[LO] Longeertips gevraagd!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiamopatatje
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: turnhout

[LO] Longeertips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 11:42

hoi,


m'n nieuwe pony van 3,5 heb ik geprobeerd te longeren,maar het lukt me niet. telkens als ik het probeer(en ik heb nog geen longeerzweep vast) dan begint hij te bokken en komt hij naar mij toe.
heeft er iemand tips? hoe ik hem fatsoenlijk gelongeerd krijg?
groetjes,
Tiamolovertje

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:39

dat deed de mijne ook en die is 4 1/2!

Ik longeer hem nu met dubbele lijnen en dat gaat perfect!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:03

Ik den hetzelfde als Smurf, dubbele longe doet het heel goed!
Het is even oefenen, maar als je dat eenmaal doorhebt werkt het super.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:21

Op het moment dat hij op je af komt. De zweep er tussen, maar niet raken. Loopt hij weer gewoon dan mee lopen met de kruis. Of mischien makkelijker in het begin achter de kont aan.

Je mag best wel even heftig doen. Als je hem maar niet raakt. Hij moet leren dat waar jij staat hij niet zonder toe stemming mag komen.

Je zult merken als hij eenmaal goed loopt. Hij ook makkelijker in de omgang word.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:38

Een stukje (longeercirkel) afzetten in de bak helpt ook enorm. Daar hebben ze dan wat steun aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:05

Je kan ook proberen door hem eerst kleine rondjes te laten stappen en steeds verder van je af te 'drijven'...

Dat hielp bij mij heel goed, gewoon telkens de lijn wat langer laten.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:19

flink vooruit laten lopen en zeg maar schuin achter zijn kont gaan staan, zodat hij niet om kan draaien

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:29

in het begin met z'n 2en longeren, de 1 de zweep vast en de ander de longe. Zorg voor een goeie 3-hoek. Dat jij wel de drijvende kracht bent met die zweep

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:42

Ik sluit me aan bij Kyra. Eerst met zijn tweeën, dan alleen. Zorg voor de juiste driehoek. Komt het paard toch bij je, wijs dan met de zweep naar de schouder, desnoods een keer echt wegjagen.
En op tijd met je stem zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:44

Ik sluit me ook bij Kyra en Kleintje aan...
Snapt ie het principe van longeren wel? Anders misschien in het begin iemand naast zijn hoofd mee laten lopen.

Dragoon
Berichten: 132
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:21

Ik heb er ook last van.
Als mijn paard naar mij toe komt, loopt ik een stukje mee over de longeercirkel en ga ik altijd verder staan.
Eenmaal ze goed loopt, goed aandrijven.
Mijn paard had het snel door.
Ik heb ook wel een stuk afgezet en daar heeft mijn paard veel steun aan.

lovelygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:47

eumh .. mijn p0nY die nu 4 is deed het 0owk maar k heb het met iemand gedaan 1 tju hem aan du longe houden en die ander met du zweep achter zu kont blijven dat is niet kan om draaie en naar ju toe ken komen lope en dan steeds ff proberen zonder iemand anders er bij ju moet zu g0ed aan pakku diej paarden wand soms zijn het krenge Knipoog

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:50

lovelygirl schreef:
eumh .. mijn p0nY die nu 4 is deed het 0owk maar k heb het met iemand gedaan 1 tju hem aan du longe houden en die ander met du zweep achter zu kont blijven dat is niet kan om draaie en naar ju toe ken komen lope en dan steeds ff proberen zonder iemand anders er bij ju moet zu g0ed aan pakku diej paarden wand soms zijn het krenge Knipoog


Wil je dit even in het nederlands vertalen. Ik geloof niet dat er mensen zijn die dit taaltje van jou echt waarderen hier!

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:45


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 02:54

Ik zou zeker niet met touwtjes gaan werken!
Probeer eens te denken aan je houding. Komt hij op je af,(stel voor hij loopt op de linkerhand) draai je linkerschouder naar hem toe en stap dreigend een stap op hem af. Je kan dan een donkere dreigende stemhulp gebruiken die kort en zakelijk is. Zodra hij van je af gaat, draai je je schouder weer recht. Succes!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:18

Zwiep altijd met de longeerlijn als het paard naar binnen valt, daardoor maak je een soort slangbeweging en zal het paard weer wat afstand nemen. Lukt dat niet, dan uiteraard longeerzweep ertussen. Suc6! OK dan!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:28

Een paard komt van nature naar je toe en in jouw cirkel, als hij nog niet helemaal weet wie er de baas is.
Zorg er eerst voor dat het overduidelijk is dat jij de baas bent. Kijk hem in de ogen en maak je groot, zo drijf je hem van je af. (voor meer info hierover kan je lezen op de NH sites).

Als hij eenmaal loopt, moet je zorgen dat je goed achter hem blijft met de zweep en vermanend toespreken als hij toch naar binnen komt.
Maak vooral de fouten niet om zelf te veel te lopen of om met omstanders te gaan praten, daar zal hij misbruik van gaan maken.

Als je op de andere hand over wil, laat hem staan en loop naar hem toe, in plaats van hem naar binnen te roepen (dat kan later wel weer, als hij het eenmaal begrijpt).

