probleem linker/rechterstelling + galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

probleem linker/rechterstelling + galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 09:17

Hoi,

Het probleem wat wij tegen komen is dat mijn paardje (tinker) op de rechterhand, beter loopt dan op de linker, ze komt makkelijker nagevelijk, brengt makkelijker haar achterhand onder en reageerd beter op mijn hulpen. Het vreemde is echter dat ze weing tot geen rechter stelling aan wil nemen, ik kan haar al rijdend (stilstaand wel) niet in laten buigen naar rechts. Dan blijft ze vrijwel recht.

Ook haar rechtergalop is goed, maar op de linkerhand springt ze heel moeilijk aan, en dan nog in de rechtergalop, ze valt er als het ware in. Ik heb al vanalles geprobeerd, alleen op binnenbeen aanspringen, alleen op buitenbeen aanspingen, extreme binnenstelling etc. etc. Nu ben ik dus bezig met wat meer buitenstelling vragen (= rechterstelling), dit is echter heel erg moeilijk. Volgens mijn instructrice gooit ze zich als je haar zo ver mogelijk rechts gesteld hebt op het laatste moment om, om toch rechts aan te kunnen springen.

Het vreemde aan dit probleem vind ik dat het mij zo tegengesteld aandoet, ze loopt makkelijker op rechts, geeft makkelijker rechtergalop (eigenlijk alleen maar rechtergalop), maar wil/kan geen rechterstelling aannnemen.

Wat denken jullie dat het probleem is en hebben jullie er nog ideeen over wat ik hiermee kan???

Oh ja, het paardje is 6 en net 2 jaar onder het zadel, waarbij we in het begin (het 1e jaar) voornamelijk buiten hebben gereden.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:17

Ik denk dat ze vast zit in haar rug. Een paard kan zich alleen goed verzamelen als hij recht is.

Om het even te testen. Neem hem aan het halster. En vraag met je vingers op zijn neus been zijn hoofd naar recht te buigen.
Let op vragen door een constante druk. Dus niet naar je toe trekken. hoe komt hij. Buigt hij alleen zijn hoofd en zijn hals gaat naar buiten. Of buigt hij alleen zijn hals enz.
Buigt hij geheel mooi rond in. Doe dit dan ook is in stap. Waarscheinlijk gaat ze dan haar kont om gooien.
Pak haar dan aan de dubbele longe. Je loopt naast haar hoofd mee. De longe/touw liefst een ligtte touw. Het touw ligt achter haar kont om. Zodat ze daar niet kan uitwijken. Doet ze het touw dan het touw strakker aan nemen, en direct weer ontspannen als ze goed loopt.
Gaat dit goed beide kanten. Dan kun je er achter gaan lopen en dan op het bit vragen stelling aan te nemen.

Dus steeds een stapje verder. De volgende stap is in draf stelling laten nemen, en dan onder het zadel.

Doe dit regelmatig eventjes. Niet te veel in een keer. Ze moet ten eerste los worden en daarbij de spieren krijgen.

En dit dan ook aan beide kanten oefenen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:53

Het probleem zit hem in jou. Sorry, klinkt banketstaaf, maar het paard loopt zoals de ruiter hem rijdt.
Tuurlijk is het paard scheef, ieder paard is van nature scheef. Maar vaak gaat de ruiter erin mee en zo blijft het paard scheef.

Ontlast het binnenvoorbeen bij het aanspringen. Dus ga niet naar binnen hangen om te kijken of hij goed aanspringt, nee, pak de kamer van je zadel beet en duw je een beetje op je buiten zitbeenknobbel.
Wedden dat het paard zo eerder goed aanspringt.

Je paard klinkt als hol aan de linkerkant en bol aan de rechterkant.
Dus het probleem zit links.
Je paard wil wel stelling naar links nemen. Dus de spieren aan de rechterkant worden langer om hem naar links te laten kijken. Dat gaat. Maar naar rechts kijken gaat moeilijker.
Het rechterachterbeen is dan ook zwakker dan het linkerachterbeen en het rechtervoorbeen draagt meer gewicht. DUS... omdat hier meer gewicht op zit kan het paard dat been ook niet verder naar voren brengen in de galop en daarom springt het verkeerd aan!!!!!

Hoe kan je mijn verhaal controleren???
Je zal zelf het gevoel hebben dat het paard rechts vastpakt (paard zoekt meer steun op de rechterteugel want het is naar linksgebogen en dan heb je altijd contact met je buitenteugel, wat voor zo'n paard altijd rechts is).
Het zadel zal naar rechts zakken en de ruiter zit dus scheef.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. In feite heb je dus maar 1 probleem. Een scheef paard en jij gaat hierin mee waardoor je 2 problemen hebt, geen stelling en geen goede galop.

