Fokkerij: hondenrassen versus paardenrassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Fokkerij: hondenrassen versus paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 12:37

In veel topics zie ik dat de hondenfokkerij wordt vergeleken met de paardenfokkerij, met name als het over rassen gaat. Nu ben ik benieuwd naar wat meningen. Wat zijn de meest in het oog springende verschillen tussen de twee? Overeenkomsten?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:42

dalmatiër en appaloosa hebben allebei spikkels....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:01

honden hoeven niet bereden te worden, en daar is de paardenfokkerij wel op gericht.

verder vind ik wel een overeenkomst tussen de morgan en de duitse herder ivm de showstand van de achterbenen (die ernstige heupdysplasie veroorzaakt bij de herders overigens).

verder is het wel zo dat bep honden op snelheid (volbloed), kracht (vgl trekpaarden), behendigheid (vanalles), enz gefokt worden. maar niet bereden.

de fokkerij moet met zoveel aspecten rekening houden, dat je slechts op bepaalde punten kan vergelijken, namelijk dat het echt een selectiefokkerij is.

ik vind wel dat ze in de hondenfokkerij toch iets slechter bezig zijn dan in de paarden... denk aan de herders met aflopende heup, mopshondjes met platte neusjes, veel inteeltfouten, hartproblemen bij veel rassen.
ok, je hebt ook grove fouten in de paardenfokkerij als het doorsnijden van de staartpezen, minipaardjes met soms verschrikkelijke bouw (zie je nog af en toe in amerika, zeg maar heel vaak).

ik weet niet... het verschilt enorm, maar het zijn allebei mensen die het leiden, en die zoeken naar dezelfde idealen (kracht, snelheid), die soms funest zijn voor andere eigenschappen.

Enya - Daya :-)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:10

Een hond wordt puur gefokt op uiterlijke kenmerken, heel soms eens op karakter.
Ik ben van mening dat je een paard vooral moet fokken op het werk dat je ervan gaat verlangen. Kleur, vorm van de snuit, oorlengte, staartaanzet...dat maakt me allemaal niet veel uit, als die lopen kan.

Wel eens een hond zien lopen? Verdrietig

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:21

triest, zag gisteren nog een hond lopen, zag er heel mooi uit, maar draafde echt onregelmatig, z'n kop knikte steeds. ik merk dat sinds ik me echt in zo'n dingen bij paarden verdiep, ik dat steeds meer zie. niet alleen bij paarden meer. het is slecht gesteld met de honden, meer dan bij de paarden.

overigens zie ik ook heel vaak dat galoperende honden maar drie poten gebruiken.
ik heb een fantastisch hondje! drie hele mooie gangen, maar hij krijgt dan ook de ruimte.

Enya - Daya :-)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:29

Ik hoop toch echt dat paardenfokkers wat meer gezond verstand hebben dan veel hondenfokkers.
Maar ook bij het fokken van paarden waarbij het vooral gaat om de uiterlijke kenmerken moet je er voor waken de paarden gezond te houden.
Dat is bij de honden (m.i.) te veel uit het oog verloren.

Vaak is het zo, zolang er met de dieren gewerkt wordt, is de fokkerij (redelijk) gezond. Je hebt immers niets aan een dier dat een geweldig plaatje is, maar niet meer kan werken (of sporten).

Helaas is het voor het gros van de honden niet meer nodig om te werken (ik bedoel dan niet de karrehonden etc, maar het jagen, erfbewaken, koeien (helpen) hoeden etc). Dat zie je terug in de problemen die ze krijgen, omdat er nu alleen (en te sterk) op uiterlijkheden wordt gefokt.

Maar paarden zijn nog niet zo doorgefokt als de honden en katten. Ik vind de vergelijking tussen paardenfokkers en hondenfokkers eigenlijk onjuist.
Het fokken van honden en katten ligt veel meer op 1 lijn, dan het fokken van honden en paarden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 13:30

Heel relevant, wat ik ook graag wilde horen is selektie, puurheid van rassen en hoe snel een ras "gezuiverd" kan worden ten opzichte van paarden.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:30

Ik merk al in de eerste antwoorden dan men blijkbaar een zeer beperkt beeld heeft van honden en hun oorsprong.
Wil je er meer over weten is het verstandig om eerst bv. via Google je beperkte kennis te vergroten. Door bv. Nimrod en honden op te zoeken.
Of India en honden og Australie en honden.

