belangrijk voor mij maar voor jullie raar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

belangrijk voor mij maar voor jullie raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 10:48

lieve bokkertjes
mss is dit een vraag waar je liever niet op wilt antwoorden maar voor mij is het belangrijk! Hoeveel betalen jullie per maan?per jaar?(euro)aan jullie paard,pony(zonder zadelhoofdstel,dekens,poetsgerief,... meegerekent maar wel met DA,voer,herstellingen zadel,hoofdstal enzo wel )kunne jullie daar een cijfer op plakken per jaar of per maand Verward

liefs ruth OK dan!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:54

1200 euro stalgeld all in
15 voor de enting
84 voor wormspuiten
en 300 voor de hoefsmit
=1599? euro per jaar.
=133.25 per maand
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 11-11-03 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:59

ongeveer 500 euro per maand voor smid, DA, wormspuit, stalling, enting, onderhoud materiaal e.d.

Ik zal erbij zeggen dat we op een luxe stal staan, paard om de 6 weken wordt beslagen en hier ook een reserve is ingebouwd voor onverwachte DA kosten.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:15

Ongeveer 50 tot 75 euro per maand, ik reken dan dierenartskosten, hoefsmid, voer, hooi, wormspuit enz.
Mijn paard staat aan huis, er komen geen pensionkosten bij.
Ik heb een Tinker die vrij sober in onderhoud is, wat ook scheelt in de voerkosten, verder hebben we een paar "adresjes" waar we redelijk goedkoop aan goed hooi en stro kunnen komen.

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 11:18

Dat schild ook wel wat!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:30

het klopt trouwens niet wat ik zeg, ik heb een flinke rekenfout gemaakt.

Stalgeld is 250 euro per maand, overige kosten is ongeveer 75 euro per maand. Dus totaal 325 euro.

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:38

zo ongeveer 250 euro in de maand

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 12:40

hartelijk dank!!doen jullie buiten paardrijden dan nog iets of niet?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:44

nou lielle, ik kwam met alles erop en eraan echt WEL aan 500 euro!!
stalling (duur !!!) hoefsmid, ontwormen, entingen, verzekering, lessen......
en dan heb ik het nog geen eens over extra veeartskosten en zaken die vervangen moeten worden.............dekens, zadel, dingetje hier, dingetje daar.............

en nee ruthiiiii ik deed niets anders toen ik nog een paard had, daar had ik dus geen geld meer voor.................... Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:51

Lessen zitten er voor mij niet bij, net zo min als verzekering (hebben we niet) en wedstrijden. Dit zijn puur de vaste kosten van een paard houden:

- stalling
- preventief DA (ontwormen, enten)
- maandelijks bedragje apart voor onverwachte DA kosten
- tandarts (2 * per jaar)
- supplementen (knoflook ed)
- smid (1 * per 6 weken)
- simpel onderhoud van tuig e.d.

Lessen is ca 150 euro per maand, wedstrijden met één paard 50 euro per maand (4 proeven, 1 keer springen , startkaart, lidmaatschap e.d.), benzine, trailer e.d. heb ik maar niet geteld.

Dus ik kom ook wel aan de 500 euro, maar mn de lessen en wedstrijden hakken er flink in.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:51

ik betaal gemiddeld zo'n 500 euro per maand. (heb wel een dure hoefsmid)

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:55

ruthiiii schreef:
hartelijk dank!!doen jullie buiten paardrijden dan nog iets of niet?


Ja, ik zit nog een paar keer in de week op de race fiets, en ik zwem 2x in de week voordat ik ga werken.

Waar ik de tijd vandaan haal? eeeh, weet ik ook niet altijd.

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 13:05

kijk,ik krijg geen paard omdat het te duur is we kunnen het wel betalen maar 't ja ons mama wil er geen langs de ene kant begrijp ik het wel maar ons mama had het gisteren over 20 000fr(500euro)de maand en ik wou gewoon eens zien of dat klopte!ben verdrietig we kunne het dus wel betalen hoor maar.....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:09

het is een grote last. als je een beetje moet rekken om het je te kunnen veroorloven, dan doe je het beter niet. stel dat je ineens een zware kost hebt aan de auto bv, zit je daar weer mee. wacht nog een tijdje, en spaar alvast Knipoog

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:19

ponyzotje schreef:
stel dat je ineens een zware kost hebt aan de auto bv, zit je daar weer mee.