Succes ermee.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 20:36

Ik weet dat het 1 probleem is, of althans, dat het met elkaar te maken heeft.

Kleintje: Ik kijk niet naar beneden, ik voel wel of ze goed zit of niet, ze zit helemaal niet lekker dan. Als het probleem bij mij ligt, hoe komt het dan dat het ook mijn instructrice niet lukt.. Het klopt dat ze rechts wat vast pakt, maar op links vaak erger.

Ook snap ik niet helemaal wat je bedoeld met het stukje van "en het rechtervoorbeen draagt meer gewicht. DUS... omdat hier meer gewicht op zit kan het paard dat been ook niet verder naar voren brengen in de galop en daarom springt het verkeerd aan!!!!! "

Ze springt altijd in de rechtergalop, terwijl ze dat juist niet zou moeten kunnen als ik jouw verhaal zo lees.

Ik denk echter wel dat jouw verhaal grotendeels klopt, ik begrijp alleen deze delen niet. Ik ben het met je eens dat het probleem over het algemeen bij de ruiter ligt, ik ken daar genoeg voorbeelden van.

Ik zal in ieder geval eens iemand goed laten kijken of ik er wel of niet in mee ga (het scheef zijn).

en Josien: Dank je wel voor je tips. Ik zal het zeker eens proberen!!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:58

Citaat:
Het probleem zit hem in jou. Sorry, klinkt banketstaaflig, maar het paard loopt zoals de ruiter hem rijdt.
Tuurlijk is het paard scheef, ieder paard is van nature scheef. Maar vaak gaat de ruiter erin mee en zo blijft het paard scheef.
Citaat:

Niet altijd, ik rijdt 3 pony's de een zit links vast de ander is rechts moeilijker en eentje de ene dag links de andere dag rechts.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:59

Citaat:
Het probleem zit hem in jou. Sorry, klinkt banketstaaflig, maar het paard loopt zoals de ruiter hem rijdt.
Tuurlijk is het paard scheef, ieder paard is van nature scheef. Maar vaak gaat de ruiter erin mee en zo blijft het paard scheef.


Niet altijd, ik rijdt 3 pony's de een zit links vast de ander is rechts moeilijker en eentje de ene dag links de andere dag rechts

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:50

Hee, dit klinkt voor mij als bekend!
Alleen bij mij gaat linksom perfect en rechtsom is momenteel echt 1 pot ellende. Een paar weken geleden gingen beide zijden nog hartstikke goed, direct aanspringen in de juiste galop zodra ik mijn buitenbeen naar achteren legde. Ik heb gisteren les gehad en weer ging de rechtergalop niet. Na hierover gekletst te hebben met de instructrice zijn we tot een aantal conclusies gekomen, het paard reageert niet scherp genoeg op mijn buitenbeen, ze loopt dus na het geven van de hulp een of twee passen door zodat ze alsnog in de verkeerde galop kan aanspringen. Recht houden en zelfs stelling naar buiten helpen op dit moment te weinig om goed aan te springen, ze gooit heel makkelijk de achterhand eronderuit waardoor we weeeeer niet goed aanspringen. Ze denkt veel te veel mee, dus na 1 keer proberen, terugnemen denk ze zelf alvast in de volgende hoek dat we weer in galop gaan. Ook is ze nu veel sterker geworden in de galop wat nu even in ons nadeel speelt. Tips van mijn instructice: veel afwisselen, respect gaan krijgen voor mijn linkerbeen, vooral geen stelling naar binnen met aanspringen en voorwaarts is voorwaarts (ze komt na het verkeerd aanspringen erg terug in het tempo). Ook moet het makkelijker zijn om in het begin wat harder te gaan draven zodat ze wat makkelijker in de galop 'vallen'. Verder kan ik haar keurig recht rijden, wel is dit moelijker als ze dus echt niet in de rechtergalop wil. Goede aanleuning is ook aanwezig. Linkergalop en draf stap op beide handen gaan super. Zou het ook kunnen helpen om je binnenheup wat naar binnen te draaien zodat je buitenheup wat zwaarder wordt?

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:52

Wat is precies de reden dat je juist op de buitenkant gaat zitten.
Mijn ervaring en mening is, dat je juist binnen stelling en op de binnekant moet zitten om goed aan te springen.
Als ik dan toch een paard heb. Die op de rechte lijnen verkeerd aan springt. Dan pak ik een ligte traver stelling naar buiten. Dus voor de rechter galop. Traver naar links. En vandaar aan springen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers