Jamey, wat moet ik nou met je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Jamey, wat moet ik nou met je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 17:58

Ik weet het ff niet meer.... Jamaica is zo'n schat van een pony... In de omgang dan... Zodra je erop stapt verandert ze af en toe in een draak.
Regelmatig hebben we in de bak ruzie, en dan bedoel ik ook echt ruzie.
Vandaag was het weer zover. Het begon ermee dat ze het ene moment niet echt voor het been was, en het andere moment juist weer teveel. Onwijs slordige overgangen van stap naar draf, omdat ze gelijk half in galop aanspringt. Tijdje hoefslag gereden, gewoon lekker los, beetje hobbelen. Daarna opgepakt, en ze werkte op zich fijn mee.
Ik probeerde (huiswerk) mooie nette hoeken te rijden (dus niet in de hoeken duf hoefslag sukkelen, maar de hoek in) De achterste hoek (tussen C en F uit mijn hoofd) ging ze in stap prima door, in draf kreeg ik haar er niet in, allemaal aanspringen in galop, naar binnen vallen, versnellen, vertragen.. En er was echt niks in die hoek, in stap ging ze er 3 miljoen x wel doorheen
Op de rechterhand wilde ik een gebroken lijn inzetten, maar het enige wat ik bereikte was dat ze met haar hoofd zo ongeveer op mijn knie stug soort van rechtdoor liep. Been, hand, zweep, gewicht, heb alles geprobeert, Knijpen, duwen, schoppen....Klein tikje bij, iets harder tikje bij, rotklap bij...
Wat later op de linkerhand, wil bij A een volte rijden, en vanaf de hoefslag tot X zeg maar voel ik haar weer opzij gaan, dit ondanks de tip die ik van Lovely had gekregen om de volte een halve volte voor te kijken zeg maar. Dit ging een poos goed, maar nu niet meer, ze heeft het kennelijk door. Ik probeer haar dan halt te zetten, om dan alsnog naar links te gaan. Dit resulteerde bij Jamaica zowat in een tand door haar lip, omdat madam doodleuk tegen het hek aan loopt. Ik probeer koste wat het kost toch linksom te gaan, met als gevolg dat mijn eigen been klem zit tussen jamaica en het hek, dat jamaica d'r kop weer stoot, of dat ze gaat staan steigeren.
Ik heb haar een paar x flink in galop door de bak gejaagd... Ik KAN haar niet harder aanpakken dan dat ik doe. Ik heb er geen zin in om mijn paard continu de bak door te moeten jagen. Overigens neigt ze altijd naar de kant van de bak waar de uitgang zit, ik denk zelf dat het em daar in zit...
Ondanks dat ze geschoren was kon ik Jamaica (en mezelf) compleet uitwringen. Als ze nog in het haar had gezeten had ze volgens mij ter plekke dood neergevallen. Nee, niet mijn manier, maar wat moet ik dan? Haar laten winnen? Ik was in alle staten, en dat ben ik niet snel. Heb een paar x mezelf tot de orde moeten roepen om haar niet boos op stal te donderen.
Toen het na een half uur? Een uur? Eindelijk 1x goed ging ben ik afgestapt, heb haar afgezadelt en heb haar zonder zadel, onder de zweetdeken uitgestapt, in de hoop dat ze nu dan maar braaf was.
Ik heb haar een tijdje niet gereden, ik heb een tijdje buiten gereden, ben naar een andere instructrice gedaan (is in de les nog niet voorgekomen)
Ik kan me de tijd niet heugen dat ik in de bak gewoon echt lekker heb kunnen rijden (trainen). Ja, aan een los teugeltje rondjes sjokken, dat vind ze best, maar owhjee als je gaat vragen.
Ik lig er niet zomaar naast (gelukkig, anders had ik elke dag ernaast gelegen volgens mij) maar ik heb hier gewoon geen zin in. Ik hoef geen paard wat ALTIJD braaf zijn rondje sukkelt, maar dit is het anderste uiterste.
Ook in de omgang, ze is echt lief, maar luisterd af en toe zo slecht op het moment...
vroeger ging ze om op het kleinste commando, ik hoefde maar naar haar kont te wijzen en "om". Nu moet ik haar af en toe zo ongeveer om schoppen.
Tot overmaat van ramp beet ze me vandaag ook nog. Dit heeft ze nog nooit bewust gedaan. Ze is 4, maar dit is toch niet puur puberen?
Ik sta voor veel dingen open, en ben ook absoluut bereidt mijn eigen fouten te erkennen, maar ik heb zo ongeveer alles geprobeert.... Ik weet het niet meer.... (mochten er mensen over verkopen beginnen, dit is geen optie, ik weet dat dit een dal is, en ik weet ook dat we eruit komen, ik weet alleen nog niet hoe)


organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:04

ben ik

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131988
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:06

Moeilijk hoor Stef......
't Is een lang verhaal geworden met diverse problemen, en helaas weet ik ook niet 1-2-3 een passende oplossing.
Wat ik wel weet: de aanhouder wint.
Zelf denk je dat het niets met puberen te maken heeft, maar om eerlijk te zijn ben ik er niet zo zeker van.
Er zijn best veel paarden die na een "goede start" een terugval krijgen en waar geen land mee te bezeilen is.
Alles wat eens vanzelf ging, is ineens een probleem en bij het minste geringste is het oorlog.
Soms helpt het om flink aan te pakken, in andere gevallen is het weleens goed om een paard een paar maanden niets anders te laten doen dan lummelen in de wei.
Het kan een heel positief effect hebben door haar even te laten voor wat ze is.
Of je het moet doen is een tweede, maar ik zou het zeker eens overwegen.

Veel succes, sterkte en geduld Knipoog

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:14

het lijkt meer op een eigenwijs paard

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:13

tsja ik ken het maar al te goed, en ik heb Quentin nogsteeds, alleen was die gwoon echt gemeen en gevaarlijk(extreem steigeren, zelfs mee omgeklapt) ik heb er toen voor gekozen om door te gaan tot ik het had gewonnen, heeft me bloed zweet&tranen gekost, en kost het me nogsteeds Knipoog maar ik ben hard op weg, op de goede we wel te verstaan!

maar het is aan jou om de keuze te maken om hier mee door te gaan, of om te zeggen nee dit wil ik niet, hier kom ik niet doorheen, ze kan beter een ander baasje hebben dat beter bij haar past
en dat je haar dus verkoopt en opzoek gaat naar een paardje wat beter bij jou past qua karakter

want ze weten het maar al te goed hoor, dat ze je zo voor de gek kunnen houden!

Quenti doet niets als mn instructeur in de buurt is, maar owee als ik alleen met hem ben

en als ze eenmaal doorhebben hoe ze onder t werk uit kunnen komen gaat t van kwaad tot erger, en om daar doorheen te kunnen komen moet je heel streng&concequent zijn en keer op keer flink aanpakken, tot ze beetje bij beetje t opgeven
en dan komt er af en toe een terugval waarin je er weer niets mee kan en dan gaat t weer een tijd goed en zo langzaam maar zeker los je het op

maar het is dus de keus aan jou of je dat wil doen, of dat je zegt nee zo is er voor mij geen plezier meer aan, en dan ka je dus beter opzoek gaan naar een ander paardje

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:20

Ik heb ook in een dal gezeten. Sinds vorige week, begin ik daar weer aardig uit te komen. Hoe: ik heb de staleigenaar op mijn paard gezet. En dat wil wat zeggen, want ik laat echt bijna nooit iemand op mijn paard. Ik had het probleem dat dex een gevecht mij aanging. Niet gemeen bokken ofzo, maar gewoon: "wil ik niet, kan ik niet, doe ik niet". Uiteindelijk bleek hij dan toch ietsje sterker als ik. De staleigenaar heeft gewoon meer kracht en heeft hem daar voor mij doorheen gereden. Nu heb ik zelf het gevoel kunnen ervaren van het ik het moet doen en kan ik er weer met frisse moed tegenaan. Veel succes en met paarden: er is altijd iets mee, maar was dat niet net het leuke?????

