Welk soort pony voor mij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Welk soort pony voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 11:36

Hi,

Ik ben op zoek naar de ideale pony voor mezelf, maar ik weet eigenlijk zelf niet goed bij wat soort pony bij mij past. Ik hoop dat jullie mij willen en kunnen helpen.

Ik ben 1,68m lang en weeg rond de 65 kilo.
Ik hou niet van grote paarden, een schofthoogte van 1,35m tot maximaal 1,47 m vind ik hoog genoeg.
Ik heb last van mijn heup, een lichte heupdysplasie en klein lengte verschil in mijn benen. Het op en afstijgen gaat bij tijd en wijlen nogal moeizaam. Bloos
Ik hou niet van pony's die onder je vandaan scheuren.
Op maneges en bij mijn diverse verzorgpony's bleek dat ik meestal met de meest rare pony's overweg kon. Ook hebben schuwe pony's vaak gauw vertrouwen in mij.
Op maneges kreeg ik altijd standaard de sloomste pony's. Je weet wel dat soort pony dat achteraan hobbelt bij een buitenrit en jij kan als ruiter gerust in slaap vallen.
Ik heb een keer op een temperamentvolle pony gereden (half arabier) en dat vind ik doodeng. (toen begreep ik pas waarom ze mij de sloompies geven Bloos )
Ik kan aardig rijden. Stappen, draven, galopperen en een sprongetje van 50 cm.
De pony wil ik puur recreatief rijden.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:40

Een haflinger? koele paarden, schrikken niet snel zijn lief zijn perfect voor recreatie. ==> ik ben wel bevooroordeeld Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:46

Tinker?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:01

Wat dacht je van een grote Welsh (is dat een Welsh Cob Verward ) of een Connemara. Sterke pony's en toch ook veelzijdig Lachen

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 13:11

Tinker vind ik te duur.
Een Haflinger vind ik mooi, maar dan zonder bles. Mijn vorige pony (welsh*arabier giga miskoop) had een witte neus (dus roze) en ik bleef smeren en toch verbrandde haar neus.
En Welshjes, zijn die niet te fel??

Wat een zeurdoos ben ik hé??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:19

Welsh-cobs zijn erg vlot en zeker geen slome duikelaar.
Vrienden van ons fokken Welsh-Cobs en zij verjkkopen ze niet aan mensen onder de 16 a 18 jaar oud omdat ze niet geschikt zijn als kinderpony.
Er zullen heus wel uitzonderingen zijn die wel erg rustig zijn maar over het algemeen zijn het behoorlijk felle sterke pony´s.

Wat vind je van bijv. een Fjord of een Merens?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:20

Ngayalover schreef:
Een Haflinger vind ik mooi, maar dan zonder bles. Mijn vorige pony (welsh*arabier giga miskoop) had een witte neus (dus roze) en ik bleef smeren en toch verbrandde haar neus.
En Welshjes, zijn die niet te fel??


Ik denk niet dat je daar zo naar moet kijken, het karakter is wel wat belangrijker dan wel of geen bles.
Er zijn inderdaad best wel brave haflingers, maar er zitten ook scheurbeesten tussen natuurlijk Haha! verder inderdaad connemara, new forest, fjorden enz. maar er zijn ook leuke kruisingen of paardjes zonder papieren hoor! ik zou meer eerst kijken of de pony aan jouw omschrijving voldoet met z'n karakter (en stokmaat), per ras zitten er nog heel veel verschillen tussen de paarden.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 13-11-03 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:20

Als ik jou verhaal zo hoor dan denk ik dat een fjord goed bij je zou passen.
Ze hebben een mooie schofthoogte
Zijn niet sloom maar ook niet temperament vol
Ze zijn makkelijk in de omgang dus na een dagje rijden zijn ze over het algemeen niet knettergek.
In het ras heb je keuze uit de "luxe" en de "ouderwetse" types.
Mocht je er serieus over nadenken. PB mij dan even ik weet een super adres. Daar komt mijn toppertje ook vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:29

Als ik jou was zou ik ook een Fjord kopen, of misschien een wat oudere pony?

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:46

fjord of een hafinger zou ik je aanraden lekker rustig rijden op een goed betrouwbaar paard en als een haflinger jou maatje is doet ie alles!!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:51

Ik ga ook met de anderen mee. Fjord of haflinger persoonlijk vind ik een haf mooier. wat betreft de bles zou ik me ook niet te druk om maken dat komt wel goed.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:10

Fjord was ook het eerste wat in mij opkwam...