Daar ik dacht dat Joost deze topic gestart heeft t.a.v. van de opmerking mijnerzijds over het kruisen van honden en rasfokkerijen en bastaards.

Even een zijgang.


Hondensport is eigenlijk een vreemde naam: het suggereert dat de hond sport, en de eigenaar langs de kant de prestaties van zijn huisdier kan bekijken. Niets is minder waar: eigenaar en hond werken in deze tak van sport als een team samen.

Hondensport houdt in: op een sportieve wijze, samen met je hond, proberen een prestatie neer te zetten.

Nu zijn er nogal wat vormen van hondensport. Behendigheid is er één van; hazewindhondenrennen en fly-ball zijn andere veel beoefende vormen. Minder vaak beoefend zijn de zogenoemde jachttraining en de opleiding tot reddings- of verdedigingshond. Sommige trainingen zijn vooral gericht op plezier van baas en hond (IPO), andere zijn meer praktijkgericht (politiehondentraining). Uiteraard is het verstandig een sport te kiezen die a) past bij het karakter van de hond en b) bij de interesse en mogelijkheden van de baas. Maar welke vorm je ook kiest: het belangrijkste is dat je bezig bent met je hond. Want een hond die zijn energie niet op de juiste manier kwijt kan, raakt gefrustreerd en wordt daardoor onhandelbaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:35

HET voordeel wat paarden hebben boven honden: ze worden veeleer voor de sport of in ieder geval voor gebruik gefokt. honden alleen in sommige gevallen, maar als je kijkt naar bepaalde rassen, daar worden ze heel zwak gemaakt omdat dat mooi is. zoals de buldogs met hun te korte ademhalingssysteem waardoor ze met warm weer in de problemen kunnen komen. Of met hun te grote kop dat niet door het bekken past bij bevalling dus altijd met keizersnede naar buiten moeten. en zo zijn er meer rassen die niet op een diervriendelijke manier gefokt worden.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:38

Dees schreef:
Een hond wordt puur gefokt op uiterlijke kenmerken, heel soms eens op karakter.
(


Ten eerste moet er een onderscheid gemaakt worden tussen fokkers en Broodfokkers!

Als je dan uitgaat van de fokkers, die fokken wel degelijk op karakter. Verder word er gefokt op een correct exterieur en op correcte beweging, bij shows en keuringen worden honden ook in beweging bekeken.

Tenminste de rassen die mijn moeder als fokker altijd fokte : Newfoundlander en de Landseer newfoundlander. Ook hadden we een Golden retriever waar we destijds mee fokte, maar dan praat ik wel over 20 jaar geleden, toen de golden nog niet doorgefokt was.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:49

Ik denk dat het met de kennis wbt de oorsprong (en doel) van honden nog wel mee valt, ceasario.
Helaas is het in NL zo dat het gros van de honden niets meer doet, behalve huishond zijn. Oftewel, gezelschapsdier.
Het aandeel honden dat daadwerkelijk wordt ingezet bij politie, reddingswerken, hoeden van dieren, hondenrennen, is klein op het totaal.

Zoals ik hierboven ook al heb gezegd: zodra binnen een ras vooral op uiterlijkheden wordt geselecteerd verliest men vaak de gezondheid van het ras uit het oog.
Dan heb ik het niet zozeer over het individuele dier, maar over het ras an sich.

Het selecteren gaat bij honden sneller (en makkelijker? op vooral uiterlijke kenmerken) dan bij paarden door oa: grotere worpen, kleiner generatie-interval.

Voordat een paard zich weer voortplant ben je weer een paar jaar verder. Voordat een merrie weer een veulen aan de voet kan hebben is ze toch wel 3 jaar (is voor mij toch wel het minimum). Veel fokkers zullen pas op latere leeftijd een eerste veulen bij hun merrie hebben. (wat ook beter is voor de ontwikkeling van de merrie)
Zelfs al ga je uit van de vruchtbare leeftijd, dan ben je misschien een half jaar eerder.... (rond de 30 maanden)
Met daarnaast het feit dat er maar 1 nakomeling is (heel enkele keer 2 levensvatbare).
Wanneer je rekening wilt gaan houden met prestaties, dan ben je nog veel langer bezig....

