Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 21:38

HET EVENWICHT IN DE BOUW EN DE BEWEGINGEN VAN EEN SPORTPAARD
Al verschillende keren heb ik een topic geopend die min of meer met dit onderwerp heb te maken.
Wat mij intrigeert is het volgende. Niemand zal ontkennen dat evenwicht essentieel is voor een rijpaard. Hoe functioneert dat evenwicht bij een paard als je inplaats van op twee op vier benen loopt? Er worden verschillende discussies gevoerd over hoe het spotpaard er uit zou moeten zien. Even zoveel bestaan er smaken en voorkeuren.
In Nederland gaat men zelfs zover dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen spring - en dressuurpaarden.
Maar beide lopen op vier benen en met deze benen en verschillende bouw moeten ze kennelijk hetzelfde evenwicht zien te vinden bij het staan, eten, slapen, in de beweging en daaraan gekoppelde prestaties.
Om bij de benen te blijven. Er bestaat een stroming die vindt dat het dressuuurpaard hoogbenig moeten zijn met lange voorbenen, lange hals, kortere rug etc. Het springpaard daarentegen zou beter uit zijn met korte voorbenen, een korte hals en een langere rug etc.
Kan je dat eigenlijk zo wel doen, vraag ik me af.

Stel eens dat wij als mensen ook zo zouden omgaan met ons evenwicht.
Hoogspringers bijvoorbeeld zouden beter uit zijn met een korter rechterbeen terwijl balletdansers het juist weer van een korter linkerbeen moeten hebben. Wielrenners zouden het best af zijn met hele korte armpjes terwijl handenballers, boksers op lange armen aangewezen zouden zijn. Voor de politie zou 1 lange arm weer voldoende zijn.
Iedereen zou de persoon met zulke kromme ideeen prompt voor gek verklaren en de persoon in kwestie krijgt op staatskosten een levenslange psychiatrische begeleiding.
Waarom? Omdat iedereen je haarfijn kan uitleggen als je benen en ongelijk zijn het evenwicht zoek is en dat gegeven beinvloedt niet alleen de prestaties maar ook ons welzijn!!!

Toch hebben wij met viervoeters als het om dit onderwerp, en ook nog wel een paar andere, minder problemen.
Waarom niet? Omdat we er van de buitenkant tegenaan kijken. Veel minder kijken naar het mechaniek van een leven met een vierbenenbewegingsproces en ons meer laten leiden door optiek, gevoel, smaak, mode en een combinatie van deze factoren nl emotie. Met als gevolg dat onze sportpaarden praktisch allemaal verschillend lopen.
Jawel, hoor ik iemand zeggen dat doen wij ook. Is dat wel zo?
Wij hebben weliswaar een verschillende bouw maar lopen en rennen allemaal op dezelfde manier d.w.z. onze benen maken bij elke pas wel eenzelfde paslengte! Omdat ons mechaniek zo werkt.

Weten we eigenlijk wel hoe het mechaniek werkt om het evenwicht te garanderen van een leven op vier benen en dit van de sportpaarden? Waaraan moet minimaal worden voldaan om het evenwichtproces te garanderen en hoe krijg je dat gerealiseerd?

[edit] titel van hoofdletters naar gewone letters [/edit]

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:27

Citaat:
Wij hebben weliswaar een verschillende bouw maar lopen en rennen allemaal op dezelfde manier d.w.z. onze benen maken bij elke pas wel eenzelfde paslengte! Omdat ons mechaniek zo werkt.


Dit is niet waar. Met welke paslengte iemand rent is geheel afhankelijk van iemands bouw. Ook is voor een klassiek danser bijvoorbeeld een bepaalde minimumruimte tussen bekken/heup en de zwevende rib conditio sine qua non voor het behalen van de top. (Nu zijn daar wel meer lichamelijke voorwaarden aan verbonden...)