Zoiezo denk ik dat een wat oudere pony beter bij je zou passen als je zo beschrijft, die zijn meestal wat koeler.

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 15:12

Ik heb de Fjordtopics bekeken en zo'n paardje lijkt mij wel wat. Cool

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:37

ik zou voor een new forest gaan! ik val zowiezo niet zo op die koudbloedtypes. Het is uiteraard een kwestie van uitproberen of het karakter van zo'n pony je aanstaat. Het type Newforest past denk ik goed bij je, maar het hoeft denk ik ook niet persé een pony met papieren te zijn (of wel?). Papierloze pony's zijn uiteraard wat goedkoper.
veel succes met zoeken.

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 15:40

Zonder of met papieren, dat is me om het even. Als hij maar gezond is.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:30

Highland pony's voldoen ook aan jou eisen. Maar als Tinkers te duur zijn zullen Highland pony's dat ook wel zijn. Ze zijn er nl bijna niet in Nederland dus als je er heel graag een wilt zal hij al uit het buitenland moeten komen. Ik ben er iig helemaal gek van, ze hebben net ff meer dan een haf of een fjord.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:34

135 tot 147 is wel echt te klein denk ik... en je moety kijekn nie alle tinkers zijn duur... en je hebt ook nog fjorde:)

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:37

1.35 tot 1.47 is toch niet te klein?
Ik zou voor een Haflinger of Fjord gaan!
Succes! En laat even weten wat het wordt!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:39

tinkers duur...die zijn te koop in Ierland van rond de 250 euro..??!!
dus dat vind ik niet echt duur dan moet je niet aan een paard beginnen!

ik weet wel dat het mij niet uitmaakte wat het er voor eentje moest zijn maar gewoon eentje waar ik verliefd op werd en dat is een arabier geworden maar had net zo goed een kwpn-er kunnen zijn!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:14

Ik zou niet zozeer op zoek gaan naar een bepaald ras, maar naar een fijne, doorgereden pony van boven de 8 jaar oud. Fjorden, Haflingers en Tinkers raad ik je niet automatisch aan omdat die heel erg sterk kunnen zijn. Sommige mensen vinden dat niet erg maar ik kan daar bijvoorbeeld absoluut niet tegen. Kwestie van voorkeur...

mango schreef:
tinkers duur...die zijn te koop in Ierland van rond de 250 euro..??!!
dus dat vind ik niet echt duur dan moet je niet aan een paard beginnen!

Hallo, heb je wel eens naar de prijzen hier in Nederland gekeken? De handelaren ruiken geld in die Tinkers en de prijzen zijn achterlijk hoog. Want ja, de tinker is plotseling de ideale recreatiepony, dus iedereen moet er eentje hebben. Prijzen van 3500 - 4500 euro voor een middelmatig dier zijn niet ongewoon.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 13-11-03 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:14

Als ik dit zo lees zou ik een lieve fjord of haflinger nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:11

Ja inderdaad een haflinger kan heel erg leuk zijn, maar je hebt er ook tussen zitten Knipoog

Bij mijn verzorg-haf staat nog een haf, de dreadlock-haf Knipoog en die weet aardig van wanten, maaar die heeft waarschijnlijk een slechte start gemaakt.

Maar haflingers zijn erg robuust, niet duur in het onderhoud, bereid om hard voor je te werken en het zijn echte knuffelaars die wel van een dutje houden (over het algemeen)

Ja een haflinger zou mijn keus zijn!

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:06

fell pony meschien ?, dit schijne koele kikkers te zijn...

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 20:57

mango schreef:
tinkers duur...die zijn te koop in Ierland van rond de 250 euro..??!!
dus dat vind ik niet echt duur dan moet je niet aan een paard beginnen!!


Iedereen heeft weer andere ideeen over de aanschafprijs. Kijk 250 euro is geen geld voor een goed paard, maar haal hem dan maar eens naar Nederland Verward

Ik denk dat ik niet verder ga dan 3000 euro. En dan heb ik een Fjordenruin van 9 á 10 jaar in gedachten... Is dat reeel??

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 07:07

Citaat:
Hallo, heb je wel eens naar de prijzen hier in Nederland gekeken? De handelaren ruiken geld in die Tinkers en de prijzen zijn achterlijk hoog.


Hollywoodprijzen