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:52

Pipo"]
[quote="Dees schreef:
Een hond wordt puur gefokt op uiterlijke kenmerken, heel soms eens op karakter.
(


Ten eerste moet er een onderscheid gemaakt worden tussen fokkers en Broodfokkers!

Als je dan uitgaat van de fokkers, die fokken wel degelijk op karakter. Verder word er gefokt op een correct exterieur en op correcte beweging, bij shows en keuringen worden honden ook in beweging bekeken.

Tenminste de rassen die mijn moeder als fokker altijd fokte : Newfoundlander en de Landseer newfoundlander. Ook hadden we een Golden retriever waar we destijds mee fokte, maar dan praat ik wel over 20 jaar geleden, toen de golden nog niet doorgefokt was.
[/quote]

Joost:
Wat zijn de meest in het oog springende verschillen tussen de twee? Overeenkomsten


Pipo:
Ten eerste moet er een onderscheid gemaakt worden tussen fokkers en Broodfokkers

Joost:
Hoe snel een ras "gezuiverd" kan worden ten opzichte van paarden.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 11-11-03 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:56

Joost het paard wordt gefokt voor een doel, het is bijna voor iedereen te duur om alleen maar achter de kachel te liggen, bij wijze van spreken.
Maar je weet uit de eigen fokkerij wat niksdoen met een ras doet.
Toen de eerste Welshes hier uit Engeland kwamen en alleen voor de show werden gebruikt en op vette weiden gezet, waren de ziektes hoefbevangenheid etc niet van de lucht.
Een moderne hond wordt aangepast gefokt om nietsdoen te overleven, hetgeen moeilijker is dan een werkzaam bestaan.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 14:02

ceasario schreef:
Joost:
Wat zijn de meest in het oog springende verschillen tussen de twee? Overeenkomsten


Voor mij: heel duidelijk. Als we het over 40 jaar geleden hebben bij paarden, praten we over zo'n 6 generaties terug.

Als het over 40 jaar geleden hebben bij honden, hebben we het denk ik ook al over 20 of meer generaties terug.

Een merrie kan één veulen per jaar krijgen.

Een teef kan gemakkelijk 6 pups per worp gooien.

Fokkerij = selektie. Bij bijvoorbeeld honden is het ontzettend gemakkelijk om in een mensenleven een ras te vormen. Dat is omdat de selektie zo vlug gaat. Bij paarden absoluut onmogelijk

Veel fokkers leven zo bijvoorbeeld in de waan dat de Welsh een zuiver ras is. Keep dreaming. Tot 1901 werd er niks geregistreerd, tot in de jaren 1956 werden er nog keihard vreemde invloeden geregistreerd (omhooggevallen shetlanders, leuk uitziende dartmoors en exmoors, maar ook berbers, arabieren, poloponies, engels volbloed, etc). Ik denk dat de Welsh wel zuiver is voor het jaar 2100 Haha!

Er zijn dus maar heel weinig zuivere paardenrassen, en die kan je met een lampje zoeken..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 14:09

sarabande schreef:
Toen de eerste Welshes hier uit Engeland kwamen en alleen voor de show werden gebruikt en op vette weiden gezet, waren de ziektes hoefbevangenheid etc niet van de lucht.


Puur Darwinisme:

Ponies uit NoordWales gingen in Nederland allen aan het gas. Ze stonden daar boven op een berg met niks te eten en hier kwamen ze in luilekkerland. Bevangen dus.
Ponies uit ZuidWales waren lekker vette weiden gewend en dus al prima uitgeselekteerd voor de Nederlandse situatie Knipoog

maar dat staat buiten de discussies.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:13

wat je nou ook ziet is:

labradors die getraind worden als politiehond (categorie diensthonden).

komt voor mij overeen met:

met een haflinger scoren in de hogere dressuur.


sorry voor keuze 'labrador' en 'haflinger' maar zo is het duidelijk.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:52

joostvangestel schreef:
In veel topics zie ik dat de hondenfokkerij wordt vergeleken met de paardenfokkerij, met name als het over rassen gaat. Nu ben ik benieuwd naar wat meningen. Wat zijn de meest in het oog springende verschillen tussen de twee? Overeenkomsten?