Precies, ik hou mijn hart al vast voor de keuring van vrijdag. Cool

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:21

Ik denk dat je het voor een deel zo goedkoop/duur kan maken als je zelf wilt. Een vriendin van me heeft een Fjord bij een boer staan a 145 euro per maand. Daar komen dan nog 4 keer per jaar de hoefsmid en wormenkuren bij. Het enten 1 keer per jaar en verder kost dat dier echt bijna niets! Ja, af en toe gaat er iets stuk zoals bandages. Ze rijdt heerlijk recreatief op het dier, heeft geen lessen en geen wedstrijden. Whis heeft geen deken, als Whis 's winters een megavacht heeft rijdt ze gewoon iets rustiger of ze zet haar met een wollen deken op stal tot ze droog is.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:37

Als ik alles bij elkaar optel (stalhuur, hooi/stro, zaagsel, hoefsmid, inenten, wormkuren én nog eens een bedragje opzij zetten voor onverwachte uigaves, zoals extra DA-kosten bij een ziek paard, of zelfs de kliniek), kom ik op een bedrag van ca. €180 - 200 p.m.
Ik sta daarvoor op een zelfverzorger stal en doe alles zelf (hooi/stro en zaagsel zelf kopen -het wordt wel voor ons op stal bezorgd- , zelf mesten enz.) Aan het voeren buiten zetten, mesten e.d. ben ik per dag ong. een uurtje kwijt, als ik ga rijden komt die tijd er natuurlijk nog bij !

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:46

mijn geliefde heeft het wel eens uitgerekend.

het kwam op zo'n slordige 4500,-- euro per jaar.

hier zit bij in
stal huur, simpele voordelige stal
hoeven bekappen
2 x keer daag zelf voeren
hooi en zaagsel peen en brok kopen
enting dierenarts

en bijna de grootste kostenpost, benzine geld.
dit werd in het rijtje nog niet genoemd, maar het is bijna de grootste kostenpost

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:33

Stal: €220,00 p.m.
smid: € 22,50 pm. (alleen voor ijzers in de winter, anders € 32,50p.m)

En daar komt nog veel meer bij aan: dierenartskosten, lessen, spullen.
Gemiddels zit ik minstens wel aan € 400,00 per maand.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:38

Mijn kosten per maand ongeveer
Stalling: 250 euro all in
Priveles: 100 euro
Smid: 20 euro per twee maanden dus 10 euro
Wormenkuur per 2 maanden: 8 euro
dan komen daar nog dierenarts kosten bij en natuurlijk aanschaf en vervangen van je harnachement en dergelijke.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:44

ik heb ze (3 paarden) thuis staan.
Ik ben zo'n 100 euro per maand kwijt, aan wormspuiten, hoefsmid, lessen, brok, ed.In de winter komt hier 40 euro bij aan kuil
grote uitgaven(dierenarts, gebruiksspullen, afrastering) zijn wisselend en moeilijk per maand aan te geven.
Ik heb het geluk dat mijn vriend landbouwmachine's als hobby heeft, en dus de mest opslaat en weer uit rijdt, hooi maakt, afrastering en bak en stallen bouwt (ook al betaal ik daar een groot gedeelte aan mee, maar de machines heeft hij gekocht)

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:04

Tsjongejonge, ik heb het net eens uitgerekend, en ik durf het hier gewoon niet neer te zetten. Het is echt heel veel!! Scheve mond

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:19

ik betaal 176 euro voor stalling en daar zit voer, stro, hooi en 1 keer in de week (groeps)les bij, ook entingen en wormenkuren zitten erbij. Om de maand de hoefsmid voor 52,50 en de verzekering 33 euro in de maand. ik koop een krat peen om de week voor 2,50 euro en dan heb je het wel zo'n beetje gehad, ik heb wel wat reserve voor mijn eigen risico veearts en voor als er eens iets stuk gaat.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:30

