Paarden groter, benen minder..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Paarden groter, benen minder..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 10:59

Het lijkt soms wel eens dat naarmate de paarden groter worden (onder de 1.65 doe je tegenwoordig al niet meer serieus mee) het beenwerk steeds slapper wordt.
Is dat te verklaren door het feit dat hetzelfde beenwerk meer gewicht moet gaan dragen?
Is dat door de steeds groter wordende inspanning die van het paard gevraagd wordt?
Of is het eigenlijk complete onzin en is er niks mis met het beenwerk van de grotere paarden?

Daar ben ik eigenlijk heel benieuwd naar, is er uberhaupt wel eens onderzoek hiernaar gedaan?
Er wordt maar vergrotend gefokt, maar wordt er ook gekeken naar de belasting voor de paardenbenen?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:40

*ben ik blij dat ik een joekel gefokt heb met prachtig stevig beenwerk* (precies zoals ik het graag zien...) Ik vind het beenwerk van de huidige sportpaarden (en die willen ze groot met een mooie maat hebben) ook te iel, zonde hoor. (Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen.)

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:40

Hmmmm, het paard dat ik nu rijd is 1.76 m. en ik heb nog nooit een 10-jarig springpaard gezien (elke week springt de eigenaar M/Z parcoursen) met zulk mooi beenwerk. Echt totaal geen aanmerkingen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:12

Irene het enige dat echt bekend is op dit gebied is een snelle vergroting in een generatie. Dus kleine moeder heel groot kind geeft nogal eens aanwijsbare problemen.
Je moet de meeste problemen meer in de opfok en het tijdstip van gebruik zoeken.
Iemand die zijn vooral grote onrijpe paarden met te weinig beweging opfokt en er te vroeg mee gaat werken vraagt om problemen.
Er zijn zelfs eigenaren die jaarlingen longeren, bedenk zelf maar wat met het afslijten van de gewrichten, volop in ontwikkeling, doet.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:53

Mij klinkt dit ook bekend in de oren, en de paarden die ik ken die 'kwakkelen' (met enige regelmaat 'een beetje kreupel' staan etc) zijn allemaal over de 1.70. Zou het te maken kunnen hebben met compactheid van het botmateriaal of zoiets? Mijn Welsh Cob is nog nooit kreupel geweest, en reken maar dat die harder werkt als de grote paarden die ik ken...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:22

Dan trap ik ook nog maar even een open deur in: Bij grote paarden heb je meer kans op cornage en grote paarden zijn over het algemeen later 'rijp'. Denk dat de hoeveelheid 'bloed' ook wel een factor is. Paarden groot of klein moeten gewoon correct op de benen staan. Als je gaat fokken met een merrie die dat niet is, tja, dan vraag je imo om problemen. Zo ken ik een aantal merries (ook ster/keur) waar ik nooit een veulen van zou willen hebben. Dan liever een veulen van een sportmerrie die goed op de benen staat waar nooit een keuring mee bezocht is of hooguit op driejarige leeftijd opgenomen in het stamboek in een niet al te riante conditie.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:25

Met het later rijp ben ik het wel mee eens, je moet bij die paarden heel erg oppassen omdat ze nog zo slungelig kunnen zijn en veel doorgroeien.

En idd bij grote paarden heb je wel meer risico, maar het hangt ook van het beenwerk zelf af, als je van die luciferstokjes hebt, of je hebt benen met meer bot.