Overbijt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Juul82
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-11-03

Overbijt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 21:32

Hallo allemaal,

wij willen zondag naar een fjordje gaan kijken, die we misschien willen kopen.... Nou blijkt dat de fjord last heeft van overbijt, ik heb hier zelf weinig verstand van en wou graag jullie meningen horen. Volgens de eigenaren ging dit nog vanzelf over en kon ze nog opgenomen worden in het stamboek. Het paardje is 4 jaar oud,

groeten,
Juriƫlle


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:45

het paardengebit is met 4 1/2 uitgewisseld en zal niet haar tand stand veranderen.de overbeet zal dus blijven,dat is wat ik weet.

rijtechnisch weet ik niet of het nadelen heeft...dat kan je die dag testen..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:17

Misschien kan je een tandarts bellen en vragen of hij er wat aan kan doen. Als de overbijt erg is kunnen ze volgens mij problemen krijgen met eten en grazen en dat is weer niet goed voor het paard zijn darmen.


Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:17

Ik weet niet of het met rijden erg is. Ik heb wel een Shetlander gezien die een onderbeet had, de ondertanden helemaa scheef en stonden meer naar voren dan de boventanden. Ikzelf zou zo een pony niet kopen omdat ik liever een pony waarmee ik ook wel een keuring zou kunnen lopen maar dat is eigen mening. Maar ik weet niet of
het rijtechnisch erg is...

Gezocht, verzorgpaardje omg. Eindhoven

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:19

prins had een enorme overbijt....... Z dressuur en int springen.. kan geen kwaad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:20

prins had een enorme overbijt....... Z dressuur en int springen.. kan geen kwaad.

Afbeelding

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:05

als je een paard wil voor het rijden kan een overbijt geen kwaad wel voor de fok en voor keuringen. Je moet wel regelmatig de paardentandarts laten nakijken of alles nog goed gaat. De paarden kunnen geen kort gras meer afgrazen en zullen daardoor eerder meer zand naar binnen krijgen, hier moet je met weidegang dus goed opletten.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:57

Idd, wij hadden er ook een. Een shire met een overbijt van wel twee cm! Een voederbiet eten werd er niet echt makkelijker door.... Die moesten we snijden!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:18

zolang de merrie met de overbijt gewoon kan eten is er niets aan de hand,
als je haar alleen voor het rijden wil gebruiken
de merrie is 4, dus de zal de overbijt niet verdwijnen/verminderen
als de huidige eigenaren je dit wel wijs maken doen ze dit waarschijnlijk omdat veel mensen een merrie voor de fok zoeken en dan is een overbijt niet gewenst want een overbijt is erfelijk
als je je merrie wil inschrijven bij het hoofdstamboek zal het stamboek niet meewerken denk ik ,


ik ben benieuwd wat de vraagprijs is voor deze merrie, ik vind het namelijk wel een gebrek waardoor een merrie minder waard word

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:27

Bij deze leeftijd zal de overbijt niet meer verdwijnen!
Aangezien het erfelijk is, kun je met deze merrie niet fokken (althans je kunt het wel, maar je zou het niet moeten doen!)
Bij keuringen zal je ook problemen krijgen met het stamboek.

Waar je rekening mee moet houden is dat zo'n paard altijd problemen zal hebben met wisselen en het niet netjes afslijten van de tanden, dus zeer regelmatig tandartsbehandelingen die best hoog kunnen uitpakken.
Ook kunnen deze paarden problemen hebben met eten (vaak koliek) en een enkele keer met het aannemen van het bit.
Als ik voor deze keuze zou staan......ik zou zo'n paardje niet kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:34

Henriette schreef:
Als ik voor deze keuze zou staan......ik zou zo'n paardje niet kopen.


Zou ik ook niet doen. De tandartskosten zijn niet misselijk. Kans is groot dat het paard naar een dierenkliniek onder algehele narcose moet voor de tandartsbehandeling. En dat dan regelmatig. Gaat een kostenplaatje worden waar je niet blij mee bent.

De oorzaak van de overbijt is nog niet bekend. Maar om zeker te zijn dat je geen erfelijke afwijking de wereld in helpt, zou ik er idd niet mee fokken.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Amazonbot, Contemplate, Oehlala, YandexBot en 17 bezoekers