Ja ruthiii, ik ben bang dat je moeder gelijk heeft. Verward Je moet toch echt rekenen op zo'n 500.- per maand aan de normale dingen. Ik moest met mijn pony vanaf oktober 2002 veel keer naar de kliniek (door een anders schuld Huilen ) en ben daar al 1600.- euro aan kwijt. Ik ben wel verzekerd, maar niet voor de kliniek waar ik heen ben gegaan. Dat wist ik toen nog niet. Gelukkig heb ik altijd een reserve potje gespaard, dus kon ik zonder problemen betalen. Maar je bent altijd meer geld kwijt dan de bedoeling is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 03:11

tjee, wil geen ideaal beeld scheppen ofzo..
Heb 5 pony's thuis staan..
Ik ben daarvoor kwijt:
2 X per jaar 75 euro aan strooisel = 10 balen (strooisel in de stal hoeft voor mij niet blanco te zijn om ze droog en netjes te kunnen stallen, ik heb vrij diepe stallen en drollen schepen en omspitten werkt ook goed)
dus + 150 : 12= 12.50 : 5 = 2.50 per pony per maand
Voer: basisbrok 3 zakken voor 19.95. 3 X per 2 maand= 29.93 = 5,98 per maand per pony
smid, komt, kijkt, bekapt indien nodig maar kost niets......
inentingen jaarlijks (geen idee wat ik betaal aan inentengen, er wordt geent als er een veulen is eens per jaar...)
wormspuiten: is ook variabel zeg 3 spuiten per 2 maand a 12.50 per spuit= 5 euro per pony per maand
hooi: 15 baal per maand a 1.25 = 3.75 per pony per maand.
opgetled zonder bijkomstige kosten en aan huis staan zonder pensionkosten: 20.93
en dan begint het nog maar:
naar les: 40 per 3 maand ponyclub.
pony laten chippen: 35 euro (als je alpapieren eigenlijk paspoort hebt)
nieuwe deken (tja gras is altijd groener bij de buren) 50 euro (even gemiddeld voor mijn pony's)
benzine kosten: wekelijks naar les met de trailer, schatting ong 40 euro per maand.
dochterlief is in de groei: nieuwe rijbroek toch even 50 euro per 3 maand
laarzen: 50 euro per 6 maand.
sjabrak: ( en geheel niet om de mode, maar slijtage, dan moet er een witte komen voor wedstrijden dan weer een zeelvormige) 4 X per jaar
onderhoud trailer: lampjes, reflectoren, een stekkertje, lampekapje (crisis wat zijn die dingen allemal duur...) nog mar niet te spreken over de aanschaf.
Borstels raken atijd zoek ( ja, oo als de pony's thuis staan en er geen vreemden komen)
Zwepen: ook altijd pleithuizen, maar wel even 6 euro per keer...
en dan nog extra osten als je ze aan huis hebt staan: emmers, water electriciteit, afrastering, voerbakken, deuren, hang en sluitwerk, etc... even niet meegerekent...
En het grootste maar ook het vervelendte probleem: een niet passende combinatie (= paardje verkopen en een nieuwe zoeken.....als je zoekende bent is alles mega duur, maar als je verkopende bent zijn de paardjes geen cent waard)
het is dat ik besmet met het virus anders stuurde ik mijn dochter richting dammen ofzo...
Mijn tip (en mischien al geprobeerd) zoek een verzorg pony/paard, als je ouders het niet kunnen betalen.
Zo ben ik vroeger ook begonnen, van een B-pony naar een paard, kon toen vanwege het rijden van rijden van het paard daar een eigen paardje stallen voor weinig.
De aanhouder wint, en onthoud vragen staat vrij en nee heb je en ja krijg je.....en blijf ten aller tijde eerlijk tegenover de paarde/pony eigenaar over je bekwaamheid (even uit ervaring).
En tegenover je ouders (ervan uitgaande dat ze niet besmet zijn met paardevirus): een pony/paard verdien je, die krijg je niet....
Ja, mijn dochter heeft pony's maar die heeft ze moeten verdienen....de paardjes die bij ons staan: die moet ze elke dag op de weide zetten, en sávonds weer op stal. ze moet elke dag rijden (minstens 5 dagen per week buiten haar les om) ze moet elke dag minstens 1 X helpen met voeren. Ze moet ..... Ze moet veel, maar een pony vraagt om veel verantwoordelijkheid, het is een levend wezen met gevoel en geen furby die je in de kast kunt zetten...............
Even kort door de bocht het vragen naar wat iemand per maand betalen moet om zijn/haar pony's te onderhouden is geen: kijk ouders dat kost een paardje minimaal per maand... praatje.
Laat je ouders zien dat je een eigen paardje aankan en verdient.