Kiezen van een hond...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Kiezen van een hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 20:52

Mijn moeder wil al jaren een hond Scheve mond (ik heb het niet zo op honden). En nu is het dus zo, dat ze echt een pup wil aanschaffen.
Ze weet alleen niet zo wel ras ze wil.

Ooit heb ik hier op bokt een link gezien naar een webpagina, waardoor je dmv een aantal vragen een mooi lijstje kreeg met honden die goed bij jou zouden passen. Weet iemand nog welke pagina ik bedoel? Ik kan het niet meer terug vinden?

En andere tips zijn ook welkom! Mijn moeder wil een klein, lief hondje. Verder maakt het haar niets uit, en dat maakt het kiezen juist zo moeilijk. (En niet te kefferig: dat is de wens van mij!).

Het moet wel een puppy zijn, dus geen (oudere) asielhond.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:57

Ik wilde perse een hond voor mezelf die gladharig is.
en kl;ein genoeg voor op schoot.
Daarnaast wilde ik er 1 die actief genoeg was(van een chinese naakthond verwacht ik niet dat hij uren in de stal rondhangt zonder te bevriezen)om en veel te spelen en ook veel buiten te lopen op de boerderij.

Mijn jackrussel Bo is behoorlijk druk maar doordat hij zoveel buiten is is hij binnen weer heel rustig.Hij blaft niet zovaak tenzij hij wat hoort dus dat scheelt ook wel weer.

Akerna heeft zo'n hondje van de cesarreclame westlandterrieer zijn dat dacht ik?
iig die witte hondjes misschien is zoiets wat voor je moeder die zijn niet zo heel druk maar wel erg leuk

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:01

Als je een lief klein hondje wil neem dan geen ras met -terrier als achtervoegsel! Natuurlijk zitten daar rustige exemplaren tussen, maar terriers zijn rattenvangers, dassenjagers etc, en over het algemeen druk. Bijvoorbeeld op marktplaats zie je dat veel mensen die fout maken: gezocht, lief, rustig kleinblijvend hondje en die nemen dan een jack russel vaak zitten die binnen een jaar in het asiel.

Bij ons op stal hebben ze een cocker spaniel. Leuke hond, niet te druk, ook niet zo groot! Succes met zoeken!

Ik weet trouwens precies welke pagina je bedoelt, maar heb de link ook niet!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:03

Nimber, dat is een west highland white terrier, oftewel een westie. Beschrijving volgens encyclopedie: levendig, speels, onverschrokken, waaks, alert en vrolijk. Barst van het zelfvertrouwen en is niet snel van iets onder de indruk.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:48

Ik heb een dwergschnauzer. Klein, dapper en verhaart niet Haha!
Hij gaat 2x per jaar naar de trimsalon en verder scheer ik hem zelf een paar keer met de opscheermachine van de paarden.
Vaak worden dwergschnauzers geplukt maar dat ging bij mijn hondje moeilijk. Scheren is wel net zo handig, kan ik ook regelmatig zelf doen.

Ze hebben wel erg veel beweging nodig.
Mijn hondje loopt van 8.00 tot 21.30 uur buiten op het erf en in de schuur, alleen 's avonds wil hij naar binnen en houdt dan de bank bezet alsof hij een duitse dog is Scheve mond
Hij heeft erg veel uithoudingsvermogen. Uren wandelen of naast de fiets (los) meelopen vindt hij prachtig.
Hij gaat prima samen met de paarden, katten zijn zijn grootste vriendjes.
Voor mij een ideaal ras.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:16

ik heb 2 mopshondjes ideaal, ze zijn klein, lief, speels en waaks, ze blaffen niet het hele huis door dus zoiets wou ik wel en ze behoren tot de bulldog!!

wat ik altijd gehoord heb van de terriers is dat ze inderdaad drukker zijn!!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:20

een schipperke... zijn echt superschattig en waaks Lachen
(ok. nou hebben wij toevallig een bang schipperke, maar over het algemeen zijn ze heel knuffelig) mijn oom fokt ze en heeft er dus altijd wel een stuk of 10 lopen.

je kunt een foto van hem zien op mijn site... (alleen z'n koppie dan).