Succes ermee, het ligt niet aan jou hoor, ieder paard doet dit in het begin.
Knipoog

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:17

Hoi, ik heb het een keer met een paard opgelost door de halve bak af te zetten. Dat paard kwam toen aan de longe recht steigerend op je af. Ik liet hem los lopen en "joeg" hem van me weg, telkens als hij stil ging staan. Als hij dan weg liep ging ik op de plek staan waar hij daarvoor stond. Uiteindelijk gaan ze al vast weg als je aanstalten maakt om op ze af te lopen. Dat is het begin van longeren. Dan merk je vanzelf dat ie op de cirkel gaat lopen. Je hebt hier wel een touw (stevig) van een meter of 4 voor nodig als hulp. Zodra je paard dan op de volte loopt (los), ga je bezig om hem om te draaien en de andere kant op te sturen door schuin voor hem te "springen". Als dat allemaal lukt kun je een longe aan het halster maken en doe je precies hetzelfde als toen hij los op de cirkel liep, maar nu zit er de longe. Pas als dat goed gaat kun je voorzichtig bv. met dubbellonge gaan werken. Maar misschien zijn er mensen die dit duidelijker kunnen uitleggen bij bv. NH (Natioral Horsemanship). Binnenkort ga ik mijn merrie het alsnog leren. Die staat stil of bokt op mij af. Zal niet makkelijk zijn voor ons deze methode, want ze heeft niet zo veel respect voor de mens. Succes.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:01

Wat Heleen1 beschrijft heet landje veroveren.

Het is vooral belangrijk bij deze oefening. Dat je niet op het paard af loopt. Maar gericht op een punt boven de kont van je paard. Je let niet op je paard. Maar ga regel recht op die punt af.
Zo voorkom je dat je langzamer gaat lopen. Of zelfs dat je onzeker word. Hoe zekerder je van je zelf bent. Hoe eerder het paard weg gaat.

Daarbij merkt het paard dat je niet op hem afloopt, maar ergens anders heen. En dat hij er tussen staat en moet weg wezen om niet in boting te komen.

Deze oefening vraagt veel zelf controle en consequentie. Kom je toch te dicht bij je paard. Hap hem met je hand dan weg. Blijf wel steeds richting het gekozen punt lopen.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:19

Hoi Josien, ik loop inderdaad altijd als het ware "door" de kont van het paard heen. Maar wat bedoel je met weg happen? Ik gebruik altijd een leadrope en als het paard niet op mijn lichaamstaal weg gaat slinger ik daarmee en als hij dan nog niet gaat gooi ik het touw richting zijn kont of erachter. Daarna bouw ik het zo snel mogelijk weer af.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:00

klien schreef:
Als hij eenmaal loopt, moet je zorgen dat je goed achter hem blijft met de zweep en vermanend toespreken als hij toch naar binnen komt.

Dit wil ik nog even onderschrijven en benadrukken. Goed achter het paard blijven is ZO belangrijk!

Ik heb ooit eens een halfuur lang naar een meisje staan kijken die een pony aan een hoofdstel met stang (!) liep te longeren, dan vóór hem terecht kwam, en dan naar die pony ging staan krijsen als hij stopte, waardoor hij achteruit ging lopen en ze nóg harder ging krijsen.
En het was de pony van iemand anders, en dan meisje reed Z-dressuur (!) en nam echt geen woord aan van mij als 'ongeinformeerde amateur'. Ik heb nooit de kans gehad die pony zelf te longeren, maar je kon zó goed zien wat ze verkeerd deed, en dan liep ze die pony maar steeds in zijn mond te trekken. Pisnijdig wordt een mens ervan om daarop te moeten toekijken... Boos!

Maar goed, als jij bijvoorbeeld 10 centimer te ver naar zijn hoofd toe staat, kan dit voor het paard al superverwarrend zijn. Je moet zorgen dat je echt een drijvende kracht uitoefent, want als je er voor gaat staan vraag je hem juist te stoppen.

Verder wat andere mensen ook al zeggen: de ruimte afzetten, eventueel eerst loswerken met hem in die ruimte, zodat hij al goed snapt dat hij er rondjes moet lopen, en eventueel iemand anders de zweep laten gebruiken om hem vooruit te drijven.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:29

Citaat:
Hoi Josien, ik loop inderdaad altijd als het ware "door" de kont van het paard heen. Maar wat bedoel je met weg happen? Ik gebruik altijd een leadrope en als het paard niet op mijn lichaamstaal weg gaat slinger ik daarmee en als hij dan nog niet gaat gooi ik het touw richting zijn kont of erachter. Daarna bouw ik het zo snel mogelijk weer af.
(alt+q)

Dit is ook een goede manier. Maar ik bedoel dan vooral als je het paard niet op die manier heb weg kunnen krijgen. Dus niet door met het touw te zwaaien of naar hem toe te gooien.

Veel mensen hebben dan de neiging om of te stoppen of door het paard weg te duwen. Wat natuurlijk niet helpt.
Het happen met je hand, is eigenlijk het happen van een paard. Als een paard niet opzij gaat. Dan hapt het andere paard hem meestal bij zijn kruis.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:34

Aha, dan was het toch wat ik dacht dat je bedoelde.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:35

Ik heb altijd een gewone longeerzweep en als een paard naar me toekomt dan loopt ie vanzelf tegen mn zweep op. Het ligt eraan hoe eigenwijs hij is hoe hard dat gebeurt........ gewoon niet goed vinden, ik heb trouwens altijd heel veel moeite met paarden die naar me bokken

winnie_q

Berichten: 78
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:46

ik sluit me bij Aqua8horse aan

lichaamstaal is erg belangrijk!