handigheid paard en ruiter.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

waar hebben jij en je paard het moeilijkst mee (gehad)? wat klopt voor jou:

ik ben linkshandig en m'n paard loopt rechtsom het moeilijkst.
6 (7%)
ik ben linkshandig en m'n paard loopt linksom het moeilijkst.
6 (7%)
ik ben rechtshandig en m'n paard loopt linksom het moeilijkst.
33 (43%)
ik ben rechtshandig en m'n paard loopt rechtsom het moeilijkst.
31 (40%)

Totaal aantal stemmen: 76


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

handigheid paard en ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 14:02

overtijd waren we hier over bezig.
m'n vriendin is rechtshandig en haar paard heeft het op de linkerhand het moeilijkst. een andere vriendin is linkshandig en haar paard heeft het op de rechterhand het moeilijkst.
een andere vriendin is dan ook weer rechtshandig en haar paard heeft op de rechterhand het moeilijkst.

interessant om even een poll over te maken vond ik zo.

bestaat er een verband tussen de voorkeurshand van de ruiter en het moeilijker lopen van het paard op de andere hand?

natuurlijk spelen nog tal van andere factoren mee, commentaar is uiteraard welkom!


Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:19

ik ben linkshandig en m'n paard loopt rechtsom het moeilijkst maar mijn bijrijdster is rechtshandig en die rijdt hem evenveel als ik en nog beter ook!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 15:24

hoe hoger het aantal deelnemers , hoe betrouwbaarder natuurlijk!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:24

Ik ben rechts, en Dennis heeft de meeste moeite met het werk op de linkerhand.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:32

Ik ben rechtshandig en Dikke heeft het meeste moeite op de linkerhand.
Het paard van mijn vriendin, Helania, heeft meer moeite op de rechterhand. Mijn vriendin is ook rechtshandig.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:47

ik ben rechtshandig en Jasmijn loopt linksom het moeilijkst.
Maar Sisi loopt rechtsom weer het moeilijks Verward

Erg lastig

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:50

Ik ben rechtshandig en Piropo loopt op de linkerkant moeilijker (voor mij dan)

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:53

Ik ben zelf rechtshandig en rechtsom is mijn paard moeilijker.

Ik denk zelf dat de voorkeur van je paard onafhankelijk is van de voorkeur van de ruiter, maar meer te maken heeft hoe het paard oorspronkelijk in de baarmoeder heeft gezeten en welke spieren langer zijn dan de anderen. En dat is van paard tot paard verschillend.

Je suis Charlie.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:02

Ik ben rechtshandig en mijn beide paarden zijn rechtsom het moeilijkst.
Symphony is een ex ren-paard, dus die is volgens mij een beetje linksom ge-orienteerd.
Amigo is redelijk recht, maar toch net rechtsom iets moeilijker.
Ik denk ook dat het meer met de aanleg van het paard te maken heeft, dan met of de ruiter links- of rechtshandig is.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 16:10

ik dacht vanuit dit standpunt:

ik ben echt linkshandig en iets rechts doen, da lukt niet echt. zou dat in die mate je paard beïnvloeden dat z'n slechte kant nog slechter wordt, of z'n goeie kant zoveel minder wordt ?

de poll effe afwachten en nog wat reacties afwachten voor nog mogelijke invalshoeken.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:13

Ik ben rechthandig en Sting zit rechts wat vast Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:18

kattebeest schreef:
de poll effe afwachten en nog wat reacties afwachten voor nog mogelijke invalshoeken.


Hoe wil je zo veel mogelijk invalshoeken denken te krijgen als 90% van de mensen rechtshandig is?

Bovendien kun je heel goed je mindere kant trainen. Ondanks dat ik rechts ben, ben ik op een gegeven moment links gaan muizen i.v.m. RSI. En dat gaat nu zo goed dat het rechts muizen niet meer voegt.

Ik schrijf nog wel rechts, maar ik denk dat ik, als ik het er op toe zou leggen, dat ook links zou kunnen leren.

Ik kan het je alleen maar aanbevelen je mindere kant ook te trainen. Je traint er namelijk ook je andere/minder ontwikkelde hersenhelft mee.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:22

Of 3 x je rechter arm uit de kom gooien, word je links ook erg makkelijk . Lachen
Natuurlijk niet de oplossing, maar ik merk wel dat ik daardoor beter ben gaan rijden, want wat al gezegt werd, trainen je linker arm eens.
Bv al met je paard poetsen, poets ook met links.
Maak links ook handig.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:25

Maar ik ben tweehandig, mag ik nu niet meedoen? Of tenzij ik een paard heb die op 2 kanten moeilijk is? Haha!

