voor het eerst buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

voor het eerst buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 20:21

Ik wil morgen voor de eerste keer met mijn nieuwe paardje buiten rijden, langs stille weggetjes tot het bos maar ik moet ook even een straat passeren.
Heeft er iemand tips voor mij????? Verward


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:24

Is hij al verkeersmak? Zoniet dan zou ik zeker niet alleen gaan, maar met iemand met een absoluut verkeersmak paard, dan ziet hij dat een ander paard ook niet bang is, en neemt dat dan over.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:24

komt ie, geef dr een losse teugel en houdt dt niet te vast, ruimte dus.
Als je wat "engs"tegenkomt, een blaadje ofzo dan drijven en als het heel erg wordt, ga je zingen en kriebelen op de vacht, worden ze afgeleid, succes laat je weten hoe het afgelopen is?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:37

Ik las laats in een boek (wat ik een hele goede vond) is dat als je iets tegen komt waarvan je denkt dat je paard er van zou kunnen schrikken je juist niet moet gaan praten van braaf enzo, je maakt je paard onzeker omdat jij ineens anders reageerd. Vind dat wel iets (voor mij in ieder geval) om even over na te denken.
Verder zou ik idd als het moeglijk is een ander paard meenemen dat wel verkeers mak is.
Verder zou ik ook niet alleen gaan... laat iemand mee fietsen enzo...
Veel plezier en succes morgen!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 20:44

Er is niemand om mee te gaan, toch niet het eerste grote stuk waarheen ik wil.
Naar het schijnt is hij verkeersmak, maar dat weet ik nog niet. Voor de rest is hij superlief, maar hij schrikt wel redelijk vlug Verward
Ik vertrouw hem wel, en het stuk waardoor ik wil is autovrij. Ik had gedacht, als het echt niet gaat of ik word bang, draai ik gewoon terug.
Graag had ik naar de wijding gegaan bij ons in Zandvliet, waar dus heel veel paarden bijelkaar komen.
Als hij dan tss. andere paarden is zou hij dan iets kunnen doen, denken jullie?

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:43

als er heel veel paarden bij elkaar komen, en die schrikken niet, zal jouw paard denk ik ook niet zo snel schrikken, paarden zijn kuddedieren. En als je iets tegenkomt waarvan hij zou kunnen schrikken moet je idd niet ineens anders gaan doen! Blijf gewoon normaal, dan zal je paard ook denken dat het normaal is.

[o]

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 08:12

Ik doe het!!!!!!!
Duimen jullie????

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:17

Misschien iemand op de fiets meenemen? Als er dan wat gebeurd, ben je iig niet alleen

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:25

Op de wijding zullen er altijd paarden schrikken, hou daar maar alvast rekening mee.
Hier in Brasschaat zie je ieder jaar wel een paar losgebroken paarden omdat de beestjes teveel zien/horen.
Er komen heel veel bezoekers en de paarden staan op een kleine ruimte bij elkaar (praat dan over zeker 100 paarden!). Verder lopen er honden, en vergeet de hoornblazers niet!
Ik zou alleen naar de wijding gaan met een paard dat ik 100% ken en waarvan ik weet dat hij die situatie aan kan, maar ja, misschien ben ik wel gewoon een sch*terd Knipoog Haha!
Heel veel succes!!!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:03

Het beste is het natuurlijk om de 1e keer met iemand anders te gaan. Iemand te paard of op de fiets.
Als dat niet kan moet je het dus in je uppie zien uit te vinden.
Houdt een licht en ontspannen contact met de teugel, maar pak de teugel wel redelijk kort, zodat je beter kunt ingrijpen (indien nodig).

Probeer je paard actief aan het been te houden. Ga er niet te veel mee lopen tutten. Doe alsof het heel normaal is dat jullie daar rijden.
Je schrijft dat je terug gaat als het niet lukt. Probeer het eerst aan de hand als het niet lukt. Dus stap gewoon af en loop nog een stukje door.
Het is voor me paard nml. een leuk aanwensel dat hij terug naar huis mag als iets eng is. Dat kan tegen je gebruikt worden.
Geef 'm dus niet al te snel zijn zin.

Verder zou ik eerst thuis rijden, zodat je paard al aan de hulpen is en de grootste energie kwijt is. Pas als het allemaal lekker gaat een stukje buiten gaan rijden.

M1+10

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 11:25

Nou, ik ben al terug. Ik had hem inderdaad eerst thuis moeten inrijden.
Eerst aan de hand met hem een stukje gewandeld en dan ben ik opgestapt.
We waren nog geen 100m van de stal verwijderd of meneer gooide me eraf. Dus dan ben ik hem gaan ophalen een beetje verder en toch nog een stukje met hem gewandeld door het veld, en dan teruggedraaid en op de wei wat gereden.
't Was beter dat ik met iemand kon meegaan, maar ja. Mijn man sliep (had nachtdienst ).
'k Ben toch teleurgesteld! Huilen
'k Ga nu maar eens kijken zonder paard! Verdrietig

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:56

als ik jou was , had ik hem/ haar eerst meegenomen aan de hand .. en kijken hoe ze dan reageerd als dat goed gaat dan iemand vragen om mee te gaan en NIET alleen gaan ( je ziet wat er gebeurd is) en als ze dat goed doet kun je een keer alleen gaan maar het brste is toch om altijd met zn 2e te rijden *LOL*