Ze worden ongeveer 20-25 cm groot.


Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:22

is een schipperke niet wat voor jouw? Mijn vriendin heeft er 1, ontzetten lief, niet heel druk, en klein. Maar veel info heb ik er niet over, als zo'n soort ras je wel leuk lijkt, moet je maar even op internet zoeken

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:22

Ruwharige dwergteckel. Fantastische hond maar wel met een sterke eigen wil. Daar moet je van houden.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:23

klein een King Charels Spaniel, Westie, Terriers. Die zijn erg leuk, succes met zoeken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:39

Probeer toch je moeder eens aan het nadenken te zetten over de eigenschappen die ze wil in de hond. Of misschien is het makkelijker de dingen op een rijthe te zetten die ze absoluut niet wil.
Leg daar de verschillende rasbeschrijvingen eens naast, dat kan al een stuk verhelderend werken.

trouwens: een ruwharige teckel behoort ook wel tot een van mijn favorieten

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 03:20

Ik weet niet of je een grote of een kleine hond wilt, maar ik heb een Leonberger, die hebben we genomen omdat ze bekend staan om hun lieve rustige goedaardige karakter, absoluut keer keffer, als hij balft is het wel een echte hond, geen opwindbaar speelgoed beestje Tong uitsteken (sorry voor de mensen met een maltheeuws leeuwtje bv.)
Leonbergers zijn fijne honden, worden eenjaar of 10, onze hond is bejaard nu, hij is nu 11, je meot er wel tijd voor hebben, je moet ze NL. vaak borstelen. als je dat bijhoud is er geen probleem. (je kunt er een bontjas van maken maarjah Bloos ) Succes met het vinden van een hond!
Groetjes

Extensions voor paarden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:38

Ik denk dat ze het beste kan beginnen met een wat gemakkelijkere hond in de omgang, dus geen druktemaker zoals bijvoorbeeld een jack russel. Een cavalier king charles spaniel is heel geschikt, rustig en speels, luistert niet slecht (natuurlijk moet je wel wat energie er in steken) of anders een maltezertje. Ik weet dat mensen vaak afkerig zijn voor poedels, maar als je ze niet zo mal opsmukt met rare kapsels zien ze er leuk uit met die grote flaporen. Daarnaast zijn het super intelligente (nr. 2 onder de bordercollie) en gevoelige honden die erg op het baasje gericht zijn. groot voordeel van de poedel: ze ruien niet.

De hond is de betere mens

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 10:57

Nou, absoluut geen Jack Russel (veel te druk, dan is er nooit meer rust in huis...), geen Schnautzer en geen tackel (wegens trauma van vroeger: toen heeft een tackel mijn konijntje dood gebeten). Een malthezertje vind ik persoonlijk ook niets... Het hele huis moet er natuurlijk wel mee eens zijn, dus het is een hele klus om een geschikte hond uit te zoeken.

Ik had het ook al over een Cavalier King Charles Spaniel, die vind ik erg leuk. Vandaag gaat ze naar de bibliotheek om informatie te zoeken over verschillende rassen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:01

carola schreef:
Vandaag gaat ze naar de bibliotheek om informatie te zoeken over verschillende rassen.

Heel goed van haar dat ze dat gaat doen. MAar eh........ in veel boeken staan alleen beschrijvingen van de rastypes. En eigenlijk zouden er karakterbeschrijvingen moeten zijn. Ik hoop dat ze zo'n boek vindt, want daar heeft ze nog het meest aan. Een hond moet niet alleen uiterlijk bij je passen, maar ook innerlijk.

Nog een tip die ik bijna vergeten ben: een ras dat bekend staat om zachtmoedigheid is de beagle. Alleen luisteren de meesten niet zo best. Verder zijn ze minder gemakkelijk om zindelijk te krijgen (zoals alle brakken, de familie waar dit ras toe behoort). maar het zijn wel hele rustige en vriendelijke hondjes.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 13-11-03 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:01

Als ik al voor een hond zou gaan, zou ik altijd kiezen voor een grote hond. Dan heb je tenminste echt een HOND, lekker groot en stevig. Jack Russels zijn heeeeel aandoenlijk (vooral als pup), maar het zijn inderdaad verschrikkelijke druktemakers. Op mijn vorige stal zaten een paar van dat soort "ratjes" en ze scheurden alle vuilniszakken open en sleepten allerlei troep overal vandaan....ik zou persoonlijk gek worden!!!

