Bokken en overal pijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Bokken en overal pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 22:04

Mijn paard begon vorige week steeds te bokken en werd steeds erger zelfs begon ze te gilllen met aanspringen in galop.
Nou heeft ze dit al eens eerder gehad en er een veearts bijgehaald die zij ligt aan het voer wij voer veranderd maar geloofde het zelf niet toch maar geprobeerd ging niet over toen toen zei mijn instructrice ze is scheef bespierd dus elke dag even veel op elke hand doen. toen is het overgegaan. maar nu een 3 en een halve maand later heeft ze het weer en sinds vandaag als ik haar onder de buik aanraakt begint ze te bijten en bij de flanken als je daaraanraakt te schoppen en bij de oren begint ze te bijten. de vorige keer deed ze dit ook maar deed ze ook erg agressief bij de rug nek en kont krompze helemaal in eeen. nu heeft ze dat (nog) niet maar nu gilt ze wel en had ze haar nek raar stijf en na buiten gestoken als ze aangaloppeert en doet dan een bok geven en een paar passen later weer. ook draagt ze haar staart scheef. en loopt ze achter korter dan ze eerst deed dat doet ze nu al wel een poosje en het ene been zet ze niet in het afdruk van de ander maar er naast aan de binnenkant terwijl de andere achtervoet wel goed doet. Ook is ze vorig jaar geopereerd aan haar achterbenen voor ocd. WIE KAN MIJ HELPEN wat het is??

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:11

Ik denk dat je in elk geval de veearts erbij moet halen, het klinkt als een rugprobleem en dat wordt in elk geval niet vanzelf beter. Ik ben zelf geen veearts oid maar ik heb nog nooit gehoord dat een paard gaat bokken door het voer, het klinkt bij mij alsof hij erg pijn heeft en ik zou hem dan ook snel laten onderzoeken.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 22:17

ja het is echt raar de vorige veearts dacht door de eiwitten in het voer en dat de spieren dat niet aankonden morgen ga ik ook de veearts bellen. maar wou ff weten of er iemand iets wist ofzo. maar in elk geval bedankt

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:40

misschien es een paar verschillende veeartsen laten kijken?en ev. inwendig onderzoek (rontgen foto's, en zon scannen, dat ze ook doen bij drachtige merries(en mensen))

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:16

Alles lijkt erop dat je paard erg veel last van iets heeft, vooral omdat het bokken, gillen en bijten (hoop ik voor je) geen normaal gedrag is. Mijn merrie heeft heel erg last van haar buik gehad door problemen met baarmoeder en eierstokken. Is ze wel gewoon normaal hengstig, of is ze juist niet hengstig?

Als je pijn in je lijf hebt en je moet galopperen, lijkt me niet prettig. Probeer eerst alle andere oorzaken uit te sluiten zoals inderdaad rugpijn, beenproblemen etc door kreupelheidsonderzoek. Maar omdat je schrijft dat ze het ook niet prettig vindt dat je haar in de flanken en onder de buik aanraakt als ze niet loopt, lijkt het mij eerder een inwendig probleem. Als je er met een reguliere vee-arts niet uitkomt kun je Laarakker misschien proberen (of iets dergelijks) Hoop dat je er uit komt!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:19

Last van de eierstokken,baarmoeder of nieren

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:33

Ik zou er dan denk ik een andere Veearts bijhalen... of een goede fysio langs laten komen.. het kan zoveel zijn.. spierproblemen maar ook rugproblemen.. scheve bekken... je moet er echt een expert bijhalen want dit klinkt niet best

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 17:46

heel vreemd maar vandaag had ze alleen erg last van de flanken en bokte ze niet dat had ze de vorige keer ook was het eerst heel erg en dan in eens minder?? misschien kan het wel de nieren zijn want eerst had ze ook iets met het vocht en zo in haar lichaam was te veel. maar als ik nu een veearts laat komen kan hij niet veel zien en geloven ze het niet. als ze morgen erg last of in elk geval duidelijk last heeft bel ik gelijk en moet ie gewoon diirekt komen lijkt mij.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:43

Scheve bespiering van de achterhand duidt vaak op een scheef bekken. Als dit daadwerkelijk zo is gaan ze dit langzamerhand compenseren in de rest van de rug en de nek. Doordat ze alles scheef gaan belasten kunnen ze gevoelig worden op de gekste plaatsen. Vaak zijn lever en nieren zwakke plekken waar ook problemen kunnen onstaan. Bij de kliniek van Erik Laarakker in de Bilt kunnen ze je heel goed helpen bij dit soort problemen. Om te zien of je paard een scheef bekken heeft kan je hem vierkant zetten op een rechte ondergrond. Ga dan achter zijn billen staan en vergelijk zijn bespiering goed. Daarna ga je vanaf het kruis naar de heupbeenderen om te kijken of deze gelijk staan. Zowel horizontaal als verticaal. Succes.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 17:17

heb de veearts gebeld hij komt zo want ze was weer heel erg aan het bokken. kan het zelf niet goed zien of ze scheef is en ze staat ook constant te draaien als ik wil kijken zwaar irritant en vierkant staan is er al helemaal niet bij ze staat ook erg veel op rust trouwens. en (tegenwoordig valt t mee) staat ze met haar benen ver naar achter.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:27

Dit lijkt mij meer iets voor een fysio dan een DA.