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:25

Ik heb ook een moeilijke tijd gehad met mijn pony. Die is al 7,5. Mijn instructrice heeft me gezegd dat mijn pony altijd een soort van puber zal blijven. Wel is het afgenomen. Maar ik heb jaren een eigenwijze pony gehad. En nog steeds. We hebben elke keer een terugval, maar komen er toch weer bovenop. Wel moet ik echt verschrikkelijk consequent zijn.

Overigens vandaag was mijn andere pony ook knap eigenwijs. Opzij springen, verkeerde kant opgaan, en achter de andere pony aangaan. Toen heb ik gezegd tegen mijn vriendin (was hem aan het rijden) geef hem maar lange teugel, en ga hem onwijs voorwaarts rijden. Als hij dat zat is, dan ga jij het tempo regelen, nog altijd zonder teugels. En zodra dat allemaal in orde was, kon ze hem zo rondsturen. Hij was superbraaf geworden. Even zag ze het niet meer zitten, maar gelukkig ging het weer daarna.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:30

Ik denk dat iedereen die een jong paard heeft [gehad] je verhaal herkent.
De enige optie is om frequenter te gaan lessen [of je moet het aandurven om zo even door te tobben]. Desnoods om de dag. De andere dagen ga je alleen longeren.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:35

Jippie schreef:
Ik denk dat iedereen die een jong paard heeft [gehad] je verhaal herkent.
De enige optie is om frequenter te gaan lessen [of je moet het aandurven om zo even door te tobben]. Desnoods om de dag. De andere dagen ga je alleen longeren.



Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ik heb ook een moeilijke periode met Edje meegemaakt. Hij was al bijna een jaar ingereden, en alles ging gewoon super goed. Ik kon bijna niet geloven dat ik zo'n rustige, jonge arabier had en dat alles zo makkelijk ging.

En toen ging het opeens mis. Staken! Stijgeren en bijten tijdens het naar de wei brengen, wegspurten en omdraaien met het rijden, enz...

Alleen met heel consequent gedrag gaat het over. Bij mij was het na 2 maanden zo goed als over. Maar die twee maanden waren wel zwaar en ik moest enorm streng zijn. Gelukkig had ik meer ervaring met jonge paarden, dus ik wist wat me te doen stond.

Maar zoals jippie al zei: echt consequent zijn, meer lessen nemen eventueel, en niet opgeven vooral!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:41

4 jaar is ook echt zo'n puber leeftijd hè Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:47

ik denk dat je misschien het niet bij je paard moet zoeken maar wat er weselijk aan jou veranderd is.
met wat voor gedachte stap jij op je paard.
ben je nog wel gemotiveerd.

ik heb ook wel eens dagen dat het niet lukken wil. dries voelt dit direct. hij loopt gespannen, voelt mij irritatie die ik op dat moment over mijzelf heb. schiet weg als ik iets vraag.
vertoont vooral veel oversprong gedrag.

als ik dat gevoel weer heb, rijd ik niet. eerst ga ik hard lopen en ontspannen als ik me beter voel dan pas stap ik op. en wat een wereld van verschil is dat.
ontspannen zitten, daar draait alles om

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:55

Grrrrrrrr ik zou ze wat!
Mn zus heeft ook een Haflinger van 4, en het is heeeeeel herkenbaar volgens mij, dat eigenwijze geklier! Frusty

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 20:10

Renske20 schreef:
maar het is aan jou om de keuze te maken om hier mee door te gaan,


Ik ga door, ik ben niet voor 1 gat te vangen. We komen eruit, alleen hoe is dus de vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:13

Sja, Stef. Waarom ben jij zo gefocused op het in de bak rijden? Ik denk wel dat Jamaica nu pubert, maar jij vraagt nu nog wel steeds dingen van haar. Dat bevalt haar niet, want ze is nu in haar dwarse periode.

stef"]
Overigens neigt ze altijd naar de kant van de bak waar de uitgang zit, ik denk zelf dat het em daar in zit...
[/quote]

[quote="stef schreef:
Tot overmaat van ramp beet ze me vandaag ook nog. Dit heeft ze nog nooit bewust gedaan. Ze is 4, maar dit is toch niet puur puberen?


Misschien een optie, om die bak met rust te laten? Ik ken alles van puberende haflingers die niet willen wat jij wilt, ik heb geregeld een half uur midden op de weg gestaan, omdat zij achteruit wilde en ik vooruit... Met rust laten, zorg enkel dat je je goede band behoud. Vraag redelijke dingen van haar, maar niet teveel. Jij begint nu blijkbaar met dressuur, is niet echt ideaal om dat in de (dwarse) puberteit te doen... Op een tijd passeert het wel.

Over het bijten, jij vraagt nu dingen waar zij geen trek in heeft. Omdat jij echter door blijft vragen, is zij boos op jou. Daarom bijt ze. Wat was de situatie toen ze je beet?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 20:13

Jippie schreef:
Ik denk dat iedereen die een jong paard heeft [gehad] je verhaal herkent.
De enige optie is om frequenter te gaan lessen [of je moet het aandurven om zo even door te tobben]. Desnoods om de dag. De andere dagen ga je alleen longeren.


Meer lessen is helaas niet mogelijk.
Mijn instructrice rijdt haar eigen paard op Z1, rijdt de hengst van stal, geeft mij les, geeft nog wat kinderen les, en heeft daarnaast gewoon haar school.

Ik durf het aan om door te tobben, ik kan wel wat hebben, maar heeft het nut op deze manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:14

stef schreef:
We komen eruit, alleen hoe is dus de vraag

En daar heb je les voor, dus geen paniek Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 20:17

Maya schreef:
Sja, Stef. Waarom ben jij zo gefocused op het in de bak rijden? Ik denk wel dat Jamaica nu pubert, maar jij vraagt nu nog wel steeds dingen van haar. Dat bevalt haar niet, want ze is nu in haar dwarse periode.
heb ik dat maar gewoon te accepteren dan?

Jij begint nu blijkbaar met dressuur, is niet echt ideaal om dat in de (dwarse) puberteit te doen... Op een tijd passeert het wel.
ik begin niet met dressuur, heb altijd al dressuur gereden, alleen steeds meer kwartjes vallen. Overigens werkt ze met nageven enzo super mee

Over het bijten, jij vraagt nu dingen waar zij geen trek in heeft. Omdat jij echter door blijft vragen, is zij boos op jou. Daarom bijt ze. Wat was de situatie toen ze je beet?


Ze stond aan haar stal vast (was aan het poetsen) en ik moest haar even opzij zetten omdat er iemand met de mestkar langs moest. Ik knip dus het touw los, pak haar bij het halster, en loop een stukje weg. Draai haar om om even te kunnen wachten, wil met mijn andere hand het halster pakken, en hap.. (heeft ze geweten ook trouwens)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:29

Summertje schreef:
4 jaar is ook echt zo'n puber leeftijd hè Lachen


haha inderdaad Bloos!

maar het advies van Jippie kan ik me wel in vinden!
flink actief gaan lessen!

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:30

Ja, een paard in de puberteit, daar is nog altijd niets tegen te doen. Enkel te accepteren, en het gaat heus wel vanzelf over.
Ik bedoel niet dat jij begint met dressuur. Maar, Jamaica is 4, theoretisch (ik ken jouw situatie niet) ben jij nog maar een half jaar bezig met dressuur met haar. Dat noem ik nog beginnen...
Over bijtsituatie kan ik niets zeggen, had ik moeten zien. Voglens mij was er echt wel meer aan de hand... Misschien zag jij dat niet, maar er was echt wel iets. Een paard bijt niet zomaar.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:33

tja ik weet het niet. ik denkd at je misschien les moet nemen van iemand die je paardje begrijpt en die jou erbij kan helpen. Ook denk ik dat je haar gewoon per gang moet hobbelen en niet gelijk figuren rijden en overgangen maken maar gewoon zorgen dat ze in 1 gang gewoon goed loopt en daarna kan je wel meer erbij gaan doen..

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:34

Maya"]
Sja, Stef. Waarom ben jij zo gefocused op het in de bak rijden? Ik denk wel dat Jamaica nu pubert, maar jij vraagt nu nog wel steeds dingen van haar. Dat bevalt haar niet, want ze is nu in haar dwarse periode.

[quote="stef"]
Overigens neigt ze altijd naar de kant van de bak waar de uitgang zit, ik denk zelf dat het em daar in zit...
[/quote]

[quote="stef schreef:
Tot overmaat van ramp beet ze me vandaag ook nog. Dit heeft ze nog nooit bewust gedaan. Ze is 4, maar dit is toch niet puur puberen?


Misschien een optie, om die bak met rust te laten? Ik ken alles van puberende haflingers die niet willen wat jij wilt, ik heb geregeld een half uur midden op de weg gestaan, omdat zij achteruit wilde en ik vooruit... Met rust laten, zorg enkel dat je je goede band behoud. Vraag redelijke dingen van haar, maar niet teveel. Jij begint nu blijkbaar met dressuur, is niet echt ideaal om dat in de (dwarse) puberteit te doen... Op een tijd passeert het wel.

Over het bijten, jij vraagt nu dingen waar zij geen trek in heeft. Omdat jij echter door blijft vragen, is zij boos op jou. Daarom bijt ze. Wat was de situatie toen ze je beet?
[/quote]


ja maar zodra jij toe geeft heeft zij gewonnen en geeft haar mee macht!
en ik vind wat stef beschrijft wat ze doet met jamaica nou niet bepaald teveel gevraagd voor een 4 jarige! helemaal in de puber periode is het belangrijk dat ze consequent aangepakt worden! als jij dingen gaat laten omdat ze in verzet komt heeft ze dat zo door en word het alleen maar erger..

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:42

Stef, dit hoort een beetje bij het jonge-paarden-avontuur. Je zult nog wel meer op je bord krijgen en moeten overwinnen. Als je het mij vraagt, is dit gewoon een vervelende periode waar je doorheen moet. Uiteindelijk leert ze het wel, zolang je maar je best blijft doen om consequent te blijven. Je zult veel geduld nodig moeten hebben, da's een ding wat zeker is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 21:03

Maya schreef:
Voglens mij was er echt wel meer aan de hand... Misschien zag jij dat niet, maar er was echt wel iets. Een paard bijt niet zomaar.

er was niet meer aan het de hand, en al was dat wel zo, al verging de wereld....
Ze mag dingen moeilijk vinden, ze mag dingen niet begrijpen, ze mag best eens haar dag niet hebben, maar er wordt NIET gebeten en geschopt, onder geen enkele omstandigheid.
Ik rij Jamaica nu 1.5 jaar, altijd met ups en downs, maar dat is niet meer dan logisch. Ik realiseer me ook zeker dat dit er gewoon bij hoort. Maar dat maakt het nog niet leuk.
Djangogirl. ik heb les, en als ik haar per gang wil hebben, zal ik toch overgangen moeten maken

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:07

Kan ze overdag wel een paar uur buiten lopen?

Een paard wat de hele dag in de box staat en dan ineens dressuur moet gaan lopen wordt daar gewoon zuur van. Helemaal als ze pas 4 jaar zijn, misschien kan ze gewoon haar ei niet kwijt en doet dat dan onder het rijden.

Ga anders wat minder vaak rijden, bv 3x in de week.

Dat bijten kan door het gebit komen, mijn beide paarden waren ook wat happerig in die periode, met name Danno moest overal de tanden inzetten.

Leg een stuk hout in de stal i.o.d.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:11

Lovely schreef:
Stef, dit hoort een beetje bij het jonge-paarden-avontuur. Je zult nog wel meer op je bord krijgen en moeten overwinnen. Als je het mij vraagt, is dit gewoon een vervelende periode waar je doorheen moet. Uiteindelijk leert ze het wel, zolang je maar je best blijft doen om consequent te blijven. Je zult veel geduld nodig moeten hebben, da's een ding wat zeker is.



Hier ben ik het mee eens en paardrijden gaat altijd met pieken en met dalen

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, boemel, puppy1128, rocky_1995, Thrive en 93 bezoekers