Volgens dezelfde redenering is het vrij logisch dat een paard dat over bepaalde lichaamsverhoudingen beschikt, makkelijker in een bepaalde tak van sport zal uitblinken. Een wat kortere rug kan in de dressuur voordelig zijn, en in de springsport wat minder. Dit hoeft echter niet te beteken dat een paard dat over een van deze eigenschappen bezit meer of minder in evenwicht is dan een paard dat deze eigenschap in mindere mate heeft.

Het waken is alleen voor een door de mens toegepaste "runaway selection" op het huidige paard. Schoolvoorbeeld is de Amerikaanse Quarter Horse, waar het doelbewust selecteren op een zware achterhand op een gegeven moment drastisch uit de hand liep: de achterhand werd door zijn formaat een fysieke belemmering voor deze dieren.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 23:54

jessy schreef:
Citaat:
Wij hebben weliswaar een verschillende bouw maar lopen en rennen allemaal op dezelfde manier d.w.z. onze benen maken bij elke pas wel eenzelfde paslengte! Omdat ons mechaniek zo werkt.


Dit is niet waar.


Wat er staat is: JOUW benen maken DEZELFDE paslengte en MIJN benen maken DEZELFDE paslengte. De paslengte van JOUW benen kan groter of kleiner zijn dan de paslengte van MIJN benen. Lopen en rennen we niet in dezelfde houding en met dezelfde mechaniek om het evenwicht op twee benen te bewaren?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:04

Anna42 schreef:
In Nederland gaat men zelfs zover dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen spring - en dressuurpaarden.

Er bestaat een stroming die vindt dat het dressuuurpaard hoogbenig moeten zijn met lange voorbenen, lange hals, kortere rug etc. Het springpaard daarentegen zou beter uit zijn met korte voorbenen, een korte hals en een langere rug etc.
?


Vindt je het nou echt nodig op je topicnaam met hoofdletters te doen? Bang dat je niet genoeg aandacht krijgt?

Denk dat in het buitenland er ook wel een onderscheid gemaakt wordt tussen spring - en dressuurpaarden, en dat er met Rusty, Farbenfroh ed ook weinig sprongetjes gemaakt worden!

Wat ik begrepen heb is dat er onderzoek is gedaan wat top (GP)spring/dressuurpaarden exterieurmatig gemeen hebben en het blijkt dus dat Topdressuurpaarden hoogbeniger ed zijn dan het gemiddelde paard. Ik vind het niet zo gek dat ze dit in de fokkerij meenemen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:17

Anna42"]
[quote="jessy schreef:
Citaat:
Wij hebben weliswaar een verschillende bouw maar lopen en rennen allemaal op dezelfde manier d.w.z. onze benen maken bij elke pas wel eenzelfde paslengte! Omdat ons mechaniek zo werkt.


Dit is niet waar.


Wat er staat is: JOUW benen maken DEZELFDE paslengte en MIJN benen maken DEZELFDE paslengte. De paslengte van JOUW benen kan groter of kleiner zijn dan de paslengte van MIJN benen. Lopen en rennen we niet in dezelfde houding en met dezelfde mechaniek om het evenwicht op twee benen te bewaren?
[/quote]

Ahzo...

1) Een paard dat niet met beide benen (binnen hetzelfde paar, voorbenen of achterbenen) dezelfde paslengte maakt is niet rad.

2) Een paard waarbij de paslengte tussen de benenparen verschilt, kan een competetief voordeel hebben? Ruim en geprononceerd achterbeengebruik wordt graag gezien in de dressuur en kan het correct uitvoeren van bepaalde oefeningen vergemakkelijken.

3) Vergelijking tussen mens (bipedal) en paard (quadrupedal) levert misschien geen productieve redeneringen op.

