Welke hengst bij deze Krack C merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Welke hengst bij deze Krack C merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 19:32

Tja wat voor een hengst volgend jaar bij deze merrie? Ze is dresuurgefokt (Krack C x Havel) Maar heeft dit jaar een hengst gegeven van Orame! Als het maar goede gangen en goede paarden zijn? Welke hengst zou haar zwakke kanten kunnen verbeteren?

Ze heeft een slechte stap, ze moet altijd snel, sneller en nog sneller. Draf is goed en galop is ook wel aardig. Achterhand is niet altijd even sterk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even haar hoofdje:

Afbeelding

Zij is de rechtse.

Nou doe eens gek! Wat zou nu bij haar passen?



Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:36

dan moeten we iets meer weten Knipoog

zoals wat voor gebruiksdoel heb je voor ogen?
dressuur springen?

wil je groter of kleiner?
karakter?

kortom wat is je fokdoel? Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 19:42

Ok voornamelijk dressuur maar een springpaard met goede gangen is natuurlijk ook heel goed!

We willen groter fokken, zij is maar fijntjes. Ze meet 1.63 en is nu 4 jaar. Haar nakomeling maar wel wat meer paard zijn, maar toch wel hoogbenig en modern.

Haar karakter is goed. Ze zal niet bokken, slaan, bijten ofzo maar ze is een enorme racer en dribbelaar. Kan geen tel stil staan. Dus de hengst mag wel een cool karakter hebben Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:49

Zoiets bedoelde ik idd Knipoog

Wat bij een springer is voornamelijk een goede galop belangrijk, en de stap vraagt dan "minder aandacht"

Maar als jij een dressuurpaard wil, moet die stap dus zoiezo verbetert Lachen

Conclusie:

een hengst die:

* maat fokt, maar niet grof maakt
* koel in het hoofd, dus geen hittepetit
* goede stap vererft
* en die een sterke achterhand meegeeft.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:53

Waarom dek je in hemelsnaam een Krack C x Havel met een hengst als ORAME ?

Maar ik weet niet of je een jonge hengst wilt of een oudere bewezen ?

.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 19:53

Yep dat is het helemaal! Dus wie kan ons helpen?

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:55

Eeeehhh, Weyden..... sterk achterbeen, goede stap, maat en massa en ook nog koel in de kop.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:56

De discussie of je een spring of dressuurpaard wil lijkt mij sowieso onmogelijk met een KRack C x Havel.......zie cijfers springen Krack op andere topic.

Galop is overigens voor de dressuur een heel belangrijk gang.........galop en de stap. Die draf sleutel je wel aan.

Tja.............succes!

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:04

Zelf zou ik Oscar proberen van van Norel (www.pretendenthoeve.tk) Maat, goede stap, goede galop en ook nog een prettig karakter.

Hoe kan men met halve informatie hele meningen vormen?
www.doggenklets.multiforum.nl, duitse doggen forum!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 20:41

We hebben de gok gewaagd met Orame omdat we een geweldig veulen van hem hebben gezien. En ook ons veulen is geweldig mooi geworden! Hoogbenig, prachtig hoofdje, goede rug en sterke achterhand. Stap is goed en draf ontzettend zweverig en los uit het lichaam en de galop is ook ontzettend goed.

Tja fokken is altijd gokken en bij ons komen de vreemdste veulens (net als mijn Tos: zwarte, springende Jazz Haha!)

Maar omdat de merrie jong is, willen we liever toch een bewezen hengst!

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:00

Als Weyden niet bewezen is, dan weet ik het ook niet meer; de enige dressuurhengst die een individuele medaille op de olympische spelen heeft gehaald!!!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:35

Aimee schreef:
Als Weyden niet bewezen is, dan weet ik het ook niet meer; de enige dressuurhengst die een individuele medaille op de olympische spelen heeft gehaald!!!


Dat zegt natuurlijk niks over zijn verervingskwaliteiten.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:33

Er lopen er niet zo heel veel rond van Weyden, maar ze zijn zeker niet slecht In verhouding liepen er vrij veel aardig mee in de sport (maar ik weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd en ook niet meer waar ik het gelezen heb )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 07:19

Ik weet waar je op doelt Gomir,
volgens mij was het zo dat voor 2 jaar terug er een aantal Weydens meeliepen in de halve finale van de Pavo, terwijl hij in dat jaargang nauwelijks gedekt had. Heeft in de IDS gestaan.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:13

Aimee schreef:
Als Weyden niet bewezen is, dan weet ik het ook niet meer; de enige dressuurhengst die een individuele medaille op de olympische spelen heeft gehaald!!!


