Nationaal Paardenpaspoort per 1-1-2004

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Nationaal Paardenpaspoort per 1-1-2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 02:10

Wat is de mening van de bokkers over de wijzigingen die op 1-1-2004 in te lijken gaan voor wat betreft paspoort en chippen ?

Zoals het er nu uitziet zou ik persoonlijk per 1 januari aanstaande een boete riskeren van meer dan € 4500,- per pony!!
Dat is nogal wat !!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:32

Ik weet niet wat voor wijzigingen je bedoelt ??
Hier bij ons is er al heel veel om de paspoorten te doen geweest Scheve mond ! Hier moest iedereen v.a. (ik meen ??) 1 juli 2000 !! zo´n paspoort voor alle paardachtigen hebben. Dat ging ook niet helemaal lukken hier , dus toen hebben ze het voor nog een jaar later verplicht. (ik heb die van mij sinds 30.3.02). Als je je paard hier vervoert (kliniek, wedstrijd, of-voor-wat-weet-ik-nog-meer) moet je een pas mee hebben, heb je dit niet, betaal je een fikse boete. Bij buitenritten is het okay, als je hem bij een evtl. controlle later op het politie bureau komt laten zien. Een paard mag zonder pas niet meer geslacht worden. In de pas moeten alle medicamenten die het paard heeft gekregen, ingeschreven worden (dit heeft te maken of je je paard als slachtpaard/niet slachtpaard hebt laten inschrijven! De beslissing "slachtpaard" kan je terugdraaien, "niet slachtpaard" niet meer!)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 02:48

Mmm... ik heb de nieuwe regels nog niet eens zo geweldig goed bestudeerd, maar veel komt me bekend voor Knipoog (o.a. het verhaal over slacht- c.q. destructie bestemming maar dit nu even terzijde).

Ik weet eigenlijk niets over de geldende bepalingen nu in Duitsland, maar heb blijkbaar wel een probleem dan .... ik heb een paar pony's in Duitsland lopen ..

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:57

Hebben jou pony´s wel een paspoort (nederlands?) Dan is het ook geen probleem Knipoog ! Ik heb mijn merrie dit jaar in Ned. gekocht en zij had ook een Ned. paspoort! Ik had bij de FN geinformeerd of dit voldoende was en daar op kreeg ik een bevestigend antwoord! Het veulen wat ik dit jaar heb gekregen, is hier in Dld. gekeurd, maar omdat ze een Ned. stamboek heeft (FPS), heeft zij ook een Ned. paspoort gekregen. Maakt dus niet uit of je een Ned. of een Duits paspoort hebt, áls ze er maar een hebben Knipoog !

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:47

Waar kan ik meer info over die regel vinden? Geldt het ook voor een paard wat nu geen paspoort heeft?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:51

mijn paarden hebben wel een paspoort maar wat bedoel je eigenlijk??

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:48

ik snap ook niet helemaal wat hier nou bedoeld wordt, maar gelukkig heeft mijn paard een paspoort...

Willen ze het verplichten dat elke paard een eigen paspoort krijgt?? Dus ook alle manege pony's en paarden???? Dat is niet te doen voor de manege eigenaren.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:50

2 van mijn pony's hebben ook geen paspoort en slechts 1 van de 5 is op dit moment gechipt.
En ik zie nog altijd niet in waarom ik voor een jaarling die zijn tijd alleen maar staat te verdoen met vreten in de wei Haha! een paspoort moet aanschaffen.

Overigens hebben we op hippics deze discussie een half jaartje geleden ook gehad.

Dit is de richtlijn waar het om gaat:
Deze "geregistreerde paardachtigen" zijn vanaf 01-01-1998 onderworpen aan de Europese paspoortplicht (Beschikking 93/623/EEG, dd 20-10-1993). Per 01-07-2000 is deze verplichting uitgebreid tot "als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen", kortweg ALLE in de Europese Unie aanwezige paarden, pony's, ezels, zebra's of kruisingen daarvan (Beschikking 2000/68/EG, dd 22-12-1999).

Dit houdt kort gezegd in:
Alle paarden die verplaatst worden moeten een paspoort hebben. Overigens wel een saillant detail : ze hoeven geen chip te hebben. En zolang je veulen in de wei loopt is een paspoort dus ook niet nodig.
_________________

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:19

Dit komt uit de folder van het PVE.

Een paspoort is noodzakelijk om:
- een paard, ezel of pony te houden en te vervoeren.
- deel te nemen aan wedstrijden
- het dier te verhandelen, exporteren, of te laten slachten
- medicijnen te registreren
- om de eindbestemming (al dan niet slachten) aan te geven
De overheid controleert of het verplichte paspoort goed wordt gebruikt.

Alle veulens moeten vanaf januari 2004 binnen 7 maanden na geboorte een paspoort met chip hebben. Voor de overige paarden geldt een overgangstermijn. Ze moeten in elk geval een paspoort en chip hebben als ze in Nederland vervoerd worden.


Voor zover ik weet is er nog geen wet die het chippen verplicht. Ze zijn hier wel mee bezig.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:25

Regels voor een paspoort bestaat al langer. Het is wettelijk verplicht vanuit de EU dat alle paardachtigen (al staan ze op land en zijn het veulens) een paardenpaspoort moeten hebben. Reden voor dit besluit is dat in het paspoort alle medische gegevens staan geregistreerd omdat voor de wetgeving een paard een slachtdier is. De bedoeling is dat de consument wordt beschermd en daarom het slachtdier geregistreerd moet worden. Zo bekijken ze het nou eenmaal en daarom moeten alle paardachtigen een paspoort hebben. Het chippen is iets wat alleen Nederland heeft verzonnen, snap nog steeds niet waarom! Argumenten voor wedstrijden e.d. zijn bedacht door Nederland om zo de 'leed' bij de paardeneigenaren iets te verzachten. Het is gewoonweg een EU verplichting om te kunnen controleren dat de consument iets goeds eet en deze registraties ook al geld voor andere slachtdieren.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:29

Eleonoor schreef:
Regels voor een paspoort bestaat al langer. Het is wettelijk verplicht vanuit de EU dat alle paardachtigen (al staan ze op land en zijn het veulens) een paardenpaspoort moeten hebben.


Het rode stukje ben ik niet met je eens. Als je het besluit leest, dan staat er dat voor het vervoer een paspoort noodzakelijk is.
Zolang je een paard dus niet vervoert, hoef je geen paspoort te hebben.

Dit is trouwens nog een interessant stukje erover

http://www.vwf.nl/VWF/Evenementen/2003/ ... ri2004.htm
Laatst bijgewerkt door irene op 13-11-03 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:32

?????
Hon heeft een paspoort (NMPRS) maar geen chip. Jamaica heeft niks....
Moet er voor Jamaica dan ook een paspoort komen?

Pff, lekker kostenplaatje weer. En idd manege pony's. De pony's bij ons komen overal en nergens vandaan en meer dan de helft heeft alleen een entboekje....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:44

stef schreef:
Pff, lekker kostenplaatje weer.


Het nieuwe paspoort gaat 35 euro kosten. Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:53

Irene, wat je zegt klopt. Maar je zal het toch niet ontkennen dat elke paardachtige uiteindelijk eens de openbare weg op komt. Al is het maar van land naar stal, de dierenarts, of zelfs de slacht! Officieel moet trouwens elk paardachtige die wordt aangeboden voor de slacht een goed ingevuld paspoort hebben (volgens mij wordt die controle amper gedaan, maar goed, regels zijn regels).

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:13

Ben ik ook helemaal met je eens Eleonoor, maar zolang mijn jaarling in het weiland loopt, kunnen ze me helemaal niets maken, toch Knipoog

Het paardenpaspoort heb ik op zich nog niet eens zoveel problemen mee, dat is uiteindelijk niet veel meer dan een wat uitgebreider inentingsboekje.
Het feit dat men mij wil verplichten een chip in een pony van nog geen 7 maanden oud te laten zetten, heb ik wel problemen mee en dat doe ik dus ook pertinent niet. Dan maken ze daar maar een wet gewetensbezwaren voor Haha! en doe ik daar wel een beroep op.
Zolang de bijwerkingen op lange termijn (en dan heb ik het over zo'n 25 jaar) niet voldoende bekend zijn, ga ik geen chip in mijn dieren inbrengen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:27

Mijn pony's hebben allemaal een paspoort en 2 heb ik onlangs laten chippen (a 35 euro per pony...)
1 van onze pony's komt uit Engeland en heeft dus een engels paspoort, nu staat erop haar papier: paspoort afgegeven: Nee en bij bijzonderheden staat engels paspoort. Dus ook lekker handig...

En ook zo lekker handig: je kunt maar 18 inentingen laten registreren... Zat me even af te vragen waar je dan de rest moet laten....vooral als je 2 X per jaar laat enten...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:37

Alane schreef:
Mijn pony's hebben allemaal een paspoort en 2 heb ik onlangs laten chippen (a 35 euro per pony...)
1 van onze pony's komt uit Engeland en heeft dus een engels paspoort, nu staat erop haar papier: paspoort afgegeven: Nee en bij bijzonderheden staat engels paspoort. Dus ook lekker handig...