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:40

ik vind dat je sowieso nooit alleen moet gaan, er kan altijd wat gebeuren.. en verder ben ik het met Tanja eens... succes er mee verder

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:36

Ai, eraf gevallen Scheve mond . Hopelijk heb je je niet bezeert en je bent iig je paard niet kwijt. Dit is dan gewoon een weet voor de volgende keer

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 19:03

'k Weet het, een beetje dom en dromerig van mij om te denken dat het ons wel zou lukken om alleen tot de andere paarden te geraken . Gelukkig was ik nog maar in het aanliggende veld van zijn stal. Op straat moest ik zo wie zo niet zijn, dat had ik zeker niet alleen gedaan, maar ik dacht langs boswegentjes het mij wel zou lukken alleen. Ik had zo gauw ik aan de straat kwam kunnen aansluiten bij een groep paarden van LRV, maar ja, daar ben ik niet geraakt. Wel heb ik daarstraks samen met mijn man een grote wandeling gemaakt naast ons paardje, en dat viel reuze mee.
Hij was af en toe wel wat zenuwachtig en schrikkerig, maar zelfs een stukje fietspad met druk verkeer ( mijn hart klopte in mijn keel!!) ging perfect. Ik heb zelfs een stukje op zijn rug gezeten !
Volgende keer ga ik iemand zoeken om mee te rijden.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:29

Citaat:
Volgende keer ga ik iemand zoeken om mee te rijden.

Ik weet niet waar je precies zit, maar plaatst anders een oproepje op Bokt, er zijn misschien wel Bokkers bij jou in de buurt die zin hebben om met je mee te gaan Lachen

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 19:34

Ja, was ik ook al aan het denken.
Mijn wei is in Stabroek naast het antitankkanaal.
We staan daar met nog 3 eigenaren, maar eentje rijd niet veel omwille van haar werk en de ander is zelf nog te onzeker om met zijn merrie buiten te rijden.
Bij deze dus een oproep : wie zijn paardje staat dicht bij het mijne en heeft zin om af en toe eens te gaan rijden.
In het bos van Berendrecht,Putte en Zandvliet geraak ik bijna straatloos (als het me lukt tenminste!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:00

heel goed van je dat je evengoed nog een stukje met hem bent gaan lopen, dit moet een keer goed gaan hoor, niet meer gaan als je onzeker en bangig bent dat voelt het paard en kan je hem verpesten, dus neem de volgende keer iemand mee, of op de fiets dat scheelt al, en doorzetten hoor!

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 18:06

Joepie, morgen met 2 meisjes afgesproken om te gaan wandelen.
'k Ben echt benieuwd. Eerst heb ik 1 uur les en dan gaan we een uurtje buiten rijden. Oh ik hoop echt dat hij het goed doet, het zijn 2 paarden waar hij mee op stal staat, dus hij kent ze en het zijn rustige buitenrijders, zegt de eigenares, dus.....
Hopelijk gooit hij mij er deze keer niet van af. Boos!
DUIMEN Hé!!!!!!!!!!!!!! OK dan! OK dan!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:14

Toppie!! OK dan! We horen vast wel hoe het gegaan is *LOL*

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.


carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 19:03

't Is heel goed gegaan. Na de les, hij was wel wat moe, hebben we een kort ritje gedaan . Echt superbraaf!!
Mijn fout was gisteren, denk ik ook dat ik hem geen eten gegeven heb. Hij is gewoon dat ik hem 's morgens eerst eten geef en ik dacht dat na de wijding te doen, dus, hoe verder hij zijn stal verdwijnen, hoe verder hij zijn eten zag verdwijnen, dus dat zal ook een rol gespeeld hebben.

Nu gaan we elke keer een beetje verder tot dat we in het bos geraken.
'k Ben echt blij!!!!! OK dan!
Haha! Haha!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:09

tof dat het vandaag wel goed ging. Dat zijn weer dingen die je voor de volgende keer weet. Knipoog
succes ermee

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:17

Ik hoor het al, dat gaat helemaal in orde komen! *LOL* Haha!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:19

carinev schreef:
Mijn fout was gisteren, denk ik ook dat ik hem geen eten gegeven heb. Hij is gewoon dat ik hem 's morgens eerst eten geef en ik dacht dat na de wijding te doen, dus, hoe verder hij zijn stal verdwijnen, hoe verder hij zijn eten zag verdwijnen, dus dat zal ook een rol gespeeld hebben.


Haha! Haha!


Hoe herkenbaar Knipoog

Culemborg here I come!!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:37

Ik ben het een beetje met Essie eens, als je paard je volledig vertrouwt zoals hij zijn kuddegenoten in het wild zou vertrouwen, dan zal hij op jou letten, want jij bent zijn meerdere en zijn beschermer. Dus als jij de hele tijd hooo roept zal hij denken; er iets iets niet pluis anders doet mijn beschermer niet zo. Denk maar na; als jij geniet van de buitenrit en er zijn geen enge obstakels zit je ook niet de hele tijd hoooo te roepen!? dus als jij gewoon niet reageert associeert het paard dit met veilig, ga je hooo roepen dan associeert het paard dit met onveilig. Kathy is ook erg onrustig buiten en denkt dat er achter elk struikje een hondsdol konijntje zit. Ik weet hoe moeilijk het is als je paard niet verkeersmak is, het is erg vervelend. Toch veel suc6 en hopenlijk heb je wat aan de tip! OK dan!

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers