[AR] Mennen met en shet/pony of paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

[AR] Mennen met en shet/pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 18:52

hoi,

Maakt het behalve de maat veel uit of je nu met een shet/ pony of paard ment?

Is het bv een hele andere ervaring als je met een tuiger of shet ment? dat er verschil is snap maar maakt het veel uit?

wat een hoop vragen achter elkaar zeg Tong uitsteken


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:02

Ik heb zo'n beetje bijna alles wel eens in mijn handen gehad(kwa formaat dan).

Bij shetlanders ga je natuurlijk niet zo hard(van enkelspan uitgaand) en zullen de km die je aflegd ook een stuk minder zijn.

Grotere paarden hebben meer power en dat merk je wel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:51

Tja, meer power(al is een shet net zo goed niet te houden als hij echt wil, ik spreek helaas uit ervaring).

En het een shet oid staat natuurlijk veel lager in het bloed dan een tuiger oid. Dan kan een voordeel zijn voor de recreatiemenner, voor de wedstrijdmenner weer een beetje een nadeel.

Mijn voorkeur zelf gaat toch uit voor een shet die fijn beleerd is en graag wil werken. Een shet voor de kar vind ik gewoon veel leuker dan wat anders. Ik heb ook een keer een 2span friezen gement en gegroomt, maar een shet is het en blijft het(ook om te rijden en in de omgang).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:45

Sja, ik heb redelijk veel ervaring met vnl. koudbloedige paarden voor de kar. Met name Shetlanders, Haflinger en Tinker. Dit vind ik fijne dieren om mee te mennen. Ze zijn net een stukje betrouwbaarder als er iets engs is. Niet dat een bijv. makke Tuiger onbetrouwbaarder is dan, maar mijn ervaring is, dat die net iets eerder schrikken en een reactie geven.
Ook heb ik met Friezen gemend. Ik kan er niet goed mee overweg, het zijn vaak drammers die je constant uitproberen en hun eigen wil willen doen. Ze kunnen goed en netjes lopen, en ook heel fijn zijn, maar ik heb meer mindere dan leukere ervaringen gehad.

Verdere verschillen zijn de snelheid. Het karakter bij engere dingen. Het gewicht wat je in handen hebt, ik vind de shetlanders vaak iets lichter in de mond lopen dan een Fries. Kan natuurlijk aan de africhting en andere zaken liggen.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:44

Ik heb gereden met tuigers, hackneys, frieskes, haflingers, KWPNers, Gelderse, welsh en Ijslanders (dat was het denk ik). Uiteraard is er verschil tussen een frisse Hackney, een werklustige ijslander en een luie Fries. Maar verschil is er ook per paard. bv de ene gelderse is de andere niet. En er zijn vast shetten die harder doorstappen dan weer een andere haflinger.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:22

Zeker weten, de shet van mijn vriendin stapt sneller dan mijn haflinger... Ik moest ook geregeld bijdraven, maar die van mij heeft een uitzonderlijk langzame stap Haha!
Ik denk dat Unitas een goed punt heeft met het verschil per paard, goh het ei van Columbus Haha! Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:57

Ik heb al met Lipizaners gemend, hafjes en een Vlaamsch Paard. De beste waren de lipi's, die hadden meest ervaring! Tegelijk moest je bij die de beste hulpen geven, want die reageerden meteen, ook als je iets fout vroeg!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:56

Ik men met een A-pony. Is inderdaad "langzamer" (hij maakt kleinere passen) dan een grotere pony/paard. Een voordeel is dat hij makkelijk van 1 kant in te tuigen is. Ik hoef niet steeds om hem heen te lopen om alles vast/los te maken. Een nadeel is; bij grote tochten kunnen we zelden mee, omdat de tochten te ver zijn en hij er te lang over doet (de anderen zijn sneller)

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:00

Ik men met 1 span paard. Op wedstrijden ook. Op de wedstrijden met de vaardigheid en marathon wordt rekening gehouden of je met een paard of pony ment. (tijd wordt anders berekend)

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:11

Ik men met een shet, Fell-pony en fries, drie maten zwart.
De pony's hebben naar mijn idee meer uithoudingsvermogen. Verder zijn ze alledrie eiegenwijs,maar dat ligt nou eenmaal aan het ras.Ik ben gek op eigenwijze rassen.

fryslân boppe

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 18:45

Bedankt voor jullie reacties,
Het maakt dus eigenlijk niet zo veel uit, alleen qua snelheid dan.
Je wordt dus niet meer door elkaar heen gehusseld op de wagen als je er een shet(ten) voor hebt?

Een groot paard is misschien wel mooier, maar ja die hebben we niet, althans niet eentje die wou de wagen kan en shetlanders zijn volgens mij net zo leuk, vooral als je net begint met mennen zoals ik.

hahaha warren zoals je zegt, lekker eigenwijs, ik ga met 1 shet en mini appaloosa mennen hopelijk zijn ze niet allebei zo eigenwijs dan wordt het een bende.

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:21

Nou mijn fjord is beleerd voor de wagen. Helaas heb ik op dit moment nog geen kar dus ik kan nog niet de weg op (word aan gewerkt) maar mij lijkt het juist heel leuk om eens met een shet te mennen. Ik vind het zo leuk staan zo'n kleintje voor de wagen.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 7 bezoekers