Exterieur verschillen zijn er er heel veel. Overeenkomsten ook.
Qua fokmethodes en systemen bestaan er geen verschillen.
Een hond moet net als een paard zijn gewicht over vier benen verdelen.
Waarbij het verschil is dat een paard een dragend sklelet heeft en de hond weer niet. Een paard kan 24 uur staan. Een hond houdt dat amper een uur vol.
Wat mij steeds duidelijker wordt, is dat de tweebeners er geen idee van hebben hoe vierbeners hun gewicht verdelen en verplaatsen. Probeer zelf eens op handen en knieen diagonaalsgewijs snel te draven. Dat lukt in telgang wel maar over de diagonaal krijg je het niet voor elkaar!

Een paard bijvoorbeeld heeft vier benen waarvan alle vier kunnen dragen en alleen twee kunnen dragen en stuwen. Daarbij hebben ze ook ook nog drie bewegingsvormen. De tweebener heeft er maar twee. Dat vergt een behoorlijke aanpassing in het skelet en in de gewichtsverdeling.
Het blijkt dat mooi en functioneel niet bepaald overeenkomen.
Iemand op hoge hakken kan heel bevallig lopen maar loopt zoals iedereen weet niet erg functioneel. Om met hoge hakken ook nog gewicht op je rug te dragen, valt al helemaal niet mee.

Mooi en niet functioneel doet zich steeds meer bij paarden voor. Derhalve is het verschil tussen de zgn. keuringspaarden en gebruikspaarden vaak zo groot. Dan blijkt dat wij mooi vinden niet overeenkomt met functionaliteit.
De criteria gaan niet veel verder dan de draf. De paarden met een geweldig spectaculair gebruik van het voorbeen scoren het hoogst zowel aan de hand als onder het zadel.
Op hoger dressuurniveau, waar de verzameling essentieel wordt, blijkt dan weer dat de eenzijdige selectie op een zgn. mooie en spectaculaire draf totaal niet functioneel is.
Een draf is altijd een verzamelde gang van een paard. Hoe is het anders mogelijk om het gewicht 60% op de voorhand en 40 % op de achterhand te verdelen van 50/50 op de voor-en achterbenen!

Dit proces houdt in dat voorbenen minder gewicht gaan dragen en de achterbenen meer. Dat vergt dus verzameling. Het overhevelen van het gewicht van de voorhand op de achterhand kan op twee manieren plaatsvinden. Door middel van mechaniek of door middel van kracht.
Als een paard niet van natuure aan de hand in de bewegingen verzamelt, maar de zgn. geweldige stuwende drafactie vertoont, dan verzamelt het paard niet. In dat geval is het paard bezig om met enorm veel kracht het gewicht over de voorbenen heen te stuwen. Daarbij wordt uiteraard het gewicht verkeerd op de voorbenen gedragen.
Het gewicht wordt niet meer in de bouw en het daarmee gepaard gaande mechaniek evenwichtig over het skelet verdeeld. Het paard moet dit compenseren door middel van spierkracht. Dat is in de draf
met veel krachtsinspanning nog wel te doen, maar als er dan ook nog een ruiter gedragen moet worden, vergt dat teveel aan krachten en wordt de balans helemaal verstoord.
Vandaar dat de zgn geweldige keuringslopers het onder het zadel vaak laten afweten.
De vierbenige dieren in de natuur hebben een verschillend skelet maar lopen, draven en rennen allemaal met evenwicht. Net als wij.
Bij mensen gaan we toch niet zitten kijken wie mooi loopt en goed draaft?