Ik val meer op van die grote knuffels; Benner Senners, Golden Retrievers, Labradors of een lieve Duitse Herder!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 11:11

Ja Desiree, ze is er echt al maanden druk mee. Heel internet heeft ze ook al afgezocht. Ik ben echt weg van die King Charles, maar mijn moeder vind ze maar zo zo.

Franca: ik zou persoonlijk ook wel graag een grote hond willen, maar ja, het wordt de hond van mijn moeder, dus dat is wel heel belangrijk. Eigenlijk hoeft er van mij helemaal geen hond te komen, maar als ze het dan toch perse wilt, dan wel een leuk hondje!

Een beagle vind ze ook al niets....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:28

Misschien een Kooiker-hondje?? Een vriendin van mij heeft die jaren gehad, echt leuke lieve hondjes. Niet superklein, maar wel nog een leuk maatje.
Ik vind ze persoonlijk erg schattig!! *LOL*

Afbeelding
Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:32

Mijn Jackie is anders veel meer hond dan onze grote Golden Retriever

Maar die terriers moet je wel veel buiten kunnen laten lopen, anders word je gek van ze Haha!
Wat vind je van bijvoorbeeld een Mopshond? Die vind ik zoooo gaaf Cool

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:33

Ik weet nog een kruising Labrador x Cocker Spaniel.... Knipoog

mmm een mopshondje is wel erg leuk...

...Dreaming with my eye's wide open...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:36

Misschien kan je moeder ook wat info vinden op hondenforum.nl Daar komen ook een hoop hondenbezitters bij elkaar om ervaring uit te wisselen. Misschien dat ze daar wat info kan opvragen Lachen

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:37

Wij hebben een Nederlandse Schapendoes.
Afbeelding
We hebben destijds ook gekozen voor een middelmaat hondje.
Ze komen ongeveer tot je knie, zo'n 36 tot 42 cm worden ze.
Ontzettend goed karakter, die van ons is nu 10 maar nog lekker actief, het lijkt gewoon een jonge hond. En het lange haar heb je eigenlijk geen last van. Ze verharen minder dan sommige gladharige Golden Retrievers of Labradors, die wel kortharig zijn. Ook het borstelen gebeurt maar eens in de zoveel tijd.
http://www.geocities.com/vereniging_sch ... art_nl.htm dit is de link van het stamboek. Als ik weer een hond zou kiezen zou ik weer voor de Schapendoes gaan, tenzij ik op een boerderij zou wonen, dan zou het een Border Collie worden, omdat die meer beweging nodig hebben.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:51

Ik zou voor een beagle gaan, zelf hebben we een kruising.
Beagle's zijn leuke eigenwijze honden, echte jachthonden, maar ook heel geschikt voor in huis.
Kort harig, en niet zo heel groot, maar geen keffertje Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:58

Franca schreef:
Misschien een Kooiker-hondje?? Een vriendin van mij heeft die jaren gehad, echt leuke lieve hondjes. Niet superklein, maar wel nog een leuk maatje.
Ik vind ze persoonlijk erg schattig!! *LOL*

Afbeelding
Afbeelding

dit ras zou voor mij ook nog een optie zijn! Kun je me wat vertellen over de aard van het ras?

De hond is de betere mens

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:14

Kooikertjes zijn echte werkhondjes, die graag bij de baas zijn en alles willen meedoen. Een echt samen-doe-hondje dus. Niks om de hele dag zelf om huis te laten scharrelen, maar geweldig als je met ze gaat wandelen, spelen etc. Mooi klein maatje en flink sportief. Leuke hondjes als je je hond veel mee wil nemen overal naar toe.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ellen05, iirrssjjee, Jojoju, Lestrange01, Pova, rosalie_a, singa, Sorriso, Swift, Thats_Me, xU_Blinghx, zonnebloem18 en 151 bezoekers