Tips voor rug loslaten in galop..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Tips voor rug loslaten in galop..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 22:47

Wie heeft er voor mij en Kore goede tips om haar rug los te laten in galop? Mijn instructrice en ik staan momenteel een beetje voor een raadsel. Kore loopt nu in stap en draf netjes op twee teugels voorwaarts neerwaarts en over de rug. Gaat allemaal met sprongen vooruit, ook met achtjes rijden komt ze steeds minder omhoog en vindt ze het allemaal al minder eng. Maar zodra we de hulpen voor de galop vragen verstijft ze eigenlijk helemala. Als ik erop zit voel ik het overduidelijk, en als mn instructrice er dan eens opklimt is het ook heel goed te zien. Ze komt omhoog (niet overdreven hoor), en zet zich helemaal vast. Niet dat ze zich sterk maakt ofzo, ze is nog wel op de zit terug te rijden, maar ze laat haar rug dus niet los. Als je haar lange teugel geeft strekt ze wel meer haar hals, maar zodra je dan wat aanleuning vraagt wordt ze weer als een plank. Net alsof ze iets heel engs heeft meegemaakt met de galop. Nogmaals, in de andere twee gangen gaat het in verhouding perfect...
Heb nu de tip gekregen om de galop maar telkens een klein beetje te oefenen, paar voltetjes maar, en haar echt overdreven te belonen als het goed gaat en ze op de zit bij me blijft en haar hals los laat.
Iemand nog andere tips of vergelijkbare situaties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:53

ik ken het probleem wat bij mij helpt is goed rechtop blijven zitten, en ver voor je uit blijven kijken de richting in waarheen je wilt rijden, dan geef je al automatisch een hulp met je zit, maar dit is niet makkelijk!
Ik ben heel benieuwd wat voor reacties hierop komen!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:08

Chiqa schreef:
ik ken het probleem wat bij mij helpt is goed rechtop blijven zitten, en ver voor je uit blijven kijken de richting in waarheen je wilt rijden, dan geef je al automatisch een hulp met je zit, maar dit is niet makkelijk!
Ik ben heel benieuwd wat voor reacties hierop komen!


ja inderdaad, dit helpt bij suleika ook. En goed je benen erbij houden. En ook met de teugels goed contact houden. En zet um aan het werk met figuurtjes rijden enzo.
(als ik dat doe met suleika voel ik echt gewoon haar hele rug 10 cm (voor je gevoel dan he Knipoog ) omhoog gaan.

succes!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 23:19

Figuurtjes in galop???? De rest gaat wel gewoon goed hoor...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:27

Galop is in principe de gang waarin het meeste van de rug gevraagd wordt. Als daar een probleem in zit, dan is galop vaak de gang waarin dat tot uiting komt, bokken bij het aanspringen bijvoorbeeld, maar ook verstijven en wegdrukken.
Heb je haar wel eens na laten kijken door bijvoorbeeld een osteopaat? Dat zou ik iig doen, al is het maar om iets dergelijks uit te kunnen sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:47

ja voltes ed? Of zit dat er niet in?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:24

Margreet schreef:
Galop is in principe de gang waarin het meeste van de rug gevraagd wordt. Als daar een probleem in zit, dan is galop vaak de gang waarin dat tot uiting komt, bokken bij het aanspringen bijvoorbeeld, maar ook verstijven en wegdrukken.
Heb je haar wel eens na laten kijken door bijvoorbeeld een osteopaat? Dat zou ik iig doen, al is het maar om iets dergelijks uit te kunnen sluiten.


Ik was juist bang dat mijn paard last van zijn rug had, omdat hij zich zo stijf houdt in de draf. Maar stap en galop is super en een serie in-uitjes maalt hij ook niet om

Ik vraag me inmiddels af of het paard wel heeft leren draven op die springstal Knipoog

Kan je trouwens niet echt verder helpen koortje

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:50

hoi
je paard heeft waarschijnlijk geen goede lengte buiging. voor de galop moet je die wel hebben in galop moeten ze buigen als ze dat niet goed kan word ze bang omdat ze waarschijnlijk denkt dat ze omvalt.
laat haar maar is galoperen aan de longe.waarscheinlijk gaat dat een stuk beter want dan hoeft ze jou gewicht niet te dragen en kan ze zichzelf contra stellen (rechter maken) waardoor ze op haar eigen benen gaat lopenen niet bang is dat ze omvalt.
zo kan je het goed testen of dat het probleem is.
doe haar vaak aan de longe 1 a 2 keer per week vraag wat binnestelling als haar lengte buiging beter word gaat ze ook vanzelf meer door de rug heen lopen Lovers

