te hebben dan paarden (er zijn natuurlijk uitzonderingen!)
Ik heb allemaal pony's........ze zijn allemaal uniek en hebben allemaal een ander karakter. Een diertje moet wat karakter hebben, dat bezorgt je meer lol.
De paarden lijken allemaal zo rustig, volwassen en meegaand. Een pony is net een tikkeltje ondeugender. Daar kun je nog eens gekke dingen mee uithalen en dat vind ie ook leuk, een paard kijk je al snel aan van: wat ben jij nou idioot aan het doen. Ik speel weleens met mijn pony's, dat vinden ze geweldig en doen vrolijk mee. Heb ook een paard gehad, die reageerde helemaal niet, keek even op en leek zelfs alsof ze me afkeurend aankeek....?!
dus: PONY'S !!!!

Groetjes Anke

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 10:40

paarden zijn ook makkelijker vind ik..
en niet zo ondeugend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 12:35

Ons paard rijd lekkerder dan onze pony, maar idd denkt de pony veel meer mee en is het paard meer een 'domme kracht'. Maar Milena's meedenken ervaar ik meer als een handicap dan als handig....

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-01 21:21

Hoi,
Ik heb een volboed van 1.63, absolute alfa merrie met een behoorlijke kop erop. Je rijdt er niet zo mee weg. Ik rijd l-dressuur en L- SGW en B springen. daarnaast veel en vaak het bos in. Regelmatig priveles. De pony is nu 7 jaar, New forest bloed, zeer dressuurmatige gefokt. Heeft altijd op het land gestaan, heeft weinig aandacht gehad en is zeer slim. Juist omdat we correct met haar omgaan, haar niet overnemen en de tijd geven om alles te verwerken wat ze nu meemaakt wil ze voor me blijven werken. Ze heeft 8 kruinen op har hoofd, een heel mooi fijn koppie en een stel bruine oren met zwarte punten. Aansprekende pony, waar je snel van denkt oh wat lief, maar pas op, dan loopt ze asl een tank over je heen. Ik heb haar dus net ingereden. Daarnaast rijd ik een arabiertje die erg bang is, erg neurotisch en erg springerig. Dit ligt echt aan hem en niet aan mij. zo is hij sinds hij bij zijn eigenaar is, nu zo een 7 jaar.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 21:30

Ik heb zelf nooit echt op ponies gereden, maar ben al heel snel op een paard begonnen. Ik kan dus niet echt vergelijken maar er is wel iets wat me opgevallen is.

De gemiddelde pony ruiter kan heel wat meer doen met zijn / haar pony (trekken, schoppen, als speelkameraadje/ligstoel/fiets gebruiken etc) dan welk van mijn paarden ook. Als ik Pablo door het parcours zou rijden als ik gisteren de ponyruiters zag doen in de 50/60 cm, kwam ik niet verder dan hindernis twee, en werd dan resoluut door hem gelanceerd. Zo plukken en schoppen pikt hij dus echt niet. En dat geldt voor alle paarden die ik gereden heb. Mij lijken ponies veel vergevende dan paarden, maar misschien hangt dat ook van het type paard/pony af. Een hoog in het bloed staand dier (volbloed, arabier whatever) is eerder beledigd dan de wat 'koelere' exemplaren.
Dus imo is een pony makkelijker dan een paard.

/edit
Nog een toevoeging: als paarden vaak volwassener en meegaander lijken, komt dat wellicht omdat de meeste kinderen (en ook veel volwassenen) hun pony niet echt opvoeden. Geen verwijt, en wel heel algemeen gesteld, maar ik denk niet dat je van een 10 jarige kunt verwachten om consequent en redelijk een pony manieren aan te leren. ALthans, als ik zo om me heen kijk bij de ponyclubs, zie ik dat iig niet gebeuren.
_________________
Mijn herinnering!
Ik teken een wankel paard
en denk aan liefde

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-10-20 21:34 ]</font>

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 22:55

ik vind pony's makelijker, behalve als het smalle paardenzijn.
want anders zijn m'n benen te kort en kan ik niet zo goed aansporen als bij pony's, hihi