opgezette klieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 18:38

ik heb even een vraagje. onze veulens staan bij een opfok, maar bij 1 ervan (van onze veulens dan) zijn de klieren bij de keel opgezet, hij heeft dit al een aardig tijdje en is daarbij ook verkouden geweest. de verkoudheid is nu over (geen afscheiding uit de neus of hoesten meer). alleen de klieren blijven opgezet. gisteren merkten we dat de klieren weer meer opgezet waren (was even veel minder en zo goed als weg). het veulen heeft trouwens geen verhoging en ook niet gehad. er staan meer veulens tussen waarbij de klieren ook opgezet zijn. het lijkt daarbij op een verkoudheid en zover ik weet heef tgeen vna de veulens verhoging. zelf ben ik bang dat het droes zou kunnen zijn. de stal eigenaar zegt dat we ons geen zorgen hoeven te maken, maar toch...

heeft iemand een idee?


nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:16

Mijn paard van 10 jaar heeft op dit moment ook opgezette klieren. Ik denk dat er iets in de wei groeit of dat het met een bepaald manier van eten is volgens de dierenartis het niet ernstig . er isl vrij weinig over bekend .
Het komt voor in het najaar en in het voorjaar , misschien jong gras ,ik weet het echt niet .
Mijn vorige paard had het ook.
soms is het bij mijn paard zo erg dat ik de neusriem niet op de gewone gaatjes dicht kan maken.
hopelijk heeft iemand hier meer info over dan zijn wij ook geholpen!
gr. kristel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:08

Mijn paarden hebben dit ook, maar alleen als ze in de wei hebben gestaan en het wat kouder is. Dan zitten er gewoon knotsen van klieren. Na een urrtje op stal is het meestal over. Ze hebben er geen last van verder.
Ik heb gehoord dat dit kan komen doordat er luchtzakken in het hoofd niet helemaal goed sluiten (??).

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:14

Heej ik zou heel gauw de dierenarts bellen want dat lijkt verd8 veel op droes

Ponyloze bokker!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:28

Precies helemaal met Rowy eens!
Misschien een een of ander virus,maar ik denk toch heel hard aan droes!
Idd Maar evende veearts laten kijken!
Sucses ermee
Lundi

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:58

het kunnen ook gewoon ontstoken klieren zijn mijn paard heeft het nu ook toch even langs de dierenarts voor antibiotica in ieder geval,
(heb al 2 kuren gehad en geen resultaat maar oke)

niets is onmogelijk voor hen die willen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:51

Als je het echt zeker wilt weten kun je het beste de DA erbij halen..
Succes!


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:30

op onze stal zijn ook paarden/ponys met opgezette klieren geweest.

het komt door de overgangen van slecht naar mooi weer,daar kan ook verkoudheid bijkomen.

droes is geheel anders,paarden hebben dagen tot weken van te voren al koorts en willen niet of weinig eten daarna komt dikke klieren of bulten,neusuitvloeing e.d.
de koorts gaat pas minderen als de bulten open gaan(naar binnen of buitenkant).alles bij elkaar is je paarde van 1 maand tot 6 maanden zelfs ziek! het is erg besmettelijk via het snot van zieke paard naar de gezonde paarden.wedstrijden of zelf van het erf af is verboden en zeer onverstandig.

jij hoeft je geen zorgen te maken ,hij had geen koorts en het is al weggetrokken.

groetjes,casanova

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:37

Het zou van het korte gras kunnen komen. Of misschien zijn het opgezette lymfeklieren, die hard aan het werken zijn.

Maar als de staleigenaar zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken, zou ik het eerst ff afkijken. Maar bellen met de DA kan altijd.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:34

standaard elke herfst hier op stal: paarden met dikke klieren en / of dikke wangen
duur teen paar dagen, verder niets aan de hand
paarden zijn nie t ziek ofzo en he t trekt vanzelf weer weg
is e.o.a. herfstvirusje denk ik
De mijne had he t onlangs ook, eerst 2 dagen, toen een paar dagen neit, toen weer 2 dagen, waarbij hij 1 dag aangaf nie t lekker te willen buigen. Is weer weggegaan en neit meer teruggekomen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:11

Rowy schreef:
Heej ik zou heel gauw de dierenarts bellen want dat lijkt verd8 veel op droes


Waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel.
Opgezette klieren kunnen zoveel oorzaken hebben. Wil het droes zijn zullen ze eerst hoge koort moeten hebben en een snotneus.
Jaag haar niet in de stres als het niet nodig is.