Als hij alles al uitgesloten heeft zal het wrsch toch uit de spieren komen.En neem van mij aan dat paarden makkelijk kapot te rijden zijn,en heel veel pijn kunnen hebben.
Stoppen met rijden en vanaf de grond weer opnieuw beginnen.
Succes!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 23:08

veearts is geweest haar 2de nekwervel doet haar veel pijn ze moet nu 2 weken op rust en dan mag ik weer gaan stappen en langzaam opbouwen met longeren. En als het na 4 week weer terug is moet ik gelijk weer bellen. haar rug was goed had geen druk of rare plekken en het zadel is ook goed. gelukkig.heel ff afwachten en anders gewoon verder zoekn.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:40

Heeft ze soms pas een wormenkuur met Ivermectine gehad. Op de bijsluiter staat dat ze daar een ontzettende gevoelige huid op hun buik van kunnen krijgen. Het paard van mijn zus heeft dit waarschijnlijk ook gehad.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:18

Alikesflame schreef:
veearts is geweest haar 2de nekwervel doet haar veel pijn ze moet nu 2 weken op rust en dan mag ik weer gaan stappen en langzaam opbouwen met longeren. En als het na 4 week weer terug is moet ik gelijk weer bellen. haar rug was goed had geen druk of rare plekken en het zadel is ook goed. gelukkig.heel ff afwachten en anders gewoon verder zoekn.


Dus als ik het goed begrijp heb jij een DA die alles kan??
Het is nl bekend dat vanuit de opleiding die ze krijgen tot voor kort geen aandacht werd geschonken aan de wervelkolom.Heb jij misschien een net afgestudeerde DA ??
Voor een goede kijk op zadels neem ik toch liever een zadelmaker in de hand.
Als haar 2de nekwervel pijn doet is dat een uiting van iets dat heel ergens anders gelegen kan zijn.En dan heb je te maken met spieren en banden.
De oorzaak is dus nog niet bekend.

Veel sterkte!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 23:21

Gerrie"]
[quote="Alikesflame schreef:
veearts is geweest haar 2de nekwervel doet haar veel pijn ze moet nu 2 weken op rust en dan mag ik weer gaan stappen en langzaam opbouwen met longeren. En als het na 4 week weer terug is moet ik gelijk weer bellen. haar rug was goed had geen druk of rare plekken en het zadel is ook goed. gelukkig.heel ff afwachten en anders gewoon verder zoekn.


Dus als ik het goed begrijp heb jij een DA die alles kan??
Het is nl bekend dat vanuit de opleiding die ze krijgen tot voor kort geen aandacht werd geschonken aan de wervelkolom.Heb jij misschien een net afgestudeerde DA ??
Voor een goede kijk op zadels neem ik toch liever een zadelmaker in de hand.
Als haar 2de nekwervel pijn doet is dat een uiting van iets dat heel ergens anders gelegen kan zijn.En dan heb je te maken met spieren en banden.
De oorzaak is dus nog niet bekend.

Veel sterkte!
[/quote]

de zadelmaker is voor het zadelgeweest een paar maand terug en die heeft het opgevuld zodat het goed ligt dus daardoor ligt ie goed. nee is geen netafgestudeerde veearts.
Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:19

Hey gelukkig dat je weet waar het ongeveer van komt! Het was niet normaal meer hoe ze reageerde!

Welke veearts had je? Dijkstra? Of die andere *kan niet zo snel op z'n naam komen*

Iig veel beterschap met Flame!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 19:54

ik heb de vries. het gaat al een stuk beter met haar gelukkig

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:14

Ah de Vries. Gelukkig dat het beter gaat! Ze had er echt heel veel last van!

Bennieb
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:22

Mijn paard heeft ook veel problemen met z'n spieren.

Wat ik heb gedaan.

Een bloedonderzoek, daaruit bleek dat ze te weinig selenum kreeg. Dit bijgevoerd en toen werdt ze al zoeppeler.

Een massage (zie www.spierproblemen.nl). Deze heeft zeer veel geholpen en kan ik iedereen aanraden. Is ook nog te betalen, iets van 40 euro voor een uurtje,,

Ik ga binnenkort voor haar achterhand naar Erik Laarakker maar die is meer gespecializeerd met botten heb ik gehoord.