Als wij ons echter gaan bemoeien met de fokkerij van vierbenige dieren komt het evenwicht in de knel. Omdat wat wij mooi vinden meestal geen rekening houdt met het noodzakelijke evenwicht.
Evenwicht is de basis van prestatie. Of het nu om twee of vier benen gaat.
Alleen werkt de gewichtsverdeling met het daarbijbehorend skeletmechaniek van een vierbenig dier heel anders dan van een tweebenig wezen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:59

Ik bespeur in het overigens interessante verhaal van Anna weer enige onderschatting van de paardenfokkers. Indien er zo eenzijdig gekeken werd zouden paarden allang niet meer geschikt zijn voor de sport, welke dan ook.
Juist omdat het gebruik en de gezondheid de laatste jaren zware selectie criteria zijn geworden zijn fokkers steeds meer in staat om paarden te leveren die het werk onder het zadel aankunnen.
Het is natuurlijk gemakkelijk om telkens een onderdeel uit te lichten en daarover door te draven, maar fokken is een totaal plaatje waar telkens keuzes gemaakt moeten worden, om te behouden en vooruit te kunnen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:39

Ik kan veel parallellen trekken tussen de honden- en de paardenfokkerij. Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met Beagles (naast kynologische cursussen), maar dezelfde fundamentele zaken komen om de hoek kijken. Paarden en honden delen dezelfde principes voor wat voortbewegen betreft.
Natuurlijk zijn er verschillen in bouw, maar ook overeenkomsten in uitgangspunten. Vergelijk bijvoorbeeld de Hackneygang maar met die van een Dwergpinscher.
Uit het onderzoek van Rachel Page Eliott, de uiterlijke bewegingsvorm met wat er zich innerlijk afspeelt, heb ik veel geleerd. Heel veel is er van toepassing op paarden.
Je kunt wel sneller zien of een combinatie een goede is of niet, omdat er heel vaak meerdere pups in een worp zijn. Onder de serieuze fokkers is veel kennis en je ziet steeds dezelfde fokkers binnen een ras die goede resultaten boeken. Ik heb al veel gehad aan de idee achter lijnenteelt, waar talloze goede voorbeelden van zijn, en het uitmendelen van bepaalde eigenschappen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:37

Bucephalus schreef:
Ik kan veel parallellen trekken tussen de honden- en de paardenfokkerij.

Onder de serieuze fokkers is veel kennis en je ziet steeds dezelfde fokkers binnen een ras die goede resultaten boeken. Ik heb al veel gehad aan de idee achter lijnenteelt, waar talloze goede voorbeelden van zijn, en het uitmendelen van bepaalde eigenschappen.


Zo ook de fokker van Michelangelo, dhr Heinen.
Die had veel aan ook een hobby van hem nl. Het fokken van kanaries .

En zo heb je een heel leger in dit land die hun kennis van fokken halen bij
de koeien.

En dan kun je je ook wel afvragen wat koeien nu met paarden van doen hebben.
Behalve dan dat je er ook op kunt rijden en iets met voorttrekken,dus aanspannen.


Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:12

Ik heb het niet over de parallel tussen koeien, kanaries of paarden gehad, maar tussen honden en paarden
Ik fok ze allebei en heb daarover mijn eigen mening jij mag de jouw hebben.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:50

Bij werkhonden (ik spreek hier over politiehonden) wordt voornamelijk op de prestatie´s van de ouders gelet er moet minimaal een PH 1 certificaat bij zitten met lof (=een soort graad van africhting behaald met een bepaald aantal punten) en bij voorkeur in Den Bosch hebben gestaan (NK politiehonden).
Wat dat betreft lijkt het wel wat op prestatiefokkerij bij paarden.

Ook worden er diverse "soorten" herders gewoon onderling gekruist, dus Mechelse herder x Hollandse herder.
In de sport zie je dus maar heel erg weinig zuiver herders lopen.
Aan vele is nog goed te zien dat er jaren gelden nogal wat geexperimenteerd is met dogachtigen.
Een echte Mechelse herder met stamboom is trouwens ook vaak wat aan de kleine kant.
In de hondendressuur ziet men net als in de paardendressuur graag wat grotere (forse) honden.
Ook hierin lijkt de hondensportfokkerij veel op de sportpaardenfokkerij.
De meeste warmbloedrassen zoals het KWPN zijn net zo´n vergaarbak kwa bloedvoering als de meest politiehonden.

