Achtervoeten tikken voorvoeten aan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Achtervoeten tikken voorvoeten aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 21:03

Mijn paard heeft het probleem dat ze met haar achtervoeten steeds haar vorvoeten aanraakt voor dat ze ze neerzet. Ze heeft een poos zonder ijzers gelopen en toen was het een heel stuk minder, maar nu ze sinds gisteren weer ijzers heeft (alleen voor, vanachter kan ze er niet tegen) is het aantikken weer erger geworden. Ze doet het in stap en in draf. Iemand die weet of er een oplossing voor is en waar ik eventueel op moet letten??

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:04

dit is een probleem voor de smid, als hij de ijzers op een andere manier onder legt, is het verholpen.

je paard monsteren (laten lopen) voor het beslagen wordt en het probleem bij de smid melden is volgens mij de oplossing

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:10

idd wat smurf zegt,en blijft ze het probleem houden zijn springschoenen mischien een idee?

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:12

Die van mij heeft het bij zijn oude eigenaar ook altijd gedaan, toen hebben we hem verplaatst en is het overgegaan. Het kan ook aan de bakgrond liggen, bij zware grond is het ook erger.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 04:49

Vak is dit ook een teken dat het paard boven zijn tempo loopt.
Hij heeft dan als het ware geen tijd om het voorbeen op tijd weg te zetten.
Probeer hem eens iets onder het tempo te rijden wat je normaal doet, kijken of dat verschil maakt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 07:54

ai vervelend, is idd wel wat voor de smid, maar je zou wel springschoenen even voor om kunnen doen, zodat het niet kapot kan gaan.. en even de smid bellen!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 09:46

Doordat hij nu voorijzers onder heeft, is hij voor zwaarder geworden en daardoor trager. Hij is nu niet meer snel genoeg voor. De smid zou iets moeten doen, zodat hiju sneller over de teen rolt. Een beetje vierkant teentje zou daarbij wel helpen of een beetje lichter ijzer

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:09

Idd even tegen je smid zeggen, moet te verhelpen zijn. En voorlopig springschoenen omdoen!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 11:14

smiley schreef:
Het kan ook aan de bakgrond liggen, bij zware grond is het ook erger.


Bij mij is het bij zware grond juist minder!! En ik zal het volgende keer idd tegen de smid zeggen, zodat hij er rekening mee kan houden.
Maar het ligt niet alleen aan dat ze nu ijzers heeft volgens mij, want toen ze blootsvoets liep deed ze het ook, alleen wel een stuk minder.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:39

Is het niet zo dat het met de ruimte van de gangen te maken heeft? Mijn pony wordt in de midden draf en uitgetrekte draf zo ruim dat ie ook nog wel eens aan tikt......... daarom heb ik ook altijd peesbeschermers om zodat ie zich niet beschadigd als die zn pezen een keer raakt...

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:07

de smid moet het ijzer van voren wat rond maken zodat de voorvoet wat sneller kan afrollen

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:55

Mackie"]
Doordat hij nu voorijzers onder heeft, is hij voor zwaarder geworden en daardoor trager. Hij is nu niet meer snel genoeg voor. De smid zou iets moeten doen, zodat hij sneller over de teen rolt.
[/quote]
vaak word het ijzer te recht er onder gelegd, je moet hoefsmid vragen om meer opzet in het ijzer te maken of een breek over beslag er onder te leggen. Beide soorten beslag zorgen ervoor dat je paard makkelijker zijnj hoef kan afwikkelen (dus wegzetten) Kijk ook eens op http://www.hoofcare.nl
[quote="Mackie schreef:
Een beetje vierkant teentje zou daarbij wel helpen of een beetje lichter ijzer

Vierkante teen zie ik niet een oplossing in, misschien kan je dat wat toe lichten Mackie?
Zover ik weet word een ijzer met een vierkante teen, het rechte teen ijzer, gebruikt voor paarden die hun voet niet recht wegzetten.
Door dit ijzer word het paard gedwongen zijn voet recht vooruit te zetten.
zelf ben ik geen voorstander van zulk beslag omdat je een paard verhinderd zijn natuurlijke beweging te volgen en zal dit overbelasting kunnen veroorzaken van de benen.
Laatst bijgewerkt door shasta op 16-11-03 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:02

Een paard bij ons op de manege doet dit ook. Dit gebeurd bij haar als ze uitelkaar valt, en de ruiters geen controle meer hebben op de verzameling.

Ik weet niet of dit met je ijzers te maken heeft.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:58

Mijn pony heeft dit ook, maar sinds ik een nieuwe smid heb is dit probleem al een stuk minder geworden. Ik rijd wel altijd met springschoenen voor de zekerheid. Bij mijn pony komt dit ook omdat hij gewoon nog klunzig is, als het goed is gaat dit over als de pony wat 'zekerder' wordt en opgaat letten waar hij zijn voeren neerzet Lachen .