Tis maar wat voor type je wilt... Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:28

Mijn type is het ook niet helemaal, maar het is wel een hengst die zichzelf heeft bewezen met bewezen nakomelingen.
En je hebt tenminste niet zo'n massa product.

Zou Duits ala Weltmeijer niet wat zijn? Dat zijn altijd van de lange dweilen Bloos!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:33

Sjuimpje"]
Mijn type is het ook niet helemaal, maar het is wel een hengst die zichzelf heeft bewezen met bewezen nakomelingen.
En je hebt tenminste niet zo'n massa product.
[/quote]

Dat is de merrie al!

[quote="Sjuimpje schreef:
Zou Duits ala Weltmeijer niet wat zijn? Dat zijn altijd van de lange dweilen Bloos!


Hihihi die blijft!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:42

Welt Hit ofzo?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 10:43

Wij hebben ook al in de Duitse richting gekeken! Iemand nog tips voor een goede Duitse hengst?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:07

Nou, als je wat meer massa wilt, en ook wat koeler in het hoofd, dan zou ik rondkijken naar hengsten die niet zo heel bleoderig in eht leven staan zelf. oftewel; hengsten waarvan bekend is dat ze merries met bloed kunnen gebruiken.

Ik denk dat je aan Iglesias een leuke kunt hebben. Die is zwart, geeft een leuk rubinstein-bekkie, geeft maat, een leuke dressuurnaam op je papier (commercieel belangrijk), maar veel belangrijker; prettige paarden om op te rijden.
Je kan ook richting Negro denken, die geeft ook geen spillepootjes. maar het risico is wel dat je dan een beknopt veulen krijgt kwa ruglengte, ik vind de merrie op de fotos ook niet bepaald royaal in de lange lijnen zitten. Zo zal het wrschlk ook zijn met de Donnerhalls.
wil je ook springen, dan zou je eens kunnen kijken naar veelzijdigere hengsten. JetSet D geeft leuke paarden.

Maar ik denk dat je het ruimer moet zien. Bestudeer je merrie en beslis welke punten je echt wilt verbeteren inhet veulen. als je dat in je hoofd hebt, moet je hengstshows/nafokkeuringen bekijken, en zien welke types je aanspreken.

Gezien haar hoofd (zie ik een ramshoofd?), haar ruglengte, haar maat en jou omschrijving van haar karakter, kan ik je alleen maar zeggen: ik zou er Rubiquil op zetten, zonder aarzeling. Je krijgt dan wellicht nog steeds geen superstap, maar verder wel een heel prettig en mooi paard.
Ik heb zelf een Rubiquil veulen, net als meer hier op Bokt. In de zoekfunctie zijn fotos te vinden over zijn afstammelingenkeuring.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 11:11

Geen ramshoofd.... (niet op papier iig) maar idd niet zo'n modern hoofd. Grootmoeder komt uit Gelderse stam. Zie ook dit topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=167929

Even over Jet-Set D, ik hoor zo weinig over zijn nakomelingen. Ook bij de hengstenkeuringen en veulenveilingen zie ik zo weinig JetSets! Of ligt het aan mij?

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:15

LuvdaTossa schreef:
Wij hebben ook al in de Duitse richting gekeken! Iemand nog tips voor een goede Duitse hengst?


Florencio, superstap, braaf karakter. Florestan X Weltmeijer X Pik bube (alleen geven florestan zonen nou meestal niet van die luxe hoofdjes Haha! )

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 11:20

Samsam"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Wij hebben ook al in de Duitse richting gekeken! Iemand nog tips voor een goede Duitse hengst?


Florencio, superstap, braaf karakter. Florestan X Weltmeijer X Pik bube (alleen geven florestan zonen nou meestal niet van die luxe hoofdjes Haha! )
[/quote]


En waar staat deze hengst?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:25

Dat je ze niet op veulenveilingen tegen komt vind ik juist positief: dat wil zeggen dat de mensen ze thuis houden opdat ze bevallen. je ziet er ook geen Rubiquils Knipoog
Pipo weet je veel meer te vertellen over JetSet. Ik heb een paar moegen zien, en ik vind het degelijke goede sportpaarden met veel maat en moderne uitstraling. Echt van die paarden waarbij je denkt "10.000 euro aanschafwaarde" op een regionale wedstrijd.

Mijn insteek bij fok is 'verbeteren'. Ik wil een beter paard, niet noodzakelijk een 'top'-paard. Grote sportnamen zijn leuk, maar daar zijn er al zo veel van. En uiteindelijk wil je een paard dat goed is voor zijn baas en in de sport. Dat zijn niet altijd de 'te koop'-dieren..die gaan immers weg om een reden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:26

florencio is goedgekeurd bij het NRPS. Ik vind dat ook een zeer boeiend dier zou ik ook overwegen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 40 bezoekers