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:28

Wat mijn paard enorm heeft geholpen was om de dag een buitenrit met veel galopwerk. En dan aan een volledig losse teugel. Hierdoor moest hij wel op eigen benen lopen en door de regelmaat is hij hierin steeds losser geworden. Hier heb ik heel veel profijt van gehad.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:48

en als je het paard longeert met bijzet, hoe reageert ze dan in galop? Doet ze het dan ook of alleen als je er op zit? Wat je zou kunnen doen (jullie hebben een ruime buitenbak) is haar flink voorwaarts galopperen in de verlichte zit. Eens kijken hoe ze daar op reageert!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:01

mijn paard verstijfd ook in zijn rug in galop, wat ik dan doe galop is hem laten hals strekken en langzaam weer oppakken wordt hij weer stijf weer laten halsstrekken, oppakken enz. veel overgangen rijden en meteen weer lang en laag rijden en dat werkt bij mijn paard steeds beter.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:27

Ik heb dat probleem in het begin ook gehad (heel hard gaan, niet ontspannen)... Op het moment dat je je ontspanning en je lengtebuiging in draf helemaal goed voor mekaar hebt moet de galop ook stukken beter gaan. In draf veel aan je buiging werken, in galop moeten ze nl ook buigen (wat Vannie ook al zei). Dus in draf veel voltes rijden, achtjes, buitenstelling rijden (kan ook gerust door de hoeken of op een volte) waardoor ze het net wat meer los moet laten. Galoppeer ook alleen aan als je voelt dat ze helemaal ontspant, en al verstijft ze dan even gewoon een rondje rustig galopperen en dan pas dingen van dr gaan vragen. Wel zorgen dat je sprong in je galop houdt, dus voorwaarts blijven galopperen, af en toe een paar sprongen wegrijden, voltes rijden, stukjes buitenstelling..... Ik denk dat je paard je het gevoel wel geeft van ontspanning in draf, maar dat ie zich toch eigenlijk niet helemaal ontspant en los door zn lijf beweegt. Er constant aan werken dat je paard helemaal los in zn lijf wordt, dan zal de galop ook minder problemen gaan geven.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:22

Je kan de bijzet aanvullen door een balkje neer te leggen. Dit balkje kan je ook tijdens het rijden bv op de hoefslag leggen. Zo moet je paard meer opletten op zijn voeten en zal hij door het optillen hiervan meer de rug moeten loslaten.

Je zou dit uit kunnen bouwen door cavaletti te lopen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:39

Hierboven zijn al een heel aantal bruikbare tips gegeven. Wellicht kan je ook proberen om heel veel overgangen draf-galop te maken. Echt na een pas of 5 terug naar draf en weer opnieuw aanspringen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 19:15

Ik had zelf idd ook al aan cavaletti gedacht... maar dan moet er wel iemand bij om de juiste afstand te meten, en ze eventueel recht te leggen, en die iemand is niet altijd voorhanden natuurlijk!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:24

Veel overgangen rijden en zelf ontspannen blijven, in je lijf in je hand etc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:25

Als je uitgesloten hebt dat er lichamelijk iets niet in orde is, zou ik me bij zo'n paard er volledig op concentreren dat ze leert om op eigen benen rond te galopperen. Het slechte gevoel moet je in het begin gewoon uit je hoofd zetten, dat krijg je nu toch nog niet beter. Begin ermee om je te concentreren op dat ze recht onder je blijft (pas er ook voor op dat jij je niet naar de ene of de andere kant laat drukken) en dat jij controle hebt over het tempo. Ga haar niet aan alle kanten ondersteunen, maar corrigeer haar steeds met korte hulpen en laat haar daarna haar eigen balans opzoeken. Niet teveel schakelen, en leer haar goed om voor je binnen- en met name je buitenteugel af te willen wenden. Rijd veel 'vierkante voltes': laat haar een klein stukje van je buitenteugel 'af' wenden (met een vrijwel rechte hals dus). Ondersteun met je binnenbeen en je binnentugel (evt iets omhoog houden als dat nodig is) in het 'draaien'. Zodra ze voor je hulp opzij gaat ontspan je je buitenhand en laat je haar weer recht vooruit galopperen. Niet teveel wendingen maken, geef haar steeds de tijd om weer helemaal recht haar balans en ritme op haar eigen benen te vinden.