Wodan en ik onderweg in de M2

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:46

op een dag had mijn paard ook van die dikke klieren en ik heb toen de DA gebeld (helemaal in paniek Bloos! ) maarre bleek dat dit kon komen van zouttekort. Ik heb mijn paard dan ook telkens een lepeltje zout in zijn eten gedaan en na 2/3 dagen niets meer te zien. Hij had wel gezegd dat als dit langer duurde dan 3 dagen met het toedienen van het zout dat ik hem moest terugbellen want dan kon het iets anders zijn....
Ik hoop dat dit je kan helpen, veel succes

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:01

opgezette klieren kan zo ontzettend veel betekenen !
opgezette klieren wil zeggen dat er gifstoffen in het lichaam zitten, die worden oa in de lymfklieren opgeslagen waardoor ze opzetten ( ga maar eens na bij jezelf, als je verkouden bent heb je dat ook gauw want ziektekiemen gaan in de lymfklieren zitten! )
dus geen zorgen maken, veulens hebben zulke infecties nodig om sterk te worden ! als je een veulen bij elk wissewasje al een antibiotica kuur geeft, bouwt ie nooit geen weerstand op! een veulen wat een of twee keer goed verkouden is geweest , heeft daar later alleen maar profijt van !

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:55

Die van mij heeft het ook, maar alleen als ze in de wei staat. Via via had ik gehoord dat het kon komen door het drinken van slootwater. Ikke dus emmertje met leidingwater neergezet en sloot afgezet met schrikdraadje en het was idd over. Maar, die van m'n vriendin had het ook, dus die het ook geprobeert, maar daar werd het wel iets minder, maar niet helemaal weg. Zodra ze op stal staan is het wel helemaal over.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 17:26

bedankt voor jullie reacties (meer uiteraard altijd welkom).

ik ben best bang voor droes, maar twijfel omdat hij verder geen symptomen in deze richting heeft. ze staan met een aantal veulens in 1 stal en er zijn er die het ook hebben (soms met verkoudheid) e nanderen hebben het niet. er komen regelmatig nog veulens bij en ik weet dat net als bij kinderen door de bacteriƫn ze even ziek kunnen worden.
ons veulen heeft het nu al een tijdje (is begonnen toen hij op deze stal kwam te staan) en we kijken het nog even aan.
ik heb redelijk wat ervaring met paarden en veulens, maar dit nog niet eerder meegemaakt. gezien het feit dat droes momenteel schijnt te heersen ben ik er wel een beetje bang voor.
is het over een week of 2 nog niet over ( of in ieder geval minder) dan laten we voor de zekerheid even de dierenarts komen.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:42

Hoi,
Mijn paard had het ook! Toevallig was net de controle van de tandarts en die voelt ook altijd aan de klieren. Hij noemt ze iets met speekselklieren. Ik kreeg van hem de tip om elke week 20 druppels rode jodium door zijn water of over het voer te doen. Ik heb dit gedaan en het hielp heel goed! Die rode jodium kun je volgens mij alleen nog bij de apotheker krijgen. Het is maar een tip, maar wie weet helpt het! Succes.

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:16

He, wat vervelend! Is het al minder geworden? Bij Hidde in de stal staat er ook 1 met wat opgezette klieren. Maar ik denk zelf ook dat het van de overgang is.

Spirit was trouwens afgelopen maandag (of was het nou dinsdag?) flink aan het rennen met de groep. Abu was een stuk rustiger.

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!


Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:43

Mijn paard heeft chronisch opgezette klieren. Heb me door de DA laten vertellen dat dit totaal ongevaarlijk is. Ga niet meteen uit van het ergste.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avanti, elin2412, Zippo_M en 29 bezoekers