Ook zijn bij beiden de röntgenfoto´s steeds belangrijker geworden, een goede gecertificeerde politiehond kost minimaal 3000 euro en wordt dus ook goed op de foto gezet.
Een reu waarvan bekend wordt dat er veel afwijkingen op de foto zijn krijgt vanzelf geen dekkingen meer.

Wel een groot verschil is het exterieur/gangen, dat is voor een werkhond niet echt erg belangrijk.
Het karakter des te meer, een hond moet net als een paard voor je willen werken.

Over het stukje van Kattebeest:
Honden als Labradors worden idd ingezet voor het politiewerk maar dan wel als speurhond (drugs, explosieven, lijken, brandhaarden, enz...) en niet als surveillancehond (=openbare orde/bijten).
Ze zijn hier vaak beter geschikt voor dan herders omdat het van nature al jachthonden zijn en goed met een neus kunnen werken.
Ook is het karakter een stuk rustiger en dat kan met zoeken heel belangrijk zijn.
Kira kan ook prima zoeken maar langer dan 15 minuten houdt ze het niet vol, heeft ze niks gevonden zoekt ze wel weer afleiding naar wat anders en is er moeilijk mee te werken.
Een labrador werkt weer niet goed als surveillancehond omdat ze een te zachte bek hebben om goed te bijten, ze zijn er op gefokt om waterwild onbeschadigd terug te brengen.
Ook heeft een labrador niet echt voldoende uitstraling als surveillance hond, voor een herder gaan mensen een stuk sneller aan de kant (zou niet graag met een labrador een M.E.dienst doen Haha! )
Dat heeft dus niets te maken met hogere of lagere dressuur maar alles met aangefokte aanleg.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:59

sarabande schreef:
Ik bespeur in het overigens interessante verhaal van Anna weer enige onderschatting van de paardenfokkers. Indien er zo eenzijdig gekeken werd zouden paarden allang niet meer geschikt zijn voor de sport, welke dan ook.
Juist omdat het gebruik en de gezondheid de laatste jaren zware selectie criteria zijn geworden zijn fokkers steeds meer in staat om paarden te leveren die het werk onder het zadel aankunnen.
Het is natuurlijk gemakkelijk om telkens een onderdeel uit te lichten en daarover door te draven, maar fokken is een totaal plaatje waar telkens keuzes gemaakt moeten worden, om te behouden en vooruit te kunnen.


Als het abusievelijk overkomt als onderschatting dan is dat zeker mijn bedoeling niet. Mijn betoog geldt in de eerste plaats de sportpaarden.
Overigens kun je wel een aantal kanttekeningen plaatsen bij de gezondheid.
Blijkens een onderzoek van de Wairboehoeve haalt het gem. Nederlandse paard de acht jaar al niet meer! Uiteraard zitten daar ook alle kneusjes in van doodgeboren, ongelukken etc. Maar het is wel een indicatie. Anderzijds
zijn al die nieuwe ingevoerde eisen m.b.t gezondheid niet veel het gevolg van dat we misschien niet op de manier fokken.
Wellicht nemen daarom de afwijkingen toe en gaan we weer anticiperen op de afwijkingen door het instellen van gezondheideisen.
Overigens zien we die tendens ook bij de topsportpaarden. Boven de 12 lopen er nog maar weinig meer mee en dat is verontrustend.
Uitgaande van het feit dat een paard pas op zijn achtste volgroeid is en dan pas geschikt is voor het grote werk, zijn ze kennelijk al voor die tijd afgebrand en dat moet ons als paardenliefhebbers toch wel aan het denken zetten.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:49

Eigenliijk moet ik mij niet in deze discussie mengen. Maar ik wil toch graag even reageren over de gezondheid van de paarden. Soms heb ik het idee dat er maar al te makkelijk aangenomen wordt dat bepaalde afwijkingen (hko, ocd) erfelijk zijn. Terwijl heel veel problemen ontstaan door opfok- en voedingsfouten. Maar dat is eigenlijk een andere discussie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:54

Inderdaad een discussie die elders al vaker gevoerd is. Het is een Plus Plus situatie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yv81 en 146 bezoekers