4) Over evenwicht: zie de laatste alinea in mijn vorige post.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:53

jessy schreef:

Volgens dezelfde redenering is het vrij logisch dat een paard dat over bepaalde lichaamsverhoudingen beschikt, makkelijker in een bepaalde tak van sport zal uitblinken. Een wat kortere rug kan in de dressuur voordelig zijn, en in de springsport wat minder. Dit hoeft echter niet te beteken dat een paard dat over een van deze eigenschappen bezit meer of minder in evenwicht is dan een paard dat deze eigenschap in mindere mate heeft.



Ik weet niet hoe jij aan deze info komt maar recent hoorde ik een springruiter/fokker uit nrd Dld aan het woord op TV en daar werd gevraagd naar zijn mening over het ideale springpaard. Zijn mening was dat het paard juist over een kortere rug diende te beschikken en meer in het vierkantsmodel moest staan omdat deze paarden veel beter hun gewicht op de achterhand kunnen brengen en beter kunnen schakelen. Zijn uitleg betrof ook een stuk mechanica. De hele uitleg was volkomen logisch en volgens mij had hij absoluut gelijk. Daarnaast heb ik hier op bokt al van diverse mensen gelezen dat juist een dressuurpaard wat langer in de rug zou moeten zijn vanwege de lengtebuiging.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:18

Naar mijn weten buigt een langgelijnder paard makkelijker dan een propje.

En over die paslengte. Als je die atleten bekijkt op de sprints enzo die hebben echt een atletisch gebouwd lichaam en enorm lange benen. Ik zie een dikke lilliputter nog niet hetzelfde doen.

Je hebt het toch over een zo optimaal mogelijke bouw om het gevraagde werk zo makkelijk mogelijk uit te voeren??

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:24

Nou Nelly Coman was maar een klein gestopt atleetje hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:27

greetje schreef:
Nou Nelly Coman was maar een klein gestopt atleetje hoor.



Zou die tegenwoordig nog mee kunnen komen tussen al die topatleten??

Amon zou nu ook geen Nederlands Kampioen meer worden....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:29

Suzanne F."]
[quote="greetje schreef:
Nou Nelly Coman was maar een klein gestopt atleetje hoor.



Zou die tegenwoordig nog mee kunnen komen tussen al die topatleten??

Amon zou nu ook geen Nederlands Kampioen meer worden....
[/quote]

Dat is moeilijk te zeggen Suzanne, zij moesten het ook doen onder mindere omstandigheden, denk alleen maar eens aan de verbeteringen der banen nu.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:35

Suzanne F. schreef:

Amon zou nu ook geen Nederlands Kampioen meer worden....


Dat weet ik zo net nog niet.
Die Amon was wel een aparte.
Vergeet niet dat het rijden van Annemarie van destijdes ook niet te vergelijken is met het rijden hedentendage van bijvoorbeeld Anky.

Amon had zeker de capaciteiten en al helemaal de allure.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:39

greetje schreef:
Nou Nelly Coman was maar een klein gestopt atleetje hoor.

De uitzondering bevestigd de regel.
Toch is het bij mensen over het algemeen wel zo dat als zij willen kunnen presteren bij een bepaalde sport ze daar bepaalde eigenschappen voor nodig zullen hebben. Zo zijn de meestel baletdansers dun en small gebouwd en zijn discus werpsters fors en breed gebouwd. Dit heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid eten die zijn binnen krijgen maar met de bouw van het lichaam. Door deze bouw kan men bepaalde sporten minder goed dan de andere. Daarnaast geld ook bij sporters dat niet alleen hun eigen kwaliteit zorgt voor goede prestaties ze zijn afhankelijk van meerdere factoren.

Daarnaast is de bouw van een paard ook aan smaak te relateren. De ene ruiter vind een korter paard makkelijk over een hindernis te rijden als een lang paard en vice versa. Overigens kunnen paarden hun mindere kanten compenseren met hun goede eigenschappen.
Met paarden kun je fokken door minder goede eigenschappen met goede te kruisen. Het menselijke ras stelt zich daarvoor echter niet beschikbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:51

GribaldiFAN"]
[quote="greetje schreef:
Nou Nelly Coman was maar een klein gestopt atleetje hoor.

De uitzondering bevestigd de regel.
Toch is het bij mensen over het algemeen wel zo dat als zij willen kunnen presteren bij een bepaalde sport ze daar bepaalde eigenschappen voor nodig zullen hebben. Zo zijn de meestel baletdansers dun en small gebouwd en zijn discus werpsters fors en breed gebouwd. een lang paard en vice versa.
[/quote]


Hier ben ik het even niet met je eens. Discuswerpers zijn niet zo gebouwd. De goed ontwikkelde spieren zorgen ervoor dat het lijkt dat ze zo gebouwd zijn. Balletdanseressen zul je inderdaad niet vinden met korte pootjes. Maar ook hier heeft het veel te maken met spieropbouw.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:55

Anna, bij deze de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:01

Je zult er toch aanleg voor moeten hebben om topsport te kunnen bedrijven. Voordeel in lichaamsbouw telt hier zeker bij mee. En normaal gebouwd persoon zal aardig kunnen balleetdansen maar nooit in de top. Idd ligt er veel aan spieropbouw maar ook aan bouw van het lichaam. Zoals je al aangeeft lengte in de benen maar ook smal en fijn in het skalet. Net als koorddansers een bijzonder goed evenwicht moeten kunnen bewaren. Dit is erfelijk bepaald. Je kunt het natuurlijk wel trainen maar als je er erfelijk geen aanleg voor hebt zul je het nooi super goed kunnen. Zo zijn 2 vrienden van mij atleten. De een is een amateur terwijl de andere nederlandse kampioenschappen wint, terwijl ze hetzelfde trainen. Bij dezelfde school op dezelfde tijden. Het belangrijkste en opvallendste verschil is de bouw van beide personen. De eens is small terwijl de ander van nature veel breder is kwa bouw. Zijn resultaten liggen vele malen hoger als de andere.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:06

GribaldiFAN schreef:
Zo zijn de meestel baletdansers dun en small gebouwd en zijn discus werpsters fors en breed gebouwd. Dit heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid eten die zijn binnen krijgen maar met de bouw van het lichaam.


Is dat echt een verschil in bouw? Of een verschil in training, en dus andere bespiering?

Ook bij mensen zie ook wel "sportieve" families. Maar de sporten die worden beoefend door deze mensen (met dus gelijkende genen, dus ook gelijke bouw Verward ) kunnen vaak heel divers zijn.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 18:07

GribaldiFAN schreef:
Je zult er toch aanleg voor moeten hebben om topsport te kunnen bedrijven. Voordeel in lichaamsbouw telt hier zeker bij mee. En normaal gebouwd persoon zal aardig kunnen balleetdansen maar nooit in de top. Idd ligt er veel aan spieropbouw maar ook aan bouw van het lichaam. Zoals je al aangeeft lengte in de benen maar ook smal en fijn in het skalet. Net als koorddansers een bijzonder goed evenwicht moeten kunnen bewaren. Dit is erfelijk bepaald. Je kunt het natuurlijk wel trainen maar als je er erfelijk geen aanleg voor hebt zul je het nooi super goed kunnen. Zo zijn 2 vrienden van mij atleten. De een is een amateur terwijl de andere nederlandse kampioenschappen wint, terwijl ze hetzelfde trainen. Bij dezelfde school op dezelfde tijden. Het belangrijkste en opvallendste verschil is de bouw van beide personen. De eens is small terwijl de ander van nature veel breder is kwa bouw. Zijn resultaten liggen vele malen hoger als de andere.



Heeft de laatste meer longen? Is het totale gewicht beter verdeeld over het skelet? Als wij ons gewicht verplaatsen van het ene been op het andere been, dan vindt de overheveling van gewicht plaats op het moment dat ons been recht onder de massa (het zwaartepunt dus) staat!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:28

Volgens mij is een belangrijke functie van het skelet de mogelijkheid tot spieraanhechting. Zeg maar de kapstok waar de spieren aan zitten. Afhankelijk van de spiersamenstelling (kort en snel of lang en soepel of ...) ben je meer of minder in staat om op top nivo in een bepaalde sport mee te draaien. Een wat breder skelet heeft meer mogelijkheden voor spiermassa dan een smalle, maar is daardoor weer wat zwaarder.
Hebben dressuur paarden of springers of endurance dezelfde spier samenstelling?? Voor de mens is er duidelijk verschil tussen de 100m en de marathon.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:50

misschien is het niet bijzonder eerlijk mensen tov paarden te zetten, omdat mensen niet op dit of dat gefokt zijn, zeg maar. als wij fokken, wil dat zeggen dat we bepaalde eigenschappen willen versterken, verminderen... ik vraag me af wat dat bij mensen als resultaat zal geven?

wij versnellen de evolutie, door ze een handje toe te steken bij het selecteren. dan is het ook onze verantwoorderlijkheid alle aspecten in acht te nemen. onder andere het evenwicht. hoewel een paard wek een aantal jaren leeft voor het bereden wordt, en in die jaren zijn evenwicht zelf kan corrigeren, is het toch beter dat het er van nature al inzit samen met de eigenschappen (gedeeltelijk errfelijke spierlengte bv) die wij willen zien. als het paard de gewenste eigenschappen kwijtspeelt omdat hij nog aan zijn evenwicht moet sleutelen, is dat zonde.
als we de natuur niet zijn werk willen laten doen, dan moeten we gelijk alle aspecten overnemen. de een slaagt daar meer in dan de ander.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 09:22

Suzanne F."]
[quote="greetje schreef:
Nou Nelly Coman was maar een klein gestopt atleetje hoor.
Citaat:

Amon zou nu ook geen Nederlands Kampioen meer worden....


Waarop baseer je dit dat Amon geen Nededrlands kampioen meer zou worden?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:30

Volgens mij had ik die opmerking al geplaatst Anna..........

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:49

Anna42 schreef:
balletdansers het juist weer van een korter linkerbeen moeten hebben.


Ik heb ook een korter linkerbeen, en ik heb op ballet gezeten, maar ik bakte er niks van... terwijl ik toch niet echt onelegant ben ofzo...

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:19

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
balletdansers het juist weer van een korter linkerbeen moeten hebben.


Ik heb ook een korter linkerbeen, en ik heb op ballet gezeten, maar ik bakte er niks van... terwijl ik toch niet echt onelegant ben ofzo...
[/quote]

Dus toen ben je maar gaan paardrijden Haha! Clown

Wel grappig dat juist de ruitersport de minste eisen stelt aan een atlethisch lichaam van de sporter Haha! En dat juist wij de meest atletishe paarden onder onze reet willen hebben.... doet me denken aan z'n coach langs de kant met een peuk in z'n mond Haha! Sigaar

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:21

Hmmm, ik ben er van overtuigd dat ook een ruiter zijn eigen lichaam in een goede conditie moet hebben om topsport te kunnen leveren. Of doe ik voor niets elke ochtend mijn rek- en strek-oefeningen, jogg ongeveer twee keer in de week een rondje vondelpark en fiets elke zaterdag 30 km???

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:29

Misschien dat een betere en verder afgerichtere Amon nu mee zou kunnen komen maar als je de proef van toen pakt en die nu tussen de huidige Nederlandse top zet dan eindigt ie niet in de bovenste regionen. De beelden die ik gezien heb hadden weinig expressie, mindere piaffe en misten gewoon het nivo van nu. Voor toen zal het best een prestatie geweest zijn maar nu hebben we betere paarden dan Amon en ik denk ook betere technieken qua training.