En ook zo lekker handig: je kunt maar 18 inentingen laten registreren... Zat me even af te vragen waar je dan de rest moet laten....vooral als je 2 X per jaar laat enten...

Het klopt wat er op het Nederlandse papier staat. Er is namelijk geen Nederlands paspoort afgegeven.
Bij mijn imports staat ook een vermelding dat er een Engels paspoort is.

Ik heb nog een 28 jarige ruin lopen. Geen papier bij en al helemaal geen paspoort/chip. Is hij nu na 28 jaar ineens een illegale pony?
Waar haal ik een paspoort vandaan? Niet bij een stamboek lijkt me...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:58

Het is inderdaad de bedoeling dat alle paarden geregistreerd gaan worden. Net als bij de koeien, schapen, varkens etc al veel langer het geval is.
Een algemeen paspoort vind ik geen verkeerd idee.
Over het chippen ben ik veel minder te spreken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:12

Volgens mij kun je paarden die geen stamboekpapieren hebben laten registreren bij de KNHS. (nadeel is als je paard stamboekpapieren heeft de afstamming dan niet in het paspoort worden vermeld)
Stamboek papieren kun je weer aanvragen bij de NRPS in het b-register hebben ze mij verteld (of wijsgemaakt)
Chippen kun je bij de DA (erkende) of als er in de buurt door een stamboek gechipt wordt ook jouw paardje laten chippen (= na te vragen bij een stamboek secretariaat)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:19

Ik neem vandaag nog contact op met het PVE. Als men toch een gat vind om elke paard te verplichten te chippen zal ik wederom hemel en aarde bewegen om dat tegen te houden (is me tenslotte ook gelukt met de KNHS, Pablo is DNA geregistreerd). Dus wie iemand kent bij de PVE, waarschuw ze maar, want mijn paard krijgt NEVER NOOIT NIET een chip in zijn lijf. Gelukkig hebben koeien eigenaren ook een met succes het oorflap kunnen omzetten naar DNA, dus er moet ruimte zijn voor ons. Echter, jammer dat het weer zo moet, jaagt de eigenaar die niet wilt chippen enorm op de kosten. En waar doen wij het voor, juist voor behoud van ons dier, dat hij geen risico's krijgt door het implanteren van een chip die niet eens verplicht is bij de wet.

Let wel op voor veulen. Kan niet genoeg waarschuwen dat chippen van veulens extra risico's met zich meebrengt omdat die nog vol in de groei zijn (toegegeven door de dierenarts van Virbac, de levernacier van de chips). Effecten op lange termijn zijn nooit bewezen, ontstekingen en afmakingen zijn er al geweest!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:35

Heb ik allemaal dus !! mijn paard bedoel ik heb zelf ookeen paspoort hoor!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:17

Yootha"]
[quote="stef schreef:
Pff, lekker kostenplaatje weer.


Het nieuwe paspoort gaat 35 euro kosten. Haha!
[/quote]

Misschien schud jij dat zo ff uit je mouw, maar ik dus niet....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:39

Salty heb ik gelukkig al gechipt en met paspoort op stal staan. De welshjes echter niet (ja, 1 heeft chip + paspoort, 1 (binnenkort 2) een paspoort). Kijk maar even in het profiel van lageveld hoeveel pony's we hier rond hebben lopen....
Voor Salty had ik de 35 EURO nog wel over, maar per 1-1-2007 moeten ALLE paarden / pony's een paspoort hebben dus ook de oude besjes, (gezeldschaps) shetlanders, etc. ook als ze alleen maar in de wei staan!

Ben bang dat het een beetje ten koste gaat van de hobbyfokkers (ponyfokkers). Particulieren kunnen meestal nog wel 35 EURO betalen voor zijn / haar pony.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:42

waar kan ik hier trouwens op een officieele site wat van vinden? Op de site van de KNHS zie ik het niet staan, en ook op het min. Van landbouw niet. Misschien een bronvermelding ofzo?
Hoe moet iemand die geen internet heeft, en geen abonnee is op een paardenblad hier achter komen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:44

Westernfreak schreef:
Voor Salty had ik de 35 EURO nog wel over, maar per 1-1-2007 moeten ALLE paarden / pony's een paspoort hebben


2004/2007.... snap er nu al geen hout meer van