Waar aan denken als je paarden aan huis wilt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Waar aan denken als je paarden aan huis wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 23:45

We zijn op zoek naar een huis waar Maddox en Bolivia bij zouden kunnen staan. 2 paarden dus. Ik zou het al super vinden als er circa 2500 m2 grond bijzit, dan zouden ze elke dag een paar uur naar buiten kunnen. Nu staan ze in de winter gewoon op stal (nou ja, Maddox dan, Bolivia staat in een rusthuis).

Op welke dingen moet ik letten bij het zoeken naar een huis? Ik denk bijvoorbeeld aan: waar kan ik de mest laten, passen er stallen op het terrein, wat voor vergunning is er nodig etc.

Alle tips over paarden aan huis zijn welkom!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:11

tot een bepaald aantal paarden hoef je geen milieu vergunning is mij verteld, ik geloof een stuk of 8. Mest kun je evt. op een aanhanger doen en zelf wegbrengen naar iemand die het wil hebben of tegen kosten..

je kunt bij de gemeente info vragen...

Succes!!!

Bevalt prima in duitsland...

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 03:04

Zolang je niet meer als 3 ha. grond hebt ben je niet minasplichtig, is ook wel handig om te weten. Mest moet op een mestplaat en kun je eventueel ook misschien wel kwijt aan een boer in de buurt.(wel opletten wat je op je mestvaalt gooit) Ook wel handig om op die manier aan voer te komen want rechtstreeks van een boer is bijna altijd goedkoper als van een fouragehandel. Sloten die om het perceel liggen moet je zelf aan jouw kant onderhouden. Overleg met de buren over de afrastering om de wei. (kan een hoop gezeur voorkomen) Eventueel ism kadaster erfgrens laten bepalen want dat varieert nogal eens. (zgn. landjepik)

Dit is wat me zo te binnen schiet maar als je nog meer wilt weten... brand maar los zou ik zeggen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:46

2500 meter is niet veel...
Waar je iig rekening mee moet houden wanneer er nog geen paarden bij het huis staan is dat er soms een vergunning nodig is voor het aanleggen van een rijbak. Naar mijn mening heb je op zijn minst een bak en 1 paddock (evt. te splitsen in 2 wanneer ze elkaars dekens opvreten oid)nodig wanneer je paarden aan huis wil.
Ook is het verstandig om buren en dergelijke te polsen, je wil niet weten wat voor ellende je te wachten staat wanneer je een zuurpruim treft die het idee van een paardenbuur niet zo jofel vind.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:45

Sjuimpje heeft ene paar hele goede punten.
vergeet niet dat als je een klein stukje uitloop hebt dat met veel regen in een flinke modderzooi kan veranderen,dan kunnen ze nog amper naar buiten.
zeker als je er wat gras wilt hebben zul je toch al snel aan 2 stukken moeten denken.

Hier moet je een vergunning hebben voor je mest opslag. het op een aanhanger gooien oid mag dus niet meer.

Hier zijn de sloten van het waterschap die dus beide kanten van de sloot onderhouden. Daar heb ik gelukkig geen werk aan.

Hoe groot wil je je boxen hebben?Hou er rekening mee dat de vloerlekdicht moet zijn.De urine mag niet door het beton trekken en in het grondwater lopen.
Wij hebben zelf gierkelders onder de stallen. Waar laat je je zadels etc.
Als je je zadels in huis hebt en het is een paard honder meter lopen naar de stal ben je het gezeul snel zat.

Welk voer wil je gaan voeren?
grote kuilbalen kun je buiten opslaan maar kosten veel ruimte. Wel zijn ze in verhouding het goedkoopst.Je kunt ze alleen met maar 2 paarden niet snel genoeg opvoeren en hebt kans op rot.
Kleine baaltjes zijn behoorlijk prijzig maar kunnen ook buiten.
Hooi moet je onder een overdekking hebben liggen of binnen hebben.
Grote balen zijn ook gfoedkoper dan de kleine maar kosten behoorlijk wat ruimte.
Kleine zijn weer wat duurder.

Voor de grote moet je al snel aan een trekker denken wil je ze verplaatsten.die kleintjes kun je zelf tillen.

Hier op de veluewe mag je op sommige stukken geen verlichting bij je rijbak. bv als je midden in het bos gaat wonen.
Ook kunnen buren niet blij zijn met je verlichting

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:51

Hartstikke leuk,je paarden lekker om het huis.Alleen:Waar weinig mensen aan denken is dat je bijna volledig vast komt te zitten.Je zult iemand moeten hebben die je ,als je een dagje weg wilt of als je ziek bent of op vakantie gaat kan vervangen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 10:34

Qua vervanging is wel geregeld.

Helaas woon ik in de omgeving Rotterdam en ik wil hier ook graag een beetje in de buurt blijven. Dat betekent dus dat ik met een beetje grond genoegen moet nemen.

Maddox staat nu 23 uur per dag op stal, dus al zou ik alleen maar een goed gedraineerde paddock hebben dan zou het al oké zijn en beter dan nu voor hem.

Ik heb een trailer en stel me er op in dat ik 3x per week ergens naar een bak moet rijden. De 4e keer wil ik buiten rijden en een keer longeren (als dat in de paddock kan), de andere 2 dagen zijn ze dan vrij.

Ik ben blij om al jullie punten te horen!

Het huis wat ik heb gezien tot nu toe heeft paardenburen (met longeerbak) en weinig eigen grond, maar recht achter het huis ligt weiland en dat mag je huren van de boer. De buren hebben daar dus zelfs een bak opgebouwd. Hoeveel zou ik dan het beste kunnen huren? De huidige bewoners huurden circa 4000 m2.

Op hun erf staat een stal met garage en die zou ik dan laten afbreken en nieuwe bouwen want die zijn echt te klein.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:09

Ik haal altijd een groot pak hooi met de aanhanger bij een fouragehandelaar. Thuis leg ik een zeil over de aanhanger, ik vind dat veel handiger dan kleine pakjes, je hebt geen opslagruimte nodig, kosten zijn lager. En de kwaliteit hooi van grote pakken is beter.

In plaats van stro, daar heb je ook veel opslagruimte voor nodig, heb ik vlas; omdat ik dat buiten op kan slaan, bovendien heb je daar veel minder mest van. Een ander voordeel is dat de stallen niet 'ruiken' omdat het vlas behandeld is. In de zomer heb ik daardoor ook nauwelijks vliegen.

Als je paarden in een paddock wil houden moet je wel goed kijken naar de bodemgesteldheid; bij mij is het erg drassig en dan MOET je een paddock draineren wil je daar fijn gebruik van kunnen maken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:13

Wat je iig niet moet vergeten, is dat je wanneer je paarden thuis hebt, je meer tijd besteedt aan rotklussen ipv aan de leuke dingen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:16

Manon 2 schreef:
Op hun erf staat een stal met garage en die zou ik dan laten afbreken en nieuwe bouwen want die zijn echt te klein.


Houd er rekening mee dat je slechts een bepaald percentage van je grond mag bebouwen en dat er strikte regels zijn aan afmetingen van bijgebouwen, zeker in het buitengebied.
Het is handig om bij de afdeling bouwzaken van de gemeente even het bestemmingsplan te vragen van de kavel en daar kunnen ze je ook precies vertellen wat wel en niet mag qua bouw.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:25

Ik zou dan sowieso even bij de gemeente informeren of je na die sloop mag herbouwen en zo ja hoe groot en wat.
Bij ons bijvoorbeeld mocht ik geen paardenstal bouwen..... wel een dierenverblijf/schuur.

Mijn stallen liggen ongeveer 100 meter van huis. De winterdag kan ik de waterleiding niet gebruiken en moet dus met emmers water slepen en dan is 100 meter echt een roteind.
Wij kunnen ook niet met de auto/aanhanger bij de stallen komen en zitten dus met de afvoer van mest (kruiwagen, manlief heeft wel spierballen gekregen...)

Wij wonen eigenlijk wel apart:
Ons huis staat in het dorp en de tuin vallen gedeeltelijk buiten de bebouwde kom.
We hebben zelf 4500 meter grond (1e 100meter is maar 6.5 meter breed en = tuin, onze woning is 4.5 meter breed en zo'n krappe 40 meter lang...) hebben ruim 1 hec. bijgehuurd wat weer aansluit op onze grond. We hebben 4 boxen, waarvan 1 in 2-en gedeelt kan worden. Een buitenbak (voor de gemeente heet dat een zandweide.... ivm vergunning)
Onze trailer staat bij kennissen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 12:12

Haha! Oké dus ik moet een vergunning vragen voor een dierenverblijf/schuur en voor een zandweide Haha!

Die waterleiding is ook een goede!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:20

En wat heel belangrijk is: als je je paarden thuis hebt, ben je altijd verantwoordelijk. Je moet altijd zelf voeren, zelf binnen halen, buiten zetten ... Dagje uit betekent altijd vervanging regelen. Maar voor mij wegen alle nadelen niet op tegen de voordelen hoor, ben blij dat ik ze lekker achter de deur heb.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:22

Dat moet je even vragen bij je gemeente, dit was in ons geval zo.
De buitenbak hebben we niet aangevraagd omdat het dus een zandweide is....
We zijn in het oosten zeer creatief. Bijv. onze bak: Was dus zwartzand en moest geelzand worden.... Dus hebben we de grond laten roeren, want ommaken ( dus zwartzand eraf en geelzand erop) mocht niet.

Informeer ook naar de grond zelf, hierzo zitten we op een oerlaag (ca 50 cm) is wel handig voor de fundering, maar funest bij veel regen (plassen) We hebben daarom een "gat" laten maken in die laag, zodat de bak en weide niet gelijk veranderen in een modderpoel (en goedkoper dan drainage).
En naar grondwater of dit geschikt is voor de paarden om te drinken en anders om bijv. de bak/weide te besproeien in de zomer. Scheelt weer handen vol geld als je geen leidingwater hoeft te gebruiken.

En wat ook nog handig is, als je een nieuwe stal bouwt rekening te houden met eventueel schrikapperaat.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:27

Sjuimpje schreef:
Wat je iig niet moet vergeten, is dat je wanneer je paarden thuis hebt, je meer tijd besteedt aan rotklussen ipv aan de leuke dingen.


Ik vind juist dat dit bij het hele paardengebeuren hoort. Helaas wordt dit door de meeste paardeneigenaren wel vaak vergeten (zeg niet dat dit bij jou zo is, maar bij de meeste manegeruiters die het VIES vinden om de stal uit te mesten wel bijvoorbeeld). Het is inderdaad wel flink vooruitplannen van je tijd, en inderdaad als je vakantie hebt, moet je wellicht vervanging regelen. Je moet wel voor jezelf de voor en nadelen en je tijdverdeling goed vooruit plannen.

Verder vind ik het link om een wei te huren van de boer. Stel vantevoren een goed huurcontract op wat door beiden ondertekend wordt en geen kleine lettertjes heeft. Als hij namelijk besluit om er een zomer toch maar aardappels op te poten, ben jij je wei in een klap kwijt. Niet zo fijn dus.

Ik heb trouwens mijn paarden ook aan huis (ook twee Haha! ) en het bevalt super. Heeeeel erg druk, maar het is het me waard.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:35

Ik zou zelf alle grond die je kan krijgen nemen tot ongeveer 1.5 ha. Je moet het zo zien, als je 2 paarden flink buiten wil laten staan heb je toch ongeveer een stukje nodig ter grootte van een bak. Dat kan je dan gebruiken als paddock en om in te rijden (wel refelmatig uitmesten).
Dat is al 800m2.

Wij hebben zelf het zand laten omzetten, maar dat moet maar net kunnen. Dit is wat muller dan een echte bak, maar het voordeel is dat de paarden er uitgebreid in buiten kunnen staan zonder met de voeten in de modder te komen of uit te glijden.

Wil je ze zomers dan ook nog het liefst 24 uur pd. kunnen laten grazen, dan heb je naast de 800m2 nog zeker 8000m2 nodig. Dat is minimaal. Met alles minder moet je ook rekenen op zomers bijvoeren.

Verder hebben wij altijd die grote balen kuilhooi (voordroogkuil). Dat schimmelt niet zo gauw en is relatief goedkoop. Wel voeren we er, naast 2 paarden, ook nog 2 koeien van, dus of het met sec 2 paarden lukt weet ik niet. En je hebt opslagruimte nodig voor stro. Brok voer ik altijd minimaal (max 2 kilo pppd), dus dat is geen grote post.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 13:33

Alane schreef:
Dat moet je even vragen bij je gemeente, dit was in ons geval zo.
De buitenbak hebben we niet aangevraagd omdat het dus een zandweide is....
We zijn in het oosten zeer creatief. Bijv. onze bak: Was dus zwartzand en moest geelzand worden.... Dus hebben we de grond laten roeren, want ommaken ( dus zwartzand eraf en geelzand erop) mocht niet.


Jullie zijn echt crea! Lachen Ik moet hier wel om lachen! Ik probeer dit net uit te leggen aan mijn man, maar ik moet het echt 3 x vertellen haha

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pony2024, troi, Vecar en 82 bezoekers