Zoals ik zei ben ik tweehandig en doe bijna alles met 2 handen, alleen schrijven doe ik rechts.
En Magic is moeilijker rechtsom, geloof ik.

Maar ik rijd haar dus samen met mijn zus en zij is weer linkshandig.
Ik denk dat je deze reactie maar niet mee moet nemen in je onderzoekje Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:49

runningkawa schreef:
Of 3 x je rechter arm uit de kom gooien, word je links ook erg makkelijk . Lachen
Natuurlijk niet de oplossing, maar ik merk wel dat ik daardoor beter ben gaan rijden, want wat al gezegt werd, trainen je linker arm eens.
Bv al met je paard poetsen, poets ook met links.
Maak links ook handig.

oef dat is wel een pijnlijke oplossing.... daar ga ik toch maar niet voor.... Haha!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:55

ik ben rechtshandig en kim is op de rechterhand moeilijker ( maakt niet echt heel veel verschil, en de meesten zien het ook niet als we aan het rijden zijn, maar voor mijn eigen gevoel wel. )
Eerst was Kim moeilijker op links te rijden, omdat ik te weinig deed met mijn linkerhand ( of eigenlijk te veel met mijn rechter Clown ) dat begon echt lastig te worden, en ben daar goed op gaan trainen, rechterhand ( veel! ) minder gaan gebruiken, en linker hand iets meer. Nu is ze eigenlijk op beide teugels goed gelijk en is het meer natuurlijk dat Kim het op rechts 'moeilijker' heeft dan op links, dan dat het er bij mij aan ligt dat ik rechts ben.

beetje wazig verhaal, maar het is vast wel een beetje te volgen Clown

(L)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 14:05

cassidy:

ik weet ook dat de meeste mensen rechtshandig zijn , maar daarom wil niet zeggen dat 90% van de stemmen van rechtshandige mensen komt.

op school heb ik bij 6jarige kinderen schriftdans toegepast en de resultaten waren verbazend.

kawa: moet dat echt zo hard en pijnlijk zijn, dat paardrijden? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:08

Dat arm uit de kom krijgen is dan niet eens met paardrijden gebeurt, maar ik vertel lekker ook niet hoe dat dan wel is gebeurt, krijgen jullie rare ideeën van mij Tong uitsteken

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:21

ja, kom op! Vertellen dus Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:22

Ik ben (zoals de meeste ) rechtshandig, maar mijn paard loopt op de linker hand een stuk moeilijker..... ik merk dat ik er zelf ook gewoon een stuk meer moeite mee heb, dus denk dan ook zeker dat het mijn schuld is en niet die van het paard

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:23

Ik ben RECHTShandig en LINKSom loopt mijn paard het moeilijkst.

Om aan deze kant buiging te krijgen ben ik wel even bezig Haha!

Ik denk omdat het komt dat ik, in mijn likerhand minder kracht heb om even stelling te vragen.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:24

Doe jij dat met je hand dan?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:28

Noureyev schreef:
Ik denk omdat het komt dat ik, in mijn likerhand minder kracht heb om even stelling te vragen.


Doe jij dat met kracht dan?

Je suis Charlie.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:35

Ik ben rechtshandig en Dandy loopt rechtsom het moeilijkst. Ik heb wel getraind om ook met links te poetsen, zodat ik over beide handen evenveel controle heb. Bloos Ik denk dat een hoop mensen inderdaad moeite hebben met hun "andere"hand, omdat ze daar minder controle over hebben. Wat ik ook wel eens gehoord heb, is dat de meeste paarden links- of rechtshandig zijn (of voetig?) omdat ze altijd aan de zelfde kant van hun moeder lopen ... en dat de meeste paarden dus links hun moeilijke kant hebben, net zoals mensen (dus dat het niet komt doordat de mensen links hun moeilijke kant hebben), misschien dat iemand hier iets meer van weet ?

~Turbohoof Solutions ~

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:51

het heeft niks met link-, of rechtshandig te maken. Meer met welke kant van je hersenen je denkt en voelt. Met gevoelskant van je hersenen gaat het soepeler.

Ik ben namelijk links en dit is met mij erop, Gam zijn moeilijke kant.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, laran, soesie, xMaritt en 104 bezoekers